lastensuojeluilmoituksen tekeminen
Olen jo jonkin aikaa miettinyt ilmoituksen tekemistä naapuristani. Vielä jäänyt mietinnäntasolle siksi, että en ole varma kuuluvatko äänet jostain yläkerrasta vai parin seinän takaa, en siis vielä ole varma tyypin nimestä, vaikka olenkin sitä yrittänyt selvittää. Lapseen, enkä äitiin en ole törmännyt ulkona tai rappukäytävässä viime kesän jälkeen. Ei sieltä asunnosta mitään väkivallan ääniä kuulu, mutta tapa millä äiti puhuu lapselleen/lapsilleen, saa selkäkarvani pystyyn. Suoraa huutoa, kiroilua, uhkailua, lapsen solvaamista jne.
Mitä mieltä olette, jatkanko äänien alkuperän selvittämistä? Olisiko ilmoitus aiheellinen?
Sitten vielä se, kun ilmoituksen tekemiseenhän tarvitaan aina ilmoittajan nimi, mutta jos et ole terveydenhuollon ammattilainen tai muu virkamies, niin nimeä ei ilmoiteta perheelle josta ilmoitus on tehty. Itse olen lastenhoitaja/lähihoitaja (juu tiedän olevani ilmoitusvelvollinen, jos huomaan pahoinpitelyä/kaltoinkohtelua), niin ilmoitetaanko nimeni niille kenestä ilmoitin, vaikka tekisin ilmoituksen yksityishenkilönä, enkä työntekijänä?
Kommentit (51)
Minusta olet aivan oikealla tiellä ja välität. Tee ilmoitus.
Tee ilmoitus, mutta rehtinä suomalaisena teet sen omalla nimelläsi ja yhteystiedoillasi. Kanna myös vastuu tekemisistäsi ja menet mukaan sosiaalityöntekijän pakeille yhdessä naapurisi kanssa keskustelemaan kuulemistasi äänistä. Näin siksi ettei perheen elämä Sinun vuoksesi turhaan saa stressitekijöitä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 12:52"]
Tee ilmoitus, mutta rehtinä suomalaisena teet sen omalla nimelläsi ja yhteystiedoillasi. Kanna myös vastuu tekemisistäsi ja menet mukaan sosiaalityöntekijän pakeille yhdessä naapurisi kanssa keskustelemaan kuulemistasi äänistä. Näin siksi ettei perheen elämä Sinun vuoksesi turhaan saa stressitekijöitä.
[/quote]
kannan mielestäni oman vastuuni niin, että teen mahdollisesti sen ilmoituksen. toki kannan vastuuni myös silloin jos ilmoitus on aiheeton, mutten näe aiheelliseksi mennä mihinkään sossutapaamisiin mukaan.
Eikö naapurilla ole mielestäsi oikeus kuulla sinulta mitä ja millaisia ääniä sinä oikein kuulet? Kyllä sinun täytyy osata kertoa siitä kasvotusten, eikä paeta vastuuta sosiaalityöntekjän selän taakse.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:03"]
Eikö naapurilla ole mielestäsi oikeus kuulla sinulta mitä ja millaisia ääniä sinä oikein kuulet? Kyllä sinun täytyy osata kertoa siitä kasvotusten, eikä paeta vastuuta sosiaalityöntekjän selän taakse.
[/quote]Varsinkin kun väität olevasi lähihoitaja!
Siis ap:han tekee sen ilmoituksen siviilinä, ei lähihoitajan joten ammattia koskeva velvollisuudet eivät todellakaan kosketa häntä.
Olen itse neuvolan th ja olen tehnyt siviilinä nimettömän ilmoituksen. Tämä siksi, että sain tietooni SIVIILINÄ asioita, jotka olisivat vaikuttaneet työntekooni ( kyse ei ole omista asiakkaista kuitenkaan) ja mahdollisesti omiin lapsiini.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:03"]
[/quote]Varsinkin kun väität olevasi lähihoitaja!
[/quote]
kyllä aion kuvailla kuulemani äänet niinkuin olen ne kuullut ja JOS minulta jotain erillistä henkilökohtaista lausuntoa pyydetään toki annan sen tai jos pyydetään mukaan johonkin tapaamiseen niin menen, mutta enpä usko että näin tulee käymään. Lastensuojeluilmoituksella ilmaistaan huoli lapsen hyvinvoinnista ja jätetään tutkinta ja vastuu päätöksestä lastensuojeluviranomaisille. Se ei edellytä sitä että pitäisi mennä pitämään keskusteluita ilmoitetun kanssa ja kuvailemaan esimerkiksi kuuluneitä ääniä tai millaisia mustelmia lapsella on ollut. Ei, näistä ei varsinkaan ilman viranomaista jutella niinkuin säästä naapureiden kesken, ihan jo senkin takia, ettei ilmoitettu huoltaja pysty keksimään valmiiksi selityksiä asioille joista ilmoitus on tehty. "Janne petteri putosi juuri keinusta sinä päivänä, siitä se mustelma tuli" "eiei mari annukka huusi älä lyö, sijasta älä syö, kun koira yritti syödä hänen keksiään" että näin.
Ap kuulee ääniä jostakin naapurista. Ja sillä perusteella sosiaalityöntekijän pitäisi alkaa töihin? Millä varmuudella hän edes tietää äänien kohdistuvan lapseen? Entä jos naapuri on huonokuuloinen ja katselee televisiota kovalla äänenvoimakkuudella?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:10"]
Siis ap:han tekee sen ilmoituksen siviilinä, ei lähihoitajan joten ammattia koskeva velvollisuudet eivät todellakaan kosketa häntä.
Olen itse neuvolan th ja olen tehnyt siviilinä nimettömän ilmoituksen. Tämä siksi, että sain tietooni SIVIILINÄ asioita, jotka olisivat vaikuttaneet työntekooni ( kyse ei ole omista asiakkaista kuitenkaan) ja mahdollisesti omiin lapsiini.
[/quote]
juurikin näin.
[/quote]
Ei, näistä ei varsinkaan ilman viranomaista jutella niinkuin säästä naapureiden kesken, ihan jo senkin takia, ettei ilmoitettu huoltaja pysty keksimään valmiiksi selityksiä asioille joista ilmoitus on tehty. "Janne petteri putosi juuri keinusta sinä päivänä, siitä se mustelma tuli" "eiei mari annukka huusi älä lyö, sijasta älä syö, kun koira yritti syödä hänen keksiään" että näin.
[/quote]Onpa ap melkoinen velmu, kun osaa tuonkin vaihtoehdon ottaa huomioon. Ettei olisi jotain henkilökohtaista naapuria vastaan?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:19"]
Ap kuulee ääniä jostakin naapurista. Ja sillä perusteella sosiaalityöntekijän pitäisi alkaa töihin? Millä varmuudella hän edes tietää äänien kohdistuvan lapseen? Entä jos naapuri on huonokuuloinen ja katselee televisiota kovalla äänenvoimakkuudella?
[/quote]
no jos edes harkitsen lastensuojeluilmoituksen tekemistä, niin enköhän nyt ole sen verran asioista perillä/ottanut selvää, ettei mistään tvn äänistä tai huonokuuloisuudesta ole kyse.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:22"]
[/quote]
Ei, näistä ei varsinkaan ilman viranomaista jutella niinkuin säästä naapureiden kesken, ihan jo senkin takia, ettei ilmoitettu huoltaja pysty keksimään valmiiksi selityksiä asioille joista ilmoitus on tehty. "Janne petteri putosi juuri keinusta sinä päivänä, siitä se mustelma tuli" "eiei mari annukka huusi älä lyö, sijasta älä syö, kun koira yritti syödä hänen keksiään" että näin.
[/quote]Onpa ap melkoinen velmu, kun osaa tuonkin vaihtoehdon ottaa huomioon. Ettei olisi jotain henkilökohtaista naapuria vastaan?
[/quote]
ihan olen jo työni puolesta nähnyt näitä tapauksia ja tiedän miten velmuja vanhemmat voivat näissä tilanteissa olla, pelastaakseen oman nahkansa. siksi on otettava vaihtoehdot huomioon.
jotain henkilökohtaista tuntematonta naapuria kohtaan? :D no ei kyllä.
Että ihan on kokemusta asioista kuinka saada vanhempia höynäytettyä. Tunnetko sadistista tyydytystä saadessasi puuttua ja sotkettua toisen perhe-elämän?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:28"]
Että ihan on kokemusta asioista kuinka saada vanhempia höynäytettyä. Tunnetko sadistista tyydytystä saadessasi puuttua ja sotkettua toisen perhe-elämän?
[/quote]
höynäytettyä? oletko sä lukenut tätä keskustelua ollenkaan?
jos saan toiminnallani jonkun lapsen olot paranemaan ja kehityksen turvattua, niin kyllä siinä tapauksessa "sotken" ihan mielelläni toisten perhe-elämän.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:34"]
ap, asutko sattumalta espoossa?
[/quote]
hki
Huutaminen ei ole peruste lastensuojelullisiin toimenpiteisiin. Tee ap jotain hyödyllistä, mene vaikka vanhainkotiin vapaaehtoiseksi avustajaksi. Palstailuusi käyttämäsi ajan voisit käyttää huomattavasti paremmin. Hanki elämä!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:38"]
Huutaminen ei ole peruste lastensuojelullisiin toimenpiteisiin. Tee ap jotain hyödyllistä, mene vaikka vanhainkotiin vapaaehtoiseksi avustajaksi. Palstailuusi käyttämäsi ajan voisit käyttää huomattavasti paremmin. Hanki elämä!
[/quote]
jos olet yhtään tätä ketjua lukenut, niin huutaminen ei tosiaan ole ainut peruste, enkä todellakaan pelkän huutamisen takia ilmoitusta edes harkitsisi.
kiitos samoin!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:34"]
ap, asutko sattumalta espoossa?
[/quote]
hki
Ap, missä päin Helsinkiä asut?
[/quote]
Jos on ollut väkivallalla uhkailua, tee ilmoitus!
Mieluummin katsoo kuin katuu, ikävä kyllä.