Vuokranantaja ei ole palauttanut ylimääräisiä vuokria
Olin maksanut vuokranantajalle liikaa vuokraa ja nyt näyttää siltä ettei hän palauta niitä. Asunto siis myytiin ja saatiin uusi vuokranantaja. Alkoi puhumaan että takuuvuokrasta puuttui osa (ei puuttunut) ja vihjaili että asuntoa olisi rikottu tai jotain 400e edestä. Yhden huoneen seinään lapset oli piirtäneet, samoin oviin mutta ovet olivat valmiiksi epäsiistit ja olen ollut niitä vaihtamassa. Samoin seinän ajattelin maalata myöhemmin muutenkin tähän oli aikoinaan lupakin tältä vuokranantajalta. Voiko vuokranantaja tehdä näin?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanon kyllä, että seiniin ja oviin piirtely ei ole normaalia kulumista ja siitä johtuvat korjauskulut peritään aina vuokralaiselta.
Ei tietenkään ole mutta tästä korvauksesta tulisi sopia vuokralaisen kanssa. Ovissa oli lasten tarroja kun muutettiin ja tuollaisia ovia saa 20e kpl, ja seinän maalauttaminen maksaisi ehkä jonkun 100e. Ap
Sinun olisi kannattanut tehdä maalaus ja oven vaihto itse. Ei riitä, että aikoo tehdä sen. Maalauttaminen on kalliimpaa kuin 100 e. Jo pelkkä maali maksaa plus työ päälle. Itse tekemällä kyllä selviäisi halvemmalla.
Asunnon myynti tuli ihan puskista ja tämä myytiin todella nopeasti. Olimme keskustelleet mm olohuoneen tapettien poistosta ja maalauksesta koska tapetit ovat todella vanhat. Asunnon seinien kunto oli huono kun muutettiin, tai siis näkee ettei näille ole tehty vuosiin mitään. Seinä on aika pieni, joten uskon että 100e on ihan yläkanttiin arvioitu. Ap
Jos seinissä on vanhat tapetit, niin maalaus on vieläkin hintavampi. Pelkät maalit ja maalaustarvikkeet maksaa 100 e. Jos maalaat itse, niin saatat just päästä tuohon hintaan. Teettämällä työn, sen hinta on 25-40 e/h. Ja maksaa aivan älyttömästi jos pitää poistaa vanhat tapetit, kitata, tasoittaa ja maalata. Yksi tai kaksikaan tuntia ei riitä.
Oven vaihto maksaa myös enemmän kuin 20 e. Sinäkö sen haet ja asennat?
piirrellyssä seinässä ei ole tapettia. Ap
Ainoa tapa jolla voit saada rahat takaisin on viedä asia oikeuteen. Ei rahoja murehtimalla täällä saada takaisin. Toivottavasti sinulla on tallessa pankkitiliotteet liikaa maksetusta vuokrasta, siitä takuuvuokrasta sekä todisteet kuvina siitä, miltä asunto näytti ennen kuin muutitte ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit siis maksanut edelliselle vuokranantajalle liikaa, eikä hän palauta rahojasi. Nosta kanne oikeudessa.
Mistä uusi vuokranantaja sai takuuvuokrasi eli maksoiko entinen sen tälle uudelle vuokranantajalle? Siinäkö vaiheessa katosi 400 e?
Lasten piirrokset seinissä tai ovissa eivät ole normaalia kulumista, joten kyllä vuokranantaja voi laskuttaa sinua tuollaisista tuhoista. Maksaa kyllä aika lailla enemmän kuin 400 e.Jaa että valmiiksi tarroja täynnä olevat pahviovet maksaisi sinusta kuinka paljon? 100e kpl? Saathan maksaa jos haluat sellaisista ovista vaikka 1000e, mutta kaikki eivät halua. Lisäksi haluaisin näistä nähdä jonkun dokumentin mikäli ovat asunnon myyntihintaan vaikuttaneet. Ap
Vuokralaisena sinulla ei ole oikeutta nähdä kauppaan liittyneitä asiakirjoja. Toiseksi joku sinun mielestäsi 20 e maksava ovi tuskin vaikuttaa 100 000 e maksavan asunnon hinnassa kovin isoja.
Seinän maalaaminen 100 eurolla vaikuttaa sekin hurjan halvalta. Remppamiehen tuntitaksa on vähintään 50 e/h eikä lattiaa suojata ja seinää maalata alle 30 minuutissa. Maalikin maksaa!
Minulla on suhteita ammattiremontoijiin. Nyt kun mietin niin eihän tuolla vuokranantajalla ole mitään oikeutta vain pidättää jotain random summaa nämä kun olisi pitänyt sopia jo asunnon myynnin yhteydessä. Ap
MInä vuokranantajana en anna vuokralaiselle lupaa tehdä remontteja ilman, että saan kopiot kuiteista ja samalla tehdylle työlle takuun. Moni "ammattiremppaaja" saa aikaan enemmän haittaa kuin laatua.
Vuokranantaja tuskin on pidättänyt euroakaan ennen asunnon myymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivat jo valmiiksi huonokuntoiset niin tuhottiin lisää? Mikä logiikka tämä on. En pysty nyt. Ei näin aikaisin aamusta. ap katsopa peiliin.
Tietysti ovien kunto vaikuttaa korvausvelvollisuuteen ja käytännössä vuokralaisen ei tule ostaa uusia ovia vaan maksaa oven mukainen korvaus. Esimerkiksi jos ovet olisivat uudet ja vaikkapa 100e maksavat niin silloin va saisi sen hinnan periä. Näin siis ihan oikeasti, mutta ei tuollaiset pahviovet siltikään maksa kuin 20e. En ymmärrä logiikkaa jossa vuokranantaja saisi pyytää poskettomia summia eikä vuokralainen saisi pyytää näistä arviota. Ap
Mistä saa väliovia 20 e/kpl? Menen heti ostamaan 100 kpl, jos noin halvalla saa heloineen kaikkineen!
Tällaisia pahviovia saa biltemasta n.20e kappale. Helat ovat ehjät joten miksi ne pitäisi vaihtaa uusiin? Ovet ovat vanhat muttei valitettavasti puuta jolloin ovet voisi hioa ja maalata. Ilmeisesti joku koira tuhonnut toista ovea sen lisäksi. Ap
Biltemassa ei myydä ovia.
Onko lakia muutettu tässä vuosien aikana? Vaikka takuuvuokran käyttäminen remontointiin onkin yleistä, ei se laillista ollut ainakaan 2000-luvun alkupuolella. Takuuvuokra on tarkoitettu tilanteeseen kun vuokralainen jättää vuokria maksamatta, remontit karhutaan tuholaiselta erikseen. Tämä tuli vastaan kun paikkakunnan lehdessä oli vääntöä aiheesta asukas vs. kaupungin omistama vuokrafirma.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa tapa jolla voit saada rahat takaisin on viedä asia oikeuteen. Ei rahoja murehtimalla täällä saada takaisin. Toivottavasti sinulla on tallessa pankkitiliotteet liikaa maksetusta vuokrasta, siitä takuuvuokrasta sekä todisteet kuvina siitä, miltä asunto näytti ennen kuin muutitte ja nyt.
Uskon että asia on sovittavissa ilman oikeudenkäyntiä. Jokatapauksessa edes takuuvuokraa ei saa vain pidättää vaan siitä tulee sopia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko lakia muutettu tässä vuosien aikana? Vaikka takuuvuokran käyttäminen remontointiin onkin yleistä, ei se laillista ollut ainakaan 2000-luvun alkupuolella. Takuuvuokra on tarkoitettu tilanteeseen kun vuokralainen jättää vuokria maksamatta, remontit karhutaan tuholaiselta erikseen. Tämä tuli vastaan kun paikkakunnan lehdessä oli vääntöä aiheesta asukas vs. kaupungin omistama vuokrafirma.
Kyllä takuuvuokrat käytetään myös korvaamaan vahingot asunnossa. Jos vahingot ovat suuremmat, kuin takuuvuokran määrä, silloin karhutaan erikseen. Laillisesti se on väärin, että ihmiset maksattavat viimeisen vuokran takuuvuokrasta. Näin ei saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että asia on sovittavissa ilman oikeudenkäyntiä. Jokatapauksessa edes takuuvuokraa ei saa vain pidättää vaan siitä tulee sopia. Ap
Miten se on sovittavissa, jos entinen vuokranantaja jo sanoi ettei anna rahoja takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä lienee kuitenkin vuokravakuus. Harva vuokranantaja suostuu enää takuuvuokraan, kyllä se vuokravakuutena pääsääntöisesti vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivat jo valmiiksi huonokuntoiset niin tuhottiin lisää? Mikä logiikka tämä on. En pysty nyt. Ei näin aikaisin aamusta. ap katsopa peiliin.
Tietysti ovien kunto vaikuttaa korvausvelvollisuuteen ja käytännössä vuokralaisen ei tule ostaa uusia ovia vaan maksaa oven mukainen korvaus. Esimerkiksi jos ovet olisivat uudet ja vaikkapa 100e maksavat niin silloin va saisi sen hinnan periä. Näin siis ihan oikeasti, mutta ei tuollaiset pahviovet siltikään maksa kuin 20e. En ymmärrä logiikkaa jossa vuokranantaja saisi pyytää poskettomia summia eikä vuokralainen saisi pyytää näistä arviota. Ap
Mistä saa väliovia 20 e/kpl? Menen heti ostamaan 100 kpl, jos noin halvalla saa heloineen kaikkineen!
Meillä myytiin 50 ovea noin.
Olivat paloturvallisuusriski.
Nyt niitä todellakin myydään satasella kappale...siellä vanhantavaran liikkeessä.
Mut päästiinpä eroon niistä.
Porviista voi hakea.
Täyttä puuta olevia satavuotta vanhoja peiliovia.
Mä tappelin entisen vuokranantajan kanssa yli puolitoista vuotta, kun rouva ei vain millään suostunut palauttamaan mulle takuuvuokraa (asunnossa ei siis mitään vahinkoja tms.). Vuokravälitysfirma ei tehnyt mitään. Lopulta otin yhteyttä yksityiseen perintäfirmaan ja lähetin heille tilitositteet ja vuokrasopparin, ja kappas, taakuuvuokra kilahti tilille neljän päivän sisällä. Eikä maksanut mulle mitään. Kiitos vain perintäfirman pojille, pelastivat opiskelijan ahdingosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on sovittavissa, jos entinen vuokranantaja jo sanoi ettei anna rahoja takaisin?
Ei sanonutkaan suoraan mitään vaan tilanne näyttää nyt tältä. Sehän tässä onkin kummallista kun palautti takuurahat eikä pukahtanut mistään mitään ennenkuin kyselin vuokrieni perään. Tietysti jos haluaa näistä jonkun korvauksen niin olen valmis, mutta ei niin että pidättää vain jonkun satunnaisen summan. Ap
Laatisin tutkintapyynnön kavalluksesta ja lähettäisin hänelle kopion.
Vierailija kirjoitti:
Mä tappelin entisen vuokranantajan kanssa yli puolitoista vuotta, kun rouva ei vain millään suostunut palauttamaan mulle takuuvuokraa (asunnossa ei siis mitään vahinkoja tms.). Vuokravälitysfirma ei tehnyt mitään. Lopulta otin yhteyttä yksityiseen perintäfirmaan ja lähetin heille tilitositteet ja vuokrasopparin, ja kappas, taakuuvuokra kilahti tilille neljän päivän sisällä. Eikä maksanut mulle mitään. Kiitos vain perintäfirman pojille, pelastivat opiskelijan ahdingosta!
Itse kun käytin erillistä perintafirmaa niin kyllähän joudut maksamaan tietyn summan, tai se otetaan siitä summasta sitten erikseen. Näin itse kun käytin perintäfirmaa. Ensiksi perintäfirma lähettää perintäkirjeen sille henkilölle ja kun henkilö on maksanut sen määrän perintäfirmalle, niin perintäfirma maksaa sitten takaisin sinulle ja ottaa tietyn kulukorvauksen. Se kulukorvaus kai riippuu määrästä.
HSEn adonis kirjoitti:
Laatisin tutkintapyynnön kavalluksesta ja lähettäisin hänelle kopion.
No en mä mikään mulkku ole kuitenkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä vein vuokranantajana vastaavan asian oikeuteen, koska perintäfirma toimi laittomasti. Vuokrasopimus ja tiliote eivät kerro yhtään mistään takuuvuokran maksamiseen tai maksamattomuuteen liittyen. Yllättäen vuokralaiselle tuli maksettavaa vähän yli 6000 e, koska hän maksoi myös minun kuluni. Vakuutta ei tarvinnut palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun käytin erillistä perintafirmaa niin kyllähän joudut maksamaan tietyn summan, tai se otetaan siitä summasta sitten erikseen. Näin itse kun käytin perintäfirmaa. Ensiksi perintäfirma lähettää perintäkirjeen sille henkilölle ja kun henkilö on maksanut sen määrän perintäfirmalle, niin perintäfirma maksaa sitten takaisin sinulle ja ottaa tietyn kulukorvauksen. Se kulukorvaus kai riippuu määrästä.
Tää mun käyttämä firma veloitti kulunsa (50€) vuokranantajalta, ei multa. Yllätyin itsekin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää mun käyttämä firma veloitti kulunsa (50€) vuokranantajalta, ei multa. Yllätyin itsekin. :)
Mikä firma kyseessä, koska tuohan firma on selkeästi toiminut laittomasti. Ja oletko itse perintäfirman asiakas, koska tottakai perintäfirma perii kuluja myös siltä toiselta henkilöltä. Eli kulut menevät oikeastaan puoliksi kummaltakin osalliselta. Ja perintäfirmat eivät lähde perimään yksityishenkilöiden laskuja ilman oikeuden päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä firma kyseessä, koska tuohan firma on selkeästi toiminut laittomasti. Ja oletko itse perintäfirman asiakas, koska tottakai perintäfirma perii kuluja myös siltä toiselta henkilöltä. Eli kulut menevät oikeastaan puoliksi kummaltakin osalliselta. Ja perintäfirmat eivät lähde perimään yksityishenkilöiden laskuja ilman oikeuden päätöstä.
Miksi se on laitonta? Netti on pullollaan perintäfirmoja, jotka mainostavat, että perintä on maksutonta toimeksiantajalle ja että veloittavat kulut velalliselta.
Minulla on suhteita ammattiremontoijiin. Nyt kun mietin niin eihän tuolla vuokranantajalla ole mitään oikeutta vain pidättää jotain random summaa nämä kun olisi pitänyt sopia jo asunnon myynnin yhteydessä. Ap