Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesulämpötila ja vaatteiden haiseminen

Vierailija
06.03.2013 |

Tietäiskö joku.. miksi vaatteet (miehen) haisee jos ne pesee 40 asteessa? pitää pestä 60:ssä niin ei haise. Haju on pistävä/tunkkainen, kenties rasvainen?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain on niin, että hajubakteerit on sitkeää lajia.

Olen testannut asiaa yhdellä pörrökeinokuitupuserolla

ja etikan käyttöpeliksi meni. Pesuainemäärästä tai

lämminhuuhtelusta pusero ei ole moksiskaan.

Vierailija
2/18 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset pesukoneet käyttävät niin vähän vettä, etteivät vaatteet huuhtoudu kunnolla. Koneeseen jää myös pesuainejäämiä, varsinkin pulveripesuaineista.

Tosi usein laitan ylimääräisen huuhtelun. Puhdistan myös koneen välillä niin, että laitan valkopesuainetta ja koneen tyhjänä pyörimään 95 valkopesuohjelman.

Kaiken mahdollisen pesen 60 asteessa; lakana-ja pyyhepyykin yleensä 75:ssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu varmaan paljon mitä töitä sun miehes tekee tai miten vanha pesukone... meil ei enää vanha pesukone toiminu kovin hyvin, ei jääny ihanan raikas tuoksu vaatteisiin, mut nyt on uus ja ai että on ihana pestä pyykkiä :)

Vierailija
4/18 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytättekö te kaikki jotain Marimekkoa ja työvaatteita? Mun paidat ja pikkarit ainakin kutistuu kuudessakympissä. Turautan reilusti etikkaa paitojen kainaloihin ennen koneeseen laittoa.

Vierailija
5/18 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 21:34"]

Kun olen käyttänyt ohjeen mukaan pesujauhetta niin kuivausrummun sihtiin jää pesujauhetta!! Järkkyä! Koneessa on siis ollut niin vähän vettä, ettei edes jauhe ole liennut.

[/quote]

Kätevää! Keräät vain kuivausrummun sihdistä ylijääneen pesujauheen takaisin pesuainepurkkiin..

Ootko ap huomannut, että nimenom. mustat/tummat vaatteet haisee? Tästä on joskus aiemmin ollut pitkä ketju, ja joku tiesi että tumma väriaine on sellaista, joka alkaa haista helposti tai kerää niitä hajua aiheuttavia mikrobeja. En tarkalleen muista.

Meillä ainakin etenkin mustat paidat alkavat haista, tosin vaihtelee tosi paljon. Mulla kyseessä yksi 7v vanha perustrikoo mutta miehellä taas yksi harmaa t-paita haisee heti ekan käytön jälkeen, vaikka se on aika uusi, mutta siinä on pesuohjeena 30'c.. tosin en ole sitä koskaan noin kylmällä pessyt.

Ei muuta kun peset haisevat vaatteet 60'c, kyllä ne yleensä kestää, vaikkei ohjelämpö noin kuuma olisikaan. itse olen vahingossa pessyt täyden koneen tummaa pyykkiä 60'c eikä yksikään vaate mennyt pilalle. ja toisaalta mitä teet haisevilla t-paidoilla? parempi kokeilla kestääkö kuuman pesun.

Vierailija
6/18 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska ei pöpöt kuole 40 asteessa! Vaihda nestemäinen zeoliititon pesuaine ja annostele sitä puolet ohjeesta sekä pese 60 asteessa niin saat raikasta pyykkiä! Eikä konetta liian täyteen ja laita tuplahuuhtelu.

Vierailija
7/18 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä pöpöt? haluaisin tietää tarkemmin.. 

pesuaine on jo zeoliititon ja nestemäinen.

Vierailija
8/18 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koneelliset liian täysiä?

Vierailija
9/18 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hienhaju ei lähde 40 asteessa! Ainakin 50° tarvitaan, mieluiten 60°! Ja AINA vesi+ ohjelma.

Vierailija
10/18 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt saman havainnon kuin ap. Mieheni puuvillavaatteet, kuten t-paidat, haisee inhalle ja tunkkaiselle jos ne pesee alle 60:ssä. Mun mielestä runsaammasta pesuaineen annostelusta on apua. 

Vierailija
11/18 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin näin.

60 asteen pesu, miedosti hajustettu pyykinpesuaine, lisähuuhtelu, huuhteluainelokeroon etikkaa.

Tuota 60 asteen pesua ei välttämättä tarvitse joka kerta, mutta kyllä sillä on hyvä pestä viimeistään silloin kun hajuhaittoja ilmenee.

Alushousut ja sukat pesisin kyllä aina vähintään 60 asteessa, samoin selkeesti hikiset vaatteet.

Eikä sullota konetta liian täyteen.

Vierailija
12/18 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan putsanneet koneen sitruunahapolla tai vastaavalla? Joskus koneeseen jää jäämiä ja sekin tuottaa pahaa hajua.

Vierailija
13/18 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, kun bakteerit eivät kuole alle 60 asteessa.

Toiseksi: varsinkaan rasva ei liukene ihan helpolla haaleassa vedessä.

Kolmanneksi, viileämmät pesuohjelmat kestävät lyhemmän ajan, eli vaatteet eivät ehdi puhdistua yhtä hyvin kuin lämpimämmässä ohjelmassa pitemmässä ajassa.

Runsaampi pesuaineen annostelu peittää hajua, mutta puhdistamiseen 60 asteessa tai kuumemmassa riittää vähempikin.

Vierailija
14/18 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 19:25"]

Mitkä pöpöt? haluaisin tietää tarkemmin.. 

pesuaine on jo zeoliititon ja nestemäinen.

[/quote]

Mitä väliä sillä on, mikä niiden pöpöjen nimi on? Kun haisevat niin haisevat.

Vai ajattelitko nimeltä kutsua ne pois vaatteista? Voisi olla sittenkin helpompaa pestä.

Vierailija
15/18 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla melkein sama ongelma. Paitsi että kyseessä ihan koko perheen vaatteet. Ja vain 40 asteessa pesun jälkeen haisevat, 30 astetta, 60 astetta ja 90 astetta tulee raikasta ja puhdasta. Käsittämätöntä... Olen pessyt sitruuhapolla ja vaikka millä konetta.

Vierailija
16/18 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksi tietty ohjelma jättää hajun niin veikkaan, että käyttää liian vähän vettä. Tarkoitan, että 30 asteen hienopesuohjelmassa saatetaan käyttää paljon vettä, eikä niin paljoa "vatkausta".

Kun olen käyttänyt ohjeen mukaan pesujauhetta niin kuivausrummun sihtiin jää pesujauhetta!! Järkkyä! Koneessa on siis ollut niin vähän vettä, ettei edes jauhe ole liennut. Siksi suosittelen vajaita koneellisia, tuplahuuhteluita ja puolittaa pesuaine. Olen puolittanut pesuaineen jo pitkän aikaa, enkä ole huomannut vaatteiden olevan likaisia. Päinvastoin: tuoksuvat puhtaimmilta ja raikkailta!

Vierailija
17/18 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö te kaikki jotain Marimekkoa ja työvaatteita? Mun paidat ja pikkarit ainakin kutistuu kuudessakympissä. Turautan reilusti etikkaa paitojen kainaloihin ennen koneeseen laittoa.

Etikka ei poista syytä miksi vaateet haisee. Eli bakteerit ja/kautta joku kemikaali mikä vaatteisiin on mennyt. 

Bakteerit eivät kuole 40 asteessa. On täysin hyödytöntä pestä 40 asteessa mitään.

Vierailija
18/18 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa koneeseen välillä Vanish oxi actionia ja pesu 60 asteessa. Kyllä tulee puhdasta ja raikasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi