Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyn syömään kahdesti päivässä, miten syödä mahd.terveellisesti???

Vierailija
06.03.2013 |

Jostain syystä olen jo pidemmän aikaa pystynyt syömään ns. enemmän vain kahdesti päivässä. Aamulla en pysty syömään yleensä mitään, joskus menee hedelmä, mutta yleensä juon vain tuoremehun. Päivällä ei ole juurikaan nälkä ja syön lähinnä yhden tai kaks hedelmää tai vihannesta ja yhden kupin kahvia. Sitten kun pääsen töistä siinä 14-16 aikaan syön yleensä ns. aamupalan. Kellonaika on ihan väärä, mutta yleensä olen syönyt aamulla kaksi ruisleipää, joissa on päällä ingmariinia, juustoa, (kokoliha)leikkelettä ja kurkkua ja kupin/mukin teetä tai kahvia. Sitten illalla joskus 20-21 aikaan syön varsinaisen ruoan eli esimerkkinä nyt vaikka broilerkiusaus, kurkkua, paprikaa, keitettyä punajuurta ja ruokajuomana joko piimä tai vesi vaihtelevasti ja yleensä 1-2näkkileipää lisäksi.

Tuossa sitten olikin minun päivän syömiseni. Ei varmaan mitenkään parhaat mahdolliset ja kuulisinkin mielelläni, että miten voisin syödä mahdollisimman terveellisesti, annokset ei sais kuitenkaan olla mitään jättisuuria, koska sitten oksennan.

Päivän aikana juon 1,5-2,5litraa vettä, tämä ihan siitä syystä, että jos juon vähemmän, niin saan hyvin todennäköisesti virtsatietulehduksen.

Vitamiinit syön purkista, koska niitä en varmasti saa tuosta nykyisestä ruokavaliostani ja parannusta ei ole näköpiirissä. Lääkärissä olen käynyt, mutta mitään syytä ei tälle ole löydetty.  Aiemmin olen pystynyt syömään ihan normaalisti 4-5ateriaa päivässä ja nyt ei ole koskaan nälkä ja syöminen on välillä tuskaa kun oksettaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole aamulla nälkä koska syöt päivälliseen liian myöhään. Ja siitä sit heti aamusta päivä menee persiilleen.

Vierailija
2/12 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole aamulla eikä koskaan muullonkaan nälkä, syöminen lähinnä kuvottaa suurimman osan aikaa.

Olen tehnyt myös niin, että olen syönyt töiden jälkeen tuon tuhdimman ruoan ja sitten illalla leivät, seurauksena pahaa oloa/oksentelua ja näläntunnetta ei siltikään aamulla tai missään vaiheessa päivää.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista Nutridrinkkejä. Juot niitä, niin sun ei tarvi varsinaista ruokaa syödä lainkaan.

Vierailija
4/12 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ap:n kanssa samaa kastia siinä, että aamulla ei ruoka maistu ja etoo herkästi. Kouluaikana tämä oli hankalaa (ala- ja yläaste), kun vaikka äiti koitti pakottaa aamulla syömään, en juuri palaakaan saanut alas. Ja sitten ennen koululounasta joka oli 11 aikaan, olikin jo aivan kurniva nälkä. Lukiossa sai jo pitää eväitä, ja se olikin helpotus että sain syötyä sitten leivät/hedelmän joskus aamupäivällä, niin ei mennyt järki sen nälän kanssa kun odotti lounasaikaa. Myöskään töissä ei ole ongelmaa (työpäiväni on klo 7-15) kun voin aamukahvilla n. 9 pintaan (3h heräämisestäni) syödä eväsleivät.

Mieheni on ihan toisenlainen. Hänellä on usein herättyään kamala nälkä. Hän syö aina tuhdin aamiaisen, tyyliin rahkaa ja useamman palan jälkiuunileipää. Minun pitää ensin herätä (ja koko kehoni - tähän menee yllättävän pitkään) ennen kuin elimistö ottaa polttoainetta vastaan. 

Mutta juu. Minä en näe mitään ongelmaa tuollaisessa ruokarytmissä, jos voit ihan hyvin etkä ole liian laiha. Voithan pyrkiä jonnekin väliin lisäämään vaikka kokojyväleipää kahvin kanssa, tai vaikkapa jogurtin tai rahkan?

Vierailija
5/12 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi nestemäinen smoothie aamulla? Siihen saisi hukutettua vaikka: marjoja, leseitä, banaani, proteiinijauhetta, pinaattia you name it.

Toisaalta en näe syömisissäsi kauheasti vikaa. Tosin on hassua, jos ei ole koskaan nälkä?

Vierailija
6/12 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeee, en olekaan ainoa kenellä ei vain yksinkertaisesti ole nälkä :D

Mulla tulee paha olo, jos pakotan itseni syömään, kun ei oikeasti ole yhtään nälkä. Silloin lentää oksennus.

Mä en ole ala-asteelta lähtien pystynyt syömään aamupalaa, tulee ihan hirveä olo ja oksennus lentää silloinkin. Aamuisin juon vain kupin kahvia ja monen tunnin päästä syön jotain pientä, esim. hedelmän, myslipatukan yms.

Vierailija
7/12 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua psykiatrilta. Luulenpa, että ongelmasi on korvien välissä. Ja ihan hyvällä sanon:)

Vierailija
8/12 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jokin palleatyrän ja refluksin yhdistelmä? Itse kärsin tuosta ja minulla esiintyy vain etovana olona, jos syön liian raskaasti tai väärällä tavalla. Vilkaisepa lisätietoa netistä, voisiko liittyä siihen.

Vierailija
9/12 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa mitään isompaa ongelmaa ole? Onko painosi laskenut? Mikä on painoindeksi? Jos söisit ruuat vähän eri järjestyksessä aamupalan aamulla, lounasta kahden aikaan ja illalla hedelmiä ja kasviksia, niin ei kukaan sinua outona pitäisi.

Minäkin ajattelin ehdottaa smoothieta aamulla ja yrittäisin ehkä syödä vähän jotain proteiinipitoista päivällä: Plus maitoa, rahkaa, raejuustoa, pienen palan juustoa, proteiinijuomaa, protskupatukkaa jne.

Ja sitten kahdella varsinaisella aterialla lautasmallin mukaan, riittävästi kasviksia ja proteiineja, vähän hyviä rasvoja ja sopivasti täysjyväviljaa. Herkkuja et siis taida juuri syödä, joten täytät itseäsi vain hyödyllisillä kaloreilla.  

Vierailija
10/12 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä vinkistä.

ap

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 16:08"]

Mites jokin palleatyrän ja refluksin yhdistelmä? Itse kärsin tuosta ja minulla esiintyy vain etovana olona, jos syön liian raskaasti tai väärällä tavalla. Vilkaisepa lisätietoa netistä, voisiko liittyä siihen.

[/quote]

Vierailija
11/12 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoni on vähän laskenut, aiemmin painoni oli 67kg ja nyt 63kg. Painoindeksi oli aiemmin 23,5 ja nyt 22,1 eli ihan normaalipainoinen edelleen, tosin joissain vaatteissa huomaa, että on vähän normaalia löysemmät.

Aiemmin jo kirjoitinkin, että olen kokeillut eri järjestystä, mutta se aiheuttaa vain pahaa oloa ja/tai oksentelua. Hiukan vaan ihmetyttää, kun aiemmin olen pystynyt syömään ongelmitta 4-5ateriaa ja nyt en pysty.

Herkkuja en syö. Raskaana ollessani söin, mutta muulloin ei ole tullut herkuteltua tai no joskus korkeintaan kerran kuussa olen aiemmin syönyt suklaata, jätskiä, jonkun itse tehdyn herkkuleivonnaisen, mutta todella harvoin kaiken kaikkiaan. Nykyään en syö tuotakaan vähää, koska noiden herkkujen rasvaisuus ällöttää tällä hetkellä.

ap

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 16:37"]

Ei kai tuossa mitään isompaa ongelmaa ole? Onko painosi laskenut? Mikä on painoindeksi? Jos söisit ruuat vähän eri järjestyksessä aamupalan aamulla, lounasta kahden aikaan ja illalla hedelmiä ja kasviksia, niin ei kukaan sinua outona pitäisi.

Minäkin ajattelin ehdottaa smoothieta aamulla ja yrittäisin ehkä syödä vähän jotain proteiinipitoista päivällä: Plus maitoa, rahkaa, raejuustoa, pienen palan juustoa, proteiinijuomaa, protskupatukkaa jne.

Ja sitten kahdella varsinaisella aterialla lautasmallin mukaan, riittävästi kasviksia ja proteiineja, vähän hyviä rasvoja ja sopivasti täysjyväviljaa. Herkkuja et siis taida juuri syödä, joten täytät itseäsi vain hyödyllisillä kaloreilla.  

[/quote]

Vierailija
12/12 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna menisin pikaisesti lääkärille, koska ei ole ollenkaan normaalia, että aiemmin pystyit syömään ja nyt yhtäkkiä voitkin pahoin koko ajan eikä ruoka mene alas. Voit olla vakavastikin sairas. Kannattaa mennä tarkasti tutkittavaksi, verikokeet ym. Jos mitään fyysistä vikaa ei löydy, sitten vasta sinne kallonkutistajalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme