Kannattaako lähihoitajan vaihtaa siivousalalle?
Käsitän, että siivoustyössä tahti voi olla kova ja rasittaa kroppaa.. mutta samaan olen tottunut lähihoitajan työssä. Jotenkin vaan vuosien vieriessä on työn fyysisen rankkuuden lisäksi alkanut painaa enemmänkin se henkinen puoli, asiakkaiden sairaudet, se että purkavat pahan olonsa meihin hoitajiin, kuulen päivittäin kun minulle valitetaan (omaa pahaa oloa, tai jotain mitä minä tai kollegat ollaan "taas" tehty väärin) huudetaan, itketään, omaisetkin on kimpussa, lisäksi se vastuu siitä että huomasitko nyt kaikki pienimmätkin asiat voinninmuutoksissa, pistitkö kiireessä ihan satavarmasti oikean määrän oikeaa insuliinia, pahinta on joutua valvomaan joskus öitään pyörien sängyssä ja peläten, että jollekin on koitunut vahinkoa jostain mitä olet ehkä vahingossa tehnyt tai jättänyt tekemättä.. muutamia kertoja myös asukkaan henki on ollut kirjaimellisesti minun käsissäni, äkillisten voinninmuutosten kanssa olet ainoa ja ensimmäinen, joka on potilaan luona. Olen joutunut esim. elvyttämään.
Se jos mikä tuo stressiä.
Jotenkin kaipaisin vähemmän kuormittavaa työtä. Semmoista, jossa mokan sattuessa voisi kuitenkin lohduttaa itseään, että kenenkään henki ei sentään vaarannu.
Opiskella ei enää jaksa kovin pitkästi ja työtä pitäisi olla helposti saatavilla, siksi ajattelin siivoushommia.
Rahaa en tarvi paljoa. Kunhan käteen tulisi n. 1200 €/kk, pärjäisin. Ehkä jopa tonnilla.
Suositteletteko siivousalaa, vai ette? Miksi?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Sinun tutkinnolla hakisin johonkin yksityiseen kotiapu-firmaan töihin. Välillä siivousapua, ruoanlaittoapua, kauppa-apua yms. Välillä voi olla myös lääkejakoa tms. Ihan vaan seurustelua asiakkaan kanssa joskus.
Mahtaisko se kuitenkaan olla helpompaa? Silti sama vastuu toisesta ihmisestä ja hyvinvoinnistaan.
Mutta kiitos ideasta, selvittelenpä tätäkin.
Ap
Siivousala on ok varmasti kunnalla ja joissain firmoissa, mutta valtaosa siivousfirmoista on aivan peestä.
Voithan ruveta lähihoitajanakin keikkalaiseksi, vastuu on heti pienempi. Hoidat vaan päivän työt ja menet kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tutkinnolla hakisin johonkin yksityiseen kotiapu-firmaan töihin. Välillä siivousapua, ruoanlaittoapua, kauppa-apua yms. Välillä voi olla myös lääkejakoa tms. Ihan vaan seurustelua asiakkaan kanssa joskus.
Mahtaisko se kuitenkaan olla helpompaa? Silti sama vastuu toisesta ihmisestä ja hyvinvoinnistaan.
Mutta kiitos ideasta, selvittelenpä tätäkin.
Ap
Teen tätä työtä itse, osa-aikaisena. Ei ole hoitajan tutkintoa, eri alan koulutus. Lääkejakoja yms hoidollista en tee siis.
Autan vanhuksia ulkoilussa, kaupassa käymisessä, jne. Lapsiperheissä lastenhoitoa välillä, siivousapua, ynnä muuta kodin hoitoa. Ja kyseessä yksityinen pieni firma, jossa kiirettä ei ole. Firman ideologia juuri se kiireettömyys, asiakkaan luona ollaan just sen aikaa kun tarve vaatii. On ihanaa, kun saa panostaa työhön täysiä ilman kiireen tuntua.
Suosittelen edes harkitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Siivousala on ok varmasti kunnalla ja joissain firmoissa, mutta valtaosa siivousfirmoista on aivan peestä.
Voithan ruveta lähihoitajanakin keikkalaiseksi, vastuu on heti pienempi. Hoidat vaan päivän työt ja menet kotiin.
Tätä olen joskus harkinnutkin, mutta ongelmana sitten keikkalaisena se stressi siitä, että työvuorot tulevat tosi lyhyellä varoitusajalla, sitten jos/kun tulevat. Täytyisi olla jatkuvassa hälytysvalmiudessa, eikä voisi elämää tai vapaitaan juuri suunnitella.
Ap
Kannattaa toki vaihtaa ja siivousala on nykyään niin koneellistettua, ettei rasita kroppaakaan niin paljon kuin ennen. Siivoojista on huutava pula monissa kunnissa. Kurssille vaan ja alan vaihtoon :)
Henkilökohtainen avustaja, tekee siivousta,kodinhoitoa, liikunta esteisen ihmisen auttamista jne kaikkea mahdollista. Sinulla varmaan riittäisi koulutus reippaasti tuohon.
Tosin asiakas voi olla, lapsi,aikuinen tai vanhus että sen mukaan tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen avustaja, tekee siivousta,kodinhoitoa, liikunta esteisen ihmisen auttamista jne kaikkea mahdollista. Sinulla varmaan riittäisi koulutus reippaasti tuohon.
Tosin asiakas voi olla, lapsi,aikuinen tai vanhus että sen mukaan
tehtävät.
Henkilökohtaisen avustajan tehtävään ei yleensä vaadita edes hoitajan koulutusta. :)
Koulunkäynninohjaajan työtä teen ja tykkään siitä. Tahti on rauhallisempi eikä joka paikassa ole ollenkaan hoidollista työtä. Lähihoitajan koulutus minulla myös.
Olen tehnyt siivoustyötä opintojen ohessa ja kokemukseni mukaan riippuu paljon kohteesta, miten raskasta työ on. Toimistosiivous ja porrassiivous on fyysisestikin suhteellisen kevyttä, koulusiivous pikkuisen raskaampaa, ravintolasiivous jo keskimäärin aika raskasta etenkin, jos "pääsee" siivoamaan niitä helvetin esikartanoita viikonloppuaamuisin. Kaikkein raskainta on fyysisesti rakennussiivous. Psyykkisesti työ ei kyllä ole kuormittavaa etenkään, jos työn organisointi on kunnossa ja aika on mitoitettu oikein.
Minä vaihdoin lähihoitajan hommasta siivoojan työhön ja nyt teen keikkaa lähärinä, kun ei palkka muuten riitä. Aikalailla sama palkka kummassakin, päivätyössä siivoamassa ei tule mitään lisiä ja käteen jää noin 1200€/kk. Lähäriviikonloppu ja -iltatöistä melkein samat. Vähemmän vastuuta, vähemmän painetta, kyllä kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt siivoustyötä opintojen ohessa ja kokemukseni mukaan riippuu paljon kohteesta, miten raskasta työ on. Toimistosiivous ja porrassiivous on fyysisestikin suhteellisen kevyttä, koulusiivous pikkuisen raskaampaa, ravintolasiivous jo keskimäärin aika raskasta etenkin, jos "pääsee" siivoamaan niitä helvetin esikartanoita viikonloppuaamuisin. Kaikkein raskainta on fyysisesti rakennussiivous. Psyykkisesti työ ei kyllä ole kuormittavaa etenkään, jos työn organisointi on kunnossa ja aika on mitoitettu oikein.
Kiitos tästä!
Ap
Ehkä jokin toinen ala kuin siivousala...
Ainakin minulla on töissä välillä niin kiireistä että olen kohteen jälkeen aivan hiessä. Ja työpäivän jälkeen jalkoihin ja selkään särkee niin, ettei kehtaisi edes kävellä. Työn on oikeasti todella raskasta fyysisesti, saat istua alas vain lyhyillä tauoilla ja muuten vedetään juoksujalkaa. Ja kannetaan painavia asioita. Aerobic ja kuntosali tulevat siis samassa. Päivät ovat myös pitkiä, 12h ei ole mikään poikkeus vaan ihan yleinen vuoro firmassamme.
Asiakkaat antavat negatiivista palautetta jatkuvasti vaikka teet työsi täysin sopimuksen mukaisesti (välillä siis suppeampia siivouksia koska soppari vaatii; asiakkaat tulevat valittamaan [lue: huutamaan] että miksen ole tehnyt asiaa A joka ei kuulu kyseiseen siivoukseen, sitten pitää alkaa väittämään vastaan ja haukkumaan idiootiksi jne.) Tämän lisäksi työnjohto painostaa lähes jatkuvasti tekemään nopeammin ja aina vaan nopeammin, arvostusta ei sieltäkään suunnalta heru vaikka antaisit työlle kaikkesi. Joskus tulee myös tilanteita jolloin et pääse siivoamaan tietystä kohtaa sillä ihmiset ovat tielläsi, ja pyytäessäsi heitä kauniisti hieman siirtymään, olet niin näkymätön ettei mitään tapahdu ja kukaan ei väistä. Todella kuluttavaa henkisesti kun noita tapahtuu päivittäin, me siivoojat olemme yhteiskunnan silmissä vain pieniä muurahaisia.
Ja tarvitseeko palkasta edes puhua?
Toki kaikki siivousduunit eivät ole näin kuluttavia, esimerkiksi koulusiivous tai joku muu toimitilojen siivous saattaisi olla ihan leppoisaakin kun joka tuutista ei toitoteta kokoajan kiirettä tai muuta, mutta kaikkialla näin ei valitettavasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdoin lähihoitajan hommasta siivoojan työhön ja nyt teen keikkaa lähärinä, kun ei palkka muuten riitä. Aikalailla sama palkka kummassakin, päivätyössä siivoamassa ei tule mitään lisiä ja käteen jää noin 1200€/kk. Lähäriviikonloppu ja -iltatöistä melkein samat. Vähemmän vastuuta, vähemmän painetta, kyllä kannatti.
Kiitos kovasti vastauksestasi! Opiskelitko siivoajaksi (tai mikä toimitilahuoltaja vai mikä se nimike onkaan..) vai pääsitkö suoraan hommiin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kovasti vastauksestasi! Opiskelitko siivoajaksi (tai mikä toimitilahuoltaja vai mikä se nimike onkaan..) vai pääsitkö suoraan hommiin?
Ap
Suoraan töihin. Tuleehan sitä samaa lähärinäkin tehtyä, minkä mainitsin haastattelussa. Kouluttaudun nyt työssä ollessa.
Porrassiivous on kyllä mukavasti sellaista että saa laittaa aivot narikkaan ja ajatella omiaan/kuunnella musiikkia koko päivän :) Minulle kelpasi kognitiivisesti vaativien opintojen oheen loistavasti, tosin tein vain muutaman tunnin viikossa. Eräs siivousfirma toimii ainakin täällä Helsingissä jossa on oikeasti mukavat työolot, panostetaan hyvinvointiin ja maksetaan minimipalkkaa enemmän. En vain kuollakseni muista mikä, sini-jotain?? Siitä oli juttua lehdessäkin jos koitat googlata tai jos joku muu täällä muistaa. Eli riippuu firmasta onko työssä hyvä fiilis. Toinen mitä tein oli hyllytys kaupoissa, siellä oli ikähaitari teineistä eläkeläisiin :) Ihmisten kanssa joutuu enemmän olemaan tekemisissä, mutta ruuhkaisinakin päivinä työtahti on leppoisa (riippuu tääkin kaupasta, olin prismassa) eikä kenenkään henki ainakaan ole vaarassa jos et osaa neuvoa millä hyllyllä myydään oliiveja :D
Löytyyhän lähärille kevyempiäkin hommia. Ohjaaja ei niin haastavien kehitysvammaisten parissa tai joku päiväkeskuksen viriketoiminta vanhuksille.
Äkkiseltään en siivousala suosittele, mutta kannattaa kokeilla, jos kiinnostaa. Itse tein 14 vuotta enemmän tai vähemmän siivoustöitä. Kiireistä (ei taukoja jos meinaat työt tehdä ), raskasta (juoksemista koko päivä), yksinäistä ja tietyt henkilöt purkaa pahan mielensä juuri siivoojiin. Tärkeää työtä siivous on, mutta harva arvostaa, ja se näkyy ihmisten käytöksessä.
Siivousalalla työpaikkakiusataan paljon.
Suosittelen, että mietit laatikon ulkopuolelta jotain miesvaltaisia aloja, joissa lyhyt koulutus esim. Lvi-asentaja tai sähköasentaja. Naisvaltaiset matalapalkka-alat on lähes kaikki hirveitä paikkoja nykyään.
Ymmärrän, jos et halua siivota sairaalassa, mutta kvtes on sellainen, josta ei kannata äkkiä luopua, etenkään laikkarin. Mulla on leppoisa ja siisti päivätyö, peruspalkka vähän alle 1900 ja kantturalisillä vähän alle 2100/kk. Mukavasti on elellyt.