Miten kauan melkein 2 v lapsen pitäisi olla hereillä ennen päiväuniaikaa?
onko jotain suositusta? jos lapsi melkein 2 v herää kello 6, niin monelta päiväunille? monelta yöunille?
Kommentit (9)
Meillä herätään vaihtelevasti, lapsi saa herättää (1v7kk) jos ei ole mitään menoja minkä takia olisi pakko herätä tiettyyn aikaan. Aikaisintaan seitsemältä, viim yhdeksältä (tämä on luksusta...) JOs lapsi herää jo seiskalta köllötellään sängyssä aika pitkään kuitenkin ennen kuin noustaan, jos herää ysiltä noustaan kyllä aika heti.
Lounas syödään yhdentoista paikkeilla, ja tämän jälkeen mennään päikkäreille. Lapsella eiole mitään välilä milloin on herännyt, nukahtaa kuitenkin melkein aina maan aikaan. Toki jos ollaan jossian muualla ei malta nukkua... Mutta vaikka nukkuisikin myöhemmin, niin menee kuitenkin viim 21.00 nukkumaan illalla.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 08:55"]
päiväkodissa jossa työskentelen, useimmat lapset heräävät siinä 6-7 aikaan, syövät aamupalan 7.30-8.00, lounas 10 ja nukkumaan n. 10.30-11... Ja olen töissä 9kk-3 vuotiaiden ryhmässä. Varmaan hyvin yksilöllistä jos kotona, riippuen lapsesta. Päiväkodissa sopeutuvat nopeasti rytmiin.
[/quote]
Teillä tapahtuu aikaisin asiat.
Meidän päiväkodissa aamupala 8-8.30.
Ruokailu 11->
Päiväunet 12->
päiväkodissa jossa työskentelen, useimmat lapset heräävät siinä 6-7 aikaan, syövät aamupalan 7.30-8.00, lounas 10 ja nukkumaan n. 10.30-11... Ja olen töissä 9kk-3 vuotiaiden ryhmässä. Varmaan hyvin yksilöllistä jos kotona, riippuen lapsesta. Päiväkodissa sopeutuvat nopeasti rytmiin.
Kiitos! tämä on kotona mutta en osaa laittaa oikeaan aikaan nukkumaan. menee aina liian myöhään ja sitten lapsi nukkuu 2 tai 2,5 tuntia eikä meinaa käydä illalla nukkumaan kuin vasta kello 22. ja mä haluaisin olla illlalla ilman että pitää vahtia ketään ja haluaisin olla vaan aaveellä.
Riippuu lapsesta...poika lopetti päiväunet 2v. ja nukkui yöunet 21-08.
Tyttö nukkui päiväunet n. 12-14 tai 13-15...riippui päivästä eli jos olimme vaikka kylässä aamupäivällä niin meni myöhemmin päikkäreille.
Yöunet 21-09.
4 jatkaa vielä...
Poika oli siis yhtä vähällä unella toimeen tuleva kuin isänsä mutta ruoka pitikin sitten aina olla melkein minuutilleen valmis tai poika tuli/tulee yhä pahantuuliseksi.
Tyttö taas on kuin minä eli tarvitsee paljon unta tai mikään ei suju mutta ruuan kanssa ei tarvinnut olla niin tarkka.
Se riippuu lapsesta. Mutta jos susta tuntuu, että laitat liian myöhään niin aikaista nyt ekaks vaikka tunnilla sitä päikkäriaikaa. Mutta meillä on kotona olleita muksuja ollut ihan turha 2v:nä yrittää saada nukkumaan ennen klo 14 ja sitten ne valitettavasti menee nukkumaan vasta klo 22 (meilläkin). Ota se oma aika silloin päikkäriaikaan vai onko sulla pienempi, joka taas valvoo silloin? Jos on niin ajattele, että aika aikaansa kutakin (ja myöhemmin sitten paremmin). Mutta koita nyt tietty ensin aikaistaa vähän.
up