Iholla: Sanni ja abortti
En tiiä miksi, mutta mulla meni jotenkin maku ja laski pisteet Sannilta, kun kertoi abortista. Aiemmin aatellut, että ihan ok tyyppi.
Vaikka suokkarini on kyllä Johanna.
Aika kaksinaamaista sitä paitsi jos perhe painostanut aborttiin, kun eikös se ole lestoilla kielletty...?
Kommentit (51)
Kyllä mä nostan hattua Sannille! Ihan oikein sanoi että nyt kun jälkikäteen ajattelee ratkaisu oli silloin oikea, mutta todella törkeää näiltä "uskovaisilta" äidiltä ja siskolta. Minä olen aina tiennyt että aika suuri osa uskovaiseksi itseään kehuva ihminen on täysin tekopyhä mulkku, ja tässä se tuli taas kerran todistetuksi.
Järkyttävää että lessut olivat pakottaneet perheenjäsenen aborttiin, vaikka heillä on ehkäisykin kielletty! Uskomatonta!
hei pissikset - abortti ei oo ehkäisykeino.
toivottavasti tuntuukin pahalta sen teon jälkeen, uskomatonta itsekkyyttä selitellä ,että eipä tunnu missään - hävetkää keskenkasvuset, jotka ette älyä seksist mitään vaa menette sänkyyn vaan siksi, että haluatte miellyttää, sitten teitä niin nolottaa, ettette älyä vaatia ehkäisyä tai ootte vaan niin uskomattoman tyhmiä.
toivottavasti ette koskaan enää saa lapsia.
Sannin pisteet nousi. Puhui vaikeasta aiheesta ja kertoi, että hänen on siitä vaikea puhua. Sanni on hiljalleen nousemassa sarjan mielenkiintoisemmaksi hahmoksi. Pidän myös siitä miten hän yrittää jäsennellä eroaan lestadiolaisyhteisöstä ja suhtautuu ymmärtäväisesti niihin, jotka siinä ovat edelleen ja jotka eivät hänen ratkaisuaan ymmärrä. Puhuessaan näistä aiheista Roman kanssa, myös Roma osoittaa aina henkistä kypsyyttä tukemalla tyttöystäväänsä ilman mitään katkeruuden taakaa. Toisina hetkinä molemmat taas osaavat käyttäytyä hieman lapsellisesti, mutta näiden uskontoon ja uskonlahkolaisiin liityvien keskustelujen yhteydessä herään aina ihailemaan heidän molepien kypsää suhtautumista niihin ihmisiin, jotka eivät ole pystyneet hyväksymään heidän suhdettaan hyväksy.
En ymmärrä miksi yhä viljellään tuota käsitystä että abortti olisi traumatisoiva kokemus? Sitä se ei todellakaan ole kaikille! Mun silmissä Sannin pisteet nousi, koska uskaltaa puhua tuosta aiheesta!
Miten kukaan voi pakottaa toista tekemään abortin? Ei kai ne sitä väkisin sinne huoneeseen työntäny ja repiny sitä sikiötä ulos
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 02:15"]
Miten kukaan voi pakottaa toista tekemään abortin? Ei kai ne sitä väkisin sinne huoneeseen työntäny ja repiny sitä sikiötä ulos
[/quote]
Kyllä joissain tilanteissa painostus on niin kova että on pakottamista, kuten tuossakin tapauksessa oli kaikki merkit jotka kertoivat todella rankasta painostuksesta. Kaikki riippuu tilanteesta ja ihmisistä, mieti nyt vähän omilla aivoillasi Sannin tilannetta!
Ihme, miten lestadiolaiset äiti ja sisar ovat voineet kehottaa Sannia aborttiin, vaikka hehän eivät saisi heittää edes spermaa hukkaan, saati sitten ihmisalkiota.
Minua ei ainakaan kukaan voi pakottaa yhtään mihinkään, ellei sitten väkivaltaa käytä, uhkaa aseella tms.
Ton ikäinen (18-19-v.) on oikeasti aika lapsi vielä ja vanhempien mielipiteet varmasti vaikuttavat tosi paljon.
Hyvä hyvä! Pääsepä taas av-mammat parjaamaan ja osoittamaan ylemmyyttään. Että minua ärsyttää tuollainen moralisointi Kuinka moni teistä itse pystyy vannomaan toimivansa tietyllä tavalla tuntematta toisen elämän taustoja?
Itse vanhoillislestadiolainen enkä ymmärrä miksi se abortti piti tehdä. Käsittämätöntä ja sotii uskoa vastaan. Varsinkin jos äiti ja sisko on pakottaneet Sannin aborttiin.
Muakin ihmetyttää, miks häntä on kotona painostettu tähän (jos näin tosiaan on). Vl-perheissäkään ei mikään inhimillinen ole mahdotonta, ja tällaisia sattuu. Minä äitinä rohkaisisin ehkä ennemminkin pitämään lapsen, toki se on aina naisen oma ratkaisu. Tuntuisi väärältä "ajaa" aborttiin.
yks vl
Varmaan ois järkätty häät, jos Roman ois ollu VL. Mutta kun ei ollu, valittiin abortti.
Niin sairas lahko.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 23:25"]
Nojoo samoin täällä. Jotenkin tuli sellanen tunne, että sannilla ei edes tunnu asia niin ahdistavalta, kun tollasen asian luulis tuntuvan. Luulis herättävän järkyttävää syyllisyyttä, häpeääkin, surua ja ahdistusta
[/quote]
Eikö sulla ole silmiä ja korvia päässä? Vai eikö ne toimi? Sannihan itki ja sanoi, että on liian raskas aihe puhuttavaksi. Juuri se, että se on liian raskas ja ahdistava asia saattaa tehdä sen, että ihminen ei uskalla sitä käsitellä. Kuten Sannikin sanoi.
En itse ole mikään uskis enkä minkään lahkon jäsen mutta voin vain kuvitella kuinka suuri valta noin suojattua elämää eläneelle tytölle, mitä 18-9 -vuotias on, on äidin ja suvun painostus. Siinähän kasvetaan kunnioittamaan vanhempia ja jumalaa ja ties mitä ja kyllä siinä melkoinen selkäranka saa olla, että sellaisen painostuksen alaisena pystyy pitämään oman päänsä.
Itse en ole kovinkaan paljoa pitänyt Sannista tähän asti. MInusta se on ollut lähinnä pinnallinen kitisijä vaikka olenkin ymmärtänyt, että tyttö etsii vielä kiivaasti itseään ja paikkaansa elämästä uskosta irtautumisen jälkeen. Mutta kyllä tuo aborttijakso herätti sympatiaa ja jotenkin avautui konkreettisesti silmät sille miten vietavissä tuollaisen uskonlahkon jäsenet voivatkaan olla ja kuinka iso asia se siitä irrottautuminen on. Se on varmasti monien vuosien työ, että siitä pääsee yli ja eroon.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 02:49"]
Minua ei ainakaan kukaan voi pakottaa yhtään mihinkään, ellei sitten väkivaltaa käytä, uhkaa aseella tms.
[/quote]
Joo, no sinä olet ihan eri asia. Mutta sellainen joka on koko ikänsä alistunut uskonnon ja vanhempiensa valtaan, nuori ja tilanteesta hämmentynyt ja hätääntynyt, ei saanut edes puhua lapsen isän kanssa, eikä muutenkaan annettu aikaa edes itsekseen miettiä asiaa.
Mun mielestä Sanni oli tosi rohkea kertoessaan asiasta eikä ainakaan mun silmissä pisteet laskeneet.
Hiukan pisti tavallaan naurattamaan, kun tässä jaksossa Sanni itki aborttia, Claudia kuollutta Palomaa ja edellisessa Venla hevosta, joka oli kuollut hänen ollessaan lapsi. Hieman on erilaiset elämät olleet näillä naisilla ja vaikka mä tykkään tosi paljon Venlasta, niin tuntui tosi lapselliselta parkua nenä tukossa hevosesta, joka oli kuollut 10? vuotta sitten.
Joo. Minäkin ymmärrän kyllä että poni voi olla rakas, ja toki sen kuolema on varmasti todella surullista. Mutta että sen yli ei ole vieläkään päässyt, ja että se on niin raskas ja sydäntä painava asia... Toivon todella että Venla puhuisi asiasta jonkun kanssa, ja pääsisi asiasta yli.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 11:08"]
Mun mielestä Sanni oli tosi rohkea kertoessaan asiasta eikä ainakaan mun silmissä pisteet laskeneet.
Hiukan pisti tavallaan naurattamaan, kun tässä jaksossa Sanni itki aborttia, Claudia kuollutta Palomaa ja edellisessa Venla hevosta, joka oli kuollut hänen ollessaan lapsi. Hieman on erilaiset elämät olleet näillä naisilla ja vaikka mä tykkään tosi paljon Venlasta, niin tuntui tosi lapselliselta parkua nenä tukossa hevosesta, joka oli kuollut 10? vuotta sitten.
[/quote]
[/quote]
Niinpä, koska ihmisten manipulointi onkin vallan tuntematon käsite tässä maailmassa. Haha.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 11:02"]
[/quote]
.
Joo, no sinä olet ihan eri asia. Mutta sellainen joka on koko ikänsä alistunut uskonnon ja vanhempiensa valtaan, nuori ja tilanteesta hämmentynyt ja hätääntynyt, ei saanut edes puhua lapsen isän kanssa, eikä muutenkaan annettu aikaa edes itsekseen miettiä asiaa.
[/quote]
Ollaan me vaan niin erilaisia. Itse olen lapsuuteni elänyt kestäen jatkuvaa väkivaltaa ja haukkumista mm.ulkonäöstä.
Mutta 13vuotiaana mulle nous sellanen kapina, että se loppui siihen.
Mulle ei ois yksikään ihminen tullut 17v:nä sanomaan mitä tehdään tai pakottamaan mihinkään, ellei ois aseella osottanu otsaan.
Onneksi sekin vaihe meni ohi ja ihan sopuisa aikuinen olen jo :)
Olin yllättynyt, että Sanni uskalsi puhua noin avoimesti abortista. Se on kuitenkin vielä aikamoinen tabu.