Vauvalla ilmavaivoja - alan pelkäämään koko imetystä!
Millaista ruokaa voi huoletta syödä ja tehdä lapsiperheessä, jotta pienen vauvan ilmavaivat helpottaa? En halua enää ikinä noita huutoiltoja.
Kommentit (27)
Me alotettiin d vitamiinit vasta 3 kk ilmavaivojen takia.
vaiha jekovittiin ne mitä neuvolasta saa on öljypohjasia ja aiheuttaa monelle vaivaa
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 12:30"]
Itse en menisi jättämään maitotuotteita tai kaikkia viljoja pois ruokavaliosta ilman lääkärin valvontaa. Jos on allergiaepäilyjä niin menkää lääkärille, jonka kanssa yhdessä pohditte järkevää ruokavaliota myös ravitsemuksen kannalta.
Ja oireiden aiheuttaja voi muuten olla myös esim. kananmuna (+ kanan liha) tai soija. Ruokapäiväkirjan pito kannattaa!
[/quote]
Mekin ollaan kokeiltu (lääkärien kanssa) vaikka mitä (viimeiset 1,5viikkoa on eletty pelkkäällä tattarilla, lihalla, kanalla, perunalla, porkkanalla,salaatilla, kurkulla, tomaatilla, riisillä, marjoilla; juomaksi vesi, vihreä tee tai kamomilla, ananassimehu ja välipaloiksi banaaneja tai mehukeittoja). Ruokapäiväkirjaa on pidetty jo 1,5 kk, mutta en ehkä osaa sitä tulkita oikein, kun en huomannut mitään johdonmukaisuutta. Vaikka söisi kolme päivää samaa ruokaa, niin oireet on laidasta laittaan. :(
Huomenna taas (nyt toiselle) allergialääkärille, jos häneltä saa parempia neuvoja... Tyttö kun oireilee edelleen masuvaivoja.
Suihkutissihoitoa ei kannata aloittaa, jos vauva on vasta kolmeviikkoinen. Se saattaa yllättäen aiheuttaa maidon tulon tyrehtymisen.
Mä en oikein usko, että kovin rajoittuneesta imetysdietistä olisi hyötyä. Omakin vauva itki aikansa söin mitä vaan tai olin syömättä. Sitten se loppui. Rajoittunut dietti vaan aiheutti itselle stressiä ja olo paheni siitä ja vauvan itku tuntui entistä pahemmalta ja tuntui, että hän itkikin enemmän.
Jos joskus toisen vauvan saan, syön terveellisesti ja hoidan vauvan parhaani mukaan. Uskon, että tämän ensimmäisenkin kohdalla kyse oli yksinkertaisesti siitä, että suolisto on ihkauusi, eikä osaa vielä toimia. Varmasti kaikki tuntemukset ja suoliston liikkeet on vauvalle outoja. Allergiat olisivat oireilleet eri tavalla.
Yksi mikä meillä auttoi eniten, oli vauvahieronta. Erityisesti mahan alueelle tehtynä. Sitä suosittelen :).
Miten voi yöllä jättää röyhtäyttämättä? Sama asiahan se sille vauvalle on kuin päivälläkin? Kyllä se pitää yölläkin röyhtäyttää. Vai oletko näitä perhepedissä nukkujia jotka lykkää tissin illalla vauvan suuhun ja heräävät tyytyväisinä aamulla? Se selittää melko pitkälle kaikki mahavaivat.
Meillä ensimmäinen huusi 6kk ja kun siirryttiin pulloon, huuto lakkasi. Toisen lapsen kanssa pelkäsin kovasti tätä samaa huutoa ja otin asioista paljon etukäteen selvää. Itse en syönyt suklaata, kofeiinia, kaalia, sipulia, omenaa, hiilihapolisia juomia, valkosipulia, paprikaa, papuja, ruisleipää ja välttelin maitotuotteita
Mies opetteli kunnon vauvahieronnan itse otin selvää, miten suihkutissine kanssa toimitaan (neuvola ei ollut kuullutkaan moisesta haasteesta...) Itse sain parhaat vinkit suihkutissiongelmaan täältä: http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/suihkutissit.htmla
En tiedä mikä lopulta auttoi, mutta vatsavaivoja ei ollut, eikä tarvinnut röyhtäyttää vauvaa (aluksi tietysti yritettiin vanhasta tottumuksesta, mutta ikinä ei mitää röyhtäisyjä tullut, puklu-rätitikin oli ihan turhia)
Tsemppiä!
Kaurassahan ei ole gluteenia joten jättäisin pois vehnä ja ruistuotteet. Riisikin on gluteeniton. Mun vauva ei aina röyhtäise, ainakan yöllä mut masu kuplii aika lailla. Öljypohjaiset maitohappobakt.tuotteet ja D vitsku aiheuttaa meillä hirveät ilmavaivat ja huutoa. Oon koittanut aloittaa 3 eri merkkiä nyt 10viikkoiselle mut en viitsi rääkätä. Gefilus oli pahin.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 07:36"]
Pahimpia ilman aiheuttajia vauvalle äidin maidossa ovat; kahvi, maitotuotteet, kaikki viljat, suklaa. Kannattaa miettiä niinpäin, että kaikki mitä syöt, on myös vauvan ravintoa, eli jos vetää pelkkää kahvia ja suklaata, niin se on myös vauvan ravintoa.. eli eikö silloin kannattaisi suosia mahdollisimman tuoretta ja terveellistä; kasviksia, hedelmiä, marjoja, vihanneksia? Kahvin korvikkeeksi voi kokeilla esim. imetysteetä, jota saa useimmista luontaistuotekaupoista. Tietenkään ei itse jaksa alkaa kokkailla pienen vauvan kanssa, mutta puoliso tai ystävä voisi kaupasta tuoda paljon erilaisia hedelmiä (voi auttaa esim suklaan himoon) joita on helppo popsia päivän mittaan.. Suklaa on haitallisempaa kuin moni luulee, myös aikuiselle, kannattaa googlettaa suklaa haitat. Nämäkin asiat opin kantapään kautta, meillä on nyt neljä lasta. Meillä iltaitkuihin on auttanut kantoreppu, se rauhoittaa ja mikäli ei rauhoita, niin tärkeintä on yrittää itse pysyä rauhallisena, eikä hermostua pieneen vauvaan, joka on kuitenkin syytön ja viaton omiin mahdollisiin vatsakipuihinsa.
[/quote]
Liityn tähän ongelmallisten listaan ja, kun omasta ruokavaliosta on rajoitettu melkein kaikki mahdolliset vaivojen aiheuttajat (maito, ruis, vehnä, sipulit, kaalit, kahvi, musta tee, suklaa, sokeri, vahvat mausteet..), ihmettelen, miten voi elää ilman viljaa - maidottomat tuotteetkin on tehty kaurasta, jolla pääasiassa mennään. Soija ei myöskään vaikuttanut hyvältä vaihtoehdolta. Eli jos nyt jätän kaurapuurot, kauraleivän ja kaurayogurtit pois - millä ihmeellä saan oman elimiston voimaan hyvin - painoa on tippunut jo yli 3 kg alle normin? 3,5 kk tyttömme ilmavaivat kun jatkuvat edelleen (on kokeiltu Disflatilia, rela-tippoja, Multitabsin D-tippoja, Jekovitia, nyt mennään Bioteekin probiooteilla sekä D-tehotipoilla...
[/quote]
Kyllä ilman viljaa pystyy elämään.