Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jollekin tehty sterilisaatio?

Vierailija
05.03.2013 |

Miten sen saa?!

Olin siinä luulossa että ikä yli 30 ja lapsia kolme niin ihan selvä juttu. Vaan eipä ollutkaan, en saanut lähetettä.

Vaadinko uudestaan vai mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä, mutta lähete tehty. Ikää yli 30, neljäs tulossa. Tämä saa jäädä viimeiseksi.

Vierailija
2/15 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saat, se lukee laissa. Ei lääkäri siitä päätä. Ilmoita kieltäytyneestä lääkäristä potilasasiamiehelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas outoa sitten. Lääkäri sanoi että ensin pitää kokeilla muut keinot ja suositteli pontevasti hormonikierukkaa.

Olin niin hämmästynyt, kun tosiaan luulin että asia on ihan selvä enkä tajunnut vastustaa. Lähdin vastaanotolta uusitun pillerireseptin kanssa. En halua enää hormoneja, en missään muodossa. Enkä lapsia.

Ap

Vierailija
4/15 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 12:03"]

No onpas outoa sitten. Lääkäri sanoi että ensin pitää kokeilla muut keinot ja suositteli pontevasti hormonikierukkaa.

Olin niin hämmästynyt, kun tosiaan luulin että asia on ihan selvä enkä tajunnut vastustaa. Lähdin vastaanotolta uusitun pillerireseptin kanssa. En halua enää hormoneja, en missään muodossa. Enkä lapsia.

Ap

[/quote]

Tuollaisia käännyttäjälääkäreitä kyllä löytyy, mutta pitää itse tietää ja pitää oikeuksistaan huolta. Ei tosiaan lääkäri ole mikään sääntöjen määrääjä, kyllä ne lakipykälät koskee niitäkin. Se on kirjoitettava se lähete jos asiakas haluaa. Printtaa vaikka lakipykälä netistä mukaan ja iske lekurille kouraan ja sano että valitus lähtee eteenpäin jos ei lähetettä ala irrota. Mä menisin takaisin sille samalla lääkärille, ihan vain siksikin että saisi opetuksen.

Vierailija
5/15 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa varaamaan sitten vain. En tosiaan ollut yhtään varautunut mihinkään käännytykseen.

Ap

Vierailija
6/15 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on steriloitu, ei ongelmia lähetteen saamisessa. Ikää oli tuolloin 37 ja lapsia kaksi. Meillä oli myös sinänsä ihan toimiva ehkäisy, mutta mä en enää halunnut pitää kehossani mitään ylimääräistä.

Vierailija
7/15 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 12:03"]

Ap

[/quote]

Tuollaisia käännyttäjälääkäreitä kyllä löytyy, mutta pitää itse tietää ja pitää oikeuksistaan huolta. Ei tosiaan lääkäri ole mikään sääntöjen määrääjä, kyllä ne lakipykälät koskee niitäkin. Se on kirjoitettava se lähete jos asiakas haluaa. Printtaa vaikka lakipykälä netistä mukaan ja iske lekurille kouraan ja sano että valitus lähtee eteenpäin jos ei lähetettä ala irrota. Mä menisin takaisin sille samalla lääkärille, ihan vain siksikin että saisi opetuksen.

[/quote]No tämmäinen teksti on kyllä silkkaa lapsellisuutta. Olisko lääkäri suositellut ap:lle pillereitä tai kierukaa esim siksi että runsaat/ kivuliaat vuodot? jos vuotojen kanssa ei ongelmaa niin sittenhän sterilisaatio on ihan hyvä vaihtoehto mutta pitää muistaa että 30v on aika nuori sen tekemään..elämäntilanteet voi muuttua ja joskus voi harmittaa, että on se sterilisaatio tullut tehtyä. Kyllähän se toimenpidekin itsessään on riskinsä; nukutus, vatsaontelon tähystys. vai ajattelitko teetättää sen kohduntähystyksessä tehtävän sterilisaation?

Vierailija
8/15 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa vaan kysyttiin monta kertaa olenko varma, lähetteen kirjoittanut lääkäri, tutkinut gyne ja vielä hoitsu ennen leikkausta pari kertaa ja vielä viimeiseksi kirurgikin kaksi kertaa, mutta kukaan ei sanonut etten sitä saisi.

Ikää oli tuolloin 32v eikä lapsia yhtään.

Vierailija
9/15 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin sektion yhteydessä. Lähetteen sain helposti. Ikää oli silloin 34v. 

Vierailija
10/15 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on reilusti yli 30. Vuodot on aivan normaalit, pillerit olleet kauan käytössä eli vaikea sanoa mikä kuukautisten tilanne nyt on, mutta ei kai voida suoraan olettaa että ne olisivat muuttuneet ongelmallisiksi. Hyvä toki vaihtoehdot käydä läpi mutta tässä steri ei edes ollut vaihtoehto.

Ap

Vierailija
11/15 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli vain 29 kun tehtiin kolmannen lapsen synnytyksen jälkeen olikohan se kolmantena päivänä synnytyksestä. Ei lääkäri käännyttänyt, mutta varmisteli ja puhutteli kyllä. Se sanoi että ei tavallisesti tehdä vastasynnyttäneille kun helpoimmin tulevat myöhemmin katumapäälle. No mulle tehtiin ja olihan se mukavaa ettei tarvinnut enää huolehtia- suosittelen.

Vierailija
12/15 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä onkin jo opastettu, uudestaan vaan oikeuksia vaatimaan ja hakemaan. Sterilisaation ehdot ovat 30 vuoden ikä TAI kolme lasta. Jos siis olet täyttänyt 30 vuotta, ei lasten lukumäärällä ole mitään merkitystä (kuten sillä ei pitäisi olla minkään ikäisenä).

Itse kävin sterissä kaksi vuotta sitten, 32-vuotiaana ja lapsettomana.

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 11:41"]

Miten sen saa?!

Olin siinä luulossa että ikä yli 30 ja lapsia kolme niin ihan selvä juttu. Vaan eipä ollutkaan, en saanut lähetettä.

Vaadinko uudestaan vai mitä pitäisi tehdä?

[/quote]

Vierailija
13/15 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin 29 vuotiaana, kuudennen lapsen syntymän jälkeen. Olisin saanut jo aijemmin, hetki kun tuo lapsilukusääntö toteutu. Mene uudestaan lääkäriin ja vaadi st.

Vierailija
14/15 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty, olin 32 ja  4 lasta.

Paperit tehtiin raskausden aikana, sterilisaatio synnytystä seuraavana päivänä.

Vierailija
15/15 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kyllä suositellaan painokkaasti hormonikierukkaa sterilisaatiota hakeville naisille, koska ehkäisyvarmuus on samaa luokkaa, lähes yhtä vaivatonkin on, ja hormonivaikutus hyvin pieni. Kustannukset yhteiskunnalle ovat pienemmät, ja vältytään "sittenkin haluaisin!" -tilanteilta. 

Hormonikierukassa vielä sekin etu, että jos vaihdevuosien aikana tarvitsee hormonikorvaushoitoja, niin hormonikierukan keltarauhashormoni siinä vaiheesa suojaa paikallisesti syöpäriskin kasvamiselta. 

Mutta totta se on että sinulla on oikeus sterilisaatioon ilman mitään "kaikkien vaihtoehtojen kokeilemista". 

t. itse essure sterilisaatioon 43 vuotiaana päätynyt, ja kyllä sain olla sinnikäs vaatimuksessani 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi