Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitenkään realistista alittaa vuoden päästä alle 4h maratonaika, jos nyt "juoksee" maratonin juuri ja juuri kuuteen tuntiin?

Vierailija
07.03.2019 |

Osallistuin viime kesänä vedon takia Helsingissä maratonjuoksuun. Pääsin läpi juuri ja juuri kuudessa tunnissa. Eihän se nyt varsinaisesti juoksua ollut, vaan hidasta jolkottelua. Kävelin myös lopussa ehkä kilometrin ennen maaliintulospurttia.

Olen vähän ylipainoinen, mutta mitään sairauksia tai rakenteellista vikaa minussa ei ole. Onko mahdollista hyvällä juoksuohjelmalla ja laihduttamisella saavuttaa vuodessa alle 4h maratonaika? Vai tarvitaanko siihen jo ns. lahjakkuutta, jota ei pelkällä treenaamisella saa aikaan? Eli onko 4h vielä sellainen peruskuntoilijan aika vai pitääkö siinä olla jo kunnon juoksija?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/5 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko realistista, mutta on se ainakin mahdollista, vaatii tosin määrätietoista ja hyvin suunniteltua treenaamista, ja strategia ja tekniikkakin täytyy jo olla melko hyvin kunnossa. Eli ei siinä mitään erityistä 'lahjakkuutta' (?) tarvita, muttei se myöskään ihan vahingossa tapahdu.

PS: Jonkun verran vaikuttaa juoksuaikoihin myös sukupuolesi, jota et maininnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ja sukupuoli vaikuttavat kehitystahtiin jonkin verran. Mutta varmasti on mahdollista. Kestävyyttä sulla on jo pohjalla jos jaksat kuusi tuntia rehkiä. Neljä tuntiahan on siitä vain 2/3 eli siis paljon helpompi urakka.

Neljän tunnin vaatima vauhti ei vielä ole mitenkään erikoista eikä edellytä lahjakkuutta tai gasellin vartaloa. Pienellä läskimahallakin se menee kyllä. Tärkeintä on vain alkaa treenata nopeutta ja vauhtikestävyyttä. Mikä tahansa hyvä valmistreeniohjelma riittää.

Itse treenasin aikanaan puolessa vuodessa neljän tunnin maratoonariksi kun lähtökohtana oli että jaksoin juosta ehkä noin 7 km vähän hitaammalla vauhdilla. Olin tuolloin 27.

Vierailija
4/5 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiva googlella Hal Hidgonin treeniohjelmat. Vuodessa onnistuu komeasti jos päätät että onnistuu ja treenaat systemaattisesti ohjelman mukaan. Noissa ohjelmissa tärkeää on ettei ahnehdi liikaa. Kuka tahansa juoksua harrastanut saa kyllä juostua maratonin jotenkuten hapenoton ja kestävyyden puolesta. Ei kuitenkaan riitä että hapenottokyky on kohdallaan vaan fysiikka täytyy treenata siihen ettei nilkat, polvet ja lantio brakaa.

Vierailija
5/5 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää vielä, että olen nainen ja ikää 35v. Sitä juuri ajattelin, että onko tuo 4h sellainen normaaliaika, johon kuka tahansa pulliainenkin pystyy? Maailman huiputhan menevät kohta kahteen tuntiin ja kolmekin on mun mielestä jo ihan mieletön aika - enkä siihen tietenkään edes pyri, kun ei ole motivaatiota.

Pystyn helposti juoksemaan sellaiset 3-4 lenkkiä viikossa, tunnin arkena ja tuntikausia viikonloppuisin.

Painoa pitäisi saada pois kyllä reippaasti, 20 kiloakin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi