Hätäsektiolla syntynyt lapsi kaikkein tärkein
Sohaisen nyt muurahaispesäään, koska en ole kuullut kenenkään puhuneen tästä aiheesta. Minulla on useita lapsia, joista yksi on syntynyt hätäsektiolla. Muiden lasten synnytyksen kanssa ei ole ollut ongelmia. Onko tavanomaista, että tämä hätäsektiolla syntynyt lapsi on minulle lapsistani kaikkein tärkein? Rakastan kaikkia lapsistani aivan yhtä paljon, mutta hätäsektiolla syntyneestä lapsestani ajattelen usein, että tämä on se lapsi, jonka olin vähällä menettää. Tästä syystä tämän lapsen merkitys on kasvanut mielessäni erityisen suureksi. Tämä tuntuu hiukan epäreilulta muita lapsia kohtaan, mutta en pääse näistä ajatuksista eroonkaan. Onko muilla ollut tällaisiin tuntemuksia lapsiinsa liittyen, jos synnytyksessä on ollut jotain ongelmia?
On ihan harhaa että lapsiin voisi olla samanlainen suhde. Lapset kun on yksilöitä, ja vaikka elämää eletään perheenä niin jokaisen lapsen kanssa vanhemmalla on oma, kahdenvälinen historia. Esikoisen asema on aina erityinen, samoin kuopuksen, ja kaikki siinä välissä ovat syntyneet ainutlaatuiseen elämäntilanteeseen. Sekä temperamentiltaan mutkattomimpaan että haastavimpaan syntyy omanlaisensa suhde. Yhdessä jaetut ja toisen "auheuttamat" hyvät hetket, hankaluudet, pelot ja voitot vaikuttaa.
Joten kannustaisin unohtamaan sen, ettet muka saisi katsoa lastasi teidän yhteisen historianne läpi. Samaan aikaan vanhempi on vastuussa siitä, että myös niihin muihin lapsiin on läheinen ja lämmin suhde, jokaiseen yksilönään.