Äidiksi vielä kerran, 41v
Mä en tiedä mitä on tapahtunut. Meillä on lapset 9 vuotiaat tuplat, 11v ja 13 v. Olin jo jonossa sterilisaatioon, mutta viime hetkelllä peruin menoni jostain syystä (vaikka tuntui että ei lapsia enää perumishetkelläkin) Nyt 41-vuotiaana olemme alkaneet haaveilla perheenlisäyksestä vielä kertaalleen. Onko täällä yli 40-v äidiksi tulleita? Miten vauva-aika sujui tällaisella iällä? Onko odottamattomia ongelmia esiintynyt?
Kommentit (28)
Mekin ollaan kyllä kaavailtu, ettemme yli 35-vuotiaina enää halua lisää lapsia. Olisi niin hassua elää pikkulapsiarkea mahdollisesti jopa yhtäaikaa esikoisen kanssa. Aloittajana varaisin ehkä uudestaan ajan sterilisaatioon kun vauvakuumettakaan ei kummammin ole. Olisiko kuitenkin jonkun mainitsemaa vanhenemisen pelkoa enemmän? Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapsia saadaan eri-ikäisinä, onhan kaikessa puolensa eikä kaikkien ole edes mahdollista saada esikoistaan ennen kolmeakymppiä. Minusta aloituksen perustelut perheenlisäykselle eivät vain olleet kovin vakuuttavia. Mutta eipä tuo kovin pitkä essee ollutkaan, voin olla väärässä.
Yleensä vahemmille naisille on riski, että syntyy vammainen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vahemmille naisille on riski, että syntyy vammainen lapsi.
Itse asiassa olet väärässä. 40 v täyttänyt saa loistohyvät seulat joten heille just ei synny vaimmaisia (elleivät itse halua sitä). Esim kallis nipt koe annetaan 40v täyttäneille.
Siskoni oli päättänyt tehdä lapsensa alle 30-vuotiaana, esikoisensa synnytti 23-vuotiaana. Minä en ollut päättänyt mitään... (23-vuotiaana olin vielä neitsyt). Esikoiseni sain 33-vuotiaana. Ja nyt 43-vuotiaana ajattelen, että voisin ehkä tehdä vielä toisen lapsen muutaman vuoden sisään. Kai sitä parikymppinen on yleensä paremmassa vedossa, mutta 3- ja vielä 4-kymppisenäkin voi olla mahdollisuuksia.
Ultraan menisin. Mutta lapsivesipunktioon en välttämättä, koska se on käsittääkseni riski sikiölle. Riippuisi vähän ultrakuvista, pään suhteellisesta koosta jne. kaipaisinko lisätutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Hassu juttu tuli mieleen, sain siis lapsen 42v ja aiemmat lapset oli siis 6, 8, ja 10. Ihan joka paikassa oletettiin että tää on uusioperhelapsi. Neuvolassa, naistenpolilla ja synnörillä. Monesti ekaks kysyttiin tai todettiin että ”niin tää uuden puolison kanssa tehty lapsi” tai ”olihan tää nyt siis uuden miehen kanssa tehty” tai ”mitäs uusi mies on mieltä tästä ja tuosta”.
Ilmeisesti oletus on se että kukaan (hullu) ei yli nelikymppisenä tee enää lasta ellei ole uusioperhe kyseessä...
Tämä! Meillä pikkukolmosella on ikäeroa yli 10v ja 8v isompiin sisaruksiin. Sain monelle puolitutulle ja tuntemattomalle vakuutella, että lapsilla sama isä, se sama vanha aviomies!
Vierailija kirjoitti:
Siskoni oli päättänyt tehdä lapsensa alle 30-vuotiaana, esikoisensa synnytti 23-vuotiaana. Minä en ollut päättänyt mitään... (23-vuotiaana olin vielä neitsyt). Esikoiseni sain 33-vuotiaana. Ja nyt 43-vuotiaana ajattelen, että voisin ehkä tehdä vielä toisen lapsen muutaman vuoden sisään. Kai sitä parikymppinen on yleensä paremmassa vedossa, mutta 3- ja vielä 4-kymppisenäkin voi olla mahdollisuuksia.
Ultraan menisin. Mutta lapsivesipunktioon en välttämättä, koska se on käsittääkseni riski sikiölle. Riippuisi vähän ultrakuvista, pään suhteellisesta koosta jne. kaipaisinko lisätutkimuksia.
Nykyään tehdään NIPT-testi verikokeella.
Enhän sanonutkaan, että kaikki ajattelisivat noin. Kehoitin vain miettimään noita asioita ensin, ja mikäli senkin jälkeen on varma halustaan, niin käskin ruveta hommiin. Jotain mitä et ymmärrä?