Poliisi painostaa luopumaan jutusta, käsittämätöntä!
Perheväkivaltatapaus. Olen ihan ällikällä lyöty. Menin tekemään rikosilmoitusta poliisiasemalle. Poliisimiehen suhtautuminen oli voimakkaasti mallia "haluatko nyt ihan oikeasti tehdä ilmoituksen, mieti nyt vielä, meillä on tärkeämpiäkin tapauksia, muutenkin jutturuuhkaa..."-
Ennen esitutkintaa poliisimies soitti kotiin ja yritti voimakkasti johdatella luopumaan jutusta. "Kyllähän nyt hitto vie asianosaisten pitää pystyä keskenään tämä sopimaan kun ovat lähipiiristä." Lopulta poliisi suuttui ihan kunnolla ja sanoi että tämä nyt oli hänen henkilökohtainen mielipiteensä. Puhelu loppui lyhyeen.
Miksi poliisi painostaa tällaisessa? Onko tämä tavallista? Minulle juttu oli iso ja järkyttävä, ko. väkivallantekijän kanssa keskustelu ei ole koskaan onnistunut, eikä tule onnistumaan nytkään , toin nämä poliisille esiin, hänen reaktionsa oli suuttuminen.
Kommentit (26)
Minkälaista perheväkivaltaa tapahtui?
Taitaa olla kyseinen poliisimies itse vaimonhakkaaja.
Oletko sinä siis se perheväkivallan kohde ja miehesi tekijä? Mitä hän tarkalleen ottaen teki? Onko teillä lapsia? Jatkatteko vielä yhdessä?
pyydä tämä lausunto poliisilta kirjallisena
Kokonaistilanne vaikuttaa paljon ja sitä emme tiedä. Joku pikkuinen läpsäisy onkin naurettavaa lähteä puimaan asiaa oikeudessa. Jos mun mies löisi mua niin jättäisin sen ja asia jäisi siihen.
Näitä on myös syyttäjissä, tuolla asenteella varustettuja mätämunia siis. Olen itsekin joutunut tuollaisen uhriksi. Tein eräästä mätämunasyyttäjän tekemästä esitutkinnan rajoittamispäätöksestä kantelun valtakunnansyyttäjänvirastoon, ja vasta sen jälkeen saatiin esitutkinta alkamaan. Mätämunasyyttäjän mukaan kyse oli muka ollut keskinäisistä "riidoista", heh.
Ei kannata luovuttaa, vaikka joutuukin alkuperäisen rikoksen lisäksi vielä asenteellisen vaimonhakkaajapoliisin tai -syyttäjän uhriksi.
Poliisi voi pyytää luopumaan asiasta. Yleensä siihen on syykin. Monesti myös oikeudessa pyydetään asia sopimaan, jos asia on sen kaltainen.
Ovat kyllä oikeudessakin vihaisia jos sinne tulee turhia juttuja. Tiedän sen ihan kokemuksesta, mutta vastapuoli ei halunnut sopia. Kyse oli yrityksen sopimisriidoista. Poliisin on pakko ohjeistaa, kun kaikenmailman hörhöjä viemässä asioita oikeuteen. Esim. kolaritapauksessa poliisi ohjeisti vastapuolta että jos vievät asian oikeuteen niin he häviävät ja tukena on poliisitutkinta. Väkivaltaa voi olla tönäisy ja hakkaaminen niin että jää jälkiä. Edesvastuutonta kehoittaa jatkamaan prosessia, kun ei tiedetä mistä on kyse.
7
Me, jotka luimme aloituksen ensimmäisen sanan, tiedämme, mistä on kyse. [quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 13:25"]Edesvastuutonta kehoittaa jatkamaan prosessia, kun ei tiedetä mistä on kyse.[/quote]
Kannatan ilman muuta sitä että kaikkia pienempiä juttuja ei viedä oikeuteen asti. Että osapuolet pystyisivät sopimaan rauhanomaisesti. Poliisi voi ystävällisesti tuoda tätä vaihtoehtoa asianomistajalle esille.
Mutta tässä tapauksessa poliisi ei enää ollut kovin ystävällinen, yksinomaan painostava. Rikosilmoitusta tehdessä konstaapeli oli vielä ihan ok. Mutta tämä kotiin soittanut poliisimies otti kuin henkilökohtaisena loukkauksena sen että en halua tuosta vaan luopua jutusta. Yritin selittää miksi. Mutta häntä eivät perustelut kiinnostaneet.
Kenen kanssa asiasta voisi keskustella? Tämä on periaatekysymys. Perheväkivalta tuli yleisen syytteen alaiseksi v. 2011. Jos nyt kuitenkin nämä tapaukset käytännössä torpedoidaan poliisin toimesta esitutkintavaiheessa, niin kyllähän tämä vesittää koko lakiuudistuksen.
ap
Ap, jos haluat keskustelua, miksi et suostu kertomaan mitä tapahtui?
^ Ei kai sillä ole väliä, mitä tarkalleen tapahtui. Väkivalta on aina väkivaltaa ja vakavaa, joutui sen uhriksi sitten kotona tai kadulla.
Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan perheväkivalta on paljon yleisempää poliisiperheissä kuin kansan keskuudessa keskimäärin.
Joka tapauksessa voit nyt lohduttautua lähinnä sillä, että et ole ainut joka on joutunut kokemaan epäoikeudenmukaisuutta tai vähättelevää kohtelua. Peruslinja on se, että valtio putoaa niskaasi koko läskiensä voimalla jos teet jonkun uhrittoman pykälärikkomuksen mutta jos taistelet omien etujesi puolesta, niin apua ei kannata odottaa hengitystä pidätellen. Tässä ei siis ole mitään henkilökohtaista eikä kannata tuntea henkilökohtaista häpeää tästä asiasta ainakaan poliisien tai muiden virkaveikkojen takia.
Aikamoista. minulle on kerran poliisi sanonut, että "Poliisina toivon, että nostat syytteen, mutta ihmisenä jola on työssään nähnyt mitä tämän tyylinen herra voi aiheuttaa kerron etten sinuna nostaisi syytettä". Olin erittäin kiitollinen tästä vinkistä. En nimittäin ollut tajunnut, että jos nostan syytteen saa tyyppi henkilöllisyyteni tietoonsa.
Soita naapurikunnan poliisilaitokselle ja kysy toimintaohjeita?
En tiedä sun tapauksesta, mutta itse yhtä pariskuntaa sivusta seuranneena, mullekkin tuli lopulta samanlainen asenne. Väkivalta on kamalaa, eikä siinä itsessään ole mitään puolusteltavaa, mutta jos tilanteita on takana enemmän kuin yksi, eikä millään tajuta, että eri teillä on parempi olla. Tälläisen pariskunnan tai naisen auttaminen on yhtä kuin löisi päätään seinään.
riippuu onko tapahtunut vahinko niin suuri että on taloudellisesti järkevää lähteä viemään asiaa eteenpäin...kuullostaa oudolta mutta poliisienkin resurssit ovat rajalliset verrattuna työmäärään, eivätkä yksittäiset rivipoliisit asioille juuri mitään voi...heitä on ohjeistettu toimimaan näin...
Et lukenut avausta. Avauksen ensimmäisestä sanasta ilmenee, ettei ole kyse riita-asiasta vaan rikosasiasta. Rikosasiassa uhrilla ei ole kuluriskiä. Syyttäjä päättää, nostetaanko syyte. Sitä ei päätä uhri eikä poliisi. En tiedä, miksi edes vaivaudun. [quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:08"]
riippuu onko tapahtunut vahinko niin suuri että on taloudellisesti järkevää lähteä viemään asiaa eteenpäin...kuullostaa oudolta mutta poliisienkin resurssit ovat rajalliset verrattuna työmäärään, eivätkä yksittäiset rivipoliisit asioille juuri mitään voi...heitä on ohjeistettu toimimaan näin...
[/quote]
Oletteko jo "asumuseronneet", eli olet itse ottanut sen ekan askeleen, vai odotatko oikeutta jostakin muualta? Jos olet pystynyt eroamaan, silloin on hyvä mennä asiassa eteenpäin, mutta jos olette edelleen yhdessä, ihan turhaa.
19 ottaa juuri oikeaa näkökulmaa. Olennaista on se että perheväkivalta on nykyään yleisen syytteen alaista. Ennen ei ollut. Tarkoittaa sitä että tahtoi uhri mitä tahansa, kun perheväkivalta on tullut poliisin tietoon, siitä on aloitettava esitutkinta ja vietävä syyteharkintaan.
Aikaisemmin uhri sai itse valita nostetaanko asiasta juttu vai ei. Tämä johti sitten hyvin usein siihen, että väkivalta pysyi perhepiirissä. Ei uskallettu nostaa asiasta juttua, ehkä uhkailtiin tai painostettiin uhria, hyvin herkästi naiset luopuivat ja alistuivat väkivaltaisen miehen edessä esimerkiksi. Uudella lainsäädännöllä on nimenomaan haluttu tehdä perheväkivallalle todelliset seuraamukset ja sitä kautta saada se ajan myötä vähenemään yhteiskunnassamme.
Täysin ammattitaidoton poliisi kyseessä, toivottavasti ei ole esimerkkinä koko poliisivoimien nykyisestä tasosta.