bmi23,8 rasvaprosent44,8
En edes näe itseäni järkyttävän läskinä vaatteet päällä. Vyötärön ympärys on 73. Normaalia?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä laitteella mitattu? Nuo monien työterveyshoitajien käyttämät kehonkoostumusvaa'at, joissa pidellään kahvaa kädessä punituksen ajan, ovat ihan pelleilylaitteita, eikä niiden tuloksia kannata ottaa todesta. Niitä voi käyttää suuntaa-antavasti esim. laihdutusprojektin seurantaan, mutta se lukuarvo itsessään ei kerro yhtään mitään, sillä virhelähteitä on aivan käsittämättömän paljon. Sama pätee hieman pienemmässä mittakaavassa näihin kuntokeskusten tabata- ja inbody-laitteisiin. Ne ovat marginaalisesti tarkempia, mutta niidenkin tulokset saattavat heittää todella paljon, eikä niitäkään pitäisi käyttää kuin korkeintaan muutoksen suunnan seurannassa. Tätä valitettavasti 99 % hoitajista ja muista mittaajista ei tajua, vaan tuijottavat tuota arvoa ja kuvittelevat sen oikeasti antavan jotain tietoa punnittavan kehonkoostumuksesta.
Parhaimmillaan olen ollut tilanteessa, jossa todella urheilullinen ja hoikka nainen, jolla siis oli ihan silmämääräisestikin erottuvat lihakset, on saanut vapaahetoisena koekaniinina tuloksesi rasvaprosentin 32,7. Hoitaja siinä sitten selitti, että kaikista ei silleen päällepäin näe sitä rasvan määrää. Me muut nauroimme katketaksemme ja yritimme kertoa, että vika ei nyt ole siinä, että kyseisen urheilijanaisen rasvat piilottelisivat jossain mystisessä paikassa, jota kukaan ei vain näe, vaan siinä, että hänen käyttämänsä laite on todella epätarkka. Ei mennyt jakeluun, joten valitettavasti todennköisesti moni asioista tietämätön työterveysasiakas tuonkin hoitajan käsitelyssä saa ihan random rasvaprosenttiarvoja, joita sitten pidetään totuutena. Ainoat keinot saada tarkka tai tarkahko rasvaprosentti selville, ovat todella kokeneen mittaajan tekemä pihtimittaus ja vedenalainen punnitus POD-laitteella.
https://lihastohtori.wordpress.com/2014/10/23/kehon-koostumuksen-mittaa…
Jep. Itse testasin rasvaprosenttia tuollaisella muutamia kertoja peräkkäin ja prosenteissa oli 10% heittoja. Kunnon kehonkoostumusmittaus on reilusti kalliimpi mutta luotettava, niitä tehdään mm. sairaaloissa.
Meidän kotivaa an mukaan mun rasvaprosentti on 25, en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä laitteella mitattu? Nuo monien työterveyshoitajien käyttämät kehonkoostumusvaa'at, joissa pidellään kahvaa kädessä punituksen ajan, ovat ihan pelleilylaitteita, eikä niiden tuloksia kannata ottaa todesta. Niitä voi käyttää suuntaa-antavasti esim. laihdutusprojektin seurantaan, mutta se lukuarvo itsessään ei kerro yhtään mitään, sillä virhelähteitä on aivan käsittämättömän paljon. Sama pätee hieman pienemmässä mittakaavassa näihin kuntokeskusten tabata- ja inbody-laitteisiin. Ne ovat marginaalisesti tarkempia, mutta niidenkin tulokset saattavat heittää todella paljon, eikä niitäkään pitäisi käyttää kuin korkeintaan muutoksen suunnan seurannassa. Tätä valitettavasti 99 % hoitajista ja muista mittaajista ei tajua, vaan tuijottavat tuota arvoa ja kuvittelevat sen oikeasti antavan jotain tietoa punnittavan kehonkoostumuksesta.
Parhaimmillaan olen ollut tilanteessa, jossa todella urheilullinen ja hoikka nainen, jolla siis oli ihan silmämääräisestikin erottuvat lihakset, on saanut vapaahetoisena koekaniinina tuloksesi rasvaprosentin 32,7. Hoitaja siinä sitten selitti, että kaikista ei silleen päällepäin näe sitä rasvan määrää. Me muut nauroimme katketaksemme ja yritimme kertoa, että vika ei nyt ole siinä, että kyseisen urheilijanaisen rasvat piilottelisivat jossain mystisessä paikassa, jota kukaan ei vain näe, vaan siinä, että hänen käyttämänsä laite on todella epätarkka. Ei mennyt jakeluun, joten valitettavasti todennköisesti moni asioista tietämätön työterveysasiakas tuonkin hoitajan käsitelyssä saa ihan random rasvaprosenttiarvoja, joita sitten pidetään totuutena. Ainoat keinot saada tarkka tai tarkahko rasvaprosentti selville, ovat todella kokeneen mittaajan tekemä pihtimittaus ja vedenalainen punnitus POD-laitteella.
https://lihastohtori.wordpress.com/2014/10/23/kehon-koostumuksen-mittaa…
Jep. Itse testasin rasvaprosenttia tuollaisella muutamia kertoja peräkkäin ja prosenteissa oli 10% heittoja. Kunnon kehonkoostumusmittaus on reilusti kalliimpi mutta luotettava, niitä tehdään mm. sairaaloissa.
Meidän kotivaa an mukaan mun rasvaprosentti on 25, en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa 😂
Siis ap täällä
Hah. Millään nettitestillä et saa edes suuntaa antavaa tulosta oikeasta rasvaprosentistasi. Unohda koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Noilla lukemilla olet pelkkä rasvapallo. Lihaksia ei ollenkaan.
Onkohan nyt ihan oikein mitattu!?
Mulla kyllä on erittäin huono lihaskunto moneen kuukauteen en liikkunut juuri ollenkaan, nyt alkanut vähän liikkumaan, kävelen jokapäivä väh tunnin ja teen lihasliikkeitä lisäten yhden liikkeen kutakin per päivä, välillä jumppaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Noilla lukemilla olet pelkkä rasvapallo. Lihaksia ei ollenkaan.
Onkohan nyt ihan oikein mitattu!?
Mulla kyllä on erittäin huono lihaskunto moneen kuukauteen en liikkunut juuri ollenkaan, nyt alkanut vähän liikkumaan, kävelen jokapäivä väh tunnin ja teen lihasliikkeitä lisäten yhden liikkeen kutakin per päivä, välillä jumppaan yms.
Niin ja mulla on pienet luut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä nettitesti?
Nettisivu health status: body fat calculator
Kävin huvikseni syöttämässä omat lukemani tuonne. Mulla on inbodylla mitattu rasvaprosentiksi jo useita kertoja n. 16-17. Tuo sivusto antoi itse asiassa neljä eri arviota, jotka vaihteli 19 ja 28 välillä.
Eli se mikä oli sulla 28% oli mulla kai sitten 44,7%
Vierailija kirjoitti:
Hah. Millään nettitestillä et saa edes suuntaa antavaa tulosta oikeasta rasvaprosentistasi. Unohda koko juttu.
On se kuitenkin selkeästi lähempänä totuutta, kun kotivaaka. Siihen kuitenkin laitettiin paljon eri mittoja ja painoa sun muuta. Voi olla, että koti vaaka mittaa väärin jo senkin takia, että mulla on liian pienet jalat yltämään kummankin täplän päälle
Bodpod on kuulema golden standart kehonkoostumuksen mittaamisessa.
Tein nyt testin eri paikassa ja tulos oli jo 49%
😱
Vierailija kirjoitti:
Tein nyt testin eri paikassa ja tulos oli jo 49%
😱
Ap siis
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina ollut myös korkea rasvaprosentti, bmi alle 25 ja rp 33,4! Mitattu n 5x ja aina samansuuntainen tulos.
Olen malliltani suora ja kapea, 95-80-95. Vatsassa näkyy sivussa vatsalihakset, edessä 4 lapsen venyttämää nahkaa mutta ei läskiä. Reidet ei ole mitenkään erityisen paksut, 55cm.
En ole koskaan tajunnut missä se läski on, sitä pitäisi kuitenkin olla yli 20 kiloa!?
Itsellä tulee mieleen vain sisäelinrasva, mutta tuskin sitäkään sinulla noilla mitoilla 20 kilon edestä on.. 😅
Sisäelinrasva on se vaarallisin ja sitä löytyy monilta hoikiltakin, jos ruokailutottumukset ovat päin metsikköä. Toki tämä nyt ei aiheeseen liity ja selitä AP:n rasvaprosenttia, mutta tulipa tässä mieleen että osa rasvasta voi olla sisäelimissä, sehän ei näy päällepäin.
Laitanko ensiviikolla, kun menkat on ohi kuvan itsestäni niin voitte sitten arvioida onko mulla todella noin suuri rasvaprosentti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä nettitesti?
Nettisivu health status: body fat calculator
Kävin huvikseni syöttämässä omat lukemani tuonne. Mulla on inbodylla mitattu rasvaprosentiksi jo useita kertoja n. 16-17. Tuo sivusto antoi itse asiassa neljä eri arviota, jotka vaihteli 19 ja 28 välillä.
Ohhoh tuohon 16-17 saa nainen treenata kunnolla, tuolla pärjää jo Fitness kisoissa kummasti! Miehillä 16-18 vielä tulee kohtuuhelpolla mutta sekin tarkoittaa päivittäistä usean tunnin treenaamista
Otanko mä sen kuvan tänne ensiviikolla?
Mulla BMI 25.1. Työterveyshoitaja sanoi, että olen lievästi lihava. Kävin kehonkoostumusmittauksessa ja rp 15. En harrasta edes kovin paljon liikuntaa, mutta mielestäni aika tiukat raamit ja usein mua sanotaan laihaksi.
T. mies
Vierailija kirjoitti:
Mulla BMI 25.1. Työterveyshoitaja sanoi, että olen lievästi lihava. Kävin kehonkoostumusmittauksessa ja rp 15. En harrasta edes kovin paljon liikuntaa, mutta mielestäni aika tiukat raamit ja usein mua sanotaan laihaksi.
T. mies
Entäs mri, tt... sieltä löytyy äkkiä 4-5 l rasvaa vatsaontelosta, kun aletaan kuvaamaan.
Vähän pureskeltavaa rasvaprosentin hyväksytyistä arviolaskureista.
Nainen, pituus 175cm:
20v, paino 60kg, bmi 19.59, arviorasvaprosentti 22.71
30v, 60kg, bmi 19,59, arp 25.01
40v, 60kg, bmi 19.59, arp 27.31
50v, 60kg, bmi 19.59, arp 29.61
60v, 60kg, bmi 19.59, arp 31.91
70v, 60kg, bmi 19.59, arp 34.21
80v, 60kg, bmi 19.59, arp 36.51
Viitearvot:
Ikä Alhainen Normaali Korkea Erittäin korkea
18 - 39 < 21,0 % 21,0 - 32,9 % 33,0 - 38,9 % > 39,0 %
40 - 59 < 23,0 % 23,0 - 33,9 % 34,0 - 39,9 % > 40,0 %
60 - 80 < 24,0 % 24,0 - 35,9 % 36,0 - 41,9 % > 42,0 %
20v/175/60/22.71 arp oli lähellä normaalin alarajaa, jos vastaavaan kohtaan taulukkoa tahtoisi edelleen 80v/175, niin painon pitäisi olla noin luokkaa 36kg, jolla arp olisi 27.11. Jolloin bmi olisi 11.76.
Miksi tällaisia lukuja käytetään?
Vierailija kirjoitti:
Sä oot tyypillinen laihaläski.
Ei BMI 23 ole laiha ollenkaan. Vyötärönympärys jo kertoo, ettei ole mitenkään hoikka edes pitkänä.
Netistä löytämäni kuvien perusteella n. 35%