Kävin läpi kolmivaiheisen hakuprosessin - MYYJÄKSI
Eräs kaupanalan toimija etsi liikkeeseensä vakituista myyjää. Hakemuksen laitoin ja tuli kutsu videohaastatteluun, jonka jälkeen kutsuttiin ns. ylemmän portaan haastatteluun.
Luulin että homma olisi ollut siinä, vaan ei! Tämän jälkeen kutsuttiin vielä uuteen haastatteluun kyseiseen toimipisteeseen jonne myyjää haettiin.
Loppujenlopuksi työhön palkattiin jo aiemmin siellä työskennellyt henkilö. Mitä ajanhukkaa! Tuli tunne, että olimme jonkun HR-harjoittelijan projekti. Milloin työnhausta on tullut näin vaikeaa?
Kommentit (63)
Mikä firma oli kyseessä?
Noin muuten ihmettelen tuollaista. Miten ihmeessä millään firmalla on varaa tuollaiseen resurssien tuhlaukseen. Minua ei ole ikinä haastateltu kuin kerran, olenpa sitten pyrkinyt valtiolle, yksityiselle, pieneen tai suureen firmaan.
Mäkin hain S-ryhmään 20h/viikko työtä Saleen ja hakijoita oli 200, niistä 50 ryhmähaastateltiin ja 5 yksikön esimies haastatteli ja yksi valittiin. Minä olin se onnekas joka valittiin.
Silti kyseessä on "vaan" kaupan kassa.
Minkälainen tuo ryhmähaastattelu on?
Ei ole kumpikaan näistä kahdesta isosta toimijasta.
Ja sen takia itsellenikin tuli mieleen harjoittelijan projekti, kun niitä resursseja mietin. Eihän kukaan näe näin kovaa vaivaa muuten?
Ap
Ihan haluan esimerkkinä rekrytoijille, viranomaisille ja työttömyyden kanssa painiville päättäjille kertoa kokemukseni Lontoosta joitain vuosia sitten.
Näin siellä työkkärissä avoimen paikan kahvilassa. Kysyin työkkärin sedältä miten voisin sitä hakea. Setä soitti yrityksen rekrytointiin, joka otti minut vastaa heti kun ehdin työkkäristä paikan päälle n. 30 min metrolla ja kävellen. Pääkonttorilta minut lähetettiin heti itse kahvilaan, jossa juttelin ravintolapäällikön kanssa. Aloitin työt seuraavana aamuna.
Työpaikkaa vaihtanut kirjoitti:
Mikä firma oli kyseessä?
Noin muuten ihmettelen tuollaista. Miten ihmeessä millään firmalla on varaa tuollaiseen resurssien tuhlaukseen. Minua ei ole ikinä haastateltu kuin kerran, olenpa sitten pyrkinyt valtiolle, yksityiselle, pieneen tai suureen firmaan.
Halvemmaksi hyvin hoidettu rekryprosessi tulee kuin huono rekrytointi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan haluan esimerkkinä rekrytoijille, viranomaisille ja työttömyyden kanssa painiville päättäjille kertoa kokemukseni Lontoosta joitain vuosia sitten.
Näin siellä työkkärissä avoimen paikan kahvilassa. Kysyin työkkärin sedältä miten voisin sitä hakea. Setä soitti yrityksen rekrytointiin, joka otti minut vastaa heti kun ehdin työkkäristä paikan päälle n. 30 min metrolla ja kävellen. Pääkonttorilta minut lähetettiin heti itse kahvilaan, jossa juttelin ravintolapäällikön kanssa. Aloitin työt seuraavana aamuna.
Näin se homma toimii silloin kun töitä on. Suomessa taas on työnantajien markkinat tällä hetkellä, sen vuoksi rekrytointikin pitää vetää överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen tuo ryhmähaastattelu on?
Meitä oli yhdessä ryhmähaastattelussa 10 kerralla, kysyttiin kysymyksiä mihin vuorotellen vastattiin ja meidät jaettiin 2 viiden hengen tiimiin tekemään pari pienimuotoista ryhmätehtävää.
Jälkikäteen olen silti kuullut että joitain haastattelussa olleita on myöhemmin kutsuttu yksilöhaastatteluun jos on vapautunut uusi työpaikka, eli ei aina ole noin massiivista hakua kaikilla.
Se S-ryhmään hakenut
Tyttäreni haki cittarissa _hyllyttäjäksi_ pariksi päiväksi viikossa, niin sama juttu.
Ilmeisesti noilla rekryhenkilöillä on liikaa luppoaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä firma oli kyseessä?
Edellisessä työpaikassani, isossa firmassa, yhteen paikkaan saattoi olla parisataa hakijaa. HR-kysyi minulta (palkkaavalta esimieheltä), haluanko, että he seulovat minulle osan hakemuksista. Joskus tartuin tilaisuuteen, toisinaan en. HR ei siis haastatellut hakijoita vaan kävi läpi hakemukset.
Jos halusin, HR:stä tuli joku mukaan haastatteluun. Kerran sitä kokeilin, mutta huomasin sen tarpeettomaksi, koska HR:n osaaminen ammattialaltani oli pyöreä nolla. Lopuksi täytyy sanoa, ettei koskaan voi olla varma, miten valittu hoitaa hommansa. Ei haastattelemalla selviä, onko ihminen laiska, juoppo tai muuten huono työntekijä, vaikka luonteesta voikin jotain päätellä. Eikä edes koeaika aina estä huonoa valintaa.
Itse olen käynyt vastaavan hakuprosessin läpi hakiessani b2b-puhelinmyyjäksi. Olisin saanut paikan, mutta samaan aikaan oli tarjolla kaksi muutakin työtä, joten valitsin toisen niistä.
Höpö hommaa nuo haastattelut. Itse menetin hyvä työmahdollisuuden, kun rekrytyyppi otettiin toisessa vaiheessa mukaan. Kemiat ei sopinut yhtään yksiin ja sain tosi ala-arvoiset loppuarvostelut. Minut kuvattiin henkilönä ihan muuksi kuin mitä olen. Kuin myös työkokemustani vähäteltiin yms.
Itse firman haastattelijoiden kanssa tulin tosi hienosti toimeen ja juttua ja kokemuksia riitti puolin ja toisin. Heiltä ilmoitettiin, että lopulta kuitenkin tämän rekryihmisen suosittelu ratkaisi asian.
Hakiko firma ite suoraan vai oliko välissä rekryfirma? Noissa joissa rekryfirma hoitaa homman toi on ihan normaali tapa, ne ensin karsii hakijat ketkä esitellään palkkaajalle.
Kyllä tuossa on selvästi harjoiteltu työhönottamista.
Näitähän on aina silloin tällöin ollut julkisuudessa, kun työnhakija on huomannut kesken hakuprosessin että toimii ilmaisena harjoittelukappaleena työhönottoa harjoittelevien ihmisten kanssa.
Tai joku pikkupomo voi vain harjoitella neuvottelutaktiikkaansa ja ihmisten manipulointia kahdenvälisisissä keskusteluissa, eikä välttmättä ole tarkoitus palkata ketään.
Kokeneempi työssä oleva työnhakija saattaa jättää hakemisen kesken, kun tajuaa että touhu on ajanhukkaa.
Itse olen juuri vaihtanut työpaikkaa ja yhden haastattelukierroksen jätin kesken kun alkoi tulla videohaastettelupyyntöjä yms. Ei minulla ole tarvetta kilpailla työpaikasta.
Heh, minäpä kävin joskus läpi kolmivaiheisen haastattelun päästäkseni _nollasopimukselle_ vähittäiskauppaan. Ensin oli pitkä puhelinhaastattelu, sitten ryhmähaastattelu ryhmätehtävineen ja lopulta yksilöhaastattelu. No, sain paikan, mutta kyllä ihmetytti tuo haastattelujen määrä. Mihinkään vaativampiinkaan hommiin ei ole koskaan tarvinnut kolmea haastattelua läpikäydä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä firma oli kyseessä?
Yksi tuttu työhönottoja tehnyt henkilö sanoi kerran että ei edes kannata yrittää löytää parasta työntekijää hakijoiden joukosta, vaan tärkeintä on vain välttää hankalat ongelmatapaukset.
Eli se on tärkeää että ei mene palkkaamaan ihmistä, joka on hankala ja jonka kanssa ei tulla toimeen.
Jos yrittää moniportaisella haastattelukierroksella saada valittua parhaista parhaan, niin todennäköisesti kaikki parhaat on jo jossain muualla töissä kun saa hakukierrokset loppuun.
Ihmiset haluaa töihin jos hakevat töitä, eikä roikkua viikkokausia jossain haastatteluruletissa.
Kohta varmaan siivojaksikin pitää olla Linkedin-profiili ja pitää teettää ammattilaisella itsestään videoesittely ja pitää olla Twitterissä aktiivinen ja pitää olla laajat verkostot ja mielellää osata 3 kieltä sujuvasti.
Ja tietysti joku HR-konsultti suorittaa ensin esikarsinnan. Ja toki vähintään 3 kierrosta.
Eikö xxl-kaupoissa ole joku monen päivän haastatteluruljanssi?
Kiusa se on pienikin kiusa ja nykynen kyykytysmalli mahdollistaa kiusaamisen oikein luvalla.