TV: Ikuisesti Jehovan todistaja [Oho! Myös toisenlaista materiaalia!?]
Olipa yllätys, kun näin äsken mainoksen ensi viikon torstaina YLE FST5:ltä tulevasta dokumentista Ikuisesti Jehovan todistaja
Vaikutti siltä, että vihdoin ja viimein Jehovan todistajista on tehty juttu, jossa on otettu ääneen a) Jehovan todistaja itse ja b) nuori nykysukupolvea edustava todistaja. Elämäniloa ja myönteisyyttä!
Sitähän se suurimmaksi osaksi myös Jehovan todistajien keskuudessa on, vaikka mediassa on tunnuttu nostettavan yleensä esille persoonallisuudeltaan ehkä niitä jäykempiä ja vanhanaikaisempia todistajia.
Olenkin miettinyt, että missä ovat ne suurinta osaa Jehovan todistajista edustavat iloiset, myönteiset ja nuorekkaat todistajat, ja nyt nähtävästi on haluttu vihdoin tehdä juttu myös siitä puolesta. Tosin, yllätys, yllätys, YLEn ruotsinkielisellä puolella :D
Kommentit (686)
Kokoukset ovat Valtakunnan saleilla torstaisin ja sunnuntaisin
sunnuntaina yleensä klo 11. Isommillla paikkakunnilla voi samassa tilassa kokoontua useampi seurakunta ja kokousaikoja on pitkin päivää.
Parhaiten selviää kysymällä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Valtakunnansali
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:29"]
Raamattu ei anna mitään syytä tai edes oikeutusta suhtautua entiseen kristittyyn kuin tyhjään ilmaan. Vartiotorniseuran karttamisoppi, jota Jehovan todistajat tunnontarkasti seuraavat, loukkaa ihmisen itsemääräämisoikeutta sen ollessa ihmisten toimeenpanema rangaistus omantunnon vapauden käyttämisestä.
http://vartiokorni.totalh.net/doc15.htm
[/quote]
Tämän lähteen mukaan seurakuntia on 302 ja yhdistysrekisterin mukaan vain 19.
Olisko joku tiennyt enemmän tuosta veriasiasta; millaisia riskejä verisiirroissa nykyään, kuinka paljon korvaavia hoitomuotoja yms?
http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/productmaincategory.aspx?category=veritaudit(yasalescatalog)/verenkorvikkeet(yasalescatalog)&producttype=2
Ehdottomasti kannattaa tutustua Jehovantodistajiin. Ota selvää, ja keksustele kasvotusten, täällä saat vaan erotettujen katkeria kommentteja.Usein väärää tietoa ja tahallista panettelua.
Varmasti joskus onkin, mutta en ole panettelua täällä esim juuri huomannut! Turha väittää tietoa vääräksi ja panetteluksi, koska silloin itse annat väärää tietoa!
Karttamisessa on tosiaan myös se puoli, että kun jäsen päättää lähteä (erota tai tulla erotetuksi toimimalla tietoisesti ja katumattomasti yhteisten sääntöjen vastaisesti), niin hän lähtee koko yhteisöstä, yhteisöstä, joka parhaimmillaan on perhettä, ystäviä, uskoa, toivoa ja rakkautta. Yhteisö haluaa pysyä ns. puhtaana eikä siellä ole enää sijaa tälle.
Jäsen on siirtynyt toisenlaiseen maailmaan, ja jos sitten haluaakin palata siitä toisenlaisesta maailmasta takaisin, niin sekin on mahdollista.
Ja karttamisessahan oli siis eroja. Kuka karttaa, ketä karttaa, miksi karttaa, miten karttaa. Onko äiti, isä, sisko, veli, täti, setä, muu sukulainen, ystävä, tuttava, puolituttu, tuntematon. Onko henkilö eronnut vai erotettu. Miksi. Miten puhuu ja käyttäytyy. Miten toimii. Miten osapuolet suhtautuvat karttamisohjeeseen. Jne. Jne. Jne.
Jos eronnut/erotettu perheenjäsen elää esimerkiksi kaikin puolin näennäisesti vielä ihan hyvää ja tervettä elämää eikä hyökkäile Jehovan todistajuutta vastaan, niin asialliset ja hyvät välit voivat säilyä paremmin kuin jos eronnut/erotettu elää selkeästi Raamatun vastaisesti ja hyökkäilee Jehovan todistajuutta vastaan. Tämähän on ihan selvä. Ja jos joku kaikissa tapauksissa katkaisee kaiken yhteydenpidon, niin ei se tarkoita, että kaikkien pitää niin tehdä saati että kaikki tekisivät.
Eipä opetuksissa mainita mitään sen kummempia karttamisen aiheita, kuin se, että on erotettu tai eronnut. Sillä ei ole mitään väliä Jehovan todistajille, miksi joku on erotettu tai varsinkaan miksi joku on eronnut.
Itse eronneita pelätään, koska sellainen henkilö on osoittanut uskon olevan itselleen väärää uskoa, eikä muut voi/saa sellaisen kanssa edes jutella, jottei epäilyksen siemeniä jää itämään.
Tuo "ikikiinnostunut" puhuu ihan puuta heinää. Kylä seurakunnassa kaikki karttavat erotettuja, myös perheenjäseniä, eikä sillä ole väliä minkälaista elämää elää. Uskon, että hänellä tuntuu olevan kova tarve väittää muuta koska tuntee itsensä onnettomaksi ja petetyksi. Ei vaikuta kovin onnelliselta kirjoitustensa perusteella vaan todella yksinäiseltä reppanalta.
Aika höpöä juttua heittää kyllä ikikiinnostunut. Voihan tuo pitää paikkansa, mutta ei se sallittua ole. Johan se ohjelma selitti, mutta ei kun ei usko!
Jehovan todistajat huolehtivat näköjään ihan itse siitä että heidän tehtailemiaan valheita kyllä löytyy, mutta ne entisten todistajien valheet ovat edelleen jääneet urbaaniksi legendaksi.
Jehovan todiatajien kirjallisuudessa ei erotella karttamisen tasoja. Ainoa missä annetaan siimaa, ovat alaikäiset kotona asuvat lapset ja mahdollisesti holhouksen alaiset vanhukset. Kaikkia muita entisiä tulee karttaa ihan samalla tavalla. Täysin pöyristyttävää että tästä asiasta valehdellaan todistajien toimesta jatkuvasti. Ettekö te lue omaa kirjallisuuttanne?
Jehovan todistajat papukaijamaisesti toistavat sitä Vartiotorni-seuran väitettä, että karttaminen olisi rakkautta ja Jumalan käsky. Sen kaltaiselle julmalle rakkaudelle löytyy vertailukohtia:
Esimerkiksi läpi historian on ollut vanhempia, jotka ovat pieksäneet lapsensa traumaattisiksi, vammaisiksi ja jopa kuoliaisiksi ja perustelleet "kurittamista" Jumalan käskyllä ja sillä, että "kuritus" on lapsen omaksi parhaaksi.
Toinen esimerkki on aviomies, joka väittää rakastavansa ja ehkä itsekin uskoo rakastavansa vaimoaan, mutta käyttää henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Syitä siihen löytyy aina, milloin mustasukkaisuudesta, milloin jostakin muusta. Tällä tavalla "rakastettuja" vaimoja haudataan vuosittain melkoinen joukko.
Se minkä Jehovan todistajat unohtavat, on yksilön vastuu rakkauden nimissä harjoitetusta henkisestä (ja toisinaan fyysisestäkin) väkivallasta. Jehovan todistajat pettävät itseään, kun kuvittelevat pääsevänsä kuin koira veräjästä vetoamalla Jumalaan ja Raamattuun ja Vartiotorniin. Vt-seura tapansa mukaisesti jolloinkin tulevaisuudessa muuttaa opetustaan ja panee nykyisen tuhoisan toimintatavan yli-innokkaitten yksittäisten julistajien vastuulle. Aiheutettua vahinkoa, rikottuja ihmissuhteita ja traumatisoituneita mieliä, ei sillä kuitenkaan korjata.
Miltäkähän mahtaa noista "Jumalan käskyä" totelleista vanhemmista tuntua, kun makaavat kuolinvuoteellaan ja arvatenkin katuvat sitä tapaa, jolla kohtelivat Jehovan todistajien uskontokunnan jättäneitä lapsiaan. Ei käy kateeksi!
Niille, jotka luottavat Vt-seuraan ja Jehovan todistajien hallintoelimen nöyryyteen ja viisauteen, on syytä muistuttaa, että tuon kaltaisia oppimuutoksia on tapahtunut aiemminkin. Aina, aina vastuu vanhentuneiden oppien seurauksista on sysätty yksilöiden harteille. Mutta mitenpä Vt-seura tai hallintoelin vastuuta voisikaan kantaa? Heidän vastuunsa jää vain sanahelinäksi. Sen sijaan ihmiset omassa elämässään kantavat vastuun ja elävät seurausten kanssa, halusivatpa he sitä tai ei.
Paljon hyviä ja fiksuja uskovia löytyy joka uskonnosta (jopa ilman uskontoa uskovista). Nämä idiootit vievät maineen fiksuilta ihmisltä valitettavasti!
Minun isäni on Jehovan todistaja, olin itsekin muinoin, mutta teininä kun ei kokoukset paljoa kiinnostanut niin jäin siitä pikkuhiljaa pois. Edelleen se uskontona minua kyllä kiinnostaa eikä minulla mitään sitä vastaan ole, tai pahaa sanottavaa. Lämminhenkinen yhteisö. Isän kanssa pidetään jatkuvasti yhteyttä ja näämme aina sillointällöin.
Aina mietityttänyt se pikkuseikka että jos sattuu olemaan Jehovan todistaja ja tekemään virheitä niinkuin ihmiset yleensä tekee, mm henkistä/ fyysistä väkivaltaa tai muuta hyväksymätöntä, niin se heti leimataan Jehovan todistajuuteen. Kyllä, Jehovan todistajat pyrkivät noudattamaan Raamattua ja elämään sen normien mukaisesti mutta on sekin yhteisön sisällä sekopäitä. Se tarkoita sitä että kaikki Jehovan todistajat pitäisi leimata pahoiksi ja pöpeiksi jos yhteisössä on muutamia sekopäitä. Eihän ateisteja, kristinuskoisia, tai ihmisiä ylipäätään kaikkia leimata muutamien ihmisten sairaiden tekojen vuoksi.
Ja kun minulle pari vuotta sitten sattunui paha onnettomuus, josta jouduin sairaalaan viikoiksi, niin monia tuttuja, niin nuoria kuin vanhojakin, entisestä seurakunnastani tuli katsomaan minua, vaikken ollutkaan nähnyt heitä vuosiin. Se sai minut liikuttuneeksi. Että ei kyllä mitään hylkimiskokemuksia minun osallani.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:51"]
Minun isäni on Jehovan todistaja, olin itsekin muinoin, mutta teininä kun ei kokoukset paljoa kiinnostanut niin jäin siitä pikkuhiljaa pois. Edelleen se uskontona minua kyllä kiinnostaa eikä minulla mitään sitä vastaan ole, tai pahaa sanottavaa. Lämminhenkinen yhteisö. Isän kanssa pidetään jatkuvasti yhteyttä ja näämme aina sillointällöin.
Aina mietityttänyt se pikkuseikka että jos sattuu olemaan Jehovan todistaja ja tekemään virheitä niinkuin ihmiset yleensä tekee, mm henkistä/ fyysistä väkivaltaa tai muuta hyväksymätöntä, niin se heti leimataan Jehovan todistajuuteen. Kyllä, Jehovan todistajat pyrkivät noudattamaan Raamattua ja elämään sen normien mukaisesti mutta on sekin yhteisön sisällä sekopäitä. Se tarkoita sitä että kaikki Jehovan todistajat pitäisi leimata pahoiksi ja pöpeiksi jos yhteisössä on muutamia sekopäitä. Eihän ateisteja, kristinuskoisia, tai ihmisiä ylipäätään kaikkia leimata muutamien ihmisten sairaiden tekojen vuoksi.
[/quote]
Niinpä, mutta täällä on varmaankin liuta niitä ajokortin menettäneitä, jotka eivät millään halua oppia kunnon ajotapoja vaikka lupasivat. Haluavat olla liikenteessä omine sääntöineen ja ehtoineen. Onneksi poliisi ei sitä hyväksy ja lopulta laittaa ne putkaan miettimään tekosiaan!! Ja siitäkös se parku alkaa!
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 11:32"]
Särähti pahasti korvaani, kun tämä vanhempi nainen ohjelmassa sanoi, että kuolema on "luonnotonta". Sen kummemmin kuolemanjälkeiseen elämään kantaa ottamatta, kyllä kuolema on mielestäni luonnollinen tapahtuma, tapahtuu sen jälkeen sitten mitä tahansa.
[/quote]
minulle särähtää pahasti tuo sanomasi, että kuolema on luonnolista :(
onko luonnolista,e ttä vvauva kuolee, pieni lapsi kuolee, nuori äiti kuolee, vanha ihmien kuolee ??? kuka vaan voi kuolla milloin vaan ?? luonnolista?
kyllähän tiedekin on jo todistanut, että ihmisen solut yms on sellainen, että niiden tulisi uusiutua jatkuvasti, ikuisesti. Miksi näin ei tapahdu, niin tiede ei tiedä.
uskovana me tiedämme syyn.
eli kyllä ihminen on luotu elämään ikuisesti. Mitä mieltä olisi syntyä tänne kitumaan ja kärsimään, tai elämään hetkeksi ehkä onnellisena? vsin kuollakseen luonnollisesti? ei mitä järkeä
[/quote]
Aivosolut ei uusiudu. Tieteellisestikin tutkittu juttu. Aivosoluja sen sijaan kuolee koko ajan. Kuinkahan pitkäksi aikaa niittä riittää, jos muuten pysyisi hengissä.