Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TV: Ikuisesti Jehovan todistaja [Oho! Myös toisenlaista materiaalia!?]

Vierailija
02.03.2013 |

Olipa yllätys, kun näin äsken mainoksen ensi viikon torstaina YLE FST5:ltä tulevasta dokumentista Ikuisesti Jehovan todistaja

Vaikutti siltä, että vihdoin ja viimein Jehovan todistajista on tehty juttu, jossa on otettu ääneen a) Jehovan todistaja itse  ja b) nuori nykysukupolvea edustava todistaja. Elämäniloa ja myönteisyyttä!

Sitähän se suurimmaksi osaksi myös Jehovan todistajien keskuudessa on, vaikka mediassa on tunnuttu nostettavan yleensä esille persoonallisuudeltaan ehkä niitä jäykempiä ja vanhanaikaisempia todistajia.

Olenkin miettinyt, että missä ovat ne suurinta osaa Jehovan todistajista edustavat iloiset, myönteiset ja nuorekkaat todistajat, ja nyt nähtävästi on haluttu vihdoin tehdä juttu myös siitä puolesta. Tosin, yllätys, yllätys, YLEn ruotsinkielisellä puolella :D

Kommentit (686)

Vierailija
281/686 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monen ovella muuten on käynyt Jehovan todistaja ja miten suhtaudutte siihen? Millaisia kokemuksia?

Vierailija
282/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä anna yhden tai edes useammankaan ihmisen pilata suhdettasi jumalaan, älä ikinä anna niin tapahtua.

Ihmiset ovat epätäydellisiä ja tahtomattaan ja valitettavasti joku tahtoenkin voi pahoittaaa toisen mielen.

Ota siis ja keskustele asioista."

Kuule kun sen suhteen saa muutenki kuin juoksemalla kokouksissa ja irvistelemällä muka onnellisuuttaan.  

"selvästi sinua kaivelee tuo karttaminen, hyljätyksi tuleminen" No, no shit sherlock!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun paratiisini on onnelliset toimivat ihmissuhteet ja elämän perusasiat kunnossa. Tunnen itseni arvokaaksi ja ja rakastetuksi. Näin ei ollut silloin kun olin seurakunnassa. 

Vierailija
284/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 23:10"]hänen sanojensa mukaan suurin osa eronneista/erotetuista tulee takaisin, koska kaipaavat seurakuntayhteyttä ja tietysti perhettään. Ja että sellaiset takaisin tulevat otetaan avosylin vastaan.. yeah right.. mä en kyllä usko sitä, että suurin osa menee takaisin. Onko se oikeasti niin?[/quote]

Yhä harvempi menee takaisin. Tuo että suurin osa menisi, on tyypillistä Jt-propagandaa jota he toistelevat pääosin toisilleen. Näin he elävät lahkonsa kannalta positiivisissa harhoissa.

Itse olen ilokseni saanut todeta että käytännössä kaikki ne ikäiseni, jotka eroavat lahkosta, eivät pidä takaisinmenoa minkäänlaisena mahdollisuutena. Siis ne jotka itse tunnen. Sekin on mielenkiintoista, että vastoin sitäkin Jt-harhaa, että erotetut ja eronneet lähtevät pääosin siksi, että tekevät jotain moraalitonta tai muuta vastaavaa, ei sekään pidä alkuunkaan paikkaansa. Tuntemani lähtijät ovat lähteneet, koska he ovat tutkineet asioita objektiivisesti ja tulleet siihen tulokseen että lahko ei ollut sitä mitä heille oli koko heidän elämänsä sanottu sen olevan.

Kyllä se tuli minullekin suurena järkytyksenä, että vilpittömänä ja Totuutena pitämäni uskonto oli sekaantunut Ilmestyskirjan pedon (joka on lahkon tulkinnan mukaan YK) kanssa vehkeilyyn, peitellyt järjestelmällisesti lasten hyväksikäyttötapauksia, ja että lahkon tärkeimmälle vuosiluvulle 1914 ei ole olemassa minkäänlaisia raamatullisia perusteita. Sille pohjalle rakennetut lukuisat ennustukset ja odotukset olivat nekin osoitus siitä että ei lahko mikään Totuus ollut.

Vierailija
285/686 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko Jehovan todistajuus on mielestäni yksi mielenkiintoisimpia uskonnollisia teemoja; siihen sisältyy niin paljon kaikenlaista, puolesta ja vastaan ja kaikkea siltä väliltä.

Toinen mielenkiintoinen aihe on skientologia, josta en tosin tiedä käytännössä juuri mitään, kaikenlaista kuullut ja lukenut, mutta mitään virallista en ole juurikaan lukenut.

Mormonit ovat myös mielenkiintoinen aihe.

Jos olisi enemmän aikaa, niin ainakin näihin olisi kiva paneutua eri näkökulmista ihan kunnolla ja tosiaan ajan kanssa.

Vierailija
286/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 21:17"]

Verensiirtokielto on oikeastaan ainoa jota ihmettelen. Muuten Jehovan todistajat kyllä noudattavat Raamatun oppeja oikeasti. Raamatussa ei kehoteta kastamaan lapsia, vaan sanotaan: Joka uskoo ja kastetaan..... Siis ensin usko ja vasta sitten kaste. Raamatussa ei sanota ihmisten menevän taivaaseen, paitsi pienen osan heistä. Raamatussa sanotaan selvästi paratiisin olevan maanpäällä. Raamatussa sanotaan selvästi, että kuolleet eivät tiedä mitään, vaan ovat muistohaudoissaan. Eli kukaan ei mene suoraan kuoltuaan paratiisiin. Tuntemissani jehovalaisperheissä ei ole katkaistu välejä seurakunnasta eronneisiin perheenjäseniin.

[/quote]

Eivät taida noudattaa myöskään Raamatun ruoka-aine säännöksiä, syövät sianlihaa, äyriäisiä ym. vai olenko väärässä?

Vierailija
287/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 23:54"]

Haastattelija karttamisesta: "Pitääkö sukulaisiinkin katkaista välit?"

Sisar: "Vapahtajamme käskee tekemään niin, sillä seurakunnan on pysyttävä puhtaana."

Sitä ennen sisar on selittänyt, että karttaminen merkitsee ettei edes syödä yhdessä erotetun kanssa.

Hellvetin hieno meininki.

[/quote] Missähän Jeesus käskee niin tekemään? Ei minun Raamatustani löydy.

[/quote]

Se taisi olla Paavali, joka noin ohjeisti, ei Jeesus. Taisi olla Korinttilaiskirjeestä katkelma, jonka nainen ohjelmassa luki. Olen aina ihmetellyt, miksi Paavalin kirjeet rinnastetaan "Jumalan sanaan"...

Vierailija
288/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 09:43"]

Sisar: "Vapahtajamme käskee tekemään niin, sillä seurakunnan on pysyttävä puhtaana."

Sitä ennen sisar on selittänyt, että karttaminen merkitsee ettei edes syödä yhdessä erotetun kanssa.

[/quote]

Se taisi olla Paavali, joka noin ohjeisti, ei Jeesus. Taisi olla Korinttilaiskirjeestä katkelma, jonka nainen ohjelmassa luki. Olen aina ihmetellyt, miksi Paavalin kirjeet rinnastetaan "Jumalan sanaan"...

[/quote]

samaa mieltä kanssasi.

Pitäisi pysyä jumalan sanassa, toki jumala ihmisten välityksellä antoi ohjeita.

Vierailija
289/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 09:43"]

[/quote]

[/quote]

samaa mieltä kanssasi.

Pitäisi pysyä jumalan sanassa, toki jumala ihmisten välityksellä antoi ohjeita.

Vierailija
290/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 08:33"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 23:10"]hänen sanojensa mukaan suurin osa eronneista/erotetuista tulee takaisin, koska kaipaavat seurakuntayhteyttä ja tietysti perhettään. Ja että sellaiset takaisin tulevat otetaan avosylin vastaan.. yeah right.. mä en kyllä usko sitä, että suurin osa menee takaisin. Onko se oikeasti niin?[/quote]

Yhä harvempi menee takaisin. Tuo että suurin osa menisi, on tyypillistä Jt-propagandaa jota he toistelevat pääosin toisilleen. Näin he elävät lahkonsa kannalta positiivisissa harhoissa.

Itse olen ilokseni saanut todeta että käytännössä kaikki ne ikäiseni, jotka eroavat lahkosta, eivät pidä takaisinmenoa minkäänlaisena mahdollisuutena. Siis ne jotka itse tunnen. Sekin on mielenkiintoista, että vastoin sitäkin Jt-harhaa, että erotetut ja eronneet lähtevät pääosin siksi, että tekevät jotain moraalitonta tai muuta vastaavaa, ei sekään pidä alkuunkaan paikkaansa. Tuntemani lähtijät ovat lähteneet, koska he ovat tutkineet asioita objektiivisesti ja tulleet siihen tulokseen että lahko ei ollut sitä mitä heille oli koko heidän elämänsä sanottu sen olevan.

Kyllä se tuli minullekin suurena järkytyksenä, että vilpittömänä ja Totuutena pitämäni uskonto oli sekaantunut Ilmestyskirjan pedon (joka on lahkon tulkinnan mukaan YK) kanssa vehkeilyyn, peitellyt järjestelmällisesti lasten hyväksikäyttötapauksia, ja että lahkon tärkeimmälle vuosiluvulle 1914 ei ole olemassa minkäänlaisia raamatullisia perusteita. Sille pohjalle rakennetut lukuisat ennustukset ja odotukset olivat nekin osoitus siitä että ei lahko mikään Totuus ollut.

[/quote]

tuo on minulle aivan uutta, onko sinulla jotakin todisteita väitteillesi ?

Mitä vehkeilyä väität olleen ? mistä lastenhyväksikäytöistä puhut ?

vuodelle 1914 on ihan hyvät perusteet esitetty ja laskukaavatkin.

Vierailija
291/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 08:11"]

Minun paratiisini on onnelliset toimivat ihmissuhteet ja elämän perusasiat kunnossa. Tunnen itseni arvokaaksi ja ja rakastetuksi. Näin ei ollut silloin kun olin seurakunnassa. 

[/quote]

Hienoa, että olet onnellinen.

Elämä ei ole vain tämä tämänhetkinen elämä, kyse on suuremmasta.

Mitä mieltä olet kuolemasta ?

Vierailija
292/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 10:39"]

[/quote]

[/quote]

"YK-NGO-liittolaisuusjäsenyys 1992-2001

Jehovan todistajien Vartiotorni-seura haki vuonna 1991 YK:n tiedotusosaston NGO-liittolaisjäsenyyttä ja se hyväksyttiin NGO-jäseneksi vuonna 1992."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat#YK-NGO-liittolaisuusj.C3.A4senyys_1992-2001

Seksuaalisten hyväksikäyttötapausten peittelystä:

http://johanneksenpoika.fi/uutiset/arkisto/arkisto_u0002.html

Vuodesta 1914:

http://veljesseura.org/?q=node/54

Vierailija
293/686 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 20:59"]

Koko Jehovan todistajuus on mielestäni yksi mielenkiintoisimpia uskonnollisia teemoja; siihen sisältyy niin paljon kaikenlaista, puolesta ja vastaan ja kaikkea siltä väliltä.

Toinen mielenkiintoinen aihe on skientologia, josta en tosin tiedä käytännössä juuri mitään, kaikenlaista kuullut ja lukenut, mutta mitään virallista en ole juurikaan lukenut.

Mormonit ovat myös mielenkiintoinen aihe.

Jos olisi enemmän aikaa, niin ainakin näihin olisi kiva paneutua eri näkökulmista ihan kunnolla ja tosiaan ajan kanssa.

[/quote]

Ehdottomasti kannattaa tutustua Jehovantodistajiin. Ota selvää, ja keksustele kasvotusten, täällä saat vaan erotettujen katkeria kommentteja.Usein väärää tietoa ja tahallista panettelua.

Vierailija
294/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 10:39"]

[/quote]

[/quote]

"YK-NGO-liittolaisuusjäsenyys 1992-2001

Jehovan todistajien Vartiotorni-seura haki vuonna 1991 YK:n tiedotusosaston NGO-liittolaisjäsenyyttä ja se hyväksyttiin NGO-jäseneksi vuonna 1992."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat#YK-NGO-liittolaisuusj.C3.A4senyys_1992-2001

Seksuaalisten hyväksikäyttötapausten peittelystä:

http://johanneksenpoika.fi/uutiset/arkisto/arkisto_u0002.html

Vuodesta 1914:

http://veljesseura.org/?q=node/54

[/quote]

Miski tuomita koko seurakunta yhden ihmisen todella pahojen tekojen vuoksi ?

Seurakunnassa voi olla mm entisiä  murhaajia jne, he ovat syntinsä sovittaneet, tehneet syntinsä ennen totuuden löytämistä, sitten muuttuneet ihmisinä. Tälläisitä ihmisistä on monia hyviä esimerkkejä.Yksittäinen ihminen voi olla mieleltään sairas, tehdä pahaa, oli hän sitten uskonnoltan mikä tahansa.En ymmärrä miksi syyttäisin koko uskontoa yhden ihmisen vuoksi ? Kauheaa tuo tapahtunut on.

En itse antaisi lapseni mennä kenenkään mies puolisen kanssa kahdestaan minnekkään.Niin pakko sanoa, et tietenkin vieraan mies puolisen, oma isä jne eri asia.

Tuo vuosiluku oli sekava, äkkiseltään en jaksanut keskittyä siihen. Mielestäni vuosilukuja ei edes tarvita, koska raamatttu sanoo, että hetkeä ei tiedä kukaan muu kuin Jehvoa itse.Tämä riittää.Lisäksi jokainen joka raamattua lukee, tai edes uutisia katselee, niin älyää ettei maailma voi kestää tätä tuhoamista enää kauaa. Ei ei väliä tarkalla päivällä, kun elää raamatun mukaisesti, niin on aina valmis :)

YK asia on myös asia , josta en sano mitään. Asiaan tulisi perehtyä tarkemmin.

Vierailija
295/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särähti pahasti korvaani, kun tämä vanhempi nainen ohjelmassa sanoi, että kuolema on "luonnotonta". Sen kummemmin kuolemanjälkeiseen elämään kantaa ottamatta, kyllä kuolema on mielestäni luonnollinen tapahtuma, tapahtuu sen jälkeen sitten mitä tahansa.

Vierailija
296/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 11:22"]Miski tuomita koko seurakunta yhden ihmisen todella pahojen tekojen vuoksi ?

Seurakunnassa voi olla mm entisiä  murhaajia jne, he ovat syntinsä sovittaneet, tehneet syntinsä ennen totuuden löytämistä, sitten muuttuneet ihmisinä. Tälläisitä ihmisistä on monia hyviä esimerkkejä.Yksittäinen ihminen voi olla mieleltään sairas, tehdä pahaa, oli hän sitten uskonnoltan mikä tahansa.En ymmärrä miksi syyttäisin koko uskontoa yhden ihmisen vuoksi ? Kauheaa tuo tapahtunut on. [/quote]

Et sitten tutustunut annettuun materiaaliin pintaa syvemmältä. Tässähän ei ole kyse yhden henkilön teoista, vaan lahkon toimintatavoista hyväksikäyttötapauksissa. Sen toimintamalliin on kuulunut (ja kuuluu edelleenkin) yhteisössään tapahtuneiden hyväksikäyttötapausten järjestelmällinen peittely niin viranomaisilta kuin yhteisön jäseniltäkin. Tämä toimintamalli on mahdollistanut monta hyväksikäyttöä, kuten myös tämän kyseessä olevan, josta lahko saikin isot korvausvaatimukset maksettavakseen.

Vierailija
297/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 11:22"]Miski tuomita koko seurakunta yhden ihmisen todella pahojen tekojen vuoksi ?

Seurakunnassa voi olla mm entisiä  murhaajia jne, he ovat syntinsä sovittaneet, tehneet syntinsä ennen totuuden löytämistä, sitten muuttuneet ihmisinä. Tälläisitä ihmisistä on monia hyviä esimerkkejä.Yksittäinen ihminen voi olla mieleltään sairas, tehdä pahaa, oli hän sitten uskonnoltan mikä tahansa.En ymmärrä miksi syyttäisin koko uskontoa yhden ihmisen vuoksi ? Kauheaa tuo tapahtunut on. [/quote]

Et sitten tutustunut annettuun materiaaliin pintaa syvemmältä. Tässähän ei ole kyse yhden henkilön teoista, vaan lahkon toimintatavoista hyväksikäyttötapauksissa. Sen toimintamalliin on kuulunut (ja kuuluu edelleenkin) yhteisössään tapahtuneiden hyväksikäyttötapausten järjestelmällinen peittely niin viranomaisilta kuin yhteisön jäseniltäkin. Tämä toimintamalli on mahdollistanut monta hyväksikäyttöä, kuten myös tämän kyseessä olevan, josta lahko saikin isot korvausvaatimukset maksettavakseen.

[/quote]

ei tietenkään saa peitellä rikoksia.

Lopullinen tuomio tulee jumalalta, kaikki väärintekijät joutuvat vastuuseen teoistaa, oli heidän statuksensa mikä tahansa, se on varmaa.

en itse jaksa etsiä tietoja toisten väärinteoista, enkä syyllisiä, 

totta on, ettei noin saa toimia. en tiedä jos on toimittu, niin miksi on tomittu.

en silti syyllistä koko järjestöä.

keskityn asiaan. raamttuun ja sen kertomaan ja ohjeisiin, hyvän suhteeseen jumalaan, jne

Vierailija
298/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En ole tuo, jolle vastasit. Minusta on huolestuttavaa, että joku lahko asettaa itsensä maallisten lakien yläpuolelle tai ulkopuolelle, kuten jehovantodistajat. Silloin pääsee kehittymään kummallisia ja arveluttavia toimintatapoja, kun ei ulkopuolista kontrollia ole. Siksi ilmeisesti eivät myöskään turvaudu maalliseen/valtiolliseen oikeusjärjestelmään, vaan jakavat itse oikeutta.

Vierailija
299/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 11:32"]

Särähti pahasti korvaani, kun tämä vanhempi nainen ohjelmassa sanoi, että kuolema on "luonnotonta". Sen kummemmin kuolemanjälkeiseen elämään kantaa ottamatta, kyllä kuolema on mielestäni luonnollinen tapahtuma, tapahtuu sen jälkeen sitten mitä tahansa.

[/quote]

minulle särähtää pahasti tuo sanomasi, että kuolema on luonnolista :(

onko luonnolista,e ttä vvauva kuolee, pieni lapsi kuolee, nuori äiti kuolee, vanha ihmien kuolee ??? kuka vaan voi kuolla milloin vaan ?? luonnolista?

kyllähän tiedekin on jo todistanut, että ihmisen solut yms on sellainen, että niiden tulisi uusiutua jatkuvasti, ikuisesti. Miksi näin ei tapahdu, niin tiede ei tiedä. 

uskovana me tiedämme syyn.

eli kyllä ihminen on luotu elämään ikuisesti. Mitä mieltä olisi syntyä tänne kitumaan ja kärsimään, tai elämään hetkeksi ehkä onnellisena? vsin kuollakseen luonnollisesti? ei mitä järkeä

Vierailija
300/686 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 12:00"]

[/quote]

En ole tuo, jolle vastasit. Minusta on huolestuttavaa, että joku lahko asettaa itsensä maallisten lakien yläpuolelle tai ulkopuolelle, kuten jehovantodistajat. Silloin pääsee kehittymään kummallisia ja arveluttavia toimintatapoja, kun ei ulkopuolista kontrollia ole. Siksi ilmeisesti eivät myöskään turvaudu maalliseen/valtiolliseen oikeusjärjestelmään, vaan jakavat itse oikeutta.

[/quote]

Totta näin ei saisi olla

Ketju on lukittu.