Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten koirien omistajat: onko muilla vastaavaa ongelmaa?

Vierailija
02.03.2013 |

Mulla on 2 pientä koiraa, toinen painaa n. 3,5 kg ja toinen 2,5 kg (on pentuiässä). Tää isompi on tullut mulle 1,5-vuotiaana, joten en sitä itse ole kasvattanut. Meillä on tuo ulkoilu tosi hankalaa, kun isompi koira alkaa heti jonkun toisen koiran nähdessään haukkumaan ja hyppimään kahdella jalalla, hihnassaan pyörien. On opettamassa saman tavan myös pennulle. Äskenkin lenkillä erään hevosenkokoisen koiran omistaja alkoi tuosta mulle jotain keljuilemaan ja ei meinannut tahallaan millään mennä ohi, vaikka väistimme. 

Onko kellään muilla näitä pulmia? Ihmisille nämä eivät hauku kuin korkeintaan satunnaisesti hississä tai rapussa, kun pitävät niitä tiloja reviirinään. Kadulla ja sisällä eivät hauku lainkaan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

narttuja, uroksia? leikattu?

Vierailija
2/7 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma täälläkin. Äkkiä ohi vaan, jos väistäminen ei onnistu. Ja namilla yritän pitää koiran mielenkiinnon pois toisesta koirata (usein epäonnistuen). Ja palkitsen tietyati onnistuneista ohituksista, jos sellanen nyt joskus tapahtuu :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaamattomia uroksia. Isompi on 2 v 2kk ja pentu on 8 kk. Todella kyrsii, kun käyvät uhoamaan ja haukkumaan itseään 10 -15 kertaa isommille koirille. Saa hävetä pää punaisena, kun mikään ei tehoa. Se on kuitenkin hyvä, etteivät ihmisiä hauku.

Ap

Vierailija
4/7 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

treeniä, treeniä. Sillä toi lähtee. Eli panosta tottelevaisuuteen. Suosittelen käymään vaikka kurssilla (missä päin asut? Pk-seudulla on hyviä paikkoja esim. Kompassi). Jos sulla ei ole kokemusta koiran treenaamisesta niin helpompaa voi olla harjoittella open johdolla. Youtubestakin löytyy paljon hyviä videoita joista saat vinkkejä. Meillä on myös pieni koira, vilkas ja reaktiivinen kaveri. Paljon on pitänyt tehdä töitä mm. ohitusten kanssa. Syitä räkytykseen voi olla monia, mutta oikeilla konsteilla saat koiran haltuun. 

Vierailija
5/7 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa muuta vaihtoehtoa ole kuin sitkeä koulutus. Hoitamatta sitä ongelmaa ei ainakaan pidä jättää.

Joillakin on sellainen asenne, että pienten koirien ongelmakäyttäytyminen on ok ja siksi niitä ei tarvitse kouluttaa. Kunnollisen koulutuksen ne kuitenkin vaativat pennusta lähtien siinä missä isommatkin koirat. Ei ole kiva, kun lenkillä vastaantuleva pikkukoira alkaa rähistä hulluna juuri siinä oman nilkan korkeudella. Tästä syystä olen alkanut vähän pelätä pieniä koiria, vaikka eläinrakas olenkin.

Vierailija
6/7 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opettaa koirille ohitukset namin kanssa. Etsit vaan sellaiset namit mitkä on koirillesi sellaista superherkkua että koira kiinnittää sinuun huomiota. Minun koiralleni käy pelkästään nakit, kaikki muut herkut ovat täysin yhdentekeviä lenkillä. Minulla on kiinanharjakoira joka pelkää toisia koiria mutta ei silti päästä inahdustakaan lenkillä koska olen pennusta asti sitä kouluttanut menemään nätisti ohi. Kannattaa ottaa ohitusharjoituksiin vain yksi koira kerrallaan mukaan. Muista käyttää myös ääntäsi apuna.

Itseäni ärsyttää räksyttävät koirat ihan siksi että tuo oma koirani paineistuu pahasti jos vastaantuleva koira riehuu. Hyvä kuitenkin että haluat tehdä asialle jotain, tuolla kaduilla kulkiessa näkyy ihan liikaa ihmisiä jotka vain roikkuvat vetävien ja huutavien koiriensa perässä.

Kannattaa muuten käydä katsomassa esim. koirat.comin keskustelupalstan koulutusosio, sieltä löytyy paljon samanlaisia kysymyksiä ja apua ongelmiin. 

Tsemppiä harjoitteluun!

Vierailija
7/7 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän samaa ongelmaa, johtui koiran epävarmuudesta ja pelosta. Minun piti ottaa aina herkkuja mukaan ja kiinnittää koiran huomio itseeni, jos oli toisia koiria tulossa vastaan. Kannattaa myös suosiolla kääntyä toiseen suuntaan tai vaihtaa kadun puolta; mitä tahansa, mikä saa koiran pysymään rauhallisena ja keskittymään sinuun. Kävimme myös tokossa, jossa ohitukset sujuivat hyvin. Räkytystä oli vain kadulla. Uskon kuitenkin, että tokostakin oli hyötyä.

Minusta on todella tärkeää sosiaalistaa pentua, ettei se pelkäisi ja sen takia räkyttäisi. On hyvä kohdata muita koiria jo pikkupentuna, ja sitten mennä vaikka pentukurssille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi