Työkaveri kyttää muiden työntekoa
Onko muilla kokemusta siitä, että työkaveri kyttää muiden työntekoa? Meillä on työpaikalla yksi ihminen, joka tarkistelee muiden töitä ja käy sitten kommentoimassa niitä tekijöilleen. Kyttääjä ei ole esimiesasemassa eikä häntä ole pyydetty vahtimaan muita. Mitä asialle voisi tehdä?
Kommentit (75)
Meillä oli töissä kanssa kouluttamaton kyttääjä. Jäi omat työt tekemättä kun piti kytätä. Johtajatkin pelkäsi sitä. Sellainen äänekäs pubiruusun oloinen ”isoluinen” nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvittäviä ihmisiä on kyttääjät. Jotain on päässä pahasti vialla.
Kyttääjän kyttääjä on vielä pahempi.
Kyttääjää ei tarvitse kytätä että huomaa sen olevan kyttääjä, kyttäämistä kun ei voi olla huomaamatta ellei ole kuurosokea.
En ymmärrä sitäkään että on sitten pakko kytätä ja huomautella asioista siinä pelossa että ne tehdään huonosti tai jää tekemättä. Eikö jokainen vastaa kuitenkin ihan itse omista hommistaan ja jos ei niistä suoriudu niin mitä se muille kuuluu? Esimies on sitä varten joka puuttuu tarvittaessa peliin, ja jos työnantajaa ei kiinnosta että joku sössii jatkuvasti hommia niin tuskin on kovin hieno tulevaisuus siinä puljussa muutenkaan.
Kyttää vai yrittää oppia esimerkistä?
Taidat olla naisvaltaisella alalla. Sellaista se on. Minä aina toivoin kun minua kytättiin, että tekis nyt saamari jonkun virheen että pääsis haukkumaan oikein kunnolla.
Minua alkoi juippimasn yhdessä työpaikassa se, että kun tein omat tehtävät ja autoin myös muita, sain vain rangaistuksen osakseni.
Kerrankin olin pyytänyt vapaaksi yhden päivän ja olin sitä varten jättänyt pari viikkoa tauot pitämättä ja tehnyt omia ja muiden tehtäviä, niin vaikka minulle oli luvattu tuo vapaa, se peruttiin edeltävänä päivänä.
Alkoi ärsyttää. Pyysin it tukea katsomaan kuinka paljon minulla oli rivejä muihin nähden. Ne olivat yli kolminkertaiset...
Toki sain huonon työkaverin maineen tällaisesta. Oli hieman stressaava tilanne elämässä, enkä olisi kaivannut työn puolesta rangaistusta jonka sain.
Enää en noin tekisi. Ei se työnantajan epäreiluus ole muiden syy. Ottaisin saikkua.
Meillä oli töissä kyttääjä-juoruaja. Toimintaa oli muiden aktiivinen valvonta, omien töiden liioittelu/korostaminen ja mahdollisuuksien mukaan henkilökohtaisten asioiden urkkiminen ja levittely. Tyypillistä oli myös että aloittaa projektin, ja jättää sen sitten muille kun ei haluakaan tehdä, vedoten kiireeseen. HYH HYH. Onneksi se inhottava ukko häipyi.
Savustakaa ulos, huom. savustakaa haitalliset työn sujuvuuden näkökulmasta pois, eikä haitalliset vain teidän mielestä.
Kyttääjä yhdistettynä juoruajaan, pahanpuhujaan ja muiden arvostelijaan on kauheinta.
Yhdellä työpaikalla oli tällainen, mielestään oli vastuussa kaikesta "kurinpidosta" (vaikka ei todellakaan ollut). Kyttäsi, juorusi muille jos oli tyytymätön johonkuhun, haukkui muita esimiehille, käytti kaikki yhteiset tapaamiset muiden työn kritisoitiin ja muiden haukkumiseen. Kaikki jutut olivat sitä, miten muut eivät hänen mielestään tehneet tarpeeksi töitä tai tekivät ne hänen mielestään väärin, riiteli kaikesta ja puuttui kaikkeen.
Aivan kammottava tyyppi. En tajua, miten pomot sietivät asiaa, oli aivan myrkkyä. Ei sille muuta voinut kuin välttää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli töissä kanssa kouluttamaton kyttääjä. Jäi omat työt tekemättä kun piti kytätä. Johtajatkin pelkäsi sitä. Sellainen äänekäs pubiruusun oloinen ”isoluinen” nainen.
Meillä samanlainen kyttääjä! Iso, reippaasti ylipainoinen, kovaääninen ja aggressiivinen nainen, kävi kännäämässä lounaalla ja tosiaan, jopa toimari pelkäsi sitä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ammattikoulussa samassa ryhmässä kaveri, mikä kyttäsi aivan kaiken vapaa-ajanvietostani koulutehtäviin, hiuksiini ja pukeutumiseeni. Hän itse ei ollut kedon kaunein kukkanen, ilmeisen kovat itsetunto-ongelmat ja kauhea huomiontarve, mutta hänen oli pakko olla kimpussani koko ajan. Piina päättyi vasta koulun loppumiseen ja siihen etten antanut hänelle numeroani. Hän oli käsikirjoittanut minusta mielessään saamattoman, epäonnistuneen ihmisen jolla on vahvoja pedagogisia ongelmia ja hänen tekniikkansa oli sammakko kattilassa, eli ajoittain mukava, ajoittain ihan hirveä. Todellisuudessa käsittelin silloin omassa elämässäni ollutta valtavaa kriisiä, joka ajoittui sopivasti niihin aikoihin kun aloin itsenäistyä toiselle puolelle Suomea kauaksi kotiympyröistä, ja pyristelin irti itsäeni hyväksikäyttäneestä puolet vanhemmasta miehestä, jonka kanssa oli vireillä rikosilmoitus ja syyteharkinnat. Totta kai olin väsynyt, masentunut ja itkuinen, mutta meneekö se kaaliin näillä kaikkitietävillä on taas eri asia.
Koulun jälkeen kului muutama vuosi, ja nyt olen taas jaloillani. Nykyisin pistäisin tiukemmin rajat ja sanoisin että älä edes katso munhun päin ja sanakin, niin teen ilmoituksen kunnianloukkauksesta jollei se räkätys lopu.
Sen sijaan samaa koulua käyneillä toisilla on ihan eri käsitys koko ihmisestä, vaikka he näkivöt osan noista kohtauksista. Tässä kohtaa ymmärsin, mikä merkitys on sosiaalisella asemalla - jos on ns. korkealla, saa tehdä mitä vain eikä kukaan edes huomaa.
"Sammakko kattilassa" ei ole tuo mitä selität.
En ymmärrä, miten tällaisesta asiasta voi vetää herneen nenään? Minäkin kyttään työkavereita, tosin teen sen salavihkaa, saatan jotain "small talkia" tai muuta harrastaa, samalla tarkistaen, että mitä tekevät, ilman että suoraan huomaavat. Ilmoitan kyllä kaikista lusmuilijoista sitten esimiehelle ilmoittamatte heille mitään, mitä oikein oletatte?
Tulette töihin tekemään töitä, ette surffaamaan netissä ja lusmuilemaan.. Kaikilla tällä forumilla tuntuu olevan surkea työmoraali, käsittämätöntä. Olen saanutkin jo kolmelle tyhjäntoimittajalle potkut tällä strategiallani, ja esimies on ilmoittanut sen olevan todella hyvä ja lojaaliutta osoittavaa, että todella teen työni kunnolla ja ilmoitan teidänkaltaisista roskatyöntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Joo meilläkin on yksi. Sillä on muutenkin vähän haasteita sosiaalisessa kanssakäymisessä, töksäyttelee eikä ihan aina ole kartalla mistä on ok jutella kahvipöydässä. En usko että tahallaan on "kyttääjä" tai mitenkään pahansuopa, ei vaan ymmärrä että kaikille työ ei ole kaikki kaikessa.[/quote]
Miksi oleskelet työpaikallasi? Joku tekisi varmasti työsi paremmin ja motivoituneimmin. Anna paikkasi sitä tarvitsevalle, älä ole itsekäs. Oleskele vaikka kirjastossa tms. paikassa. Siitä ei tosin makseta, mutta voi, voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas kyttääjä on sellainen, joka omistaa elämänsä työlle, tekee sitä ihan h*lvetisti ja pikkutarkasti, pistää muutkin raatamaan ja jos et ole samanlainen, niin raportoi esimiehelle.
Meillä onneksi esimies sanoi tällaiselle, että pidähän huoli vain omista töistäsi, muuten aiheutat vain itsellesi hankaluuksia.
Hyvä esimies :)
Meillä ei onnistu, kun ovat samaa väkeä tämä kyttääjä sekä esimies. Miten mieltä ylentävää, kun esim. kahvitauolla naureskelevat yhdessä jollekin työpaikan henkilölle. :(
Onneksi meillä tulokset puhuvat puolestaan. Saa istua kakalla vaikka kaksi tuntia, kunhan työt tulee tehtyä.
Pomoa ei kiinnosta miten ja missä ne työt tehdään kunhan ne vain tehdään.
Meillä myös on yksi tuollainen kyttääjä ja huomauttelija. Hän on ollut talossa 20 vuotta ja kaikki pitää tehdä juuri niin kuin hän on aina tehnyt, vaikka tapoja on monenlaisia. Hänen työnkuvaansa ei tietyt asiat edes kuulu ja silti hän hän käy "neuvomassa". Se on ärsyttävää. Itse olen kiertänyt monissa paikoissa ja oppinut joka paikasta jotain ja nähnyt, että asiat voi tehdä niin monella tapaa.
Ärsyttää turhasta huomauttelu ja sellainen päällepäsmäröinti.
Tuo kyttääjä ei sano asiaansa edes nätisti vaan huutaa ja möykkää ja puhuu loukkaavasti ja huokailee ja pyörittelee silmiään. Meille ei nykyään saada edes sijaisia, koska hän pitää heillekin sellaista komentoa, ettei kukaan halua tulla toiste.
Olen kaupungilla töissä ja määräaikaisena kiertänyt varmaan kaikissa työpaikoissa. Mielestäni noille 20-30 vuotta samassa talossa olleille jääräpäille tekisi hyvää lähteä joskus työnkiertoon. Ei kai he tarkoituksella loukkaa ketään vaan ovat vaan niin siinä omassa työkuplassaan ja ovat kaavoihin kangistuneita ja vastustavat kaikkea uutta.
Ensimmäisessä vakituisessa työpaikassa olin kauhistunut siitä, etteivät ihmiset tehneet töitä. Työkaverin kanssa juteltiin, lapset soittivat vanhemmilleen, yksityisasioita hoidettiin ja monet puhuivat yksityispuheluita työaikana.
En oikeasti ymmärtänyt, että toimintatapa on normaali. Palkka juoksee, vaikka ihmiset eivät tee juuri mitään.
Nyt olen jo turtunut tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä tulokset puhuvat puolestaan. Saa istua kakalla vaikka kaksi tuntia, kunhan työt tulee tehtyä.
Pomoa ei kiinnosta miten ja missä ne työt tehdään kunhan ne vain tehdään.
Tai sen verran kiinnostaa, että ulkomailla tehdyistä etätöistä on ilmoitettava etukäteen ja siinä on tietty päivärajoitus kuitenkin. Suunnittelen nyt reissua ja ajattelin tehdä osittain etätöitä reissun pidentämiseksi, koska erittäin aamuvirkkuna saisin hommat hoidettua hyvissä ajoin ja sitten olisi loppupäivä aikaa tehdä vaikka mitä.
Kyttääjän kyttääjä on vielä pahempi.