Vein lapset päiväkotiin ja menen itse kotiin takaisin
Kommentit (56)
Voi kiesus sentään. Vuodesta toiseen, kuukaudesta toiseen ja viikosta toiseen täällä kinataan tästä samasta asiasta.
Yksi möykyy yhteiskunnan varojen tuhlaamisesta, yksi naukuu sitä ainaista "jos lapset hommaa niin ne pitää hoitaa itse" -jargoniaan, yksi kitisee sen perään kuinka paljon yksi hoitopaikka oikeasti maksaakaan ja yksi märisee kun ei saa omaa lastaan lähipäiväkotiin. Nyyhnyyh ja valivali.
Onneksi on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja kaikilla noilla maailman kuluneimmilla argumenteillanne voitte pyyhkiä takalistojanne koska niillä ei ole mitään merkitystä. Naapurin maija saa viedä muksunsa hoitoon ja tulla itse kotiin vaikka nukkumaan päiväksi jos niin haluaa. Se on ihan sama mitä mieltä te asiasta olette.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 13:59"]
Voi kiesus sentään. Vuodesta toiseen, kuukaudesta toiseen ja viikosta toiseen täällä kinataan tästä samasta asiasta.
Yksi möykyy yhteiskunnan varojen tuhlaamisesta, yksi naukuu sitä ainaista "jos lapset hommaa niin ne pitää hoitaa itse" -jargoniaan, yksi kitisee sen perään kuinka paljon yksi hoitopaikka oikeasti maksaakaan ja yksi märisee kun ei saa omaa lastaan lähipäiväkotiin. Nyyhnyyh ja valivali.
Onneksi on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja kaikilla noilla maailman kuluneimmilla argumenteillanne voitte pyyhkiä takalistojanne koska niillä ei ole mitään merkitystä. Naapurin maija saa viedä muksunsa hoitoon ja tulla itse kotiin vaikka nukkumaan päiväksi jos niin haluaa. Se on ihan sama mitä mieltä te asiasta olette.
[/quote]
Mikä onni se on että on subjektiivinen päivähoito. Sehän tässä juuri se ongelma onkin. Ei ole ihme että suomessa nuoret syrjäytyy kun täällä se on helppoa ja on sinunlaisia ihmisiä joille se on ihan ok ettei tarvitse kantaa vastuuta MISTÄÄN asiasta. Ei edes omasta taloudesta (saati lapsista) kun muut maksavat ja ylläpitävät sinun ja kaltaistesi elämää.
Entäs kun tulee tämä kellokortti systeemin kaikkii päiväkoteihin. Vieläkö viette lapsenne turhaan hoitoon kun maksu meneekin hoitotuntejen mukaan?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 13:24"]
Missä paikoissa oikein voi viedä lapsen noin. Meidän kaupungissa pitää tuoda työvuorolistat. Lasta saa tuoda vasta puoli tuntia ennen työnalkua.. Ja pitää hakea päiväkodista puolituntia siitä kun pääsee. Tämän takia meillä on lapsi kotihoidossa, koska meiltä jäisi päiväunet tuon takia välistä joinakin päivinä kun meen itse kahteen töihin. Kumminkin pitäisi maksaa kokonaisesta päivästä.
[/quote]
Tyhmä kysymys, mutta jos on kerran tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus niin miksi en saa viedä lastani aikaisemmin päiväkotiin... ? Olen siis se joka tuon tekstin kirjoitti. En siis ole todellakaan viemässä itseni takia. Vaan siksi että lapsi saisi päiväunet mitä kaksivuotias lapii tarvitsisi. Ei meillä vieläkään ole tarvetta hoitoon laitolla, koska ollaan saatu järjestetty kotihoito. Uteliaisuuttani vaan kyselen ja mietin että tekeekö kaupunkimme tässä vääryyttä...
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 14:10"]
Entäs kun tulee tämä kellokortti systeemin kaikkii päiväkoteihin. Vieläkö viette lapsenne turhaan hoitoon kun maksu meneekin hoitotuntejen mukaan?
[/quote]
Minä ainakin odotan kellokortin käyttöön ottoa meidän paikkakunnalle! Se on todella hyvä uudistus! Voi tosiaan jäädä joiltain äideiltä kynsihuollot vähiin kun kello raksuttaa päiväkodissa. Mutta näille kotona lorvailijoille sehän on ihan sama kun sossu sen kuitenkin maksaa!
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 14:09"]
[/quote]
Mikä onni se on että on subjektiivinen päivähoito. Sehän tässä juuri se ongelma onkin. Ei ole ihme että suomessa nuoret syrjäytyy kun täällä se on helppoa ja on sinunlaisia ihmisiä joille se on ihan ok ettei tarvitse kantaa vastuuta MISTÄÄN asiasta. Ei edes omasta taloudesta (saati lapsista) kun muut maksavat ja ylläpitävät sinun ja kaltaistesi elämää.
[/quote]
Haha, juu, niinhän se menee. MISTÄÄN ei vastuuta kanneta jos joskus mukulaansa arkivapaana hoidossa pitääkin :D Tässä tämä näkyy juuri tämä teidän mustavalkoinen argumentointi. Yksi arkivapaa kuussa itsellä mitätöi kaiken muun elämässä. Nuoretkin heti syrjäytyy ja kaikkea. Hyvä hyvä, pitäkää vain tuollaisesta ajattelutavasta kiinni. Sillä pääsee elämässä pitkälle. NOT! :)
Missä paikoissa oikein voi viedä lapsen noin. Meidän kaupungissa pitää tuoda työvuorolistat. Lasta saa tuoda vasta puoli tuntia ennen työnalkua.. Ja pitää hakea päiväkodista puolituntia siitä kun pääsee. Tämän takia meillä on lapsi kotihoidossa, koska meiltä jäisi päiväunet tuon takia välistä joinakin päivinä kun meen itse kahteen töihin. Kumminkin pitäisi maksaa kokonaisesta päivästä.
[/quote]
Kaikissa ammateissa ei ole työvuorolistoja. Olen ollut 11 vuotta saman työnantajan palveluksessa, enkä ole nähnyt vielä vilaustakaan työvuorolistoista. Ja joillakin työmatka voi olla pidempi kuin puoli tuntia, itselläni n. 40 min. Missä tuollainen päiväkoti oikein on? Ei kuulosta ihan laillisesta toiminnalta.
Kyllä pitäisi poistaa päivähoito sellaisilta perheiltä jotka eivät sitä oikeasti tarvitse. Toki jos on niin huonot koti-olot ettei lapsi voi kotona olla, silloin, ei muuten.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 14:10"]
[/quote]
Eipä se meitä heilauta puoleen taikka toiseen vaikka kellokortti tuleekin. Vien silti lapseni hoitoon viimeistään klo 10 aamulla vaikka itse iltavuoroon menisinkin klo 13. Ruokaa ja unta se on lapsen hyvä saada joka tapauksessa.
Ja ne vähäiset kerrat kun arkivapaana lapsen vien hoitoon, niin ne ei meidän taloutta juuri mihinkään suuntaan kaada.
Sitä paitsi meillä on hoitoaika merkitty klo 17 asti vaikka hyvin usein lapsi ehditään hakemaan jo klo 16 maissa. Siinä suhteessa taas kellokortista hyödytään.
[/quote]
Turhaanhoidatus on yksi niistä monista monista asioista, jotka kustannetaan velkarahalla ja turhaanhoidatetut lapsenne joutuvat ne maksamaan. Silloin voi olla, ettei teidän hoivaanne olekaan enää varaa maksaa. Ei ole reilua kerätä velkaa omien jälkeläisten piikkiin. ON selvää, että tämän menon on ennen pitkää pakko loppua ja totuutta katsottava silmiin: se on kerta kaikkiaan väärin ja haaskaamista.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 15:38"]
[/quote]
Turhaanhoidatus on yksi niistä monista monista asioista, jotka kustannetaan velkarahalla ja turhaanhoidatetut lapsenne joutuvat ne maksamaan. Silloin voi olla, ettei teidän hoivaanne olekaan enää varaa maksaa. Ei ole reilua kerätä velkaa omien jälkeläisten piikkiin. ON selvää, että tämän menon on ennen pitkää pakko loppua ja totuutta katsottava silmiin: se on kerta kaikkiaan väärin ja haaskaamista.
[/quote]
Juu juu, se on kuule kärpäsen kakka nuo päivähoitoon menevät verorahat ja varsinkin ne ns. turhat hoitorahat siihen nähden mihin muihin asioihin niitä verorahoja syydetään. Niin tarpeellisiin mutta myös tarpeettomiin. Jos alat oikein tarkasti miettimään mitä kaikkea tässä maassa pyöritetään ja rakennetaan verorahoilla, päivähoito on hyvin hyvin pieni osanen sitä kokonaisuutta. Eli tuo argumentti on ihan naurettava.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 14:13"]
[/quote]
Tyhmä kysymys, mutta jos on kerran tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus niin miksi en saa viedä lastani aikaisemmin päiväkotiin... ? Olen siis se joka tuon tekstin kirjoitti. En siis ole todellakaan viemässä itseni takia. Vaan siksi että lapsi saisi päiväunet mitä kaksivuotias lapii tarvitsisi. Ei meillä vieläkään ole tarvetta hoitoon laitolla, koska ollaan saatu järjestetty kotihoito. Uteliaisuuttani vaan kyselen ja mietin että tekeekö kaupunkimme tässä vääryyttä...
[/quote]
Laajennettua hoitoa (n. klo 5.30-21.30) tarjoavissa päiväkodeissa ja vuoropäiväkodeissa (auki myös öisin) on usein eri käytännöt kuin päiväpäiväkodeissa. Päiväkoteihin pitää ilmoittaa vanhempien työvuorot ja lasten vuorot, jotta työntekijöitä on sopivassa suhteessa lapsimäärään. Esim. joskus myöhäisessä illassa ei ole yhtään lasta, turha sitä työntekijää on siellä yksin istuttaa.
Perusperiaate on että lapsi tuodaan hoitoon puol tuntia ennen vanhemman työajan alkua ja haetaan viimeistään puol tuntia työpäivän päättymisen jälkeen. Jos työmatka on pitkä eikä puolessa tunnissa ehdi, niin se ilmoitetaan erikseen ja lapsi viedään hoitoon niin, että itse ehtii töihin. Vanhempien iltavuorot on lasten päiväunien kannalta hankalia. Meillä vuoropäiväkodissa toive on, että lapsi tuodaan nukkumaan eli klo 11.30-12. Sit jos vanhempi menee töihin niin, että lapsi ehtii kotona nukkua niin sitten vasta sen jälkeen. Lasten ehdoilla siis. Esim. yövuoroon lapsi tuodaan 19-19.30, niin että päiväkodissa vaihdetaan yökkärit, rauhoitutaan ja menään nukkumaan. Usein vanhemmalla on illalla aikaa jos vaikka yövuoro alkaa vasta 22.00. Vastaava juttu aamulla, jos vanhempi pääsee töistä klo 6.00 niin ei silloin voi lasta hakea kotiin! Aikasintaan aamupalan jälkeen 8.30 ja viimeistään välipalan jälkeen 14.30. Tällöin päivä siis varattu nukkumiselle.
Mielestäni on siis väärin, jos et lasta voi viedä päiväkotiin päiväunille kun itse menet klo 14 töihin! Kysy kysy kysy, älä oleta esim. nettisivujen pohjalta. Lapsen parastahan sinä ajattelet ja niin pitäisi päiväkodissakin ajatella.
N. kerran kahdessa kuussa vien lapset hoitoon ja pidän itse kunnon siivouspäivän. Haen kyllä jo hyvissä ajoissa pois. En näe tässä mitään ongelmaa.
Montakin kertaa. Tosin menin kotiin tekemään etätöitä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 15:38"]
[/quote]
[/quote]
Juu juu, se on kuule kärpäsen kakka nuo päivähoitoon menevät verorahat ja varsinkin ne ns. turhat hoitorahat siihen nähden mihin muihin asioihin niitä verorahoja syydetään. Niin tarpeellisiin mutta myös tarpeettomiin. Jos alat oikein tarkasti miettimään mitä kaikkea tässä maassa pyöritetään ja rakennetaan verorahoilla, päivähoito on hyvin hyvin pieni osanen sitä kokonaisuutta. Eli tuo argumentti on ihan naurettava.
[/quote]
Ei ole mitään naurettavaa.
Kysymys on yleisestä asenteesta, jonka yksi ilmenemisen muoto turhakehoito on. Tietysti on paljon muutakin vastaavaa. Koko systeemi on pantava remonttiin. Mutta kun asenteet ovat tuollaiset kuin sinun, mihinkään ei muka voitaisi puuttua, koska kaikki on vain hyttysen kakkaa.
41; kyllä kuulostaa siltä, että joka toisella on ne erityislapset, ja sillä perustellaan hoidon tarvetta....tai sitten sanotaan, että lapsi on niin epänormaalin touhukas, että tarvitsee päiväkotia.