Miten lapsi oppii uimaan?
Mitenhän opettaisin 7-vuotiaan uimaan kunnolla? On käynyt alkeisuimakoulun ja kaksi kertaa alkeisjatkon, mutta ei vielä osaa uida kuin pari metriä. Ei halua mennä kolmatta kertaa alkeisjatkoon. Käydäänkö vain ahkerasti uimassa (oikeasti mahdollista kerran viikossa tai harvemmin)? Miten matkaa voisi treenata? Tuntuu, ettei lapsi pääse eteenpäin! Vaikka potkii ja heiluttaa käsiään.
Kommentit (23)
Kokeile noilla 3 vinkeillä. Lisäksi kyllä auttaisi kovasti, jos itse kävisit uinnin tekniikkakurssin. Itse kävin siinä vaiheessa kun uimaseuroihin liian nuori lapseni halusi oppia lisää uintia.
Usko pois, varsinkin siinä mahallaan uinnissa tuo pää on tärkeässä asemassa. Pään asento pitäisi olla pikemminkin suora kuin käyrä. On ihan ok jos uinnissa tekee välillä sukelluksia ja sitten nousee pintaan haukkaamaan happea. Jos lapsi ei uskalla uidessa sukeltaa, harjoitelkaa silleen että leuka on vedessä, mutta suu pinnalla.
Lapsille kannattaa opettaa että suun kautta haukataan happea ja nenän kautta puhalletaan se pois, näin ei koskaan mene vettä nenään.
Sukellukseen liittyviä hengitysharjoituksia kannattaa harjoitella erikseen vaikka istumalla veteen ja laskemalla päätä pinnan alle.
Jos lapsesi osaa sukeltaa, harjoitelkaa uintia sen kautta. Sukellus, pinnassa käynti ja ehkä pari potkua, sitten jälleen sukellus jne.
Uintikuurista myös apua.
Neljävuotiaana uimaan oppineen äippä
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 19:41"]
Mikähän se on edes nimeltään se alkeisuinti, mitä uimakoilussa on opetettu, koira? Sukeltamalla pääsee 5m, eli se sujuu paremmin. Selällään osaa vähän liukua, uppoaa kun vauhti loppuu.
Harmi kun en itse osaa tekniikkaa, enkä oikein osaa neuvoa :( toivottavasti tyttö tajuaa kun harjoittelee.
[/quote]
Meillä on 6v lapsi saanut päälleen vesijuoksuvyön ja ollaan menty yhdessä aikuisten altaaseen. Vyö pitää pinnalla mutta eteenpäin ei pääse ilman oikeanlaista liikkumista.
Ehdotan myös mahdollisimman tiuhaa uimahallikäymistä, ja molemmille teille tekisi kenties hyvää jos jätätte vähemmälle sen opettelu-opettelun ja rennommin kokeilette kun siltä tuntuu.
Meillä oppi tytär 5v uimaan räpylöillä. Nyt siis osaa ilmankin mutta räpylöillä sai itsensä liikkeelle aluksi ja ymmärsi jujun. Nyt menee räpylöillä niin lujaa että en meinää enää pärjätä. Enkä ole mitenkään huono uimari. Tosi paljon on kyllä kayty uimassa. 2-4 kertaa viikossa muutama vuosi. Eli kyllä vedessä pitää aikaa viettää että oppii. Tsemppiä. Mulla on vielä poika 4v koulutettavana. Ei vielä osaa mutta tuskin pitkään enää kestää kun tajuaa jujun.