Millä herättää aikuinen, laiha ihminen syömään terveellisesti?
Olisiko teillä hyviä vinkkejä antaa, joilla saisin rakkaani syömään terveellisemmin? Esim. jotain hyvää sivustoa, jossa olisi havainnollisesti kerrottu huonon ruokavalion vaikutuksista laihaan ihmiseen? Kaikki löytämäni tieto kun tuntuu koskevan ylipainoa.
Kyseessä on siis aikuinen nainen, joka syö päivittäin karkkia/suklaata/leivoksia/tmv epäterveellistä korvaten niillä suurimman osan päivän aterioista. Yhtä terveellistä, lämmintä ateriaa hän vähän närppii, kun minä sen olen tehnyt, mutta muut päivän ruoat ovat lähinnä suklaapatukoita, leivoksia ym. Itse hän on tähän asti perustellut syömisiään vain sillä, että herkut maistuvat paremmilta kuin leipä ja kasvikset - ja onhan hän SENTÄÄN hoikka. Ärsyttää!
Kommentit (6)
2, ihanko tosi luulet, että kunhan vitamiinien saannista huolehtii ja vähän liikkuu niin voi vetää mitä vaan? Kunhan ei vaan ole LÄSKI?
Vitamiinit ei vaikuta ainakaan suoliston toimintaan, siihen tarvitaan kuituja. Eli suolistosyöpien riski kasvaa. Aivot ja solut tarvitsevat hyviä rasvoja, joita ei tosiaankaan saa pikaruoasta ja herkuista. Entä hampaat? Siinä ei paljon multitabs auta, jos vetää limppaa ja sokeria. Ja hampaiden terveys on keskeisen tärkeää myös muulle terveydelle.
Voi vittu kun nykyään tuo läskeys on niin kamalaa. Lihava ihminen voi olla terve, jos syö terveellisesti ja liikkuu. Mutta kun se on LIHAVA niin eihän se ole edes ihminen.
AP, saisitko rakkaasi kunnon lääkärintarkastukseen tai ravintoterapeutille? Jos veriarvot ovat huonot, se voi vähän herätellä. Yleensä iän mukana ihminen kiinostuu enemmän terveydestään, kuinka vanhoja olette?
Et sä pysty auttamaan jotakuta joka ei halua sun apuasi. Ei se sen kummempaa ole.
No mä oon laiha, ja oon tässä nyt viime vuoden ajan sitten ryhdistäytyny ja koittanut syödä Kunnon Ruokaa Säännölliseen Ateriarytmiin. Tarkoittaa, että tuhti ja monipuolinen aamiainen, joka päivä kaksi lämmintä ateriaa lisukkeineen. Välipaloiksi hedelmiä, täysjyväleipää päällisineen ja pähkinöitä entisen karkin napostelun sijaan. Annokset oikeasti isoja, ei mitään teelautasta vaan kukkuralautasellinen tavaraa niin että napa natisee.
Ja joo, tämän tuloksena mää rimpula oon laihtunut reilut viitisen kiloa. Ei kuulosta paljolta, mutta nyljetyltä oravalta on lähtenyt viimeisetkin viiksikarvat.Tuttavatkin kauhistelee, että muista nyt ihminen syödä. Pöh.
Tällä halusin varoittaa, että ateriarytmin muuttaminen voipi olla oikukkaampi juttu kuin ensi alkuun luulisi. Kroppa on tottunut toimimaan tietyllä tavalla, ja sen sopeutuminen saattaa kestää.
Ironista, tämä kultani käyttää juurikin kakkosen mainitsemia Multitabseja, muttei muuta. Hän ei koe olossaan olevan mitään ongelmaa. Lääkärintarkastukseen saattaisin saada hänet vähän vedonomaisesti yllyttämällä, että osoittakoon sitten terveytensä kun kerran on siitä niin varma.
Hän kuulemma terveellisesti syödessään söisi vielä siihen päälle ne herkut ja sitten hänestä muka tulisi ylipainoinen. On aina tuolla minulle argumentoimassa, että sitäkö haluan. Minä olen 30v, hän on 25-vuotias.
AP
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 12:05"]
Olisiko teillä hyviä vinkkejä antaa, joilla saisin rakkaani syömään terveellisemmin? Esim. jotain hyvää sivustoa, jossa olisi havainnollisesti kerrottu huonon ruokavalion vaikutuksista laihaan ihmiseen? Kaikki löytämäni tieto kun tuntuu koskevan ylipainoa.
Kyseessä on siis aikuinen nainen, joka syö päivittäin karkkia/suklaata/leivoksia/tmv epäterveellistä korvaten niillä suurimman osan päivän aterioista. Yhtä terveellistä, lämmintä ateriaa hän vähän närppii, kun minä sen olen tehnyt, mutta muut päivän ruoat ovat lähinnä suklaapatukoita, leivoksia ym. Itse hän on tähän asti perustellut syömisiään vain sillä, että herkut maistuvat paremmilta kuin leipä ja kasvikset - ja onhan hän SENTÄÄN hoikka. Ärsyttää!
[/quote]
Joo, ja sitten kun tuollainen laiha ihminen sairastuu, kaikki on ihan ihmeissään, että miten kummassa, kun sehän oli niin hoikka...
Se hoikkuus ei kyllä millään muotoa takaa terveyttä. Lihavuus huonon terveyden indikaattorina johtuu juuri siitä, että YLEENSÄ lihavuuden takana on huonot ruokailutottumukset. Se läski itsessään ei ole mikään sairaus, tai sairastuttava tekijä. Siitä on jo vaikka kuinka paljon tutkimuksia, että lihavuus itsessään ei aiheuta muita kuin tules-sairauksia, mutta liikkumattomuus on ihan yhtä vaarallista lihavalle kuin laihalle.
Eli tuollaisella ruokavaliolla hoikalla ihmisella on ihan samat mahdollisuudet sairastumiseen kuin lihavalla. Eikä siinä mitään, kunhan asian vain sisäistää, eikä sitten ole kuin ö aapisen laidassa, kun tulee se diabetes tms. sairaus mikä tuollaisesta lopulta tulee.
No jaa, vaikeaa voi olla. Todennäköisesti hän kyllä tietää että ei syö suositusten mukaisesti ja ettei tuo ruokavalio ole optimaalinen terveyden kannalta jo, joten välttämättä lisätieto ei auta.
Toisaalta miksi tuo nyt sitten niin vakava asia olisi? Jos ei liho, niin aika pieniä ne riskit epäterveellisestä ruokavaliosta on. Ainakin jos ottaa jonkun monivitamiinipillerin päivitttäin että saa ravinteet. Mä elin sinkkuna, ikävuodet 18-35, ihan kauhealla ruokavaliolla johon kuului lähinnä pikaruokaa, eineksiä, cokista, karkkia ja keskikaljaa + se 1 Multi-Tabs päivässä, ja voin oikein hyvin (ja olin hoikka ja kuntoilin). Nyt vanhemmiten tuntuu että sen sijaan huono syöminen väsyttää, ja olen siihen panostanut että syön enemmän kasviksia.