Isovanhempien epätasainen hoitoapu
Argh!! Pakkoavautua tänne AV:lle kun siskonperhe ottaa niin päähän!!! Tilanne on se, että olemme siskoni kanssa samaan aikaan samassa elämäntilanteessa; meillä on pieniä lapsia.
Siskoni tekee haastavaa uraa, ja heidän lapsensa ovat vähän pellossa kasvaneita. Vanhemmat eivät osaa pitää kurissa lapsiaan, ja lapset ovatkin sitten kivan haastavia tapauksia, kun eivät esim. suostu syömään tavallista kotiruokaa (nirsoilevat ruuassa, ja esim. leivistä on otettava kuoret pois, ei kelpaa kuin kalliit leikkelemakkarat ja luxusjuustot, eivät syö puuroja eivätkä vihanneksia/kalaa jne). Lapset eivät tottele, koska eivät ole tottuneet normaaliin kuriin, tai siihen että säännöistä pidetään kiinni. Neljävuotiaalla on esim. yövaippa vielä käytössä.
Äitini, eli mummo käy joka viikko auttamassa lasten ja kodinhoidossa. Äitini hoitaa lapsia kun lapset sairastavat ja muutenkin auttaa esim. viikonloppuisin, että vanhemmat pääsevät vähän "hengähtämään" esim. syömään ravintolaan ja elokuviin jne.
Äitini on siis todella usein hoitamassa näitä siskon lapsiani ja purkaa sitten minulle, kuinka väsynyt on aina hoitamisesta, varsinkin kun nämä siskonlapset ovat niin "haastavia" lapsia.
Itse harvoin pyydän äidiltäni apua, koska äitini on muutenkin niin taakoitettu, kiitos siskoni. Mutta joskus minullakin on pakollisia menoja, juuri silloin kun mies on esim. työmatkalla ja sitten pyydän äitiäni auttamaan, mitä tapahtuu n. 2-3 krt vuodessa. Äitini aina helpottuneena itse sanoo, että meille on kiva tulla lapsia hoitamaan, koska syövät mitä annetaan (normaalia kotiruokaa, jonka olen itse ennalta valmistanut jääkaappiin) ja lapset tottelevat ja ovat kilttejä ja vaivattomia hoitaa.
Mutta nyt ottaa päähän, kun viimeaikoina on käynyt niin, että sen harvan kerran kun olen mummin apua tarvinut (sairaalassa käynti itsellä, jonne ei saa tuoda pikkulapsia vastaanotolle mukaan) niin äitini ei ole taasakaan voinut tulla auttamaan, koska on AINA sielä sikon lapsia hoitamassa! Lisäksi siskoni on niin hyväpalkkainen, että voisi itsekin vallanhyvin palkata esim. hoitajan lapsilleen, mutta ei kuulemma halua ottaa vierasta ihmistä lapsille (kun ehdotin, kerran kun mummo oli hoitamassa hänen lapsiaan).
Ensinnäkin minusta on törkeää vaivata äitiäni jatkuvasti lastenhoidolla (äitini 72-vuotias) ja toisekseen omia koko mummo itselleen. Kyllä meidänkin lapset pari kertaa vuodessa haluaisivat, että mummo heitä tulee hoitamaan eikä vieras lastenhoitaja! Ja siis meillä lastenhoidot tosiaan rajottuu siihen pariin kolmeen kertaan vuodessa. Ottaa niin päähän.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 16:40"]
39,lle. Sittenhän näitä asioita punnitaan kun näistä epäoikeudenmukaisista mummoista ja vaareista aika jättää. Sen jälkeen aletaan katsomaan miten paljon on rahallisesti joku sisaruksista hyötynyt. Se ei ole kateutta jos puututaan tällaisiin touhuihin.! Ei kukaan sisaruksista hyväksy sitä, että joku toinen sisarus elää lois elämää koko elämän ajan. Jos joku on syylistynyt sisaruksista siihen, ettei ole elämän aikana maksanut sentiäkään päiväkotimaksuja, ja toiset sisarukset on maksaneet. Yleensä tämä kerjäläinen joka on elänyt kerjäämällä ja jonku siivellä, tämä saa yleensä aikanaan mojovan laskun. Mikään ei ole ilmaista. En tajua sellaisia reppanoita jotka hoidattaa, ja elättää lapsensa mummoilla ja vaareilla. Tällainen tulee näille heittiöille myöhemmin maksettavaksi.!
[/quote]
Siis maksettaviksi miten? Käsittääkseni perunkirjoituksessa ei voi esittää mitään vaateita siitä, paljonko aikaa joku on jonkun kanssa ollut tai onko mummi tarjonnut yhdelle kahvia ja toiselle myös pullaa sen kanssa.
Käytännössä mitään taloudellisia vaateita ei voi esittää siitä, että mummi on ollut toisen lapsenlapsen kanssa enemmän kuin toisen.
En jaksa lukea koko ketjua, joten anteeksi, jos toistan jotakuta.
Mutta ap, minusta nyt on kyse ennemminkin siitä, että sinun pitää ennakoida paremmin. Miksi sinun äitisi pitäisi pyörtää jo annettu lupaus sisarellesi vain, koska sinä olet saanut apua harvemmin? Eli miksi sinun pitäisi saada joku etuajo-oikeus tai "ensiyönoikeus" äitisi apuun?
Ei sekään kuulosta kamalan reilulta, tiedätkös.
Eli eiköhän äidilläsi pelaa se järjestelmä, että se, joka ensin pyytää apua, sitä saa.
53,lle Kyllä sellainen mummo, tai äiti jne. Se joka syyllistyy tällaisiin epäoikeudenmukaisiin touhuihin, on häpeän ja törkeyden huippu. Nämä tällaiset äidit ja mummot ja vaarit ovat okeita piruja. Jätetään tällaiset alakastiset typerykset ihan omaan arvoonsa. Samoin nämä luuserit jotka elää näitten epäoikeudenmukaistan mummojen siivellä koko elämän. Jokaisen pitää tajuta se, että ollaan tasapuolisia kaikkia kohtaan, ja eikä aleta hyväksi käyttämään ketään hyötymisen, taloudellisenkaan hyötymisen takia. Kasvakaa kaikki epäoikeudenmukaiset mummon ja vaarin heittiöt, ja hyväksikäyttäjät aikuisiksi.!
52,lle Näin siinä todellakin käy. Homma loppuu vasta sitten kun tuo epäoikeudenmukainen muori keikahtaa, tai on niin huonokuntoinen ettei enää jaksa ja kykene hoitamaan jonku heittiön lapsia. Näistä sikamaisista kuvioista tulee yleensä heittiöille iso lasku. Ennemmin tai myöhemmin kaikki tulee maksettavaksi. Surullista tässä on se, että menee sisaruksiin välit, jonku typerän mummon, tai vaarin tai äidin tai isän epäoikeudenmukaisuuden takia. Tiedän sellaisenkin tapauksen, jossa käytettiin omaa äitiä ja isää 30 vuotta ankarasti hyväkseen, maksatettiin lapsille autot, ajokortit, ruoka jne. Tuli tosi iso lasku tällekkin heittiölle kun vanhemmat kuukahti. Eihän tätä muut sisarukset voineet millään hyväksyä, että yksi käytti hyväkseen omia vanhempiaan koko elämän ajan.! Mutta lasku tuli tälle heittiölle todella suuri, se vähennettiin perinnöstä.
Meillä kokeiltiin tätä hoitopäivien varaamista, kerran viikossa oli päivä varattu meidän lapsille. Lopetettiin se, kun huomattiin että miehen sisko tunkee lapsensa mummolaan myös silloin. Eli miehen siskon lapset hoidossa aina, kun miehen sisko haluaa, yleensä 4-5 päivää viikossa, ja veivät meidän ainoan viikottaisen hoitopäivän lisäksi.
Jos tällaisen epäreiluutta ei aikuinen ihminen ymmärrä, on ymmärryksessä silloin jotain vikaa. Harmittaa vain lasten puolesta
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:44"]
Eikö AP voi alkaa hyvissä ajoin "varaamaan" mummolta hoitopäiviä ? Silloin mummo vain ilmoittaa toiselle siskolle, että esim. ensi viikolla minulle ei käy keskiviikko, koska olen hoitamassa AP:n lapsia. Tai vielä pidemmälle, että sanoo siskolle, että merkkaahan kalenteriisi nämä ja nämä päivät, jolloin mummolle ei sovi ja piste.
Ja sitten marttyyrimummon on myös tehtävä näin, eikä alkaa perumaan AP:n kanssa sovittuja juttuja yms. tai muuten mummo on menetetty tapaus ja AP on hylätty.
Siskon on tällöin pakko hommata joku toinen hoitaja ja muuttaa jotenkin käytäntöjä, eikä pitäisi tulla kauheata riitaa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:42"]
ps en ymmärrä mikä ongelma on, jos toinen saa enemmän ei se ole toiselta pois
[/quote]
Ihan tosissaanko et ymmärrä, että miten se on toiselta pois? Vaikka ap on aika juurta jaksaen sen tässä juuri kertonut.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:49"]
Olen kahden lapsenlapsen mummo. Sinä päivänä kun tyttäreni tulee sanomaan minulle, että en saa hoitaa siskonsa lapsia, koska hän ei siitä pidä, minä lopetan tämän sanojan lasten hoitamisen kokonaan.
[/quote]
No sinähän se herttaiselta mummolta vaikutat. Mutta sinulla on toki oikeus olla juuri niin ilkeä kuin haluat.
Ap:n tilannehan ei nyt kuitenkaan ollut tuollainen, joten kommenttisi ei oikein istu tähän keskusteluun.
Oikeasti yövaippa 4-vuotiaana ei kerro kasvatuksen tai kurin puutteesta. Lapset kypsyvät omaan tahtiinsa!
Kyse on tuskin pelkästä yövaipasta, vaan esimerkistä. Itsekin tiedän näitä tapauksia. 5-vuotiaaksi asti vaipoissa, kouluikäisenä vielä juoksee ympyrää ja huutaa kun aikuset yrittävät puhua, avaa kyläpaikassa kaikki kaapit, hampaat täynnä reikiä jo ekaluokalla...Kun vanhempien mielestä on niin kauheen vaikeeta nähdä vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 17:32"]
Oikeasti yövaippa 4-vuotiaana ei kerro kasvatuksen tai kurin puutteesta. Lapset kypsyvät omaan tahtiinsa!
[/quote]
Ohiksena lisäisin minäkin. Tuo yökastelu voi kertoa myös psyykkisistä ongelmista, ei siis asia olen niin yksinkertainen, että syytettäisiin vain pelkkiä hormoneita. Oikeasti älkää tulko tänne saarnaamaan, jos ette tiedä asiasta mitään.
Se, että noi siskonlapset vaikuttivat kertoman mukaan ihan kamalilta; tappelevat jatkuvasti, itkevät, potkivat, kirkuvat, eivät osaa jakaa lelujaan, ja heidän kanssaan ei vanhemmat jaksa mennä julkisille paikoille (koska ovat niin hankalia), heidät on heitetty ravintolasta ulos, koska lapset olivat niin hankalia, ja sitten tällä nelivuotiaalla on yövaippa, niin kuulostaapa aika psyykkiseltä reagoinnilta. Varsinkin jos taustalla on vanhempien laiminlyönnit: eivät ole läsnä lapsilleen, hoidattavat lapset mummolla, vapaa-ajan viettävät itse shoppaillen, ei lasten kanssa jne.
Kuulostaa tosi psyykkisesti reagoivilta lapsilta, lapsilta jotka voivat huonosti. Jotka kaipaisivat vanhempiaan ja heidän läsnäoloaan.
Lastensuojeluilmoitus siskon perheestä pitäisi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 19:24"]
Lastensuojeluilmoitus siskon perheestä pitäisi tehdä.
[/quote]
Aivan totta. Jos lapset vain riehuvat julkisillakin paikoilla ja hoitaminen on niin epävarmalla pohjalla kuin puolisonsa omaishoitajana toimivan vanhuksen harteilla, niin lastensuojeluilmoitus voisi olla ihan paikallaan.
Ei se toki ole rakentavin tapa hoitaa asia. Mutta varmasti herättäisi siskoasi.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 17:24"]
Olen kahden lapsenlapsen mummo. Sinä päivänä kun tyttäreni tulee sanomaan minulle, että en saa hoitaa siskonsa lapsia, koska hän ei siitä pidä, minä lopetan tämän sanojan lasten hoitamisen kokonaan.
[/quote]
No sinähän se herttaiselta mummolta vaikutat. Mutta sinulla on toki oikeus olla juuri niin ilkeä kuin haluat.
Ap:n tilannehan ei nyt kuitenkaan ollut tuollainen, joten kommenttisi ei oikein istu tähän keskusteluun.
[/quote]
Tuo on ap:n äidin tilanne eli hänen lapsensa eivät anna hänen ihan itse tehdä valintojaan, vaan määräävät, mitä äiti saa tehdä. Vai saako esim. miehesi sisko tehdä sinulle selväksi, miten sinun tulee elää, harrastaa, koska voit mennä nukkumaan ja mihin aikaan on oltava illalla kotona?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 17:24"]
[/quote]
[/quote]
Tuo on ap:n äidin tilanne eli hänen lapsensa eivät anna hänen ihan itse tehdä valintojaan, vaan määräävät, mitä äiti saa tehdä. Vai saako esim. miehesi sisko tehdä sinulle selväksi, miten sinun tulee elää, harrastaa, koska voit mennä nukkumaan ja mihin aikaan on oltava illalla kotona?
[/quote]
Sinäkö näet tuon niin, että ap määräilee? Aikamoinen tulkinta sinulla tilanteesta.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 13:22"]
AP tässä.
Hmm. Nro 11 en tunnista kyllä kuvauksesta itseäni: minulla on kiva työ, mukava koti ja "uraankin" olen ihan tyytyväinen! Ja on minulla se kokonainen elämäkin, hyvä avioliitto (vaikka mies työmatkojen takia paljon poissa) jne. Mutta jos haluat nähdä minut ehdoin tahdoin negatiivisessa valossa, niin se on sinun valintasi. Ydinpointini tässä kaikessa valituksessani on, että siskoni taakoittaa liikaa mummoa (joka valitettavasti EI osaa/kehtaa kieltäytyä) ja lisänä vielä se, että siskoni lapset ovat todella vaikeita tapauksia. Siskoni lapset ovat ihan normaaliin tahtiin sairaita (flunssaa ym. sellaista) mutta, siskoni tekee paljon ylitöitä (samoin hänen miehensä) plis päälle päätteeksi ne "vapaat viikonloput".
Mielestäni edelleenkin siskoni esim. viettää omien lastensa kanssa aivan liian vähän aikaa. Juuri esim. siskoni sanoi minulle, että arkisin näkee n. kerran, kaksi viikossa illalla lapset tunnin verrran ennen nukkumaanmenoa, muutoin lapset jo nukkuvat kun tulee töistä kotiin. Ja siksi esim. lapset oireilevat olemalla hankalia. Ja poissaolevana on vaikeaa olla läsnä omille lapsilleen ja esim .juuri "kasvattaa"" lapsia. Mielestäni kasvatusvastuu lapsista kuuluu vanhemmille, eikä iäkkäille, väsyneelle isovanhemmalle. Mutta varmasti olen monen mielestä tässäkin asiassa väärässä. Tämä nyt on vain minun mielipiteeni.
[/quote]
Ai, nyt ne lapset sairastavatkin ihan normaalin määrän.
Sen kun sanot sisarellesi, että heidän pitää ruveta enemmän jakamaan miehensä kanssa lastenhoitovuoroja niin, että mummoa ei tarvita kaiken aikaa, koska sinä vaadit oman osasi. Voi kyllä olla, että siinä taas tapahtuu palstailmiö eli välit menevät katki.
Oikeasti, sinuna en rupeaisi opettamaan sen paremmin äitiäsi kuin siskoasikaan. Se tuskin saa mitään hyvää aikaan. Eikä siitä mitään hyötyäkään ole. Jos äitisi ei ole 72 vuodessa oppinut sanomaan ei, hän ei varmasti opi sitä sen jälkeenkään. Ikäväähän se tietysti on, mutta asiat, joille ei oikeasti mitään voi, kannattaa hyväksyä sellaisina niin pääsee itse helpommalla.
50,lle. Tuskin se sen sisko tajuaa. Ei sivistyneet ihmiset käytä hyväkseen omia vanhempiaan. Reppanoita ne sellaiset ovat. Maksu tulee yleensä aina perässä, tottukaa muutkin samoin tekevät luserit sihen.! Sorry, näin se kuulkaa on.!