Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempien epätasainen hoitoapu

Vierailija
28.02.2013 |

Argh!! Pakkoavautua tänne AV:lle kun siskonperhe ottaa niin päähän!!! Tilanne on se, että olemme siskoni kanssa samaan aikaan samassa elämäntilanteessa; meillä on pieniä lapsia.

Siskoni tekee haastavaa uraa, ja heidän lapsensa ovat vähän pellossa kasvaneita. Vanhemmat eivät osaa pitää kurissa lapsiaan, ja lapset ovatkin sitten kivan haastavia tapauksia, kun eivät esim. suostu syömään tavallista kotiruokaa (nirsoilevat ruuassa, ja esim. leivistä on otettava kuoret pois, ei kelpaa kuin kalliit leikkelemakkarat ja luxusjuustot, eivät syö puuroja eivätkä vihanneksia/kalaa jne). Lapset eivät tottele, koska eivät ole tottuneet normaaliin kuriin, tai siihen että säännöistä pidetään kiinni. Neljävuotiaalla on esim. yövaippa vielä käytössä.

Äitini, eli mummo käy joka viikko auttamassa lasten ja kodinhoidossa. Äitini hoitaa lapsia kun lapset sairastavat ja muutenkin auttaa esim. viikonloppuisin, että vanhemmat pääsevät vähän "hengähtämään" esim. syömään ravintolaan ja elokuviin jne.

Äitini on siis todella usein hoitamassa näitä siskon lapsiani ja purkaa sitten minulle, kuinka väsynyt on aina hoitamisesta, varsinkin kun nämä siskonlapset ovat niin "haastavia" lapsia.

Itse harvoin pyydän äidiltäni apua, koska äitini on muutenkin niin taakoitettu, kiitos siskoni. Mutta joskus minullakin on pakollisia menoja, juuri silloin kun mies on esim. työmatkalla ja sitten pyydän äitiäni auttamaan, mitä tapahtuu n. 2-3 krt vuodessa. Äitini aina helpottuneena itse sanoo, että meille on kiva tulla lapsia hoitamaan, koska syövät mitä annetaan (normaalia kotiruokaa, jonka olen itse ennalta valmistanut jääkaappiin) ja lapset tottelevat ja ovat kilttejä ja vaivattomia hoitaa.

Mutta nyt ottaa päähän, kun viimeaikoina on käynyt niin, että sen harvan kerran kun olen mummin apua tarvinut (sairaalassa käynti itsellä, jonne ei saa tuoda pikkulapsia vastaanotolle mukaan) niin äitini ei ole taasakaan voinut tulla auttamaan, koska on AINA sielä sikon lapsia hoitamassa! Lisäksi siskoni on niin hyväpalkkainen, että voisi itsekin vallanhyvin palkata esim. hoitajan lapsilleen, mutta ei kuulemma halua ottaa vierasta ihmistä lapsille (kun ehdotin, kerran kun mummo oli hoitamassa hänen lapsiaan).

Ensinnäkin minusta on törkeää vaivata äitiäni jatkuvasti lastenhoidolla (äitini 72-vuotias) ja toisekseen omia koko mummo itselleen. Kyllä meidänkin lapset pari kertaa vuodessa haluaisivat, että mummo heitä tulee hoitamaan eikä vieras lastenhoitaja! Ja siis meillä lastenhoidot tosiaan rajottuu siihen pariin kolmeen kertaan vuodessa. Ottaa niin päähän.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko lisätä ohiksena, että miksi aina sitä fiksuinta osapuolta syytetään kaikesta? Kaiken mitä AP on kertonut edellä, on minusta ihan järkeenkäypää! Mummo on marttyyri, ja sisko vastuuton vanhempi ja hyväksikäyttäjä, kuka sellaisia ihmisiä voi muuttaa? Miksi se on aina sen vastuullisen, kypsän ihmisen tehtävä muuttua ja muuttaa toiset? Tosiasiahan on se, että tässä kolmiossa syyllisiä ovat mummo ja ap:n sisko...

Miksi kukaan ei ole huolissaan niistä lapsista, jotka jäävät vaille vanhempiensa huomiota, ja joita sitten hoitaa iltaisin ja viikonloppuisin joku väsynyt, iäkäs mummo, ja päivisin lastentarha??? Miksi kukaan ei tähän asiaan kiinnitä huomiota (paitsi AP)???

Kyllä minäkin ihmettelen tätä palstaa ja vastaajien tasoa vanhemmuudessa ym.

Vierailija
22/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mummo voisi vahtia kaikkia serkkuja samaan aikaan, kun ovat ilmeisesti vielä melko lähelle saman ikäisetkin? Saattaisi olla jopa helpompaa, jos mummo osaa pelata korttinsa oikein ja sinun fiksusti kasvatetut penskat toimisivat rauhoittavina esimerkkeinä riehakkaille serkuille...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit pilataan vanhempien ja lasten välillä näin. Vanhemmat alkaa suosimaan liikaa yhtä lapsistaan. Tämä lellipentu rakentaa talonsa lähelle isän ja äitinsä pihapiiriä. Okei. Lasten synyttyä, alkaa mummoilla ja vaareilla hoidattaminen, lasten hoidattaminen. Lapsia ei viedä päiväkotiin kun huomataan että siinähän säästää rahaakin kun äiti ja isä passaa ja ruokkii lasten lapset. Joo. No, mitä näihin lellikin veljiin ja siskoihin tulee, tykkäävätkö he tästä ilmiöstä.?  Alkaa riitely, sinä viet meiltä muilta mummolankin, pidä lapsiasi edes mutama päivä kotona että me muutkin saadaan vietyä edes yhden kerran kesässä omatkin lapset mummolaan.  Mutta ei. Ei näin tapahdu. Sillä mummo ja vaari on jo kasvaneet kiinni lasten lapsiinsa,siis yhden oman lapsen lapsiinsa.!   ja tulos on kamala. Riita omiin vanhempiin, ja riita sisaruksiin jne.  Kunnes alkaa muukin hyväksikäyttö. Katoaa polttopuut, pensaista marjat,pellosta perunat jne, pöydän valmista ruoka annosta unohtamatta  jne. Hyväksikäyttö on jo tässä vaiheesa opittu asia. Lasten hoidattaminen siis mummoilla ja vaareilla takaa sen, ettei tarvi maksella päiväkotimaksujakaan, mitähän näihin asioihin aikanaan mahtaa sanoa toiset sisarukset. Alkaako - punakynä vetämään pelkkää miinusta.  Alkaako silloin takaisin maksu.! Mikään ei ole elämässä ilmaista.  Mummon ja vaarin pitää olla pelkkinä mummoina ja vaareina, päiväkodit on keksitty.  Tais olla tämä tarina hyvin hyvin monelle aika tuttu.!  Siis, epäoikeudenmukaiset mummot ja vaarit, kattokaa pärstäänne peilistä, olette aiheuttaneet siis melkoisen sopan jos olette tällaiset jutut aiheuttaneet.

Vierailija
24/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm. Kai mummon pitäisi itse vetää rajoja, mitäs isosisko sille tekisi jos aina suostuu auttamaan. Ehkä ei edes tajua koko tilanteen? Meillä vähän vastaava tilanne siinä mielessä että mummoa lähempänä asuva sisarus saa lähes kaiken avun ja huomion, kohtuullisen ajomatkan päässä asuva saa taas pitkälti pärjätä omillaan, karkeasti sanottuna. Toivottavasti itse onnistun paremmin lasteni tasapuolisessa kohtelussa, näkeehän sen sitten...

Vierailija
25/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä toi yövaippa 4-veellä tohon liittyy?

Vierailija
26/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisit jutella asiasta siskosi kanssa? Onko hän tietoinen, miten äitinne väsyy niin paljosta lasten hoidosta? Ja että mummo on myös sinun lastesi mummo, ja toivoisit, että myös sinun lapsillesi jäisi mummoaikaa - edes voimavaroja nähdä teitä. Ja että näin ei nyt ole. Ja onko siskosi tietoinen, että hän käyttää lastensa hoitoon nyt mummon kaikki resurssit ja voimavarat niin, ettei sinun lapsillesi jää mummoaikaa? Että mummo on jo liian väsynyt? Miltä sama tuntuisi toisin päin - jos hänen lapsensa jäisivät ilman mummoa siksi, että mummo hoitaisi sinun lapsiasi niin paljon? 

Ehkä mummo haluaa tehdä muutakin, onko siskosi ajatellut sitä? Äitisi hoitaa siskon lapsia (ehkä?) velvollisuudentunteesta, mutta oikeasti siskosi on vastuussa lapsistaan, ei mummo. 72-vuotias mummo saisi kyllä jo päästä helpommalla. Ja mummokin voisi sanoa, ettei nyt jaksa tulla. Jos äitisi ei sitä itse osaa tai uskalla sanoa, ehkä voit tässä pitää hänen puoliaan?  Ellei asiaa oteta esille, ei se voi muuttuakaan. Silti äitisi vanhenee, hänen voimansa muuttuvat. (Vanhemista ja voimien vähentymistä ei kenenkään ole helppo myöntään edes itselleen, mutta niin vain käy, ja elämä on siihen mukautumista.) 

Hienoa, että itse ajattelet sitä, miten lastesi hoitaminen äidillesi on mahdollisimman vaivatonta. Ehkä voit sopia omien lastesi hoitoaikoja äitisi kanssa niin aikaisin, ettei siskosi ole niitä vielä ehtinyt varata? Ehkä voit äidillesi kertoa myös toiveestasi, että sinun lapsesi saisivat myös tutustua mummoonsa ja viettää aikaa hänen kanssaan, ja miten se voisi olla mahdollista?  Ehkä voit kannustaa äitiäsi vetämään rajoja siskosi suuntaan: mikä hänestä tuntuisi sopivalta niin, että jaksaisi myös miehensä hoitoa (?) kotonaan ja sinun lastesi satunnaista hoitoa ja näkemistä? Siskollesi kiintiö siitä, kuinka paljon voi käyttää äitisi apua lasten hoitoon. Esim. max 1 pvä tai kaksi iltaa viikossa, tms, mikä äidillesi olisi tästä näkökulmasta kohtuullista? Ja nyt nimenomaan äitisi kokonaisjaksamisen ja elämän mielekkyyden kannalta!! 

Perhepalaverin paikka? 

Vierailija
27/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä se yövaippa kertoo jotakin vanhempien panoksesta... AP:n siskon lapset kuulostavat ihan siltä kuin siellä SuperNanny ohjelmassa: lapset kiukkuavat ja riitelevät tauotta, ja isoilla lapsilla on se YÖVAIPPA. Kun ne jenkkiläiset perheet eivät osaa vetää rajoja, eivätkä osaa edes kuivaksi opettaa lapsiansa.  Ja kas kummaa, kun SuperNanny astuu kuvioihin, lapset oppivat yökuiviksi... Jotkut vanhemmat vaan ovat niin uusavuttomia kasvattajina. Johan tuo koiraesimerkkikin viittasi siihen. Kukaan vastuullinen lemmikinomistaja ei ota koiraa, jos sille ei ole aikaa. Sama juttu lastenhankinnan kanssa. Ainakin minä sain sen kuvan AP:n jutuista, että nämä mainitut jutut olivat esimerkkinä siitä vanhemmuudesta (tai sen puutteellisuudesta lähinnä).

Vierailija
28/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ehkä tässä samassa yhteydessä en ottaisi esille sitä, miten siskosi kasvattaa tai ei kasvata lapsiaan. Sellaisesta keskustelusta menee helposti vain puolustuskannalle, eikä muutkaan asiat etene. Ei syyttelyä, vaan asian yhdessä ratkomista kaikille sopivaksi. Sillä reseptillä voi päästä oikeasti muutokseen. 

27

Vierailija
29/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulle. Tällä menolla pilataan paljon sisarussuhteita. Vanhempien ei kuulu alkaa tuollaiseen kuvioon. Jos perustetaan perhe, ei sitä perusteta sen takia että omat vanhemmat joutuu olemaan kuvioissa lopun elämää kiinni. Jokaisen kuuluu hoitaa omat lapsensa, ja jos ei näin tapahdu,ei niitä kuulu mummoille ja vaareille viedä. käsittämätöntä millaisia reppanoita yleensäkkin on lemassa.  Kannattaa maksattaa nämä hoitojutut sitten kun aika on siihen kypsä. Isän ja äidin kuoltua on maksun aika. Nämä heittiöt joutuu maksamaan silloin viimeistään, vaikka onkin vähän aikaa elämässä ilmaista kaikki. Ruoka, päivähoito, yms.  Nämä kaikki tulee joskus maksuun.!   Mummot ja vaarit tarvii lepoa, ne kun ovat saaneet jo omat lapset aikuisiksi, ei heidän kuulu passata enää omia lasten lapsiaan jne.  Mummolan  pitää olla pelkkä mummola. päiväkodit on sitte päiväkoteja jne.  Muistakaa kaikki uus avuttomat reppanat tämä.! 

Ja ylipäätään minua hävettäis jos olisin itse syyllistynyt noin ala kastiseen touhuun. Hoitakaa itse lapsenne kun olette kerran niitä tehneetkin, ei niitä mummojen ja vaarien kuulu hoitaa. Mummola on pelkkä mummola, ja rakentakaa talonne etemmäs omista vanhemmista, pysyy välit sisaruksiin. Ja jos näitä asioita ei tajuta, tajuatte te sen jälkeen viimeistään kun tulee todella suuri lasku.  Mikään ei ole kenellekkään ilmaista.! 

Vierailija
30/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulle. Tällä menolla pilataan paljon sisarussuhteita. Vanhempien ei kuulu alkaa tuollaiseen kuvioon. Jos perustetaan perhe, ei sitä perusteta sen takia että omat vanhemmat joutuu olemaan kuvioissa lopun elämää kiinni. Jokaisen kuuluu hoitaa omat lapsensa, ja jos ei näin tapahdu,ei niitä kuulu mummoille ja vaareille viedä. käsittämätöntä millaisia reppanoita yleensäkkin on lemassa.  Kannattaa maksattaa nämä hoitojutut sitten kun aika on siihen kypsä. Isän ja äidin kuoltua on maksun aika. Nämä heittiöt joutuu maksamaan silloin viimeistään, vaikka onkin vähän aikaa elämässä ilmaista kaikki. Ruoka, päivähoito, yms.  Nämä kaikki tulee joskus maksuun.!   Mummot ja vaarit tarvii lepoa, ne kun ovat saaneet jo omat lapset aikuisiksi, ei heidän kuulu passata enää omia lasten lapsiaan jne.  Mummolan  pitää olla pelkkä mummola. päiväkodit on sitte päiväkoteja jne.  Muistakaa kaikki uus avuttomat reppanat tämä.! 

Ja ylipäätään minua hävettäis jos olisin itse syyllistynyt noin ala kastiseen touhuun. Hoitakaa itse lapsenne kun olette kerran niitä tehneetkin, ei niitä mummojen ja vaarien kuulu hoitaa. Mummola on pelkkä mummola, ja rakentakaa talonne etemmäs omista vanhemmista, pysyy välit sisaruksiin. Ja jos näitä asioita ei tajuta, tajuatte te sen jälkeen viimeistään kun tulee todella suuri lasku.  Mikään ei ole kenellekkään ilmaista.! 

Vierailija
31/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se mummo kerran hoitaa niin paljon, niin miksei hän pysty opettamaan nirsoudesta pois, kuria ja sääntöjä? Taitaa olla melko tossun alla, kun ei pysty siskollesi sanomaan. tai jospa mummo viihtyykin siellä?

Vierailija
32/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö vielä vaarikin taakoittaa. Lopettakaa ihmeessä tuollainen touhu. Mummola on mummola, ja päiväkoti on päiväkoti. Älkää syyllistykö noin törkeään tekoon, että kiikutatte mummolaan hoidettavaksi lapsenne. Ei siitä ilmiöstä kukaan tykkää. Pitäkää mummola mummolana. Ja jos näin ei onnistu, ja jos asialla on ahne suulas esim, veljen vaimo tms, tehkää asialle loppu sitten kun sen aika on. Maksattakaa rahalla nämä toilailut. mikään ei ole elämässä ilmaista, joku maksaa ruokansa, joku päiväkotinsa jne. Joku ei maksa mistään mitään.  Joskun nämä tulee maksuun. Mikään ei ole ilmaista.!  Älkää olko tällaisten luusereitten kaa missään tekemisissä kun mummoista ja vaareista, näistä työn raatajista aika jättää.

Vierailija
33/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärtänyt tätä. Jos hoidattaa lasensa ilmaiseksi mummolla, niin miten se maksun aika tulee jälkikäteen?

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:11"]

.. Isän ja äidin kuoltua on maksun aika. Nämä heittiöt joutuu maksamaan silloin viimeistään, vaikka onkin vähän aikaa elämässä ilmaista kaikki. Ruoka, päivähoito, yms.  Nämä kaikki tulee joskus maksuun.!   Mummot ja vaarit tarvii lepoa, ne kun ovat saaneet jo omat lapset aikuisiksi, ei heidän kuulu passata enää omia lasten lapsiaan jne.  Mummolan  pitää olla pelkkä mummola. päiväkodit on sitte päiväkoteja jne.  Muistakaa kaikki uus avuttomat reppanat tämä.!

[/quote]

Vierailija
34/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkäs tuolle voi. Etkö voisi viedä lastasi siskosi luoksesi äitisi hoitoon? Eiköhän siinä kauhukakarakatraassa mene kilttikin mukana?

Vierailija
35/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on, että mummo hoitaa vapaaehtoisesti noin paljon, koska ei kehtaa sanoa ap:n siskolle, että uupuu. Mummon pitäisi itse vetää rajansa.

Täällä kehotetaan ap:ta puhumaan siskolle, mutta nyt kun ajattelin asiaa enemmän niin ap:n sijassa kertoisin ehkä äidilleni, että minua loukkaa ja tuntuu epäreilulta, että hän on niin epätasapuolinen hoitoavussaan. Äiti voi sitten tehdä asialle jotain tai olla tekemättä, mutta ainakin ap on kertonut tunteensa ja kokemuksensa suoraan ja mielestäni oikeaan osoitteeseen.

Vierailija
36/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 on ihan vajakki. Jos ne lapset ovat ihan kasvamattomia, niin eipä juuri 72-vuotiaalla mummolla ole voimia pistää niitä kuriin... Nuorena ei ymmärretä miltä tuntuu oikeasti olla vanha ja väsynyt! Jos ne vahnemmat eivät ole kasvattaneet niitä kakaroitaan vaan niille on kaikki annettu periksi, niin ei kuule joku mummo niitä kuriin saa.

Vierailija
37/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Vastaan sulle ulkopuolisena henkilönä. Tiedän tapauksia josa äiti sanoo että, minähän siitä saan päättää kenen lapsia hoidan. Eli tällaisia kusipäitä voi olla äidit.  Jos joku kusipää äiti syyllistyy tällaiseen, alkää menkö aikanaan edes sen hautajaisiin, jos niin helvetin ilkeä on ollut elämän aikana omille, tai omalle lapselleen. Sika tuollainen äiti on. Oikea piru.

Vierailija
38/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kateellisten puhetta ap- sovi asia siskosi kanssa

-periatteessa isovanhempien ei tarvitsisi auttaa kumpaakaan perhettä, jos olette työssäkäyviä, teillä molemmilla sisaruksilla riittää rahaa lastenhoitoapuun- kunnalliseen päivähoitoon, 250 e/ kk kokopvhoito/ lapsi

Vierailija
39/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lukenut kaikkia viestejä mut toi yövaippa ei kyllä liity millään lailla kasvatukseen tai pellossa kasvamiseen! Muuten sympatisoin kyllä aptä, ja vielä enemmän sitä mummoa joka ei tiedä mitä voisi muuta tehdä kuin käyttää voimansa lapsenlapsiin kun ei uskalla avata suutaan. Mulla on kaksi sisarusta joilla pieniä lapsia, ja he kyllä osaavat käyttää mummunvapaat viikonloput ja lomat, minä en kehtaa sitten enää kysyä kuin äärimmäisessä hädässä, meillä on onneksi miehen vanhemmat jonne muksut pääsevät viettämään silloin tällöin laatuaikaa isovanhempien kanssa. Mulla on muutenkin se asenne et jos lapsia hankkii, ne pitää itse hoitaakin, eli meillä ei hoidossa lapset usein ole, sit kujoskus mummille pyytävät yökylään niin se on eriasia, meidän laatuajan tai hengähtämisen syyllä ei lapsia kenenkään vaivoiksi tungeta.

Vierailija
40/76 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan se mummokin aikanaan antanyt tälle tyttärelle kaikki periksi ja jatkaa vaan

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:26"]

32 on ihan vajakki. Jos ne lapset ovat ihan kasvamattomia, niin eipä juuri 72-vuotiaalla mummolla ole voimia pistää niitä kuriin... Nuorena ei ymmärretä miltä tuntuu oikeasti olla vanha ja väsynyt! Jos ne vahnemmat eivät ole kasvattaneet niitä kakaroitaan vaan niille on kaikki annettu periksi, niin ei kuule joku mummo niitä kuriin saa.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan