Mielestäsi karseita sisustusjuttuja jotka ovat olleet valtaisa hitti kansan keskuudessa?
Esimerkiksi spottivalaisimet, sellaiset missä kepin varressa on niitä spotteja ja sitten ne kattoon upotettavat spotit. Näitä oli ihan jokaisella joskus 2000-l alkupuolella. Vallilan kelohonka. Harmaa laminaatti.
Kommentit (3976)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen sisustus
Niinpä. Steriili valkoinen on häijy. Mutta valkoisessa on paljon luonnonsävyjä, jotka on eri asia.
Sisäseinät maalataan tavallisesti ns. maalarin valkoisella eli valkoiseen maaliin on lisätty pieni määrä mustaa väriä, joka saa seinän näyttämään valaistuksesta riippuen sinertävältä, harmahtavalta tai valkoiselta. Etenkin luonnonvalo tuo maalarin valkoisen maalin erilaiset sävyt esiin. Puhtaan valkoinen väri seinissä on liian steriili, kuten itsekin totesit.
Mun mielestä minkä ikäinen, kokoinen tai painoinen muija pysyvänä sisusteena on karsea ratkaisu miehen elämään.
Mieluummin hakee baarista tai netistä silloin tällöin mieleisensä suorittamaan ainoan naisessa kiehtovan funktion.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä minkä ikäinen, kokoinen tai painoinen muija pysyvänä sisusteena on karsea ratkaisu miehen elämään.
Mieluummin hakee baarista tai netistä silloin tällöin mieleisensä suorittamaan ainoan naisessa kiehtovan funktion.
Juu ei ihme, että olet yksinäinen.
Sisustustekstit seinällä ja tauluissa.
Koti, jossa suuri osa huonekaluista on samaa sarjaa, esim. valkoista ikeaa.
Koti, jossa ei ole yhtään väriä, koska "musta, valkoinen ja harmaa nyt vaan sopii yhteen".
Käytännössä siis kai kaikki persoonattomat kodit, jotka sisustettu halvan näköisesti skandi/valkoinen/moderni-tyylillä, koska "näin muutkin tekee". Näitä tusinakoteja on tosi paljon, eikä niillä mielestä ole mitään "sielua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, meillä on pelkkä patja lattialla, koska molemmat halutaan nukkua patjalla lattialla. Eikä se mitään homehdu? :D
Tiesithän, että ihminen hikoilee yön aikana litratolkulla? Ja kun patja makaa lattiaa vasten (= ei ole tuuletusrakoa), lattia ja patjan alaosa eivät pääse kuivumaan, ellette sitten nosta patjaa päiväksi seinää vasten? Tarkkaile tilannetta.
Japanilaisilla on sitten varmaan kaikilla homeiset patjat? Totuus: ei ole. Korkea, jalallinen sänky rikkoo huonetta visuaalisesti olemalla älyttömän massiivinen. Sellaiset sopivat yltäkylläiseen kasarihenkiseen sisustukseen, jos sellaisesta tykkää. Kun sängyn runko on matalalla tai patja lattialla, huomio ei kiinnity siihen ja tila tuntuu rauhoittavalta, mikä on itselleni makuuhuoneen tärkein ominaisuus.
T. Toinen jonka patja on lattialla eikä homehdu
Japanilaisilla on luonnonmateriaalista valmistetut futonit, mikä kuulemma estää niitä homehtumasta. Tavallista synteettistä patjaa olisi hyvä tuulettaa myös alhaalta.
Alkuperäinen kommentoija ei kuitenkaan valittanut patjan materiaalista vaan siitä, että patja on lattialla. Lattialla oleva patja ei ole moka, ja futon-patja on mahdollista hankkia myös Suomesta. En myöskään tiedä sopiiko tämä koko aihe tähän ketjuun, jossa oli tarkoitus keskustella jutuista jotka ovat "valtaisia hittejä kansan keskuudessa".
Oletteko koskaan pohtineet, miksi sängynpohjat ovat ritilää tai rei'itettyjä? Ajatteliteko, että ulkonäön vuoksi? Siellä patjan alla?
Off topic, mutta tässä syitä miksi sängyn pohja on usein joko metalliverkkoa tai säleikköä (rei'itettyä ei ole koskaan tullut ainakaan itselle vastaan):
- materiaalia tarvitaan vähemmän kuin umpipohjaan, eli tulee halvemmaksi,
- materiaalin kuljetus on halvempaa tilavuussyistä (säleet voi pakata standardikokoisiin paketteihin ja metalliverkon voi kuljettaa rullattuna),
- säleistä muodostuva pohja kestää rasitusta paljon paremmin kuin yhtenäisestä levystä tehty (sama koskee verkkopohjaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää kaikki enkunkieliset sanat eri paikoissa, vaikka seinällä, live, love, fak.
Mä huvittelen kesäisin kääntämällä mielessäni ihmisten t-paitojen enkunkielisiä tekstejä Suomeksi, ja mietin, kuinka moni käyttäisi niitä paitoja, jos ne tekstit oikeasti olisikin Suomeksi. Sama juttu näitten seinämietelauseitten kanssa.
Kielet, kuten suomen kieli, kirjoitetaan pienellä kirjaimella 😆
Muistatteko ysärihitin, puhallettavat nojatuolit? Olin teini tuolloin ja kateellinen kavereille, joilla oli noita puhallettavia huonekaluja. Niitä sai Europe Housesta, varmaan muistakin kaupoista. Käytössä olivat aika hiostavia ja niistä luisui jotenkin lattialle. Mutta hienoja oli ja himoitsin.
Patjoista lattialla: kun olin lapsi, nukkuivat vanhempani muuton yhteydessä lattialla pelkkien patjojen päällä muutaman viikon. Patjat homehtuivat, vaikka asunto oli parkettilattiainen kerrostalo. Että kyllä niin voi käydä lyhyessäkin ajassa. Itse olen vastaavissa tilanteissa nostanut patjat parin päivän välein pystyyn päivän ajaksi eikä hometta ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Patjoista lattialla: kun olin lapsi, nukkuivat vanhempani muuton yhteydessä lattialla pelkkien patjojen päällä muutaman viikon. Patjat homehtuivat, vaikka asunto oli parkettilattiainen kerrostalo. Että kyllä niin voi käydä lyhyessäkin ajassa. Itse olen vastaavissa tilanteissa nostanut patjat parin päivän välein pystyyn päivän ajaksi eikä hometta ole tullut.
No siis eihän se mikään ihme ole. Ihmiskehosta tulee patjaan kosteutta, lämpöä ja talia. Patjan alla ei kierrä ilma. Patjassa hengittämätöntä keinomateriaalia. Siihen sitten päiväksi keinokuituinen päiväpeitto päälle niin varmasti syntyy hometta.
Vierailija kirjoitti:
Me nukuttiin vuosi patjalla, ennen kuin hommattiin sänky. Ei mitään hometta tullut.
Puolipaneeli, boordit, siniset ja vihreät kaakelit ja keittiön kaapinovet.
Betonipöytä, betoniruukut ym. Betoni on karsea materiaali joka kuuluu ulos, ei sisälle.
Joko on mainittu: valkoinen valkoinen valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesisängyt aikanaan.
Niihin laitettiin levänestoainetta
ja sitten kun ukko tuli aikaisin aamusta kotio ja sammahti vesisänkyyn, saattoi emäntä kostoksi puu.kottaa - siis sänkyä!
Sellaiset itseaskarrellut sekavat rautahäkkyrät, joita on ängetty asunnossa seinät täyteen. Ehkä jossain kahvilan seinällä tai tilavassa paikassa vielä menee, mutta kodissa, joka on jo täynnä kaikkea muutakin.
Eli on tehty rimasta kehykset. Kehyksien väliin on pingotettu kanaverkko. (Usein kehykset ja verkko maalataan tässä vaiheessa valkoiseksi). Kanaverkko ripustetaan täyteen ruosteisia avaimia, vanhoja parittomia korvakoruja, posliinienkeleitä, ketjua, ehkä kristallilampusta tipahtanut kristalli yms. sälää. Tämä diy-taulu sitten ripustetaan olohuoneen seinälle paraatipaikalle siihen ikean kukkataulujen väliin.
Anteeksi, mutta ne näyttävät lähinnä joltain mielenterveyspotilaiden kuntoutusaskarteluilta.
Se että koko sisustus lattiasta kattoon on valkoista ja harmaata. Kylmää ja ankeaa. Ja sitä vain lisää ne retrohässäkkä huonekalut mitä lie ovatkaan nimeltään, semmosta ohutta rautaputkea, semmosia häkkyröitä. Mut tietysti tommonen sisustus kuvaa hyvin suomalaisten mielenmaisemaa. Kuvitellaan sen olevan tyylikästä ja hienoa, mutta se on vain.. no, ankeaa.
Eräällä ystävällä oli uudehko laminaattilattia talossaan, tosi nätti, lämmin ja kodikas puukuvio. Sopi täydellisesti siihen taloon ja sisustukseen. Kerran hän kutsui minut kylään, kun ei oltu nähty melkein kuukauteen. Kävelin sisään ja ystävä heti vastassa innoissaan kysymässä "huomaatko mitään uutta". No huomasin, se aiemmin täydellinen lattia maalattu KIILTÄVÄN VALKOISEKSI. Meni varmaan 5sek ennen kuin sain sanaa suustani, mutta päässäni mietin vain "ei herranjestas ootteko helkutin ääliöt tosissanne mitä veetua ootte menny tekemään ei ei eiiiii!!!". Koko talo kylmeni. Ei riitä minun ymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti sisustussuunnittelua, mutta nuo nykyään muodissa olevat avokeittiöt ovat hirveitä. Koko olohuoneen seinä hellaa ja tiskipöytää...aina epäsiisti, jos vähänkin laittaa ruokaa. Eikä olohuonetta voi sisustaa, kun se on osa keittiötä.
Kunhan muutama vuosi menee, niin valtava remonttibuumi käynnistyy. Näitä rakennetaan, jotta saadaan kaikki pienempään tilaan.
Samoin makuuhuoneet ovat koppeja, joihin ei edes mahdu yöpöytää sängyn molemmille puolille.
Meillä on juuri näin ja se on inhottavaa! Kotoilukoti, jonne ei ole kiva tuoda puolituttuja ruokailemaan. Ne tiskit näkyy aterian ajan ja loistaa likaisuuttaan.
Ruoanlaiton haju olkkarissa. Joo ei. Kanakoppimakkarit (meillä on nekin).
Vierailija kirjoitti:
Hyvin moni suomalainen desing.
Design. Juntti.
Juuri nyt tai ehkä viime vuonna, ruusukulta.
Sisustustekstit seinällä. Live, laugh, lube.