Mielestäsi karseita sisustusjuttuja jotka ovat olleet valtaisa hitti kansan keskuudessa?
Esimerkiksi spottivalaisimet, sellaiset missä kepin varressa on niitä spotteja ja sitten ne kattoon upotettavat spotit. Näitä oli ihan jokaisella joskus 2000-l alkupuolella. Vallilan kelohonka. Harmaa laminaatti.
Kommentit (3977)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista kaameimpia ovat ns.museot.
Täynnä kaikenkirjavaa vanhaa tavaraa.
Yök🤮Hahaa, minä taas rakastan "museoita", mitä enemmän ja mitä vanhempaa tavaraa sen parempi! Voisin asua oikeassa museossa jos se olisi mahdollista, ja mitä vanhempi talo sen parempi. Viktoriaaninen sisustus on mielestäni ihana, esim:
https://www.google.com/search?safe=active&q=victorian+decor&tbm=isch&so…:
En pidä nykyajan sisustuksista, usein kylmää, kalseaa ja liian modernia. Sieluni lepää vain vanhassa, kaikki arkkitehtuuri ja sisustus ns. jugend-kauden jälkeen on kamalaa... Vanhoissa taloissa ja esineissä on oma henkensä ja tarinansa, lisäksi ne ovat kodikkaita. Välillä tuntuu että olen syntynyt väärään aikaan:) Onkohan täällä muita samanlaisia?
Minä! Viktoriaaninen sisustus on ihana. Kuviotapetit, raskaat samettiverhot, tummat värit, hämyisä tunnelma❤️ Joskus laitoin tänne mielipidekyselyn kun oli päätöksentekovaikeutta tapetteja valitessa ja ne teilattiin täysin, suurimman osan mielestä ne olivat ihan kamalia :D. Olivat Morrisin tapetteja.
Minä voisin ottaa tuollaisesta sisustuksesta hieman kevennetyn version, mutta asunnon pitäisi olla aivan jotain muuta kuin valmiiksi pimeä lähiökaksiomme.
En tiedä onko tämä jo sanottu, mutta ne tauluseinät, joita oli jossain vaiheessa kaikilla. Sit kun kävi jossain lapsiperheessä, niin ne taulut oli aina ihan vinksin vonksin.
Tuli nyt mieleen tästä viherkasviskysymyksestä se, että itse en edes ole mieltänyt kasvejani sisustukseksi.
Ne on kotona juu mutta mulla ne on sitä varten, että tykkään pitää niistä huolta ja seurata kun ne kasvaa.
Parantavat myös huoneilmaa ja ovat kauniita ja hoitamisen koen rauhoittavana, mieli lepää.
Avokeittiö. Kokkaan paljon, ja varsinkin kalaa. En voi käsittää, kuka synnytti avokeittiötrendin, joka ei tunnu ikinä loppuvan. Samaa skeidaa kuin meluisat avokonttorit. Odottelen avovessaa, sehän sopisi hienosti olkkarin kylkeen.
Meillä on vielä 70-luvun suuri tiikkinen kirjahylly, täynnä kirjoja. Noin 300 kirjaa olemme hävittäneet, koska meille ei mahdu enää neljäosaisena tuo kirjahylly. Nyt se on 3 m pitkä, lähes kattoon ylettyvä. Haluaisin uudemman, matalamman jolloin suurin osa kirjoista pitäisi hävittää. Minä olisin valmis hävittämään, mies ei. Meillä ei ole erillistä kirjastohuonetta, koska nykyinen asuntomme on 60 neliöinen kaksio.
Muuten valtaisat hitit eivät ole minua koskaan kiinnostaneet, kukin sisustaa miten haluaa. Makuasioista ei voi kiistellä. Turhaa touhua. Joku tykkää mäntyisestä pirttikalustosta keittiössä ja ruutuverhoista. Minä en. Lokki-valaisin on ihan kaunis, kellä se on, meillä ei. Joillakin on Maria Teresia-kruunuja joka huoneessa, meillä ei.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapariskunta muutti yhteen pari vuotta sitten, miehen taloon. Se oli erittäin tunnelmallinen vanha talo, joskin kulunut ja pienen kunnostuksen tarpeessa. Nainen halusi tehdä ison remontin, koska ei tykännyt vanhasta tyylistä, ja tämähän sitten toteutettiin.
Nyt on koko talo täynnä harmaata ja korkeakiiltovalkoista. Kolkon tunnelman kruunaa, ettei heillä ole ainuttakaan mattoa. Lisäksi miehen vanhat taulut laitettiin ilmeisesti kierrätykseen ja tilalla on nyt naisen itse kuvaamia mustavalkoisia valokuvia kehystettynä Ikean kehyksillä. Ja ei, hän ei ole hyvä valokuvaaja, eikä ammattilainen siinä hommassa.
Tiedän miehen valitelleen kavereilleen talon pilaamista, mutta ei uskalla sanoa naiselleen mitään suoraan. :D Ylipäätään on tosi hassua, että jos asutaan yhdessä saman katon alla, toinen ei saa osallistua materiaalien ja sisustuksen valintaan mitenkään. Kyllä mekin on miehen kanssa jouduttu tekemään kompromisseja remontteja suunnitellessa, kun ei olla päästy täyteen yhteisymmärrykseen.
Niin onhan se hirviää kun aikuinen mies ei osaa pitää puoliaan.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun aikaa jo pinnalla ollut 50-luku-villitys, joka on massojen keskuudessa levinnyt koskemaan myös 60-70-lukujen kalusteita (tolppajalkaisia mahonkiviilusenkkejä 50-luvun kartiojalkaisten teak-senkkien ohessa). En ymmärrä, minusta pula-ajan pienet ja kulmikkaat huonekalut ovat niin ankeita ja arkisia. Menee mielessäni samaan sarjaan kuin 2000-2010-lukujen harmaat, kulmikkaat poikamiesboksi-kalusteet.
Nuo 50-luvun kevytrakenteiset ja viilutetut huonekalut ovat kyllä oman aikansa pilipalia. Vastaavaa kuin ikea tänä päivänä. Kertakäyttöbulkkia. Pieni pintanaarmu, niin huonekalu pilalla.
Joku listasi kamalia 70-luvun sisustustrendejä ja mainitsi hissivalaismet. Olin itsekin ihan että joo, muistan noi.
Vasta vähän ajan kuluttua tajusin että härreguud, mullahan on sellainen nyt keittiössä, varmasti äidin vintiltä otettu uusiokäyttöön jokunen vuosi sitten :D
Ai että. Mä eläisin mielelläni myös viktoriaanisella ajalla. Ihania hämyisiä asuntoja, runsautta ja vanhanaikaista kaupunkitunnelmaa.
Tuntuu, että tulen sairaaksi Suomessa. Sisustuslehtiä katsoessa ohitan automaattisesti kaikki liian nykyaikaiset sisustukset. Oikeastaan mun silmät ei edes noteraa niitä, koska mä en saa niiden katselusta mitään tyydytystä. Ei sillä, etteikö sellainenkin voisi olla tavallaan kiva, mutta ei ole vain oma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ai että. Mä eläisin mielelläni myös viktoriaanisella ajalla. Ihania hämyisiä asuntoja, runsautta ja vanhanaikaista kaupunkitunnelmaa.
Tuntuu, että tulen sairaaksi Suomessa. Sisustuslehtiä katsoessa ohitan automaattisesti kaikki liian nykyaikaiset sisustukset. Oikeastaan mun silmät ei edes noteraa niitä, koska mä en saa niiden katselusta mitään tyydytystä. Ei sillä, etteikö sellainenkin voisi olla tavallaan kiva, mutta ei ole vain oma juttu.
Katsele sitten sellaisia jotka sua miellyttää. Ja kotinsa voi jokainen kalustaa kuten haluaa. Toki viktoriaaninen tyyli on vaikeampi kalustaa vaikkapa suomalaiseen moderniin kerrostaloasuntoon, mutta voihan sitä soveltaa.
Vierailija kirjoitti:
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen valkoinen muovilamppu, pyöreä, josta tunkee en tiedä ovatko "kukkia" vai "lumihiutaleita", joku varmasti tietää mitä tarkoitan? Näyttää rääkätyltä joulukoristeelta. Rumin ikinä. Tajuttoman kallis niin halvan näköiseksi.
Ikeastahan saa jo sataa eri halpisversiota tästä kammotuksesta. Kun Ikea tekee oman versionsa mistä tahansa ”hitistä”, se on varmin merkki siitä, että muoti meni jo.
Kiitos, ikea-hakusana jeesasi etsintää, tässä halpisversio siitä mitä tarkoitin. Kuka tunnustaa ripustavansa tällaisen tuheron kattoonsa?
https://www.google.com/search?q=markos+lamppu&client=ms-android-samsung…
Mun tutulla on tuollainen :DD en tunnistanut valoa kuvauksestasi, joten tuli yllätyksenä
Mikä on sitten hyvä sisustus? Nämä keskustelut on ns pahanilmankeskusteluja, joiden tarkoitus on... Mikä? Olen entinen "sisustushullu" ja pyrin nyt pääsemään eroon tästä materialistisesta harrastuksesta. Oikeasti on ihan sama kuka ajattelee ja mitä meidän kodista, täälläkin monta muiden inhokkia kuten harmaa laminaatti. :D
Ajattelin että tästä keskustelusta olisi muodostunut viihdyttävä mutta petyin.
Kauneus on katsojan silmässä, moni asia on mielestäni kaunista vaikka en omaan kotiin ottaisi. Yksi asia jota en tosin ymmärrä kenenkään kotona on HOME-tekstit... Miksi ei voi lukea vaikka suomeksi Koti? Home kuitenkin tarkoittaa suomeksi jotain mitä omaan kotiin en haluaisi. Vähän sama kun olisi Lika, Hiki tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen valkoinen muovilamppu, pyöreä, josta tunkee en tiedä ovatko "kukkia" vai "lumihiutaleita", joku varmasti tietää mitä tarkoitan? Näyttää rääkätyltä joulukoristeelta. Rumin ikinä. Tajuttoman kallis niin halvan näköiseksi.
Ikeastahan saa jo sataa eri halpisversiota tästä kammotuksesta. Kun Ikea tekee oman versionsa mistä tahansa ”hitistä”, se on varmin merkki siitä, että muoti meni jo.
Kiitos, ikea-hakusana jeesasi etsintää, tässä halpisversio siitä mitä tarkoitin. Kuka tunnustaa ripustavansa tällaisen tuheron kattoonsa?
https://www.google.com/search?q=markos+lamppu&client=ms-android-samsung…Mun tutulla on tuollainen :DD en tunnistanut valoa kuvauksestasi, joten tuli yllätyksenä
Mul on tommonen. On ihan kiva ja sopii sisustukseen. Äiti sen mulle osti lahjaksi noin 6 vuotta sitten. Mietinnässä on viime aikoina ollut, että voisihan siihen vaihtaa jo pienemmän valaisimen, mutta ei huvita vaihdella joka vuosi ja heittää muovilamppuja roskiin. Itse en enää osta muoviesineitä.
Oman maun mukaan kirjoitti:
Suurin osa sisustajista on aivottomia lampaita. Valitaan jotain kun telkkarin sisustushomo sanoi olevan trendikästä. Ja sitten ollaan kohta taas niin last seasonia.
Nykykodit ovat pääosin valkoharmaita. Viihdyttekö te ihmiset oikeasti sairaaloissa?? Sielua ja karismaa on kuin lauantaimakkarassa. Makuasioita toki, sanoi Musti kun...
Saa minuakin haukkua: tummaa puuta, verenpunaista, metsänvihreää, kuparia.
Itseasiassa viihdyn. Erityisesti modernissa leikkaussalissa, jossa tarvikkeet siististi lasiovien takana ( ei steriilit). Pitäisiköhän huolestua :D
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sitten hyvä sisustus? Nämä keskustelut on ns pahanilmankeskusteluja, joiden tarkoitus on... Mikä? Olen entinen "sisustushullu" ja pyrin nyt pääsemään eroon tästä materialistisesta harrastuksesta. Oikeasti on ihan sama kuka ajattelee ja mitä meidän kodista, täälläkin monta muiden inhokkia kuten harmaa laminaatti. :D
Kauneus on katsojan silmässä, moni asia on mielestäni kaunista vaikka en omaan kotiin ottaisi. Yksi asia jota en tosin ymmärrä kenenkään kotona on HOME-tekstit... Miksi ei voi lukea vaikka suomeksi Koti? Home kuitenkin tarkoittaa suomeksi jotain mitä omaan kotiin en haluaisi. Vähän sama kun olisi Lika, Hiki tms.
Otsikkohan on: mikä on MIELESTÄSI karsea sisustusjuttu. Aika turha kenenkään on makuasioista keskustellessa loukkaantua. Voit perustaa oman ketjun hyville sisustusjutuille.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hyvä sisustus?
Minusta hyvä sisustus on sellainen, jossa otetaan huomioon asujien elämäntyyli ja persoonallisuus. Ehkä myös että sovelletaan asuntoon.
Usein puhutaan eklektisestä sisustuksesta, joka tarkoittaa sellaista että yhdistellään eri tyylejä miellyttäväksi kokonaisuudeksi.
Ihailen itse sellaisia sisustuksia, joissa mielenkiintoiset ja merkitykselliset esineet ja huonekalut tavalla joka tekee huoneesta käyttökelpoisen, kotoisen ja mukavan, mutta myös esteettisesti kauniin.
Oma suosikkityylini on sellainen, jossa sekoitetaan modernia, klassista ja kenties myös etnistä tyyliä. Pidän myös kauniista väreistä. Kokonaisuus ei saisi kuitenkaan olla sekava eikä levoton.
Yksi tämmöinen tyyli josta pidän on ns. boho chic tyyli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa pistää silmään se, että puhutaan valtaisasta hitistä k a n s a n keskuudessa. Mikä tämä kansa on, johon aloittaja ei itse koe kuuluvansa... ? Meillä ihmisillä on voimakas taipumus tehdä kaikenlaisia erotteluja, myös itselläni. Tämän ymmärrän. Kansa on käsitteenä kuitenkin niin laaja, että eiköhän me suurin piirtein kaikki aihevapaavauvaa selaavat olla osa Suomen kansaa. Saattaa tietenkin olla, että aloittajan kansa viittaa jonkinlaiseen nykyajan rahvaaseen, hieman yksinkertaiseen kansanosaan, jonka makumieltymykset ovat aina vähän epäilyttäviä.
No ei tullut tuollainen mieleenkään otsikkoa laatiessani 😂 ihan samaa rahvasta/kansaa/ihmiskuntaa/ olen kuin muutkin. Eikö tuo ole ihan puhekielen termi? Olen pahoillani jos sanavalintani on jotenkin loukkaava ja erotteleva, se ei ole ollut tarkoitus.
Ap
En loukkaantunut yhtään, siitä ei ole kyse. Sitä ei kai kukaan voi kuitenkaan kiistää, että juuri tällaisia makumieltymyksiä (ei koske pelkästään sisustamista) käytetään nimenomaan erottautumisen välineenä. Nykymaailmassa ajatellaan, että ihmisen makumieltymykset paljastavat hänen yhteiskunnallisen asemansa. Ei kai tässäkään ketjussa muuten todettaisi jonkun valaisimen tai mukin olevan niin wt… ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun aikaa jo pinnalla ollut 50-luku-villitys, joka on massojen keskuudessa levinnyt koskemaan myös 60-70-lukujen kalusteita (tolppajalkaisia mahonkiviilusenkkejä 50-luvun kartiojalkaisten teak-senkkien ohessa). En ymmärrä, minusta pula-ajan pienet ja kulmikkaat huonekalut ovat niin ankeita ja arkisia. Menee mielessäni samaan sarjaan kuin 2000-2010-lukujen harmaat, kulmikkaat poikamiesboksi-kalusteet.
Nuo 50-luvun kevytrakenteiset ja viilutetut huonekalut ovat kyllä oman aikansa pilipalia. Vastaavaa kuin ikea tänä päivänä. Kertakäyttöbulkkia. Pieni pintanaarmu, niin huonekalu pilalla.
No niin juuri ovatkin. Toinen kammotus on ne tekonahkasohvat seitkytluvulta, ne laatikonmalliset, joissa neliöruututikkaus. Näitä on ainakin oransseja, mustia ja viininpunaisia... Siis halpiskalusto, jota myytiin ovelta ovelle aikanaan. Hirveän näköiset, että saati kuinka kiva on istua kovalla muovisohvalla. Jostain syystä monet retrofanit yhdistävät nämäkin viiskytlukuun ja designiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa pistää silmään se, että puhutaan valtaisasta hitistä k a n s a n keskuudessa. Mikä tämä kansa on, johon aloittaja ei itse koe kuuluvansa... ? Meillä ihmisillä on voimakas taipumus tehdä kaikenlaisia erotteluja, myös itselläni. Tämän ymmärrän. Kansa on käsitteenä kuitenkin niin laaja, että eiköhän me suurin piirtein kaikki aihevapaavauvaa selaavat olla osa Suomen kansaa. Saattaa tietenkin olla, että aloittajan kansa viittaa jonkinlaiseen nykyajan rahvaaseen, hieman yksinkertaiseen kansanosaan, jonka makumieltymykset ovat aina vähän epäilyttäviä.
No ei tullut tuollainen mieleenkään otsikkoa laatiessani 😂 ihan samaa rahvasta/kansaa/ihmiskuntaa/ olen kuin muutkin. Eikö tuo ole ihan puhekielen termi? Olen pahoillani jos sanavalintani on jotenkin loukkaava ja erotteleva, se ei ole ollut tarkoitus.
Ap
En loukkaantunut yhtään, siitä ei ole kyse. Sitä ei kai kukaan voi kuitenkaan kiistää, että juuri tällaisia makumieltymyksiä (ei koske pelkästään sisustamista) käytetään nimenomaan erottautumisen välineenä. Nykymaailmassa ajatellaan, että ihmisen makumieltymykset paljastavat hänen yhteiskunnallisen asemansa. Ei kai tässäkään ketjussa muuten todettaisi jonkun valaisimen tai mukin olevan niin wt… ?
Mun mielestäni on täysin mautonta nimitellä mitään tai ketään "wt:ksi", mutta tuo on ihan totta, että makumieltymykset kyllä paljastavat ihmisestä tosi paljon. Ja tietysti ostokyky myös lopulta. Luovilta ihmisiltä voikin sitten löytyä tavallaan ostovoimaansa arvokkaampaa tavaraa, koska a) se kyky erottaa hyvä design ja b) luovuus tehdä hankintoja muutenkin kuin kävelemällä huonekalukauppaan.
Muistan sen kyselyn! Mun mielestä ne oli ihania, vaikkei olekaan omaa tyyliä. Arvostan muitakin hyvällä maulla tehtyjä sisustuksia, kuin juuri niitä oman tyylisiä. Uskon, että useimmat muutkin osaa nähdä kauniina omasta mausta poikkeavat tyylit, kun sisustus on hyvin toteutettu eikä esim. jotain okv-tasoa. (Sori!)