4 lapsen kotiäiti tässä, näin meilla rullaa arki! :)
lapset: 2,3,5,5
6.45 vanhemmat herää, isä auraa autolle reitin ja äiti laittaa aamupalan pöytään.
7.00 isä syö
7.15 isä lähtee ja äiti herättää lapset, herätän yhden huoneen lapset kerrallaan ja pedataan sängyt ennen seuraavaa huoneellista (huoneet 2 + 3 ja 5 + 5), herätän ensin 5-vuotiaat. mikäli on lakanoiden vaihtopäivä ( 2 kertaa kuukaudessa) vaihdamme petaamisen sijaan lakanat
7.30 siirrytään pesuhuoneeseen jonka yhteydessä on kodinhoitohuone, lapset peseytyvät ja minä laitan pyykit ja peseyden sitten itsekin. pienet ovat muoviammeissa ja näen heidät sivusilmällä koko ajan. olen oppinut lauleskelemaan ja kertomaan tarinoita samalla, että muksut pysyvät rauhallisina.
8.00 lapset aamupalalle, laitain tiskit ja syön sitten itsekin ja laitan taas tiskit
9.00 ollaan ulkona 11.00 asti
11.00 tullaan sisään kodinhoitohuoneeseen, laitan edellisen koneellisen kuivuriin ja uudet vaatteet koneeseen.
11.30-12 äiti laittaa lounasta. Tämä on se aika kun lapset saavat katsoa piirrettyjä
12.00 lounastetaan ja äiti laittaa taas tiskit
sitten otetaan rennosti n. tunti, pienemmät nukkuu ja muut jutellaan, köllöillään, pelataan vaikkapa lautapelia tai luetaan tarinoita ja tyhjennän taas pyykkikoneen ja laitan kuivuriin. silitän tarvittaessa. mainio aika silittää, kun pienimmät nukkuvat
14.00 mennään auraamaan isille tie kotiin
15.00 syödään välipalaa: hedelmiä, leipää, kiisseliä, rahkaa jne..
15.30 teen päivällisen
16.00 isä tulee kotiin
syödään ja lepäillään taas hiukan, otetaan ehkä päikkärit
17.30 ulkoillaan tai askarrellaan tjn. yhdessä. riippuu isästä, että millanen päivä ollut töissä jne.. :)
19.30 iltapala
20.00 pikkuset nukkumaan (2 ja 3)
21.00 5-vuotiaat nukkumaan
23.00 vanhemmat nukkumaan
:) halusin vain jakaa tämän, koska olen lukenut monta aloitusta, jossa kotiäidillä voimat meinää loppua. Rytmitys on a ja o. Tietty meillä ei aina mene ihan näin eikä ole minuuttitarkkaa vaikka laitoin minuutit, mutta about näin..
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 20:46"]
Siinä vaiheessa kun sulla on univelkaa niin et halua nähdä miestäsi aamulla. Lapset ei ole nukkeja ja ne tarvitsee jatkuvasti hoitoa,valvontaa ja opastusta. 4 pientä lasta takaa sulle taatusti väsyneitä päiviiä, kun et saa yölläkään nukkua kunnolla. Imetät vauvaa ja nukahdat. Heräät isoveljen itkuun, kun on oksentanut sänkynsä. Siivoat ja valvot yöllä ja seuraavana päivänä ei mikään suju. Matti vetää Liisaa letistä ja sulla menee hermot. Silja kaataa maidot pöydälle ja se sun ihana aikataulu pettää.
[/quote]
:( höh harmi kuulla että teilla on noin rankkaa.. mulla ei kyl mee hermot, mutta väsymyksen uskon..
tsemppiä!
ap
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 19:55"]
En ole enää kotiäiti vaan jo työelämässä. Kyllä nuo kotityöt hoituu, mut rasittavaa on jatkuvasti selvittää kolmen pojan riitoja ja keksiä tarpeeksi aktiivista tekemistä. Mutta mukavaa on silti :)
[/quote]
Näinpä. Juuri se on raskainta, että jatkuvasti joku vaatii huomiota tai tappeluja pitää selvittää. Mitään ei saa tehdä rauhassa. Edes kuukautiskivuissa tai kovassa kuumeessa ei saa olla rauhassa.
Ap:n aikataulusta sen verran, että itse en millään muotoa ehdi kolmen (10kk, 2, 3) lapsen kanssa ulos 9:ltä jos aamupalan syöminen aloitetaan vasta 8:lta. Joskus pelkkään pukemiseen on mennyt lähemmäs tunti kun kaikki vain huutaa ja kiukkuaa ja mikään ei ole hyvin.
Palkalla pärjäätte tosi hyvin. Me pärjätään miehen 2400€.
pitää siis varautua henkisesti tohon kiukutteluun.. :) eli pitää varata joka juttuun paljon aikaa ettei tuu kiire.. vaikee vaan miettiä, että mitä ne kiukkuaa? paitsi jos väsyjä. Mulla ei oo kokemusta kun sitä kautta, että olen hoitanut nuorempana vanhempien kavereiden lapsia. eikä ne liikaa kiukkuillu. toki eri asia kun omille vanhemmille.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 19:55"]
En ole enää kotiäiti vaan jo työelämässä. Kyllä nuo kotityöt hoituu, mut rasittavaa on jatkuvasti selvittää kolmen pojan riitoja ja keksiä tarpeeksi aktiivista tekemistä. Mutta mukavaa on silti :)
[/quote]
Näinpä. Juuri se on raskainta, että jatkuvasti joku vaatii huomiota tai tappeluja pitää selvittää. Mitään ei saa tehdä rauhassa. Edes kuukautiskivuissa tai kovassa kuumeessa ei saa olla rauhassa.
Ap:n aikataulusta sen verran, että itse en millään muotoa ehdi kolmen (10kk, 2, 3) lapsen kanssa ulos 9:ltä jos aamupalan syöminen aloitetaan vasta 8:lta. Joskus pelkkään pukemiseen on mennyt lähemmäs tunti kun kaikki vain huutaa ja kiukkuaa ja mikään ei ole hyvin.
Palkalla pärjäätte tosi hyvin. Me pärjätään miehen 2400€.
[/quote]
Samaa hymyilin itsekseni. Tosi lyhyitä nuo kaikki siirtymäajat. Lasten kanssa vaan menee aikaaaaa kaikkeen. Ja univelassa ei todellakaan riivi nukkuvia lapsia pedistä johonkin lakananvaihtoon :D mielestäni myös 5-vuotiaat on aika isoja olemaan vaan pienten kanssa kotona. Kaikki kiukuttelut, kaaokset, kilahtelut ja yleinen häröily myös puuttuu tästä kuviosta täysin. Mun mielestä ap:n ei kannattaisi niin kuumeisesti suunnitella, vaan ottaa elämä sellaisena kuin se tulee ja lapsi kerrallaan.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 21:15"]
pitää siis varautua henkisesti tohon kiukutteluun.. :) eli pitää varata joka juttuun paljon aikaa ettei tuu kiire.. vaikee vaan miettiä, että mitä ne kiukkuaa? paitsi jos väsyjä. Mulla ei oo kokemusta kun sitä kautta, että olen hoitanut nuorempana vanhempien kavereiden lapsia. eikä ne liikaa kiukkuillu. toki eri asia kun omille vanhemmille.
[/quote]
Lapset kiukkuaa koska:
-hampaita tulee
-sukka on väärin jalassa
-väärän väriset housut
-aamupuuro on pahaa
-isoveli löi
-pikkuveli puri
-isi pukee
-väärä lastenohjelma
-ei pääse mukaan vessaan
-pikkuveli rikkoi legoleikin
-isä lähtee töihin
-isommat sisarukset haluaa leikkiä rauhassa eikä ota 10kk leikkiin mukaan
jne. jne. jne. jne. Lapset kiukkuaa mistä vain. On ihan eri asia hoitaa muiden lapsia kuin omia. Uskon jopa, että päiväkodin työntekijöille voi osittain tulla yllätyksenä miten paljon kiukuttelua yhden ainoan lapsen päivään mahtuu. Toki tässä on tempperamenttieroja paljon lasten välillä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 21:15"]
[/quote]
Lapset kiukkuaa koska:
-hampaita tulee
-sukka on väärin jalassa
-väärän väriset housut
-aamupuuro on pahaa
-isoveli löi
-pikkuveli puri
-isi pukee
-väärä lastenohjelma
-ei pääse mukaan vessaan
-pikkuveli rikkoi legoleikin
-isä lähtee töihin
-isommat sisarukset haluaa leikkiä rauhassa eikä ota 10kk leikkiin mukaan
jne. jne. jne. jne. Lapset kiukkuaa mistä vain. On ihan eri asia hoitaa muiden lapsia kuin omia. Uskon jopa, että päiväkodin työntekijöille voi osittain tulla yllätyksenä miten paljon kiukuttelua yhden ainoan lapsen päivään mahtuu. Toki tässä on tempperamenttieroja paljon lasten välillä.
[/quote]
Just näin. Lapset ovat vieraskoreita ja koettelevat ja testaavat niitä turvallisia eli vanhempia. Meillä vilkas poika on itse rauhallisuus hoidossa, pitää kyllä puolensa, mutta kiukuttelu on vähäistä. Testaamine alkaa heti, kun minä tai mies ilmestytään ovelle. Yksi aamu poika makasi hoitopaikan pihalla ja kieltäytyi liikkumasta. Kannoin sisälle ja poika juoksi uudestaan makaamaan ulos. Hoitaja naureskeli että jaa tällainen päivä - juu kuten joka päivä, ihan normimenoa. Tykkää kuitenkin hoitopaikasta ja jäi sinne tyytyväisenä. Tänään alkoi heti lappaa lunta suuhun, kun isä tuli hakemaan. Hoitaja sanoi, ettei ole koko päivänä syönyt lunta mutta heti kun iskä oli näkemässä alkoi likaisen lumen mättäminen. Ihana uhma ;D
eiku 38:n