4 lapsen kotiäiti tässä, näin meilla rullaa arki! :)
lapset: 2,3,5,5
6.45 vanhemmat herää, isä auraa autolle reitin ja äiti laittaa aamupalan pöytään.
7.00 isä syö
7.15 isä lähtee ja äiti herättää lapset, herätän yhden huoneen lapset kerrallaan ja pedataan sängyt ennen seuraavaa huoneellista (huoneet 2 + 3 ja 5 + 5), herätän ensin 5-vuotiaat. mikäli on lakanoiden vaihtopäivä ( 2 kertaa kuukaudessa) vaihdamme petaamisen sijaan lakanat
7.30 siirrytään pesuhuoneeseen jonka yhteydessä on kodinhoitohuone, lapset peseytyvät ja minä laitan pyykit ja peseyden sitten itsekin. pienet ovat muoviammeissa ja näen heidät sivusilmällä koko ajan. olen oppinut lauleskelemaan ja kertomaan tarinoita samalla, että muksut pysyvät rauhallisina.
8.00 lapset aamupalalle, laitain tiskit ja syön sitten itsekin ja laitan taas tiskit
9.00 ollaan ulkona 11.00 asti
11.00 tullaan sisään kodinhoitohuoneeseen, laitan edellisen koneellisen kuivuriin ja uudet vaatteet koneeseen.
11.30-12 äiti laittaa lounasta. Tämä on se aika kun lapset saavat katsoa piirrettyjä
12.00 lounastetaan ja äiti laittaa taas tiskit
sitten otetaan rennosti n. tunti, pienemmät nukkuu ja muut jutellaan, köllöillään, pelataan vaikkapa lautapelia tai luetaan tarinoita ja tyhjennän taas pyykkikoneen ja laitan kuivuriin. silitän tarvittaessa. mainio aika silittää, kun pienimmät nukkuvat
14.00 mennään auraamaan isille tie kotiin
15.00 syödään välipalaa: hedelmiä, leipää, kiisseliä, rahkaa jne..
15.30 teen päivällisen
16.00 isä tulee kotiin
syödään ja lepäillään taas hiukan, otetaan ehkä päikkärit
17.30 ulkoillaan tai askarrellaan tjn. yhdessä. riippuu isästä, että millanen päivä ollut töissä jne.. :)
19.30 iltapala
20.00 pikkuset nukkumaan (2 ja 3)
21.00 5-vuotiaat nukkumaan
23.00 vanhemmat nukkumaan
:) halusin vain jakaa tämän, koska olen lukenut monta aloitusta, jossa kotiäidillä voimat meinää loppua. Rytmitys on a ja o. Tietty meillä ei aina mene ihan näin eikä ole minuuttitarkkaa vaikka laitoin minuutit, mutta about näin..
Kommentit (47)
Miksi ihmeessä lapset kylpee joka aamu?
"7.30 siirrytään pesuhuoneeseen jonka yhteydessä on kodinhoitohuone, lapset peseytyvät ja minä laitan pyykit ja peseyden sitten itsekin. pienet ovat muoviammeissa ja näen heidät sivusilmällä koko ajan"
Laitatko sä siis pienet kylpyyn klo 7.30, ja lähdette sitten ulos klo 9 alkaen? Eivätkö he vilustu, kun on talvi ja teillä on luntakin noin paljon? Mä kyllä laittaisin tuollaisille ammepesuille vasta illalla ;)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 18:59"]
Millos isi auraa äitiä?
[/quote]
21-23 välisellä ajalla tai päivällisen jälkeen "päikkäreilla". ;) t.ap
Miksi lapset ei saa nukkua aamulla pidempään?
no okei, kiinni jäin :D ei mulla edes oo lapsia, mutta saimpahan jonkun suuttumaan.
ap
Suuttumaan? Bullshit.
Olisit nyt jatkanut pidempään. Tuo lumihomma olis ollu hauska kuulla miten siitä luikertelet eroon.
2
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 19:06"]
Suuttumaan? Bullshit.
Olisit nyt jatkanut pidempään. Tuo lumihomma olis ollu hauska kuulla miten siitä luikertelet eroon.
2
:D hihi
[/quote]
Sanon vaan, että en voi tajuta miten kotiäideiltä tai koti-iseiltä loppuis voimat. Vittu mitä uikutusta, kun päivän aikana voi hoitaa vaikka mitä hommia joita työssäkäyvät tekee tiivistettynä illan tunteihin. Ja kiikutat koululaisia harrastuksiin, kuulustelet läksyt ja siivoot sotkut, mitkä päivän aikana on jäänyt siivoomatta. Pyykkiä on enemmän kun lasten vaatteet on suurempia ja hikisempiä... No, kaikilla tietty omat ongelmansa, mutta mun elämässä kotiäitiysvuodet on ollut kaikista rennoimpia.
Haluaisin oikeasti ne neljä lasta ja olla kotiäiti.
12/12 mietin samaa, tosin minulla ei ole kokemusta. :)
ja oikiasti vauvakuumeisena yritin pohtia millasta arki olis neljän lapsen kanssa ja oli kehittävää kuulla mitä mielä muuta ovat. Totta maitotuotteet jääkaappiin ja ei lapsia voi joka päivä kylvettää. niin ja miksen antais heidän nukkua sillä aikaa kun laitan pyykit.
onko muita vinkkeljä?
ap
Syötte välipalaa klo 15 ja sitten oikein ruokaa klo 16??? Aika hassua...
Miten uskallat jättää pesukoneen päälle siksi aikaa kun ulkoilette? Eihän sitä saisi jättää ilman valvontaa...
Näinhän se rytmi monessa perheessä menee ja itselläni suurimmaksi voimien viejäksi on muodostunut eskarilaisen vieminen ja hakeminen. Klo 7.30 pitää olla aamulla valmiina lähtöön, lapset ruokittuina ja pienimmät mukana. Takaisin kotona ollaan aikaisintaan klo 8.45, jos ruokakaupassa käydään niin myöhemmin. Sama homma sitten päivällä kun pitää eskarilaista lähteä hakemaan klo 11.30 ja pienemmät on oltava ruokittuna siinä vaiheessa. Lisäksi päälle painaa pienten päiväunet. Tähän sitten lisätään vielä kerhoon viennit yms. niin leppoisasta oleskelusta ei ole tietoakaan vaan eletään kellon mukaan. No, on tämä silti helpompaa kuin jos olisin töissä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 19:15"]
Haluaisin oikeasti ne neljä lasta ja olla kotiäiti.
12/12 mietin samaa, tosin minulla ei ole kokemusta. :)
ja oikiasti vauvakuumeisena yritin pohtia millasta arki olis neljän lapsen kanssa ja oli kehittävää kuulla mitä mielä muuta ovat. Totta maitotuotteet jääkaappiin ja ei lapsia voi joka päivä kylvettää. niin ja miksen antais heidän nukkua sillä aikaa kun laitan pyykit.
onko muita vinkkeljä?
ap
[/quote]
Miten se onkaan, Ap, onko sulla vielä yhtään lasta? Jos on, niin pystyt varmaan jo jotenkin hahmottamaan sitä mitä yksi tai muutama lisää merkitsisi. Jos lapsia ei vielä ole, niin yritä ensin kuvitella mitä arki on sen yhden kanssa. Aloita siitä! ;)
ei minulla ole yhtään lasta. Olen kuvitellut ja haaveillut sen verran kun voi. Ole jo tällä asteella pohdinnoissani. :| kumpa saatas ees 1 lapsi. lapsettomuustutkimukset menossa
ap
ajattelin, että oli kauppapäivä 1 tai 2 kertaa viikossa. ja ruokalistat valmiiksi päässä mietittynä. voitas sit mennä reissuun aina koko perheen voimin
ap
ps. tällä hetkella mennää kerran viikossa kauppaan
Ihmettelinkin jo kovasti, millaisia lottomiljonäärejä olette, jos mies on työssä josta tullaan kotiin jo neljältä ja sinulla on silti varaa olla kotona neljän lapsen kanssa :)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 19:04"]
draamaa ;) olkaa hyvä
[/quote]
Ihmettelinkin jo kovasti, millaisia lottomiljonäärejä olette, jos mies on työssä josta tullaan kotiin jo neljältä ja sinulla on silti varaa olla kotona neljän lapsen kanssa :)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 19:04"]
draamaa ;) olkaa hyvä
[/quote]
Kylläpä teilläpäin sataa paljon lunta.
Toinen nuttu: aamupalatarvikkeet siis seisoo tunnin pöydässä? Y-Ä-K.