Minne matkustaa kaksin vauvan kanssa?
Mies ei pääse töiden takia mukaan eikä kukaan ystävä myöskään, eli jos matkalle haluan on lähdettävä kaksin vauvan kanssa. Vauva on nyt 11 kk ikäinen, ei rintaruokinnassa enää. Minne olisi helppo lähteä vauvan kanssa matkalle kotimaassa? Autoa ei ole käytössä, koska se jäisi miehelle kotiin. Kellään kokemusta vauvan kanssa ilman seuraa matkustamisesta? Vinkkejä?
Kommentit (44)
Junalla on helppo matkustaa vauvan kanssa. Olen paljon kulkenut lapsen mummojen luokse ja melkein aina on ollut yksi junavaihto, eikä sekään ole paha. Junamatkalle vauvalle (ja itselle) evästä, ravintolavaunusta voi ostaa ruokaa, mutta sieltä ei varmaankaan vauvalle suolatonta saa.
Tavarat, turvakaukalonkin saa kuljetettua ihan hyvin. Meillä on vauva/taapero kulkenut yleensä vain kantoliinassa tai -repussa, koska ei ole viihtynyt rattaissa.
Vaatteet ym. ennen rinkassa ja nyt viime reissut vedettävässä matkalaukussa. Turvakaukalon olen, silloin kun sitä tarvitsi, kuljettanut kantaen ja kerrankohan rattaiden päällä/alakorissa.
Ja jos on turvakaukalo mukana, sitä ei tarvitse kuin nostaa junaan, mahd. junan vaihto ja ulos junasta. Sitten voi mennä vaikka taksilla hotelliin.
Kylpylään en varmaan lähtisi yksin vauvan kanssa, koska vauva tarkenee niin lyhyitä aikoja altailla. Ennemmin vaikka hotellihuone kylpyammeella, niin voi illalla itse siellä rentoutua.
Valitsisin kaupungin, jossa olisi itselle tehtävää ja nähtävää. Niitä voisi sitten kiertää vauvan ehdoilla, hänen kanssa maailmaa ihmetellen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi mihinkään yksin 11 kuukautisen vauvan kanssa.
Miksi?
Ap
En ole sama, joka kirjoitti, ettei lähtisi mihinkään 11 kuukautisen vauvan kanssa, mutta olen täsmälleen samaa mieltä, en todellakaan lähtisi. En keksi yhtään hyvää syytä, miksi lähtisin. Kuten itsekin kirjoitit, tavaraa pitää olla paljon mukana ja se on hankalaa, jos ei ole autoa. Kuka tosiaan vahtii vauvaa, että pääsee edes vessaan? Mihin muka voi matkustaa, että äiti nauttisi ”lomasta”?
Tää on tätä suomalaisten "äiti ei saa liikkua neljän seinän sisältä mihinkään!!!!"- meininkiä. Ulkomailla äidit vauvoineen reissaa melkeen heti synnytyksen jälkeen 😂
Lähtisin mummolaan tms. Monissa kylpylöissä on vauvatuoleja suihkupuolella. Minulla oli rinkka matkatavaroille. Pienet rattaat, koska monesti junassa ei ole tilaa. Bussilla en tykännyt matkustaa lapsen kanssa. Junassa on hoitovessa, jossa vauvan voi varmaan laittaa hoitopuhelut, että saa itse käytyä pöntöllä. Tai vaunujen irroitettava koppa. Kun matkustin, oli junassa olemassa perhekoti. Eli yhden aikuisen lippuun sai paikan myös lapselle. Siksi minulla oli aina kaksi paikkaa käytössä. Eli ottaisin kaksi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan muka ole ollut kaksin vauvan kanssa matkalla? Täällä kaikissa vauva-aiheisissa ketjuissa kirjoitellaan miten vauvan saanti ei muuta elämää välttämättä niin kauheasti, tai ainakaan estä tekemästä normaaleja asioita. Että pitää vain ottaa se vauva mukaan siihen omaan normaaliin elämään. No minun elämä ennen vauvaa oli matkustella koko ajan. Ap
Usko jo, että vauvan kanssa matkustaminen ilman autoa on hankalaa. Minä en ainakaan nauttisi matkasta, jos koko ajan pitäisi tuskailla suuren tavaramäärän ja vaunujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin mummolaan tms. Monissa kylpylöissä on vauvatuoleja suihkupuolella. Minulla oli rinkka matkatavaroille. Pienet rattaat, koska monesti junassa ei ole tilaa. Bussilla en tykännyt matkustaa lapsen kanssa. Junassa on hoitovessa, jossa vauvan voi varmaan laittaa hoitopuhelut, että saa itse käytyä pöntöllä. Tai vaunujen irroitettava koppa. Kun matkustin, oli junassa olemassa perhekoti. Eli yhden aikuisen lippuun sai paikan myös lapselle. Siksi minulla oli aina kaksi paikkaa käytössä. Eli ottaisin kaksi paikka.
Hoitopuhelu=hoitopöytä. Perhekoti= perhelippu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää vauva vaan taapero.
?
Vauvani ei konttaa eikä kävele, vaan on ihan vauva vielä, ryömii vain. Ei mikään taapero. Ap
Huolestuttavaa. Onko tutkittu tarkemmin, miksi on niin paljon kehityksestä jäljessä?
Vierailija kirjoitti:
Junassa hoitopuhelut ja perhekoti??? Nyt en kyllä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsisin sellaisen junan, ettei ole junanvaihtoa ja jossa on lastenvaunu. Niissä on invavessat, eli voit ottaa vauvan vessaan mukaan, vaikka rattaissa istuen. Lisäksi matkaan aamupäivällä, jos junassa tulee jotain ongelmia, iltajunat on hankalampia, kun seuraavaa junaa ei tule. Vauvanruokaa ja korvikkeita saa kyllä mistä tahansa kaupasta, jos ei ihan erikoismaitoa ole. Lomahan on enemmän sinun lomasi, mutta vauvalle voisi keksiä jotain kivaa silti, vaikka hän ei siitä paljon muistakaan. Mene vaikka Kajaanin Scandiciin. Siellä on hyvä uusi uimala, rak. 2012 ja kiva pieni lastenallas. Scandic on aika vanha, mutta siitä on lyhyt matka joka paikkaan ja rautateiasemalle kilometri. Ei Kajaanissa mitään erikoista nähtävää ole, mutta se on rauhallinen pieni kaupunki ja välimatkat lyhyet, sekä pääset junalla suoraan. Et kaikilla junilla, mutta joillain. Kuopio voisi olla kanssa kiva paikka, sielläkään ei helposti eksy ja monet hotellit on lähellä keskustaa. https://www.kivaatekemista.fi/blog/kivaa-maakunnissa-lasten-kuopio/
Mites junassa onnistuu soseiden ja maitojen lämmitys? Onko pakko mennä aina ravintolavaunuun? Kajaania voisin kokeilla, siellä en ole ollut koskaan. Scandicissa varmaan saa pinnasängynkin. Ap
Junassa on invavessassa joku tuttipullon lämmitin (sama vaunu mihin voi jättää vaunut ja leikkipaikka ylhäällä). En tiedä miten paljon sitä käytetään ja hassussa paikassa se on kieltämättä. Itsellä ei ole ollut tarvetta lämmittää ruokaa matkalla. Ollaan ajoitettu matka niin, että pärjätään välipaloilla perille sellaiseen paikkaan, jossa on helppo vauvankin ruokailla.
Toisaalta yöjuna voisi olla sinulle, teille hyvä vaihtoehto. Vauva nukkuisi matkan, eikä siis tarvisi muuta kun maitoa lämmittää. Ja niitähän myydään sellaisia lämmittimiä, en tiedä mihin hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mummolaa :( . Elossa olevat vauvan isovanhemmat on vanhainkodissa täällä Helsingissä. Samoin sekä minun että miehet sisarukset asuu täällä kaikki, eli ei ole tuollaista sukulaispaikkaa, jonne mennä. Ap
Kun matkustaa vauvan kanssa, pitää mukana olla vaunut, turvakaukalo ja rinkka/matkalaukku. Näitä on yhden ihmisen helppo kuljettaa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Vauvani ei konttaa eikä kävele, vaan on ihan vauva vielä, ryömii vain. Ei mikään taapero. Ap
Hän on jäljessä kehityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Huolestuttavaa. Onko tutkittu tarkemmin, miksi on niin paljon kehityksestä jäljessä?
Ei ole huolestuttavaa. Ihan normisti on neuvolassa asia tsekattu. Ei kaikki kävele alle vuoden ikäisenä. Meille sanottiin, että jos ei kävele kahteen ikävuoteen mennessä, niin sitten pitää huolestua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Vai niin. Se ei kuitenkaan liity tämän ketjun aiheeseen. Ap
Riippuu ihmisestä, että miten tykkää reissailla. Mä ainakin tykkään reissailla julkisilla vauvan ja taaperon kanssa. Etenkin yhden vauvan kanssa on vielä helppoa kulkea. Nykyään mulla on kaksi lasta ja pidemmät bussimatkat voivat olla jo haastavia, helpottanee sitten taas, kun kasvavat vähän lisää.
Bussissa on ihan kiva vauvan kanssa, kun vaunut voi laittaa bussin alaosaan ja vauva turvakaukaloon, mutta sitten pitäisi olla vaunut, johon joko kaukalo kiinnitetään tai missä sitä pystyy muutoin kuljettamaan mukana. Mä kuljetin turvakaukaloa vaunujen aisaan kiinnitettynä. Bussissa pääsi vessaan, kun vauva nukahti kaulaloon. Ja eipä se olisi siihen kaukaloon hajonnut, vaikka olisi käynyt vauvan hereillä ollessa nopeasti vessassa. Ei sitä matkailua kannata liikaa stressata vauvan kanssa, ei kannata pitää sitä lasta jonain ihme rajoitteena liikkumiselle. Jos haluat matkustaa, niin anna mennä vaan.
Mä olen reissanut sellaisia 10-300km matkoja useamman kerran, etenkin bussilla. Junassa tosin on se helpompaa, että vaunut mahtuu sisälle ja vauvaa voi pitää siinä, mutta bussilla matkustaminen on ollut halvempaa ja esim. mummolaan ei pääse junalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan muka ole ollut kaksin vauvan kanssa matkalla? Täällä kaikissa vauva-aiheisissa ketjuissa kirjoitellaan miten vauvan saanti ei muuta elämää välttämättä niin kauheasti, tai ainakaan estä tekemästä normaaleja asioita. Että pitää vain ottaa se vauva mukaan siihen omaan normaaliin elämään. No minun elämä ennen vauvaa oli matkustella koko ajan. Ap
Usko jo, että vauvan kanssa matkustaminen ilman autoa on hankalaa. Minä en ainakaan nauttisi matkasta, jos koko ajan pitäisi tuskailla suuren tavaramäärän ja vaunujen kanssa.
Meillä taas vauvan kanssa autolla matkustaminen oli ihan kamalaa, koska vauva huusi ja itki hysteerisenä kaikki matkat. Jopa 2km matkan kauppaan ja neuvolaan. Olemmekin vaihtanut kesken automatkan junaan. Ja mielummin kuljimme junalla aina kun se oli mahdollista ja järkevää. Eikä se tavaramäärä niin valtava ole, kun osaa pakata vain ne mitä tarvitsee oikeasti. Ja tarpeeksi isoon laukkuun, ettei tarvitse seitsemää eri kassia kantaa. Yksi iso ja yksi pieni. Pieneen ne tavarat, mitä voi tarvita matkalla määränpäähän. Eli muutama vaippa, vauvalle vaihtovaatteet, eväät ja omat rahat, avaimet ja puhelin.
Se että sinä et nauttisi siitä matkasta, ei tarkoita, että joku muu voisi nauttia. Minulle se itse matkustaminen, siis se matka kohteeseen on ollut välttämätön, tylsempi osuus. Mutta muuten olen tykännyt käydä eri paikoissa vauvankin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Itse taidat olla jälkeenjäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Ei ole huolestuttavaa. Ihan normisti on neuvolassa asia tsekattu. Ei kaikki kävele alle vuoden ikäisenä. Meille sanottiin, että jos ei kävele kahteen ikävuoteen mennessä, niin sitten pitää huolestua. Ap
Tuossa iässä pitäisi vähintäänkin kontata ja nousta tukea vasten.
Valitse joku suurehko kaupunki, johon pääset kätevästi junalla tai bussilla. Helsingistä pääsee näppärästi esim. Turkuun, Tampereelle, Lappeenrantaan, Jyväskylään tai vaikkapa Mikkelin. Näissä kaupungeissa on nähtävää, joita kierrellä vauvankin kanssa ja kivoja ravintoloita/kylpylöitä, jos niissä haluaa käydä.
Bussilla Porvooseen tai junalla Tammisaareen ja Hankoon, varsinkin valkovuokkojen kukinta-aikaan