Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te, joilla etelä- tai keskieurooppalainen mies, miten

Vierailija
26.02.2013 |

olette toimineet ruokailujen kanssa? Syöttekö aamulla puuroa vai kakkua ja keksiä? Entä illallinen, mihin aikaan?

Meillä on minun puolestani vähän ongelmana tuo, että mies haluaa syödä päivällistä vasta 8-9 aikaan illalla. LApset tulee jo nälkäisenä päiväkodista, mies hakee ja antaa sitten pitkin iltaa jotain välipaloja, että jaksavat odottaa ruokaa.

Aamuisin ollaan syöty puuroa tms., mies juo kahvin ja syö jotain makeaa. Nyt lapsetkin on alkaneet kinuta, että haluavat croisanttia tai kakkua kun isikin syö. Ja omasta mielestäni tuollainen ei ole olleenkaan lapsille sopiva aamupala, vaikka tiedän, että monissa paikoissa maailmaa näin on.

Onko kellään vastaavia pieniä "murheita"?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on sitä mieltä, että suomalainen rytmi on parempi ja terveellisempi. Tietysti sitten Espanjassa käydessä eletään niiden rytmien mukaan ja syödään niitä suolaisia ja rasvaisia ruokia (ja churroja, nam :), mutta Suomessa elellään aika samalla tavalla kuin suomalainen perhe. Se on luonnollistakin, koska tosiaan päiväkodissa ja koulussa syövät lounasta jo klo 11 (vrt ESpanjassa klo 14-15), niin olisihan se hullua tarjota päivällistä vasta kasilta illalla.

Vierailija
2/13 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on omaksunut suomalaisen syömisrytmin, koska töissä heillä on lounas tosi aikaisin. Aamulla mies syö mysliä, ainoastaan viikonloppuisn, lähinnä sunnuntaisin syödään myöhäinen aamupala miehen kotimaan tyyliin. Iltaruoka on kello kuusi, josksu myöhempi mun töiden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aamupalalla tarjolla sekä makeaa että suolaista ja lapset syövät aina ainakin sitä suolaista vaihtoehtoa, makea on sitten ikään kuin aamupalan jälkiruoka. Aikuiset syövät omien mieltymystensä mukaan.

Asutaan täällä Etelä-Euroopassa, joten lasten lounaat on päivästä riippuen 12-14 välillä. Kotiin tultua syövät ison välipalan, joskus jotain lämmintä, ehkä puuroakin.

Iltaruoka on n. klo 20.

Vierailija
4/13 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole noiden asioiden kanssa ongelmia. Annan lapsille välipalan, kun tullaan kotiin hoidosta. Ei se ruoka muutenkaan heti olisi valmis. Sitten varsinainen ateria syödään, kun mies tulee kotiin, eli siinä klo 18-19. Joskus (harvoin) teen jotain suuritöisempää ja ruoka on valmis vasta klo 19-20. 

Meidän lapset eivät halua syödä puuroa, joten meillä ei syödä puuroa. Mies kyllä söisi, jos laittaisin, mutta kyllästyin puuron heittämiseen roskikseen. Lapset saavat viikonloppuisin suklaa/hilloleipää ja viikolla syövät leipää omenasiirapin tai pähkinävoin kanssa. 

Mieheni ei ole "voisarvimaasta", vaan Hollannista. Monet ruokalajit ovat samantapaisia, paitsi Hollannissa syödään enemmän prosessoitua ruokaa. Meillä kotona syödään enimmäkseen alusta asti tehtyä, koska minä en tykkää monistakaan eineksistä (en pidä kalapuikoista, pinaattilätyistä, valmismakaronilaatikosta, kananuggeteista enkä pinaattikeitosta), vaikka juu on meillä kausia, että niitäkin syödään. (Puolivalmiita minäkin käytän ja valmiskastikkeitä, tämä ei ole varsinaisesti mikään e-koodiasia. Ja vaikka laitan ruokaa alusta saakka itse, se ei aina ole gourmet´a saati terveellistä.)

Mua ei haittaa, vaikka miehen "takia" syödään suklaa/hillo/pähkinävoi/siirappileipiä, kun lapset kokonaisuutena syövät ihan hyvin. Minusta puuro ei välttämättä edes ole kovin yyberterveellistä, meillä sitä nimittäin syötäisiin taatusti runsaan hillon kanssa. Laitetaanko se hillo sitten leivän päälle vai puuron päälle... niin...

Vierailija
5/13 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö tuollainen pähkinävoi-/suklaahommeli ole pääsääntöisesti aivan älyttömän ravintoköyhä aamupala?

Sanotaan, että aamiainen olisi yksi päivän tärkeimmistä aterioista, mitä ravintoa tarjoaa vaalea vehnäjauho + sokeri??

t. ruokapoliisi

Vierailija
6/13 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo ulkomaalaista miestä, mutta jotenkin huvittaa ajatus, että raavas mies mussuttaa jotain marmelaileipää aamupalaksi :) Tosi miehekästä...

Vierailija
7/13 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeaa. Meillä esim. 7/10 ateriasta on kasvisruokaa ja 5/10 ei sisällä pastaa, leipää, valkoista riisiä tai perunaa, ja vaaleaa leipää ei syödä yleensä kuin 2 palaa päivässä ja arkisin ne tulee syötyä aamiaisella. Jogurtit ovat sokeroimattomia, mehuja ei juoda kuin 1 lasi per nuppi viikonloppuaamiaisilla, makeita jäliruokia on tarjolla harvoin ja karkkia kerran viikossa pieni määrä. Einekisä ei juurikaan käytetä, ja esim. ranskalaisia, nakkeja yms. "kotiroskaruokaa" ei ole kuin korkeintaan kerran kuussa.

Ruokapoliisikin voi siis ottaa iisisti, se että aamiainen on höttöisempi ei tarkoita että koko ruokavalio olisi samanlainen.

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 12:19"]

Mutta eikö tuollainen pähkinävoi-/suklaahommeli ole pääsääntöisesti aivan älyttömän ravintoköyhä aamupala?

Sanotaan, että aamiainen olisi yksi päivän tärkeimmistä aterioista, mitä ravintoa tarjoaa vaalea vehnäjauho + sokeri??

t. ruokapoliisi

[/quote]

Vierailija
8/13 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihan supisuomalainen perhe jossa ei syödä puuroa aamiaiseksi (kumpikaan vanhemmista ei tykkää puurosta ja lapsetkin kyllätyivät siihen alle 2-vuotiaina) ja iltaruoka syödään yleensä 19.30., sitä ennen välipala lapsille kun tullaan kotiin. Lapsilla aamiainen yleensä paahtoleipää, enkä ole kokenut että 1-2 rkl hilloa leipien päällä maailmaa kaataisi kun muuten saavat aika vähän makeaa.

Vierailija
9/13 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai mies voi vähän joustaa ja syötte vaikka seitsemältä? Eikö päiväkoti-ikäisten pidä olla kahdeksalta jo nukkumassa, vai saavatko he aamulla nukkua erityisen pitkään?

Vierailija
10/13 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aamupalaksi mehua, paahtoleipää ja kaakaota. Mielestäni ihan hyvä aamupala sillä itse inhoan puuroa jota jouduin kotonani syömään aamiaiseksi kunnes 16-vuotiaana sanoin että nyt riittää. Arkisin lapset syövät noin kello 19 ja aikuiset sitten vähän myöhemmin. Viikonloppuisin sitten yhdessä. Eli näin meillä eikä ongelmia ole ollut.

Vierailija
11/13 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isäntä vielä etelämpää ja syö itse marmeladileipää aamiaiseksi. En pidä niin pahana, koska olen itsekin syönyt paljon jogurttia aamupalaksi, ja jos meillä lapsille puuroa aamupalaksi, niin laitan siihen silti usein hiukan sokeria tai hilloa.

Meillä tällä hetkellä iltaruoka kuuden maissa, jossain vaiheessa se oli seitsemältä, mutta se oli lapsille niin myöhäinen, että tuli sitten annettua jotain nakerrettavaa ja itse ruoka-aikaan eivät sitten enää olleet nälissään. Mies on tottunut tähän. Hänen kotimaassaan vieraillessa mennään tietysti maan tavan mukaan ja yritän pitää lapsille varuilta jotain banaania tms, jos tulevat kovin nälkäisiksi ennen iltaruokaa. 

Vierailija
12/13 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me taas mennään "maassa maan tavalla", eli kun ollaan Suomessa, rytmi on suomalainen ja Espanjassa espanjalainen, ei ole ollut ongelmia koskaan. Noh, suolan käytöstä joskus, kun mies suolaisi joka kurkunpalasen vauvoillekin, kun "muuten on niin mautonta"...

Vierailija
13/13 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään ihan normaalisti aamupalaksi leipää/puuroa/munia ja päivällinen on siinä klo 17. Monet perheet kyllä syövät myöhemmin, mutta meillä on tapana tuo aikaisempi ruokailu :)

Terkut Hollanista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi