Suosittele ammattia introvertille erityisherkälle!
Kommentit (83)
No niin, jokainen joka luulee itseään erityisherkäksi menee nyt lukemaan mitä se oikeasti tarkoittaa. Tulkaa sitten kertomaan miten te mielestänne olette erityisherkkiä. Ei kelpaa netissä tehty lyhyttesti jossa 5 kysymystä.
Ja kuinka moni on itse päätellyt olevansa introvertti, koska se nyt vaan sattuu olemaan pinnalla. Kukaan ei ikinä kerro olevansa ekstrovertti.
Eräs tuttuni jauhaa koko ajan itsestään facessa, on omasta mielestään erityisherkkä ja introvertti ja vaikka mitä. Jatkuvaa spämmäystä siitä mitä hänestä kaikki testit kertovat ja liuskan verran kertomuksia mitä hänelle tänään tapahtui. Oikeasti on itseään esille tuova (en sano sitä kolmatta muotinimikettä) huomiohutsaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ääri-introvertti ja erityisherkkä, olen koodari. Hyvä ammatti kaltaiselleni.
Entä jos ei osaa koodata yhtään?
Ei sitä kukaan syntyjään osaa, se on asia joka opiskellaan, jos se ala kiinnostaa. Itse kävin ihan yliopisto-opinnot asiaan (tietojenkäsittelyoppi). Kyllä sen oppii, jos on motivaatiota ja tahtoa. Itsellänikään ei ollut mitään kiinnostusta tietokoneisiin tai koodaamiseen itsessään, vaan juuri siihen, että saisin tehdä yksinäistä työtä, jossa saan rauhassa erakkona yksin näpytellä konetta. 17 vuotta jo olen tehnyt ja tykkään.
En usko pääseväni yliopistoon...
Voi myös opiskella AMK-tasolla, ja lisäksi nythän on näitä erilaisia lyhytkestoisempia yritysten järkkäämiä koodauskoulujakin, joissa osassa tosin on hassuja rajoituksia kuten 30 v. yläikäraja.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen on introvertti erityisherkkä? Ihan mielenkiinnosta haluan tietää miten se näkyy käytännössä?
Ihmispelkoinen, sisäänpäinkääntynyt herkkä mimosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailija, tutkija, kirjatovirkailija, museotyöntekijä, koodari, kääntäjä, psykologi/terapeutti/(hammas)lääkäri (pienin varauksin, työtilat on rauhallisia ja asiakkaita yleensä yksi kerrallaan).
Millä koulutuksella museoon pääsisi töihin ja missä kirjailijan työtä voisi opiskella?
Älä näillä spekseillä hae museoon. Se on jatkuvaa asiakaskohtaamista ja sosiaalisuutta tarvitaan. Kuva ammattikunnasta on väärä.
Koodari muuten, mutta yliopisto-opinnot ei hirveän hyvin siihen varsinaiseen koodaamiseen valmenna, on lähinnä teoriaa ja vaikea on sisäänkin päästä, amk-opinnot on taas aivan täynnä ryhmätöitä, projekteja ja esillä oloa, mutta koodaamista harjoitellaan paremmin. Sitten työelämässä suurimmassa osassa koodareiden töitäkin täytyy kyllä kommunikoida ja työskennellä kollegojen kanssa, ei ole niin suuressa määrin itsenäistä työtä kuin voisi kuvitella.
T. Alalla itsekin, mutta ei tämä mikään erakon unelmaduuni ole
Mikä se sellainen erityisherkkä oikein on? Ja millä tavoin sinä nyt sitten ole erityisen herkkä?
Olenko minä erityisherkkä, kun en kestä kovia enkä äkillisiä ääniä enkä pysty työskentelemään jos ympärillä puhutaan tai on musiikkia? (En koskaan käytä taustamusiikkia.) Mutta toisaalta tapahtumat, joista muut ovat ihan järkyttyneitä (onnettomuudet tai jonkun julkkiksen kuolema nuorena) eivät hetkauta?
Kerrot olevasi introvertti ja erityisherkkä. Oleellisia asioita jäi nyt pimentoon. Missä olet hyvä, mitkä ovat vahvuutesi, mistä olet kiinnostunut, mitä pidät tärkeänä? Et voi ryhtyä esim. koodariksi, jos et tajua alasta mitään tai et ole siitä yhtään kiinnostunut.
Miten olis haudankaivaja tai patologi ?
Vierailija kirjoitti:
No niin, jokainen joka luulee itseään erityisherkäksi menee nyt lukemaan mitä se oikeasti tarkoittaa. Tulkaa sitten kertomaan miten te mielestänne olette erityisherkkiä. Ei kelpaa netissä tehty lyhyttesti jossa 5 kysymystä.
Ja kuinka moni on itse päätellyt olevansa introvertti, koska se nyt vaan sattuu olemaan pinnalla. Kukaan ei ikinä kerro olevansa ekstrovertti.
Eräs tuttuni jauhaa koko ajan itsestään facessa, on omasta mielestään erityisherkkä ja introvertti ja vaikka mitä. Jatkuvaa spämmäystä siitä mitä hänestä kaikki testit kertovat ja liuskan verran kertomuksia mitä hänelle tänään tapahtui. Oikeasti on itseään esille tuova (en sano sitä kolmatta muotinimikettä) huomiohutsaaja.
En ole ap. Miksi välillä olenko erityisherkän introvertin lisäksi myös autismin kirjon piirteillä oleva. Kuulostaako sinusta etuoikeutetulta ja hienolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen on introvertti erityisherkkä? Ihan mielenkiinnosta haluan tietää miten se näkyy käytännössä?
Suksi suolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap. Miksi välillä olenko erityisherkän introvertin lisäksi myös autismin kirjon piirteillä oleva. Kuulostaako sinusta etuoikeutetulta ja hienolta?
- Mietin, ei miksi
Täällä toinen erityisherkkä, introvertti..työskentelen sairaanhoitajana. Potilastilanteissa tunnen pärjääväni hyvin, koska silloin olen ammatti-roolissa enkä oma itseni. Saan usein positiivista palautetta potilailta.
Vaikeutta aiheuttaa työyhteisö. Käperryn itseeni, en osaa olla sosiaalinen ja tasavertainen työkaveri. Pidän itseäni jotenkin huonompana kuin muut, en osaa heittää rentoa läppää ja kaikki pitävät minua kummajaisena.
Tulen usein töistä stressaantuneena ja päänsärkyisenä, itku kurkussa..teen kuitenkin tätä työtä, koska jotain työtä on tehtävä ansaitakseen elantonsa. Enkä usko, että on edes olemassa työtä, jossa en törmäisi näihin samoihin ongelmiini!
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen erityisherkkä, introvertti..työskentelen sairaanhoitajana. Potilastilanteissa tunnen pärjääväni hyvin, koska silloin olen ammatti-roolissa enkä oma itseni. Saan usein positiivista palautetta potilailta.
Vaikeutta aiheuttaa työyhteisö. Käperryn itseeni, en osaa olla sosiaalinen ja tasavertainen työkaveri. Pidän itseäni jotenkin huonompana kuin muut, en osaa heittää rentoa läppää ja kaikki pitävät minua kummajaisena.
Tulen usein töistä stressaantuneena ja päänsärkyisenä, itku kurkussa..teen kuitenkin tätä työtä, koska jotain työtä on tehtävä ansaitakseen elantonsa. Enkä usko, että on edes olemassa työtä, jossa en törmäisi näihin samoihin ongelmiini!
Hei täällä ihan samanlainen:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailija, tutkija, kirjatovirkailija, museotyöntekijä, koodari, kääntäjä, psykologi/terapeutti/(hammas)lääkäri (pienin varauksin, työtilat on rauhallisia ja asiakkaita yleensä yksi kerrallaan).
Millä koulutuksella museoon pääsisi töihin ja missä kirjailijan työtä voisi opiskella?
Älä näillä spekseillä hae museoon. Se on jatkuvaa asiakaskohtaamista ja sosiaalisuutta tarvitaan. Kuva ammattikunnasta on väärä.
Museoissa on erilaisia työtehtäviä, mutta ne joissa saa enemmän tehdä omassa rauhassa juttujaan, ovat tutkijanhommat. Niihin tarvitaan yliopistokoulutus ja itse asiassa nykyään museot eivät hirveästi vakinaisiksi palkkaa tutkijoita.
Lisäksi on konservaattorien hommat. Niihin riittää amk-tutkinto. Siinä ollaan enimmäkseen tekemisissä museoesineiden kanssa. Konservoidaan esineitä, pakataan, yms. Sopii jos on käsistään kätevä.
Helpoiten pääsee salivalvojaksi museoon. Toki siinä on vähän tekemisissä museokävijöiden kanssa., mutta enimmäkseen saa olla omissa ajatuksissaan. Sopii jos on sellainen tyyppi, joka tykkää ajatella ja miettiä omiaan.
Sosiaalidemokratiassa erilaisuus on rikos, koska se sosdemi-normien mukaan tarkoittaa paremmuutta.
Onko kirahvi parempi kuin seepra? Ne ovat erilaisia.
Itsekin olen erityisherkkä introvertti. Monet aistini ovat olleet tavallista herkempiä, mikä lapsuudessa varsinkin aiheutti ongelmia sopeutua normaalien ihmisten maailmaan. Sillä maailma on tehty tavallisille.
Vaatteissa ei saanut olla hankaavia juttuja. Jopa pikkuhousujen keinokuitupitsit hankasivat. Kaikki mielellään puuvillaa, ei villaa. Kerrospukeutuminen oli tuskaa.
Olin tavattoman nirso. Maailmalla kuormittui liikaa, liikaa ärsykkeitä. Helposti kotiin päästyä pinna meni.
Nykyään aistit ovat turtuneet, niin kestää paremmin.
Introverttius on hankalaa vaikka opinnoissamme, joissa ei ole taukoja. Ruokatunnilla vain haluaa palautua ja toipua uusista asioista.
Nämä tekevät elämästä paljon hankalampaa, eikä kukaan vaivautuisi varmaan teeskentelemään noita ongelmia vain saadakseen huomiota ja erityiskohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, äläkä kirjastoonkaan. Kirjastot eivät ole enää mitään hiljaisuuden temppeleitä, vaan niissä järjestetään paljon yleisötapahtumia ja koulutusta. Asiakaskunta vaihtelee päivän mittaan lapsukaisista lämmittelemään tulleisiin asunnottomiin.
Menestyskirjailijaksi tahtovankaan ei sovi olla äärimmäisen introvertti, koska kustantaja haluaa näkyvyyttä teoksille kirjailijahaastatteluiden muodossa. Kirjailijaparkaa kierrätetään ympäri ämpäri kuin markkinaeläintä niin kouluvierailuilla kuin naistenlehtien haastatteluissakin.
P.s. Kirjoittamista voi opiskella Jyväskylän yliopistossa tai Oriveden opistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmispelkoisuus ei kuulu introverttiyteen. Esimerkiksi Erkki Tuomioja edustaa tyypillistä introverttiä, samoin Walesin prinssi Charles, perusluonteeltaan pohdiskelijoita ja kyselijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei täällä ihan samanlainen:)
Kiva kuulla, että meitä on muitakin! Välillä sitä tuntee olevansa aika yksin..
Senhän pitäisi olla myös sellainen, mikä korostaisi sun erityislaatuisuuttasi. Oisko bloggaaja sulle tarpeeksi hyvä? Voisit kertoa kaikille, miten erityinen olet.