Suosittele ammattia introvertille erityisherkälle!
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen erityisherkkä, introvertti..työskentelen sairaanhoitajana. Potilastilanteissa tunnen pärjääväni hyvin, koska silloin olen ammatti-roolissa enkä oma itseni. Saan usein positiivista palautetta potilailta.
Vaikeutta aiheuttaa työyhteisö. Käperryn itseeni, en osaa olla sosiaalinen ja tasavertainen työkaveri. Pidän itseäni jotenkin huonompana kuin muut, en osaa heittää rentoa läppää ja kaikki pitävät minua kummajaisena.
Tulen usein töistä stressaantuneena ja päänsärkyisenä, itku kurkussa..teen kuitenkin tätä työtä, koska jotain työtä on tehtävä ansaitakseen elantonsa. Enkä usko, että on edes olemassa työtä, jossa en törmäisi näihin samoihin ongelmiini!
Miten selvisit opiskeluajan harkoista? Kyselen, koska itse samassa tilanteessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, jokainen joka luulee itseään erityisherkäksi menee nyt lukemaan mitä se oikeasti tarkoittaa. Tulkaa sitten kertomaan miten te mielestänne olette erityisherkkiä. Ei kelpaa netissä tehty lyhyttesti jossa 5 kysymystä.
Ja kuinka moni on itse päätellyt olevansa introvertti, koska se nyt vaan sattuu olemaan pinnalla. Kukaan ei ikinä kerro olevansa ekstrovertti.
Eräs tuttuni jauhaa koko ajan itsestään facessa, on omasta mielestään erityisherkkä ja introvertti ja vaikka mitä. Jatkuvaa spämmäystä siitä mitä hänestä kaikki testit kertovat ja liuskan verran kertomuksia mitä hänelle tänään tapahtui. Oikeasti on itseään esille tuova (en sano sitä kolmatta muotinimikettä) huomiohutsaaja.
En ole ap. Miksi välillä olenko erityisherkän introvertin lisäksi myös autismin kirjon piirteillä oleva. Kuulostaako sinusta etuoikeutetulta ja hienolta?
Ei kuulosta. Et kuitenkaan vastannut kysymykseen jota kaikki itsensädiagnosoijat alapeukuttivat: kuka ja missä sinut on diagnosoitu erityisherkäksi ja mistä tiedät olevasi introvertti etkä ambivertti?
Toiseen kysymykseen heitän villin arvauksen: olet tehnyt Myers-Briggsin netissä kiertävän tynkätestiversion. Yhtä luotettava kuin, kuin... en edes keksi mikä voisi olla yhtä epäluotettavaa. Kun musta nyt tuntuu siltä että voisin olla tota.
Jatkakaa toki. Seuraavaksi puidaan mikä horoskooppimerkki on introvertein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, jokainen joka luulee itseään erityisherkäksi menee nyt lukemaan mitä se oikeasti tarkoittaa. Tulkaa sitten kertomaan miten te mielestänne olette erityisherkkiä. Ei kelpaa netissä tehty lyhyttesti jossa 5 kysymystä.
Ja kuinka moni on itse päätellyt olevansa introvertti, koska se nyt vaan sattuu olemaan pinnalla. Kukaan ei ikinä kerro olevansa ekstrovertti.
Eräs tuttuni jauhaa koko ajan itsestään facessa, on omasta mielestään erityisherkkä ja introvertti ja vaikka mitä. Jatkuvaa spämmäystä siitä mitä hänestä kaikki testit kertovat ja liuskan verran kertomuksia mitä hänelle tänään tapahtui. Oikeasti on itseään esille tuova (en sano sitä kolmatta muotinimikettä) huomiohutsaaja.
En ole ap. Miksi välillä olenko erityisherkän introvertin lisäksi myös autismin kirjon piirteillä oleva. Kuulostaako sinusta etuoikeutetulta ja hienolta?
Ei kuulosta. Et kuitenkaan vastannut kysymykseen jota kaikki itsensädiagnosoijat alapeukuttivat: kuka ja missä sinut on diagnosoitu erityisherkäksi ja mistä tiedät olevasi introvertti etkä ambivertti?
Toiseen kysymykseen heitän villin arvauksen: olet tehnyt Myers-Briggsin netissä kiertävän tynkätestiversion. Yhtä luotettava kuin, kuin... en edes keksi mikä voisi olla yhtä epäluotettavaa. Kun musta nyt tuntuu siltä että voisin olla tota.
Erityisherkkyys ei ole mikään diagnoosi vaan ominaisuus. Toisekseen ihminen itse on itsensä parhain asiantuntija tai ainakin pitäisi olla. Sellaiset ihmiset, jotka jotenkin uskovat että eivät koskaan voi oppia tuntemaan itseään ovat pahimpia riidanhakijoita esimerkiksi parisuhteissa, koska väkisin yritetään saada muita ihmisiä korjaamaan omia virheitä ja ongelmia. Kerropa sinä puolestasi miksi on vaikeaa hyväksyä ihmisiä, jotka vain keskustelevat ominasuuksistaan ja siitä miten ne vaikuttavat elämään? Miksi ärsyttää? T.41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen erityisherkkä, introvertti..työskentelen sairaanhoitajana. Potilastilanteissa tunnen pärjääväni hyvin, koska silloin olen ammatti-roolissa enkä oma itseni. Saan usein positiivista palautetta potilailta.
Vaikeutta aiheuttaa työyhteisö. Käperryn itseeni, en osaa olla sosiaalinen ja tasavertainen työkaveri. Pidän itseäni jotenkin huonompana kuin muut, en osaa heittää rentoa läppää ja kaikki pitävät minua kummajaisena.
Tulen usein töistä stressaantuneena ja päänsärkyisenä, itku kurkussa..teen kuitenkin tätä työtä, koska jotain työtä on tehtävä ansaitakseen elantonsa. Enkä usko, että on edes olemassa työtä, jossa en törmäisi näihin samoihin ongelmiini!
Miten selvisit opiskeluajan harkoista? Kyselen, koska itse samassa tilanteessa
Opiskeluajoistani on jo aikaa, mutta tsemppasin itseäni ajattelemalla, että ei tarvitse jaksaa kuin muutama viikko. Opiskelijan rooli oli muutenkin jotenkin helpompi itselle, sitä kun sai olla enemmän vain kuuntelijan roolissa. Ja riipppui hirveästi omasta ohjaajasta. Sain usein palautetta, että olen hiljainen ja rauhallinen, mutta teen työni hyvin. Kerran ohjaajani haukkui minua tuppisuuksi, mikä tuntui erityisen pahalta. Tuollaisesta menen ihan lukkoon, onneksi harjoittelu loppui siihen! Tsemppiä sulle:)
Vierailija kirjoitti:
Erikoisherkkyys on pahinta bullshittiä mitä oon hetkeen lukenut.
Mitä se tarkoittaa, erikoisherkkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkyys ei ole mikään diagnoosi vaan ominaisuus. Toisekseen ihminen itse on itsensä parhain asiantuntija tai ainakin pitäisi olla. Sellaiset ihmiset, jotka jotenkin uskovat että eivät koskaan voi oppia tuntemaan itseään ovat pahimpia riidanhakijoita esimerkiksi parisuhteissa, koska väkisin yritetään saada muita ihmisiä korjaamaan omia virheitä ja ongelmia. Kerropa sinä puolestasi miksi on vaikeaa hyväksyä ihmisiä, jotka vain keskustelevat ominasuuksistaan ja siitä miten ne vaikuttavat elämään? Miksi ärsyttää? T.41
Eli koska sinä olet itsellesi keksinyt tämän muotiominaisuuden, koska se kuulostaa hienommalta kuin pelkkä "herkkä" mikä on sekin subjektiivinen kokemus kullakin itsestään. Eikö? Mistä tiedät oletko yhtään sen erityisherkempi kuin se vieressä istuva ihminen? No et mistään.
Oletko koskaan kuullut ihmisestä joka ei olisi omasta mielestään huumorintajuinen? En minäkään. Erään testin mukaan ihmiset, joilla oli alhainen äö pitivät itseään poikkeuksellisen älykkäinä. Eli se siitä itsetuntemuksen objektivisuudesta. Ihmiset haluavat että heillä on jokin erityinen ominaisuus jota muilla ei ole.Teillä "erityisherkillä" ei ole suurimmalla osalla mitään objektiivista vertailutietoa siitä oletteko te eritysherkkiä vai herkkiä muusta kuin omasta ja äitinne mielestä. Eniten ärsyttää tällainen muka-tieteellisyys ja itsensä korostaminen.
Ne, joilla on oikeasti tämä ominaisuus eivät välttis ole niitä jotka täällä jauhavat itsestään. Minäkin olen erittäin herkkä melun suhteen. Liikutun erittäin herkästi kun näen vaikka lapsia huonoissa oloissa. En hiero sitä muiden naamalle facessa ja muualla enkä väitä olevani "erityis".
Luokittelisin itseni introvertiksi ja (erityis)herkäksi. Olen laboratorionhoitaja. Työ on asiakastyötä, analysointia tai näiden yhdistelmää. Itse olen oppinut viihtymään ihmisten parissa ja nykyään teen mielelläni potilastyötä. Tällä alalla on halutessaan mahdollisuus todella itsenäiseenkin työnkuvaan, jossa ei tarvitse olla ihmisten kanssa paljoa tekemisissä. Tällä hetkellä myös työllisyystilanne on melko hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä kertomasiko teki sinusta erityisherkän? Miten? Minuakin v-tuttaa töissä ja melkein samoista syistä. Jos ei osaa heittää rentoa läppää on eh. No ei, ei.
Miten te muut introvertin sh:t ja opiskelijat olette selvinneet itse opinnoista? Minä pärjään harjotteluissa ja työyhteisöissä, mutta opiskelu koululla ryhmätöineen ym. kuormittaa ja uuvuttaa aivan kamalasti. Vinkkejä selviytymiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli koska sinä olet itsellesi keksinyt tämän muotiominaisuuden, koska se kuulostaa hienommalta kuin pelkkä "herkkä" mikä on sekin subjektiivinen kokemus kullakin itsestään. Eikö? Mistä tiedät oletko yhtään sen erityisherkempi kuin se vieressä istuva ihminen? No et mistään.
Oletko koskaan kuullut ihmisestä joka ei olisi omasta mielestään huumorintajuinen? En minäkään. Erään testin mukaan ihmiset, joilla oli alhainen äö pitivät itseään poikkeuksellisen älykkäinä. Eli se siitä itsetuntemuksen objektivisuudesta. Ihmiset haluavat että heillä on jokin erityinen ominaisuus jota muilla ei ole.Teillä "erityisherkillä" ei ole suurimmalla osalla mitään objektiivista vertailutietoa siitä oletteko te eritysherkkiä vai herkkiä muusta kuin omasta ja äitinne mielestä. Eniten ärsyttää tällainen muka-tieteellisyys ja itsensä korostaminen.
Ne, joilla on oikeasti tämä ominaisuus eivät välttis ole niitä jotka täällä jauhavat itsestään. Minäkin olen erittäin herkkä melun suhteen. Liikutun erittäin herkästi kun näen vaikka lapsia huonoissa oloissa. En hiero sitä muiden naamalle facessa ja muualla enkä väitä olevani "erityis".
Taidat olla provo jos jotenkin tunnet kateutta sanasta "erityis". Koska siltä tämä avautuminen minusta näyttää. Kirpaiseeko se jotenkin että kaikki erityis-sanalla leimatut saavat enemmän huomiota tai jotain? Se nimittäin ei pidä paikkaansa. Ainoa missä olen puhunut erityisherkkyydestäni on tällä palstalla siihen erikoistuneet ketjut. Edes ystävilleni en ole asiaa maininnut paitsi introverttydestä he tietävät. Miten aiheesta voi puhua jos kaikki siihen liittyvä on itsensä korostamista? Jopa silloin kun se on anonyymia? Olen oppinut ymmärtämään itseäni puhtaasti sosiaalisesta kanssa käymisestä toisten ihmisten kanssa ja peilaamalla heitä itseeni. Se että jotkut keskittyvät omaan paremmuuteensa ei tarkoita sitä että kaikki tekevät sitä. Itse haluan olla ajan tasalla myös virheistäni ja heikkouksistani. Epäilen että muut ketjussa olevat ovat olleet fiksumpia kuin minä koska eivät ole vastanneet sinulle, joten jätän omankin puheenvuoroni tähän.
Ei introverttiys ole mikään muoti-ilmiö. Minä olen ainakin olen iloinen siitä, että tietyille piirteille, joille olen koko aikuisuuteni pohtinut selitystä, on löytynyt viime aikoina nimi. Luulen, että moni introvertti kokee samoin.
Erityisherkkyys tuntuu herättävän ihmisissä ärtymystä. Luulen sen johtuvan tuosta sanasta erityinen. Ihmiset kuvittelevat erityisherkkien kokevan olevansa parempia kuin muut. Kyse ei ole siitä. Tässäkin tapauksessa sana ja käytävä keskustelu ovat lopultakin tuoneet selityksen monille asioille, jotka ovat erityisherkkiä mietityttäneet kenties vuosikausia. Erityisherkät eivät ole sen erityisempiä kuin muutkaan. Kyse on herkkyyden tason tuomista tuntemuksista, jotka ovat vaikuttaneet elämän kaikkiin osa-alueisiin, ja joille nimi tuo selityksen.
Olen introvertti ja töissä hätäkeskuksessa. Koen että tietystä hiljaisuudesta ja sisäänpäinkääntyneisyydestä on hyötyäkin tässä työssä. Asiakaskontaktissa ollaan yksi kerrallaan, oli kyse sitten puhelun käsittelystä tai yksikölle puhumisesta. Toki työyhteisössä pitää osata tehdä yhteistyötä muiden kanssa, mutta halutessaan voi töitä tehdä ihan rauhassa.
Erityisherkkyydestä en osaa taas mitään sanoa. Pitää osata käsitellä vaikeitakin persoonia ja tilanteita. Iso osa ilmoittajista on joko kännissä tai pois tolaltaan soittaessaan.
Koulutus pelastusopistolla 1,5v (josta muistaakseni 12 viikkoa polamk:lla). Palkka alottavalla n. 45000 vuodessa. Jatkuvaa vuorotyötä pääsääntöisesti 12h vuoroissa.
Itse tykkään tosi paljon.
Minä olen apteekissa teknisenä työntekijänä. Kassalla toki pitää olla välillä, mutta usein vain tunti kerrallaan. Muun ajan vastaanotan tavaraa, hyllytän, teen koneella hommia. Riippuu kyllä apteekista, kuinka suuren osan ajasta pitää nököttää kassalla. Mutta koulutuksen saanut teknikko tekee todellakin paljon muuta taustatyötä. Minä tykkään.
Loukkaantuja,mielensäpahoittaja, kuuma nuudelikuppi-blogisti .
Miten olisi joku puutarha- tai kasvihuonetyö? Palkka ei kyllä taida olla kummoinen ja pitää olla hyvä fyysinen kunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä kertomasiko teki sinusta erityisherkän? Miten? Minuakin v-tuttaa töissä ja melkein samoista syistä. Jos ei osaa heittää rentoa läppää on eh. No ei, ei.
Ymmärsit aivan väärin lukemasi. En ruotinut tässä omaa erityisherkkyyttäni, rankkaa lapsuuttani, traumojani ym. Vaan, kerroin tässä mitä teen työkseni. Ap pyysi suosittelemaan työtä, joka sopisi hänelle. Kerroin oman kokemukseni omasta alastani. En tiedä voinko suositella sh:n työtä, mutta itse pärjäilen joten kuten. Tsemppiä vaan sullekin omien ongelmiesi467 kanssa!!
Täälläkin introvertti erityisherkkä. Valitettavasti reagoin aika pahasti lapsuuden ongelmiin että en ole koskaan päässyt kunnolla työelämään. Toivon että joskus itsenäisesti pääsen taidealalla oleviin hommiin. Toisaalta myös kielet kiinnostaa. Periaatteessa en usko että mikään työ välttämättä on mahdottomuus, mutta nykyisillä spekseillä olen vain jo valmiiksi niin kuormittunut että en oikein osaa hyödyntää ominaisuuksiani ja joudun karsimaan jostain kuten sosiaalisista tilanteista.