Suosittele ammattia introvertille erityisherkälle!
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Feissari
- Puhelinmyyjä
Pääset aikuistumaan ja eroon turhista peloista.
Tai sitten ei. Itse jäin opintojen jälkeen yliopistolle assariksi sillä perusteella, että opettamista ja laskuharjoitusten vetämistä sisältävän työn pitäisi karsia pois esiintymispelkoani ja sosiaalista fobiaani. Paskan marjat. Ahdistus noissa tilanteissa vaan paheni mitä enemmän niitä teki. Siinä vaiheessa kun tarvin rohkaisuryypyn ennen luentoa tai laskareita tajusin, että eiköhän ole parempi vaihtaa muunlaisiin hommiin.
Jos et ole vielä vaihtanut, niin älä vaihda. Muualla on vielä vaikeampaa. Yliopisto on yksi parhaimpia ympäristöjä olla erilainen. Voisit kokeilla beetasalpaajia oireiden hallintaan, jos eivät ole vielä tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Erikoisherkkyys on pahinta bullshittiä mitä oon hetkeen lukenut.
Vahva tämä.
Tätä ei varsinaisesti ole mainittu vielä, mutta blogaaja. Ei videoblogaaja vaan kirjoittava blogaaja.
Vierailija kirjoitti:
Kirjailija, tutkija, kirjatovirkailija, museotyöntekijä, koodari, kääntäjä, psykologi/terapeutti/(hammas)lääkäri (pienin varauksin, työtilat on rauhallisia ja asiakkaita yleensä yksi kerrallaan).
Tutkija ei ainakaan. Ennen ehkä sai käpertyä kammioonsa, mutta nykyään odotetaan esillä olemista, laajaa verkostoa, sosiaalisuutta, jatkuvaa oman itsen ja työnsä "myymistä" että saisi apurahoja ym. Ei ole erityisherkille ja introverteille tuo maailma, vaikka sinänsä monella herkällä ja introvertilla olisi erittäin hyviä tutkijan ominaisuuksia (kyky nähdä laajoja kokonaisuuksia, tarkkuus, kyky kuunnella myös muita jne). Mutta tuo muu oheistoiminta vie mehut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, jokainen joka luulee itseään erityisherkäksi menee nyt lukemaan mitä se oikeasti tarkoittaa. Tulkaa sitten kertomaan miten te mielestänne olette erityisherkkiä. Ei kelpaa netissä tehty lyhyttesti jossa 5 kysymystä.
Ja kuinka moni on itse päätellyt olevansa introvertti, koska se nyt vaan sattuu olemaan pinnalla. Kukaan ei ikinä kerro olevansa ekstrovertti.
Eräs tuttuni jauhaa koko ajan itsestään facessa, on omasta mielestään erityisherkkä ja introvertti ja vaikka mitä. Jatkuvaa spämmäystä siitä mitä hänestä kaikki testit kertovat ja liuskan verran kertomuksia mitä hänelle tänään tapahtui. Oikeasti on itseään esille tuova (en sano sitä kolmatta muotinimikettä) huomiohutsaaja.
En ole ap. Miksi välillä olenko erityisherkän introvertin lisäksi myös autismin kirjon piirteillä oleva. Kuulostaako sinusta etuoikeutetulta ja hienolta?
Ei kuulosta. Et kuitenkaan vastannut kysymykseen jota kaikki itsensädiagnosoijat alapeukuttivat: kuka ja missä sinut on diagnosoitu erityisherkäksi ja mistä tiedät olevasi introvertti etkä ambivertti?
Toiseen kysymykseen heitän villin arvauksen: olet tehnyt Myers-Briggsin netissä kiertävän tynkätestiversion. Yhtä luotettava kuin, kuin... en edes keksi mikä voisi olla yhtä epäluotettavaa. Kun musta nyt tuntuu siltä että voisin olla tota.
Jatkakaa toki. Seuraavaksi puidaan mikä horoskooppimerkki on introvertein.
Erityisherkkyys ei ole mikään diagnoosi vaan ominaisuus. Toisekseen ihminen itse on itsensä parhain asiantuntija tai ainakin pitäisi olla. Sellaiset ihmiset, jotka jotenkin uskovat että eivät koskaan voi oppia tuntemaan itseään ovat pahimpia riidanhakijoita esimerkiksi parisuhteissa, koska väkisin yritetään saada muita ihmisiä korjaamaan omia virheitä ja ongelmia. Kerropa sinä puolestasi miksi on vaikeaa hyväksyä ihmisiä, jotka vain keskustelevat ominasuuksistaan ja siitä miten ne vaikuttavat elämään? Miksi ärsyttää? T.41
Eli koska sinä olet itsellesi keksinyt tämän muotiominaisuuden, koska se kuulostaa hienommalta kuin pelkkä "herkkä" mikä on sekin subjektiivinen kokemus kullakin itsestään. Eikö? Mistä tiedät oletko yhtään sen erityisherkempi kuin se vieressä istuva ihminen? No et mistään.
Oletko koskaan kuullut ihmisestä joka ei olisi omasta mielestään huumorintajuinen? En minäkään. Erään testin mukaan ihmiset, joilla oli alhainen äö pitivät itseään poikkeuksellisen älykkäinä. Eli se siitä itsetuntemuksen objektivisuudesta. Ihmiset haluavat että heillä on jokin erityinen ominaisuus jota muilla ei ole.Teillä "erityisherkillä" ei ole suurimmalla osalla mitään objektiivista vertailutietoa siitä oletteko te eritysherkkiä vai herkkiä muusta kuin omasta ja äitinne mielestä. Eniten ärsyttää tällainen muka-tieteellisyys ja itsensä korostaminen.
Ne, joilla on oikeasti tämä ominaisuus eivät välttis ole niitä jotka täällä jauhavat itsestään. Minäkin olen erittäin herkkä melun suhteen. Liikutun erittäin herkästi kun näen vaikka lapsia huonoissa oloissa. En hiero sitä muiden naamalle facessa ja muualla enkä väitä olevani "erityis".
No ei olisi kannattanut näin pahoin kilahtaa noin mitättömästä syystä. Tai siis periaatteessa täysin tyhjästä. Englannin kielen sana highly sensitive person on alkuperäinen termi, ja tuo sana "erityis" on vain käännös, joka jotenkin yrittää selittää ilmiötä. Suomennos olisi ehkä kannattanut tehdä jotenkin toisin, kun se näyttää jostain ihme syystä menevän niin vahvasti tunteisiin, että ryhdytään päättömästi vaahtoamaan ottamatta asioista lainkaan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen erityisherkkä, introvertti..työskentelen sairaanhoitajana. Potilastilanteissa tunnen pärjääväni hyvin, koska silloin olen ammatti-roolissa enkä oma itseni. Saan usein positiivista palautetta potilailta.
Vaikeutta aiheuttaa työyhteisö. Käperryn itseeni, en osaa olla sosiaalinen ja tasavertainen työkaveri. Pidän itseäni jotenkin huonompana kuin muut, en osaa heittää rentoa läppää ja kaikki pitävät minua kummajaisena.
Tulen usein töistä stressaantuneena ja päänsärkyisenä, itku kurkussa..teen kuitenkin tätä työtä, koska jotain työtä on tehtävä ansaitakseen elantonsa. Enkä usko, että on edes olemassa työtä, jossa en törmäisi näihin samoihin ongelmiini!
Hei täällä ihan samanlainen:)
Täällä kolmas samanlainen, tosin ammattina bioanalyytikko (labrahoitaja). Plussana tässä työssä potilaskontaktit on paljon lyhyempiä kuin sairaanhoitajilla. Määrällisesti niitä saattaa toki olla päivässä useampi kymmenen. Mutta itse en ole sitä pitänyt pahana ja nimenomaan tuo työrooli auttaa paljon.
Analyysipuolella kontakteja taas tulee työkavereiden kanssa, koska paljolti tiimityötä tehdään. Silti en vaihtaisi tätä ammattia mihinkään ja koen minulle sopivaksi, ehkä en ole sieltä kaikkein introverteimmästä päästä kuitenkaan. Jos joku kiinnostui ammatista niin suosittelen lämpimästi tutustumaan lisää, työvoimapulaa on ympäri Suomen (itse sain vakituisen työn 2 kk valmistumisesta) ja erittäin monipuolinen ala.
Olen myös vahvasti introvertti, mutta myös ujo. Tein vuosia asiakaspalvelutöitä, mutta tajusin lopettaa ne kun lopulta jouduin napsimaan kahta eri lääkettä selvitäkseni työpäivistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös vahvasti introvertti, mutta myös ujo. Tein vuosia asiakaspalvelutöitä, mutta tajusin lopettaa ne kun lopulta jouduin napsimaan kahta eri lääkettä selvitäkseni työpäivistä.
Hoitoalaa en myöskään suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Sinun tekstisi oli, mene takaisin imemään äitisi tisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua mistä se erityis-liite tulee, jos neljäsosa ihmisistä istuu tähän muottiin. Voisi puhua vain herkistä ihmisistä, mutta jatkakaa, oi erityiset lumihiutaleet.
On ihan ymmärrettävää ettet tajua, olet tyhmä...erityisen tyhmä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailija, tutkija, kirjatovirkailija, museotyöntekijä, koodari, kääntäjä, psykologi/terapeutti/(hammas)lääkäri (pienin varauksin, työtilat on rauhallisia ja asiakkaita yleensä yksi kerrallaan).
Millä koulutuksella museoon pääsisi töihin ja missä kirjailijan työtä voisi opiskella?
Älä näillä spekseillä hae museoon. Se on jatkuvaa asiakaskohtaamista ja sosiaalisuutta tarvitaan. Kuva ammattikunnasta on väärä.
Juu, äläkä kirjastoonkaan. Kirjastot eivät ole enää mitään hiljaisuuden temppeleitä, vaan niissä järjestetään paljon yleisötapahtumia ja koulutusta. Asiakaskunta vaihtelee päivän mittaan lapsukaisista lämmittelemään tulleisiin asunnottomiin.
Menestyskirjailijaksi tahtovankaan ei sovi olla äärimmäisen introvertti, koska kustantaja haluaa näkyvyyttä teoksille kirjailijahaastatteluiden muodossa. Kirjailijaparkaa kierrätetään ympäri ämpäri kuin markkinaeläintä niin kouluvierailuilla kuin naistenlehtien haastatteluissakin.
P.s. Kirjoittamista voi opiskella Jyväskylän yliopistossa tai Oriveden opistossa.
Muuten komppaan,mut opisto on kuollut ja kuopattu. Ahlmanilla taitaa olla kirjoituslinjat tätä nykyä. T. Entinen opistolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä koulutuksella museoon pääsisi töihin ja missä kirjailijan työtä voisi opiskella?
Älä näillä spekseillä hae museoon. Se on jatkuvaa asiakaskohtaamista ja sosiaalisuutta tarvitaan. Kuva ammattikunnasta on väärä.
Juu, äläkä kirjastoonkaan. Kirjastot eivät ole enää mitään hiljaisuuden temppeleitä, vaan niissä järjestetään paljon yleisötapahtumia ja koulutusta. Asiakaskunta vaihtelee päivän mittaan lapsukaisista lämmittelemään tulleisiin asunnottomiin.
Menestyskirjailijaksi tahtovankaan ei sovi olla äärimmäisen introvertti, koska kustantaja haluaa näkyvyyttä teoksille kirjailijahaastatteluiden muodossa. Kirjailijaparkaa kierrätetään ympäri ämpäri kuin markkinaeläintä niin kouluvierailuilla kuin naistenlehtien haastatteluissakin.
P.s. Kirjoittamista voi opiskella Jyväskylän yliopistossa tai Oriveden opistossa.
Muuten komppaan,mut opisto on kuollut ja kuopattu. Ahlmanilla taitaa olla kirjoituslinjat tätä nykyä. T. Entinen opistolainen
Paljon se maksaa9
Vierailija kirjoitti:
- Feissari
- Puhelinmyyjä
Pääset aikuistumaan ja eroon turhista peloista.[/quotö
Puhelinmyyjä?hahaha.normi myyjäksi käy tohon
Luontokuvaaja, freelancer kotona, graafinen suunnittelija, koodaaja.
Mindfulness ohjaaja