Onko opettajilla talvilomaa?
Siskoni opettaa viidesluokkalaisia, ja hänen luokaltaan oli ollut oppilas poissa kaksi viikkoa ennen talvilomaa. Oppilaalle oli kerrottu suunnilleen, mitä kahden viikon aikana tehdään ja ohjeistettu, että talviloman jälkeen katsotaan sitten, mihin saakka muut ovat ehtineet.
Kun talviloma alkoi, siskoni sai heti maanantaina wilma-viestin, että lapsen pitäisi nyt saada tietää, mihin saakka ehdittiin, jotta pääsee talviloman jälkeen aloittamaan samasta kuin muut.
Oliko pyyntö kohtuullinen? Siskoni on siis nähnyt vaivaa ja antanut loma-ajalle tehtävät. Hän joutuu edelleen näkemään koulun alkaessa vaivaa tarkistaessaan ne. Pitäisikö hänen nyt talvilomansa aikana könytä koululle tsekkaamaan eri kirjoista, mihin saakka on tosiasiassa ehditty? Miten te vanhemmat näette opettajan velvollisuudet lomien aikana tai ylipäätään kun olette hakeneet omaa lomaa?
Minä kolmen lapsen äitinä pidän pyyntöä kohtuuttomana ja törkeänä - itse asiassa jopa hävyttömänä. Pikkusiskoni on aika nuori opettaja eikä oikeasti uskalla suututtaa vanhempia, joten veikkaan, että könysi sinne koululle, vaikka kuinka vakuutin, ettei hänen tarvitse. Minä vain en jaksa ymmärtää tällaisia vanhempia.
Kommentit (7)
Opettajilla on opetusvelvollisuus. Se voi olla vaikka 20 viikkotuntia kouluvuoden aikana tai 580 tuntia vuodessa.
Siksi heillä ei ole varsinaisesti lomaa. Se on sitten oma asia, millä tavalla tekee ne muut opettajan työhön kuuluvat tehtävät, joista erikseen maksetaan myös palkkaa, varsinaisten opetustuntien lisäksi.
Se on jokaisen opettajan oma valinta, minkä verran, mihin aikaan ja millä tavalla tekee muita töitä.
Opettajilla on myös lomaa, joten siskosi ei tarvitse tehdä ylimääräistä työtä tuon asian vuoksi lomallaan. Oppilas on ollut pois kouluaikana ja vanhemmilla on velvollisuus huolehtia siitä, että oppilas saa kiinni jälkeenjääneet läksyt. Minä tekisin juuri niin kuin kakkonen ehdottaa.
Jos ne ennen omaa lomaa annetut thetävät on kirjoitettuna jossain, niin minä lähettäisin vastauspostissa tismalleen samat tekstit.
Joskus elämä on helpompaa kun hoitaa niitä parin minsan työjuttuja lomalla/iltaisin/sunnuntaina. Tai sitten ei lue sitä sähköpostia lainkaan.
Velvollisuutta könytä koululle ei todellakaan ole. Kuitenkin hiihtoloma minullekin tarkoittaa myös oppilaiden tekstien korjaamista ja kommentointia, Wilma-viestittelyä, sähköpostitkin tsekkaan ainakin pari kertaa. Siskosi itse päättää suurelta osin, miten työnsä järjestää.
Miksi se siskosi meni lomallaan avaamaan koko wilmaa. Eihän lomalla rentoudu, jos tsekkailee wilmat ja sähköpostit ja vaivaa päätään asioilla. Ei ne asiat sieltä viikossa mihinkään katoa. Hyvin ehtii katsomaan maanantaiaamuna, että onko mitään uutta tullut.
Huoltaja on velvollinen hoitamaan kaiken opetuksen itse lapsen oman loman ajalta.
Open tarvitsee vain kertoa missä opsissa ollaan menossa.
Wilmassa voi laittaa viestin, että "olen lomalla xx-yy ja luen seuraavan kerran viestejä maanantaina xx. Mukavaa hiihtolomaa kaikille!" Ei ne vanhemmat tajua, että se ei ole vakioviesti.