Siinä se meni sitten loppu uskottavuus luomumunistakin :(
Turha alkaa sanomaan, että "kyllä Suomessa on luomumunat ihan oikeasti luomuja", "olen käynyt luomutilalla" jne. Onhan se selittely jo nähty monen muunkin "Suomessa paremmin" asian kohdalla. Kaikkia meitä vaan petetään, ei mahda mitään.
Saksassa epäillään laajaa huijausta luomumunien tuotannossa. Viranomaiset selvittävät, ovatko munantuottajat pitäneet kanoja liian ahtaissa oloissa. Kanoja saa olla tietty määrä neliötä kohden, jotta munia voi kutsua luomuksi.
Saksan viranomaiset tutkivat kanojen elinoloja 200 tilalla. Suurin osa niistä on Ala-Saksin osavaltiossa.
- Jos syytökset pitävät paikkansa, puhutaan laajasta huijauksesta, sanoi liittovaltion maatalousministeri Ilse Aigner.
Ministeri lupasi, että syylliset joutuvat vastaamaan teoistaan. Kuluttajien pitää hänen mukaansa voida luottaa siihen, mitä pakkausselosteessa lukee.
Kommentit (19)
Saahan sitä luomumerkillä paremman hinnan, mutta siinä se ainoa hyöty sitten onkin.
Luomumunissa on enemmän dioksiinia. omnomnomnom. ♡
Keski-Euroopassa monessa luomukaupassa myydään paikallisten maatilojen tuotteita. Liekö nämä Saksan luomumunat niitä joita myydään mm. Lidlissä?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:42"]
[/quote]
Mutta mikä on todennäköisyys, että kun ostat kaupasta luomuksi merkittyjä munia, ne oikeasti ovat luomua? Ei ainakaan 100%.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:42"]
[/quote]
Mutta mikä on todennäköisyys, että kun ostat kaupasta luomuksi merkittyjä munia, ne oikeasti ovat luomua? Ei ainakaan 100%.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:44"]
Keski-Euroopassa monessa luomukaupassa myydään paikallisten maatilojen tuotteita. Liekö nämä Saksan luomumunat niitä joita myydään mm. Lidlissä?
[/quote]
En olekaan huomannut Lidlissä luomumunia, vain Laitilan virikehäkkikananamunia.
Ihan selvää on, että huijareitakin mahtuu joukkoon, jotka yrittää saada ihan perus-tavalla tuotetuista tuotteistaan korkeampaa hintaa markkinoidessaan niitä luomuna.
Itseltäni tämä ei kuitenkaan mitenkään vie halua ostaa luomua. Suurin osa luomutuottajista kuitenkin noudattaa sääntöjä, suurin osa jo ihan omista eettisistä syistään ja lopuista suurin osa siksi että luomutuotantoa valvotaan ja kiinnijäämisen riski on suuri jos huijaa. Huijauksia voi aina päästä jonkin aikaa läpi valvonnasta, mutta kyllä ne kiinni jäävät ennemmin tai myöhemmin. Valvonta onkin välttämätöntä, koska ihmisluonto on sellainen että jos on mahdollista saada voittoa huijaamalla niin osa ihmisisät aina sitä yrittää.
Itse ostan munissa, maidossa ja lihassa luomua aina kuin mahdollista, juuri siksi että kannatan eläinten parempia oloja. Ei niinkään siksi että ajattelisin sen olevan omalle terveydelleni parempaa. Ja uskon kyllä, että ostamalla sitä luomua olen tukenut pääosin oikeasti sitä että eläimillä on vapaammat ja tilavammat olot tuotannossa, vaikka sitten olisikin pieni osa myös huijarien tukemiseen mennyt.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:48"]
Ihan selvää on, että huijareitakin mahtuu joukkoon, jotka yrittää saada ihan perus-tavalla tuotetuista tuotteistaan korkeampaa hintaa markkinoidessaan niitä luomuna.
Itseltäni tämä ei kuitenkaan mitenkään vie halua ostaa luomua. Suurin osa luomutuottajista kuitenkin noudattaa sääntöjä, suurin osa jo ihan omista eettisistä syistään ja lopuista suurin osa siksi että luomutuotantoa valvotaan ja kiinnijäämisen riski on suuri jos huijaa. Huijauksia voi aina päästä jonkin aikaa läpi valvonnasta, mutta kyllä ne kiinni jäävät ennemmin tai myöhemmin. Valvonta onkin välttämätöntä, koska ihmisluonto on sellainen että jos on mahdollista saada voittoa huijaamalla niin osa ihmisisät aina sitä yrittää.
Itse ostan munissa, maidossa ja lihassa luomua aina kuin mahdollista, juuri siksi että kannatan eläinten parempia oloja. Ei niinkään siksi että ajattelisin sen olevan omalle terveydelleni parempaa. Ja uskon kyllä, että ostamalla sitä luomua olen tukenut pääosin oikeasti sitä että eläimillä on vapaammat ja tilavammat olot tuotannossa, vaikka sitten olisikin pieni osa myös huijarien tukemiseen mennyt.
[/quote]
Kenen uskot ihan oikeasti valvovan noita luomutiloja?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:44"]
[/quote]
En olekaan huomannut Lidlissä luomumunia, vain Laitilan virikehäkkikananamunia.
[/quote]
Asun ulkomailla
[/quote]
Kun todellakin tietää tuon, että ihmiset on huijareita, en silti muista kuulleeni Suomessa luomutilojen jääneen kiinni huijauksesta? Hmmm...?! Tarkoittaako se sitä, että suomalaiset on rehellisia vai sitä, ettei todellisuudessa kukaan valvo? Mietippä sitä. Itse veikkaan tuota viimistä vaihtoehtoa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:53"]
[/quote]
Kenen uskot ihan oikeasti valvovan noita luomutiloja?
[/quote]
Suomessa: Eviran. Jokaisen luomutuottajaksi haluavan on haettava itse luomuvalvontaan, ja jo hakuvaiheessa täytyy antaa kuvaukset tuotantotavoista ja luomusuunnitelma. Lisäksi on suostuttava vuosittaisiin tuottajalle maksullisiin tuotantotarkastuksiin, eli ihan varmasti kyllä käy ilmi jos on vaikka muka luomukanoille tilat jotka ei täytä luomun vaatimuksia. Täällä tietoa luomun valvonnasta Suomessa:
http://www.evira.fi/portal/fi/tietoa+evirasta/asiakokonaisuudet/luomu/valvonta/
Kaunista teoriaa, mutta kukaan ei todellisuudessa valvo sitä, että kaikki tuotteet, joita sen luomutilan statuksen saaneen tila myy, olisivat luomua. Eikä varsinkaan sitä, että kaupoissa vaikkapa irtotavarana myytävät vihannekset todellisuudessa olisivat luomua.
Ei se tee ihmisestä yhtään rehellisempää, vaikka se kuinka sanoo olevansa luimuilija siis sorry luomuilija.
Miksi Lidlin kananmunissa on keltuainen on hyvin haaleankeltainen ja kuorikin on oudonhento? --Ei taida ollakaan luomua :(
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 08:46"]
Miksi Lidlin kananmunissa on keltuainen on hyvin haaleankeltainen ja kuorikin on oudonhento? --Ei taida ollakaan luomua :(
[/quote]
Kun kuori on hento, on kyse tuoreesta munasta. Mitä kauemmin muna seisoo hyllyssä, sitä kovempi kuori. Ainakin tuolta osin siis Lidlin munat ovat laadukasta. ;)
Itse ratkaisin tälläiset asiat ryhtymällä vegaaniksi :-) Eipähän ainakaan tarvitse pelätä syövänsä oikeasti häkkikananmunia tai hevosenlihaa...
No eipä ole kauheasti vaihtoehtoja jos munia haluaa syödä, ja valita vähiten rääkkäävän tuotantotavan, kuin ostaa luomumunia.
Vai luuleeko joku, että kun ostan lattiakanalan tai virikehäkkikanalan munia, niin huijaus olisi mahdollinen toisin päin ja kanoilla olisi ollut luomukanalan elinolot? ;)
Eli ostamalla niitä ei nyt ainakaan saa edes luomusti tuotettua munaa. Parasta olisi, jos voisi hakea munat itse luomutilalta, olen itse asiassa itse harkinnut juuri sitä. Uusimmassa Kuluttaja-lehdessä oli asiaa eri tuotantomuodoista ja siinä annettiin tuo vinkki.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:56"]
[/quote]
Kun todellakin tietää tuon, että ihmiset on huijareita, en silti muista kuulleeni Suomessa luomutilojen jääneen kiinni huijauksesta? Hmmm...?! Tarkoittaako se sitä, että suomalaiset on rehellisia vai sitä, ettei todellisuudessa kukaan valvo? Mietippä sitä. Itse veikkaan tuota viimistä vaihtoehtoa.
[/quote]
Myös yritykset jotka ostavat esim. luomulihaa valvovat tiloja.Jo sostat luomua ja maksat siitä niin tottakai sä haluat tietää että se oikeasti on luomua ja nähdä sen paikan..
Siis uskooko joku oikeasti, että kaupassa kaikki luomuksi merkitty on oikeasti luomua? Hah, tavallisen tuotteen päälle heitetään Luomu-tarra ja reippaasti hintaa lisää...