Smart trike -pyörä ja lenkkeily
Onko kellään kokemuksia lasten Smart Trike -pyöristä tai muista vastaavista? Meillä 1,5-vuotias ei enää malttaisi istua rattaissa. Nyt talvella viihtyy kyllä pulkassa ja koirien kävelytyslenkit onkin hoituneet hyvin. Kesää ajatellen olisi nyt kulkupeli hakusessa. Tuollainen työntöaisallinen pyörä voisi sopia tarkoitukseen hyvin. Nyt vaan mietityttää onko kuinka raskaita ja kankeita työntää ja pystyykö käymään useamman kilommetrin pituisia kävelylenkkejä?
Kommentit (11)
Mekin harjoiteltiin ensin pyöräteillä ja hiekkateillä, ei lähdetty mihinkään keskustaan ihan heti. Viime kesänä käytiin sit harjoittelemassa 3-vuotiaan kans ihan ydinkeskustassa liikennesääntöjä, mutta toi mun kolmevee on aina ollut tosi rauhallinen ja harkitseva, eli ei oo ollut pelkoa että se yhtäkkiä potkuttelee karkuun. Ihan ekana 1,5 vuotiaana me harjoiteltiin potkuttelua kotona sisällä (oli talvi), keväällä vietiin sit potkupyörä ulkoleikkeihin ja alkukesästä kun lapsi oli kohta täyttämässä 2 vuotta, se ajoi potkupyörällä jo niin vauhdilla että onnistui reipas kävely siinä vierellä.
Mitä oon nähnyt noita kolmipyöräisiä, niin ne näyttää jotenkin niin hankalilta rohjakkeilta etten ikinä ostais, enkä kyllä haaveilis lenkkeilystä niiden kans. Meillä oli kerran verrokkina potkupyöräilevä lapsi ja saman ikäinen lapsi joka istui työnnettävän apupyörällisen polkupyörän kyydissä, ja voi tsiisus että se näytti hankalalta! Lapsi käänteli tankoa ja laahasi jalkojaan, ei osannut polkea joten äiti työnsi koko ajan puhisten ja kiroillen sitä pyörää ja lasta. Mä en tiä miksi, mutta kun se sama lapsi sai itse kokeilla potkupyörää, itse aktiivisesti toimia ja potkutella ja ohjailla ajokkiaan, niin matka sujui paljon sutjakkaammin. Jotenkin se lapsi pystyi itse enemmän vaikuttamaan siihen omaan liikkumiseensa ja se vastaan hangoittelu ja kiukuttelu hankalan ajoneuvon kanssa kääntyikin iloksi siitä että se pääsee liikkumaan itse kunnolla ja samaa vauhtia kun muutkin. Joo, en osaa selittää, mutta kannattaa kokeilla potkupyörää jos vaan on mahdollisuus. Suosittelen todella.
Meillä meni aralla alle 2-vee lapsella pari kuukautta että se oppi tasapainon pitämisen ja pitkät liu'utukset, mutta sit kun se ne oppi niin sen kanssa pystyi lähteen mihin vaan, jotenkin se luonnostaan eteni määrätietoisesti pyörätietä pitkin suoraan ja osas ohjata eikä ajellut mihinkään pöpelikköön.
Mites olis potkupyörä? Meillä lapsi kesäkuussa, just 2 vuotta täyttäneenä ajoi potkupyörällä jo monen kilometrin matkoja. Ja potkupyörällä pääsee ihan reipasta vauhtiakin, ei tarvi madella. :)
Riippuu tietysti lapsesta mutta meillä harjoiteltiin talvella sisällä potkupyörällä ajelua ja keväällä sit onnistuikin jo vajaa 2-vuotiaan potkutella pitkiä matkoja. Tasapaino on ihan mieletön nykyään. Kannattaa kattoo youtubesta vaikka Puky balance bike-videoita niin saa vähän ideaa siitä miten toi toimii pienilläkin. :) Ja siitä on sit se etu että se auttaa ihan pyöräilyn oppimisessa kun on se vaikein taito, tasapainoilu ja pystyssä pysyminen, hallinnassa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 16:45"]
Mites olis potkupyörä? Meillä lapsi kesäkuussa, just 2 vuotta täyttäneenä ajoi potkupyörällä jo monen kilometrin matkoja. Ja potkupyörällä pääsee ihan reipasta vauhtiakin, ei tarvi madella. :)
Riippuu tietysti lapsesta mutta meillä harjoiteltiin talvella sisällä potkupyörällä ajelua ja keväällä sit onnistuikin jo vajaa 2-vuotiaan potkutella pitkiä matkoja. Tasapaino on ihan mieletön nykyään. Kannattaa kattoo youtubesta vaikka Puky balance bike-videoita niin saa vähän ideaa siitä miten toi toimii pienilläkin. :) Ja siitä on sit se etu että se auttaa ihan pyöräilyn oppimisessa kun on se vaikein taito, tasapainoilu ja pystyssä pysyminen, hallinnassa.
[/quote]
tuon käyttökelpoisuus riippuu ihan lenkkeilyreitistä. Alle 2v ei oikein tunne liikennesääntöjä joten jos on sekä koirat että taapero niin autoja ei saa olla lähimailla. ja vaikka sillä pääsee kovaa niin noin pieni ei ehkä kuitenkaan pääse niin kovaa että ne koirat sais liikuntaa.
Eikö tuossa Smart trike:ssa saa lukittua tuon ohjauksen? Näin ainakin muistelisin, siitä on tosin pari vuotta kun meillä sellaisella tuossa pihassa ajeltiin, joten voin myös muistaa väärin.
Minua kiinnostaa nuo potkupyörät. Miten te potkupyöräilijöiden vanhemmat uskallatte lähteä liikenteeseen pienten potkuttelijoiden kanssa? Meidän kaksivuotias on ainakin niin vilkas, että pelottaa mihin se potkupyöränsä kanssa mahdollisesti vilistäisi.
Ylös, jos vaikka tänään olisi jollain kokemuksia kolmipyöräisten toimivuudesta.
Ap
Minäkin suosittelen potkupyörää. Molemmat lapseni ovat viimeistään 2-vuotiaana menneet potkupyörällä sellaista vauhtia, että olen voinut hölkätä vieressä. Lisäksi potkupyörällä voi mennä metsäpoluilla ym, missä komipyöräiset tms ei toimi. Bonuksena se, että lapset ovat oppineet ajamaan tavallisilla pyörillä ilman appareita kuin itsestään, 3-4 -vuotiaina.
On meillä ollut tavalliset pienet polkupyörätkin apupyörillä, mutta jääneet tosi vähälle käytölle. Olleet hankalia sekä lapsille että vanhemmille. Jos samalla pitäisi työntää pyörää ja kuljettaa koiria hihnassa, tuntuisi itselle tosi hankalalta verrattuna siihen, että lapsi voisi kulkea itsenäisesti.
Se on totta, että liikenteessä pienen lapsen kanssa pitää olla tarkkana. Itse ei ensisijaisesti lähdetty potkupyörän kanssa vilkkaille kaduille, vaan liikuttiin ennemmin kevyen liikenteen väylillä tms. Ja kun potkupyörällä on helppo mennä hiekkateillä ja -poluilla, paljon mentiin sellaisilla luonnossa.
Smart trike aika kömpelö vanhemman ohjata jos haluaa käydä pidemmällä kävelylenkillä tai kävellä vähän vauhdikkaammin.Suosittelisin tavallista kolmipyörää työntöaisalla.
Kiitos kaikille vinkeistä! Luultavasti hankimme kevään tullen potkupyörän ja alamme opetetella potkuttelua.
Ap
Niissä on se ongelma että jos lapsi haluaa ohjata sen menopelin ojaan niin se sitten menee ojaan. Sopii sellaiselle lapselle joka ohjaa sinnepäin mihin ollaan menossa..
meillä on kokemusta vain 12tuumaisesta pyörästä apurattailla ja työntöaisalla, joulukuussa 2v täyttänyt halusi viime syksynä 'lainailla' isosiskonsa pyörää ja se ei kyllä osannu ohjata yhtään vaikka omalla potkupyörällään ajeli ihan itsenäisesti. Mutta tietty tommosessa smart trikessa se ohjaus voi olla jäykempi ja siksi helpommin hallittava kuin oikeassa pyörässä.