Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia, ettei aikuinen ole koskaan käynyt ulkomailla?

Vierailija
24.02.2013 |

Tuttava mainitsi uudesta miesystävästään (yli 30-vuotias) kertoessaan, ettei tämä ole koskaan käynyt ulkomailla. Kaverini oli kysellyt syytä ja mies oli vain kohautellut hartioitaan ja sanonut lomailevansa mieluummin mökillään. Kaveristani se oli erikoista, muttei häirinnyt sen kummemmin. Minä taas en voisi kuvitellakaan tapailevani tuollaista ihmistä. Pidän suoraan sanottuna ihmistä vähän vajaana, ellei hän ole millään tavalla halunnut tutustua Suomen ulkopuoliseen maailmaan. 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin kiertää tätä palloa loputtomasti tutkien maailman kolkkia, joskun kun olen reissannut pitempään tulee muutaman kuukauden jäljeen jonkinlainen matkailuähky, ei oikei jaksa ottaa uutta vastaan, sitten lepään hotellissa viikon ja taas mennään. laivalla on hieno kiertää maapalloa ja saapua paikkoihin ilma jetlag:iä pääsee pienille saarillekkin minne ei lentokoneet mene kuten Kiribatin ja etelämeren saarille. rakastan matkailua, mulla on varmaan matkailu addiktio.

Vierailija
22/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin kiertää tätä palloa loputtomasti tutkien maailman kolkkia, joskun kun olen reissannut pitempään tulee muutaman kuukauden jäljeen jonkinlainen matkailuähky, ei oikei jaksa ottaa uutta vastaan, sitten lepään hotellissa viikon ja taas mennään. laivalla on hieno kiertää maapalloa ja saapua paikkoihin ilma jetlag:iä pääsee pienille saarillekkin minne ei lentokoneet mene kuten Kiribatin ja etelämeren saarille. rakastan matkailua, mulla on varmaan matkailu addiktio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä ollenkaan tätä nykyajan hypetystä matkailusta. Se ei yhtään avarra ihmisen maailmankuvaa, että mennän suoraan lentokentältä täyden palvelun hotelliin eikä poistuta siitä turistikuplasta koko loman aikana. Jos ihmisen asenne on se, että ei koskaan haluta kyseenalaistaa omaa ajattelumaailmaa, niin ajattelu ei kehity, poistui sitten kotimaasta tai ei. 

Minä tiedän ihmisiä, jotka ovat matkustelleet vaikka missä, mutta eivät halua laittaa lapsiaan tämän kaupungin normaalikouluun, koska siellä on niin paljon ulkomaalaistaustaisia lapsia. Se on jotenkin aivan hullua.

Vierailija
24/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 17:36"]

Minä en ymmärrä ollenkaan tätä nykyajan hypetystä matkailusta. Se ei yhtään avarra ihmisen maailmankuvaa, että mennän suoraan lentokentältä täyden palvelun hotelliin eikä poistuta siitä turistikuplasta koko loman aikana. Jos ihmisen asenne on se, että ei koskaan haluta kyseenalaistaa omaa ajattelumaailmaa, niin ajattelu ei kehity, poistui sitten kotimaasta tai ei. 

Minä tiedän ihmisiä, jotka ovat matkustelleet vaikka missä, mutta eivät halua laittaa lapsiaan tämän kaupungin normaalikouluun, koska siellä on niin paljon ulkomaalaistaustaisia lapsia. Se on jotenkin aivan hullua.

[/quote]

he varmaan vaan nautiskelevat niin kun he haluavat, tou sun vertaus on aivan typerä

Vierailija
25/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

25:lle, moni matkustanut saattaa tiedostaa ongelmat joita usein on kouluissa joissa paljon maahanmuuttajia. On aivan eri asia laittaa lapsi ns. huonon lähiön huonoon kouluun vert. esim. englannin- tai ranskankieliseen kouluun. Molemmissa on ulkomaalaistaustaisia ihmisiä, mutta heidän lähtökohtansa ovat erilaisia.

Tässä maassa saa varoa koko ajan ettei tule leimatuksi rasistiksi, siksi monista maahanmuuton ongelmista ei saa puhua. Monissa maissa tunnustetaan ongelmat, on eri asia ottaa maahanmuuttajia jotka intergroituvat uuteen asuinmaahan, vert. sellaisia jotka tulevat maahan X mutta asuvat siellä omassa kuplassa, esim. Saksassa paljon turkkilaisten alueita, joissa asuu paljon ihmisiä jotka eivät kirjaimellisesti sanaakaan saksaa osaa, koska eivät sitä kieltä kuplassaan tarvitse. Mutta tuossa ongelmana se, että jos esim. perheen lapsi haluaakin elää eri tavalla mitä vanhempansa, se ei aina onnistu vaan on kunniamurhan uhkaa jne.

Vierailija
26/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko tulleet ajatelleeksi, ettei kaikilla ole varaa matkustella? Minä olen nuoruudessani käynyt Saksassa (mummu maksoi matkan). Sen jälkeen vain Haaparannalla pari kertaa ja kerran Tallinnassa. Sen enempää ei ole varaa. Lapsetkin kyselee, että miksei me matkustella niin kuin heidän kaverinsa. Pakko todeta, että meidän rahat riittäväöt juuri ja juuri jokapäiväiseen elämään, matkusteluun ei ole varaa.

Vierailija
27/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 22:55"]

Okei, mä olen sitten myös ap:n vajaaksi luokittelemia. Olen nimittäin 38-vuotias, akateemisesti koulutettu, enkä ole koskaan käynyt ulkomailla. Enkä todennäköisesti tule käymäänkään, ei kiinnosta yhtään. Olen semmoinen kotihiiri, joka en kaipaa kotoani minnekään.

[/quote]

Mun mielestä TÄÄ on säälittävää. Siis että selitetään että matkailu ei kiinnosta, mutta ei olla koskaan edes kokeiltu. Pätee ihan kaikessa muussakin asiassa. Kuinka voit sanoa, ettei joki asia ole "sun juttu" jos et ole koskaan edes yrittänyt. 

"En tykkää mkasalaatikosta, vaikka en ole koskaan edes maistanut sitä"

"Seinäkiipeily ei ole mun juttu ja siksi en ole koskaan yrittänyt sitä"

Vierailija
28/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän ihmisiä, jotka eivät matkustele, mutta omistavat hienon talon ja auton sekä vaikka kesämökin (rahaa on selvästi) kyllä hieman outoina. Rahaa siis on mutta se sijoitetaan kokonaan esim. Audiin :D.. 

Aikuinen (kohtuullisen varakas) yli 30v joka ei matkusta kuin Suomessa tai risteilyillä, on joko melkoisen nynnerö arkajalka tai muuten onneton juntti ja rajoittunut.

Vierailija
29/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa suurin osa ihmisistä, jotka eivät matkustele vaikka varaa olisikin, olla jotain Asperger-tyyppejä.

Vierailija
30/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 18:34"]

Minä pidän ihmisiä, jotka eivät matkustele, mutta omistavat hienon talon ja auton sekä vaikka kesämökin (rahaa on selvästi) kyllä hieman outoina. Rahaa siis on mutta se sijoitetaan kokonaan esim. Audiin :D.. 

Aikuinen (kohtuullisen varakas) yli 30v joka ei matkusta kuin Suomessa tai risteilyillä, on joko melkoisen nynnerö arkajalka tai muuten onneton juntti ja rajoittunut.

Mitä sinä olet muiden kiinnostuksia ja sijoittamisia tuomitsemaan? Ehkäpä heitä ei vain yksinkertaisesti kiinnosta matkustelu? Eihän kaikkia kiinnosta esim. kissat, koirat tai mökkeilykään. Miksei niitä kummastella? Miksi vain matkustelemattomuudessa on jotain outoa?

Ja sitä paitsi, oletteko tulleet ajatelleeksi, että ennen vanhaan ei oikein kukaan matkustellut? Eihän tämä matkailukulttuuri kovin montaa vuosikymmentä ole ollut muodissa.

[/quote]

Vierailija
31/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 18:41"]

[/quote]

[/quote]

Mitä sinä olet muiden kiinnostuksia ja sijoittamisia tuomitsemaan? Ehkäpä heitä ei vain yksinkertaisesti kiinnosta matkustelu? Eihän kaikkia kiinnosta esim. kissat, koirat tai mökkeilykään. Miksei niitä kummastella? Miksi vain matkustelemattomuudessa on jotain outoa?

Ja sitä paitsi, oletteko tulleet ajatelleeksi, että ennen vanhaan ei oikein kukaan matkustellut? Eihän tämä matkailukulttuuri kovin montaa vuosikymmentä ole ollut muodissa.

Vierailija
32/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 00:00"]

Minäkään en usko että matkustelusta koskaan tulee vanhanaikaista. Vaikka Imatran kosket ovat hienot, niin eivät ole sama asia kun Niagaran putoukset. Ja mitään kuvia/videoita katsomalla ei asioita pysty kokemaan, esim. Grand Canion kauneutta ja suuruutta.

[/quote]

Hassua. Itse näin saman kesän aikana eskä Niagaran että Imatran kosken ja silti koen Imatran jotenkin hienompana kokemuksena. Ei sillä, ettei se Niagara olisi ollut mahtava ja suuri, mutta kaikki se juttu siinä ymärillä sai aikaan ajatuksen, että koska ne sammuttaa tuon putouksen yöksi. Hotellin 30. kerroksessa porealtaassa se on toki tosi kiva kulissi, mutta koko se massaturismi joka siinä velloi, toi mieleen energiantuotantoon valjastetun Imatran rinnalla monta kertaa pahemman keinotekoisen puiston. Jotenkin sama fiilis kuin Thaimaan The Beach -elokuvan turismiraiskattu ranta.

Imatrassa se rakentamaton istoriallinen ympäristö on kuitenkin siinä, vaikka ankea pato koskea ohjaakin.

Vierailija
33/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa teistä ei oo tainnu matkustella Suomessa? Jos oisitte, nii tietäisitte, että viikon kotimaanmatkailu on kalliimpi ku joku kanarianmatka. Hieman ihmettelen teitä "maailmanmatkailijoita", kun ulkomaanmatkailu on nykyisin statusjuttu, omaan kotimaahansakin kannattaisi tutustua. Se lapinreissu ei vaan kuulosta niin hienolta. Ainakin itselläni on kotimaanlomat kalliimpia, kuin etelä-Euroopan matkat.

Vierailija
34/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin liian omituisena ja jotenkin sivistymättömänä. En voisi kuvitellakaan viettäväni aikaa saatika seurustelevani ihmisen kanssa, joka ei ole käynyt yhtään ottamassa perspektiiviä maailmankuvaansa. Matkailu avartaa ja sivistää. Antaa tosi ahdasmielisen ja sulkeutuneen kuvan jos ei koskaan ole käynyt missään ja kaikki näkemykset on vain kotikylillä kerättyjä. En voi ymmärtää, että nykyään vielä löytyy nuorista ihmisistä tuollaisia peräkammarin poikia, jotka elävät suomiumpiossa.

Vierailija
35/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 18:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 18:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

on se vaan niin outoa munkin mielestä, matkailu voi liittyä niin moneen asiaan ja harrastukseen, kyllä ihminen on aina matkustanut, aikojen alusta asti

Vierailija
36/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaskaan matkustelu ei valitettavasti tee ihmisistä sivistyneitä ja fiksuja (kuten voimme näistäkin kommenteista lukea). Itse pidän paljonkin matkustelusta ja matkustelisin enemmänkin, jos minulla olisi enemmän rahaa. Silti ymmärrän niitäkin ihmisiä, jotka pysyttelevät mielellään kotona tai kotimaassa.

Nuorempana olin enemmän extreme-ihminen. Suunnittelin laskuvarjohyppyä yms. Nyt en suurin surminkaan tahtoisi tehdä jotain sellaista. Ja tiedän sen, vaikken ole kokeillutkaan. Varmasti joku osaa sanoa matkailusta samaa kokeilematta ensin. Tarvitaan vain hiukan mielikuvitusta, jotta voi päätellä millaista matkailu voi olla. Matkusteluahan on toki monenlaista. Valmiista pakettimatkasta täysin itse suunniteltuun matkaan, ja kaikkea siltä väliltä.

Vierailija
37/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pari "peräkammarin poikaa" tuntenut, joille aukeni ihan uusi maailma kun ulkomaille uskaltautuivat. Kieliä eivät osaa, kulkevat useimmiten paikallisen matkatoimiston matkoilla (usein bussimatkoja) joila opastus Suomeksi. Innokkaana kertovat juttuja mitä ovat nähneet, ja jos telkkarissa tulee ohjelmaa Roomasta tm. niin kehoittavat katsomaan "Tuolla me Matin kanssa oltiin kesällä 2010". Ja mistään "seksilomista" ei ole kyse, vaikka kaksin reissussa käyvät eikä kummallakaan perhettä ole, vaan haluavat nimenomaan nähdä maailmaa, Eurooppaa nyt kiertäneet.

Molemmat olivat perheen aikamiespoikia, nyt ikää n.50-v ja matkustelu ei varmaan tullut aiemmin vaan mieleen kun vanhempiensa kanssa elivät, nyt asuvat yksin omissa taloissaan kun vanhemmat kuolleet.

Vierailija
38/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

39 jatkaa, ja noiden miesten elämää matkailu todella on avartanut! Ennen jutut kulkivat kirjaimellisesti sen pikkukylän jutuissa, nykyään osaavat puhua muustakin :)

Vierailija
39/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni pitävät matkailua ulkomailla parhaana asiana mitä tietävät. He ovat todella kiinnostuneita näkemään uusia maita ja lukevat matkaoppaistakin historiasta lähtien paljon asioita. Ovat muuten hyvin kiinnostuneita myös maantiedosta, ovat alakoululaisia. Tietomäärä siitä alkaa olemaan suurempi kuin useimmilla aikuisilla. Luulen että matkustelu lisää kiinnostusta eri asioihin. Ovat innostuneita kyllä matkoilla myös vesipuistoista ja sukeltelusta aallkokossa yms. yhtä hyvin.

Heillä on mieluisia harrastuksia ja kaikki pelikonsolit, mutta matkat menevät kaiken muun ohi. Itsekin pidän matkustelusta, rakastan sitä ja matkojen suunnittelua. Raha ja vuosilomien vähyys rajoittavat, olisin koko ajan menossa. Aina päässä kiertää uusia ideoita mitä haluaisi nähdä.

Vierailija
40/49 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin typerä? Minusta tuon kommentoijan vertaus on ihan looginen. Täälläkin on hehkutettu matkailun avartavaa vaikutusta ja kulttuurien tuntemuksen kehittymistä, mutta kun pitäisi elää arkeaa eri kulttuurista olevien ihmisten kanssa, se onkin niin kovin vaikeaa. Helppo on mennä kaukomaille elämysmatkailemaan palveltavaksi, mutta voi sitä älämölön määrää, jos tänne tulee Thaimaasta muutamia marjanpoimijoita paremman toimeentulon perässä. Nehän vie meidän marjat ja kalat veistä, s...tana! Ja huvittavinta on, että ne syksyn sadosta jää suomalaisilta sinne metsään.