Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tt-tuella elävät/muut erittäin pienituloiset : Millaista elämänne on?

Vierailija
03.03.2019 |

Olen onnistunut kaivamaan itselleni kuopan, josta en usko koskaan pääseväni ylös. 25 000e ulosotossa, ei ammattia, mutta sen sijaan vaikeita mt-ongelmia, jotka todennäköisesti johtavat työkyvyttömyyseläkkeelle. Olen vähitellen alkanut tottumaan ajatukseen, että rahaa ei ikinä tule olemaan enemää kuin tuon perustoimeentulotuen verran.

Olen koittanut laskeskella budjettia, mutta en osaa arvioida todellisia kuluja vielä kovin tarkasti. Koitan opetella elämään niin säästäväisesti kuin suinkin kykenen, mutta jatkuvasti pelottaa, etten oikein voi "elää" enää, koska rahat eivät riitä mihinkään.

Vai riittävätkö? Riittääkö rahaa tapahtumiin, matkustamiseen ja vaikka satunnaisiin heräteostoksiin, vai täytyykö jokainen sentti laskea, eikä silti ole varaa edes kaikkeen pakolliseen?

Kuulisin mielellänne myös budjeteistanne.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi valittaa, vaikka työmarkkinatuella tässä mennään. Ei velkaa, asun omakotitalossa, auto käytettävissä ja kaikkea muuta pientä. Lomareissut ulkomaisiin tai kotimaisiin kohteisiin saa tietysti unohtaa ja isommat hankinnat 500> tai enemmän pitää tarkoin suunnitella. Jos jotain jää säästöön, niin se pitää säilyttää käteisenä.

Luultavasti useat pitää tällaista kurjana elämänä mutta ihminen on sopeutuvainen otus. Siitä nautitaan mistä pystytään ja internet on työttömän ystävä.  Suurin ongelma on, että kun virittänyt elämänsä tulojen (lue: tukien) maksimoimiseksi, niin kynnys lähteä verokortilla tehtäviin hommiin nousee korkeaksi.

Vierailija
42/49 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien varassa olen ollut koko aikuisikäni eikä ole mitään valittamista. Olen tottunut elintasoon jossa vuokran lisäksi menee n.200e/kk muihin kuluihin. Loput jää säästöön. Osan säästöistä olen sijoittanut ja sieltä tulee pientä tuottoa. Tyydyn todella vähään, mutta rahaa on sen verran, että voin halutessani lähteä reissuun tai ostaa uuden telkkarin tai jopa auton. Mulle työkyvyttömyyseläke olisi lottovoitto. Elelisin aika leveästi yli 1000e kk-tuloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sinccis muualle pilaamasta joka ketjua.

Kultu!

Ei ketjuja voi pilata.

Sinccis

Vierailija
44/49 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyspvraha 450-650e (ihan ihme summia tullut nyt kun jäin työttömäksi...), lapsilisä+elarit 700e, eli yht n. 1250e/kk. Vuokraa jää asumistuen jälkeen maksettavaksi vajaa 300e. Siihen vakuutukset, sähkö n. 40e/kk? Oma+lasten puhelinlasku n. 100e. Lainanlyhennykset 50-100e/kk. Matkakortti joku 30e (tulee kasvamaan kun terapia alkaa). Vaatteet, huvitukset ym n. 100-200e/kk (lapsiin menee lähinnä). Ruokaan veikkaisin n. 400e. =1070e/kk. Yleensä on vielä kaikkea extralaskuja, lasten harrastuksia, leirimaksuja, omia lääkärikäyntejä... Joten kädestä suuhun mennään. Kyllähän se harmittaa, kun ei pysty tarjoamaan lapsilleen parempaa, matkustelemaan ym. mutta toivotaan, että tulevaisuudessa tilanne muuttuu. 

Vierailija
45/49 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään lohduttaa, niin kokopäivätyössäkään ei ihmeitä käteen jää jos on ulosotossa. Mulle tällä hetkellä jää n.1300e. Siitä sitten kun maksaa asumisen ja muut laskut niin ei ainakaan enempää jää, eli saman verran kun tt-tuella. Velat on joskus maksettu kyllä, mutta ei aina lohduta loppukuusta kun tili on oikeasti tyhjä.

Vierailija
46/49 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan säästää, mutta todellisuudessa tämä johtaa siihen etten koskaan tee mitään mistä nautin, mutta rahaa ei silti jää säästöön koska se valuu sitten kaikkeen turhaakin turhempaan... :( Koitan päästä tästä tavasta eroon ja alkaa elämään. Mutta huonosti pärjään tuolla toimeentulotuella.

Vierailija
47/49 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtään lohduttaa, niin kokopäivätyössäkään ei ihmeitä käteen jää jos on ulosotossa. Mulle tällä hetkellä jää n.1300e. Siitä sitten kun maksaa asumisen ja muut laskut niin ei ainakaan enempää jää, eli saman verran kun tt-tuella. Velat on joskus maksettu kyllä, mutta ei aina lohduta loppukuusta kun tili on oikeasti tyhjä.

Jos maksat siis omaa asuntoasi niin tilanteesi on täysin toinen. Kerrytät joka kuu omaa omaisuuttasi, tt tuen asiakas ei. Joojoo blaa blaa "menkää töihin" juu heti kun puolikuntoinen mt potilas otetaan töihin, mutta et voi verrata tilannettasi tuella elämiseen.

Vierailija
48/49 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä toimeentulotuella on todella stressaavaa, joka kuukausi pitää odottaa kauan päätöksessä nyt tällä kertaa kestää, vaativatko vielä jotain ylimääräisiä liitteitä jne. Rahaa ei voi säästää (tai menettää seuraavan tuen), eli mihinkään isompaan ei koskaan ole varaa. Terveydenhuolto on myöskin tästä syystä täysin julkisten palveluiden varassa, jonot niihin ovat yleensä liian pitkiä. Tämän takia stressi kasvaa, terveys saattaa heikentyä ja pidemmällä tähtäimellä tuosta kuopasta on yhä hankalampi päästä ylös. Passivoi ihmistä.

Vierailija
49/49 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei budjettia. Päivä kerrallaan. On vapautta, mutta vain hyvin vähän rahaa. Sairauden vuoksi elämä on rajoittunutta. Kirppikset pelastavat paljon ja minimalistinen elämäntapa. Eilen olin leffassa, joten ensi viikko syödään kaurapuuroa aamupalaksi. Ostin tänään laskiaispullia, joten en valita. Hetki kerrallaan hyvä tulee.

<3