Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen tahallinen viivyttäminen?

Vierailija
03.03.2019 |

Toimeentulotuen jatkohakemukseen tiliotteita ei tarvitse lähettää ellei erikseen pyydetä. Tuen hakija olettaa, että käsittelyn 7 päivän käsittelyaika alkaa, kun pyydetyt liitteet on toimitettu tai käytännössä tämä tapahtuu vasta sitten, kun liitteiden toimittamiseen annettu aika päättyy, vaikka liitteet olisi toimitettu samana päivänä kuin hakemuskin.

Nyt useammaltakin on pyydetty yllättäen tiliotetta vasta hakemusta käsiteltäessä ja ratkaisu viivästyy jälleen sen 7 päivää. Laillistako? Pitkä aika odotella nälissään, kun toimeentulotuella olevilla harvemmin on säästöjä eikä monella tukijoukkojakaan. Ruokajonot saattavat olla kaukana.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina samoilla ihmisillä on ongelmia Kelan, Poliisin, kaupan ja baarin portsarin kanssa.

Omat päätökset ovat tulleet jopa alle viikossa. Olen lisännyt kaikki tarvittavat liitteet vaikka niitä ei ole kysytty. Kerran soitettiin perään kun en ollut laittanut sähkölaskua 3kk välein. On sen verran säännölliset menot ja tulot että Kelan kanssa ei ole ollut ongelmia.

Vierailija
42/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Eli 1) hakemus 2kk ajalle jottei aina samassa loukussa, etenkin jos seur.kuussa napsahtaa kohta 3)

2) kaikki liitteet aina mukaan

3) Ks. Loma-ajat etukäteen ja varaudu pidempään käsittelyaikaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaan soittaessa on mahdollisuus painaa nappia, ja näin saat jätettyä soittopyynnön. Ei kulu oma saldo.

Vierailija
44/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakekaa tukea pidemmälle ajalle, jos tulot ja menot on muuten vakiintuneet, niin ei tarvitse joka kuukausi hakemuksia täytellä. Toki ensisijaiset etuudet tulee olla myönnettynä, ei tulona pelkkä toimeentulotuki. Kela antaa kuukautta pidempiäkin päätöksiä, mutta ei voi tällaista antaa jos asiakas itse hakee vain kuukaudelle.

Hyvä huomio myös tuo että kyse on seitsemästä arkipäivästä ja käsittelyaika alkaa vasta hakemuksen saapumista seuraavasta arkipäivästä.

Vierailija
45/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Katsokaa, Kelan sometiimi tekee töitä sunnuntaisinkin! Tekisit niitä päätöksiä etkä jauhais joutavaa pashaa siellä."

Kyllä niitä on tehtykin. Minäkin olen tänään aamu seitsemästä asti tehnyt toimeentulotukipäätöksiä ja niin on moni muukin. Kelassa kyllä tehdään ylitöitä, jos hakemuksissa on ruuhkaa.

Vierailija
46/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina samoilla ihmisillä on ongelmia Kelan, Poliisin, kaupan ja baarin portsarin kanssa.

Omat päätökset ovat tulleet jopa alle viikossa. Olen lisännyt kaikki tarvittavat liitteet vaikka niitä ei ole kysytty. Kerran soitettiin perään kun en ollut laittanut sähkölaskua 3kk välein. On sen verran säännölliset menot ja tulot että Kelan kanssa ei ole ollut ongelmia.

Ei pidä paikkaansa. Kaikki riippuu käytännössä käsittelijästä. Olen saanut soittamalla tt-tuen käsittelyyn kiireisenä, koska käsittelijä oli sitä tahallaan viivyttänyt yli kaksi viikkoa. Suurin osa käsittelijöistä on asiallisia ja he näyttävät toimivan lakien mukaan, mutta kohdalleni on osunut useampaan kertaan pari omavaltaista, jotka ovat aiemmin lukeneet huolimattomasti jo toimitettuja selvityksiä, joita on pitänyt selvittää alusta asti uudelleen. Jos nämä samat käsittelijät osuvat uudelleen kohdallesi, he kóstavat edellisen tilanteen viivyttämällä tukipäätöksiä mahdollisimman pitkälle tai jatkavat entistä uhkailevaa linjaansa, jolloin samat selvityspyynnöt toistuvat, ja päätöksiä pitää oikaista. Kela on oikaissut näiden käsittelijöiden tekemiä päätöksiä kohtuuttomina.

Vierailija
47/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään käsittely aloitetaan vasta oletettujen liitteiden viimeisen lähetyspäivän jälkeisenä päivänä. Ei hetkeäkään aiemmin. Eli vaikka hakemukseen ei tulisi mitään liitteitä (esimerkiksi asumisesta on liitteet Kelalla jo olemasssa aiempien hakemusten takia), sen käsittelyä ei silti aloiteta aiemmin.

Vierailija
48/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tiliote pitää lähettää ja laitatte hakemuksen jo pari viikkoa ajoissa, minkä kuukauden tilotteen laitatte? Minä olen laittanut silloin hakemuksen esim. maaliskuulle vasta 1.3. niin on selvää, että voi laittaa helmikuun tiliotteen. Mutta jos lähettää jo 15.2. niin ei ole vielä helmikuun tiliotetta, jos sen kerran pitää olla haettavaa kuukautta eli maaliskuuta edeltävältä kuukaudelta.

Vierailija
49/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti!! Ei ole rahaa bussilippuun, kun pitäisi mennä työhaastatteluun???? Pitäisihän sen muutaman euron aina laittaa lompakon pohjalle säästöön. Minusta tuntuu, että tänä päivänä esitetään köyhyyttä ihan muodin vuoksi. Ei kukaan uskalla nykyään sanoa, että minulla on vara ostaa leipää. Mennään leipäjonoon, vaikka ei olisi tarvetta, kun saa vain ilmaiseksi. On tottakait tarvitsijoitakin, mutta tiedän myös niitä, jotka käyttävät sen perusturvan kaikkeen muuhun.  Olisi paljon sanomista teille köyhille, miten elää, mutta.......

Vierailija
50/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tiliote pitää lähettää ja laitatte hakemuksen jo pari viikkoa ajoissa, minkä kuukauden tilotteen laitatte? Minä olen laittanut silloin hakemuksen esim. maaliskuulle vasta 1.3. niin on selvää, että voi laittaa helmikuun tiliotteen. Mutta jos lähettää jo 15.2. niin ei ole vielä helmikuun tiliotetta, jos sen kerran pitää olla haettavaa kuukautta eli maaliskuuta edeltävältä kuukaudelta.

Jos kuluvalta kuukaudelta ei ole saatavissa tiliotetta, niin sitten laitetaan ne jotka on saatavilla. Esim. Nordealta ei ole saatavilla kuluvalta kuukaudelta ja Kela tietää tämän, niin totta kai he hyväksyvät "puutteellisen" hakemuksen tältä osalta. 

Mä laitoin helmikuun puolessavälissä hakemuksen ja tiliotteet marras-tammikuu, koska edellinen päätös oli tehty joulukuussa kahdelle kuukaudelle (tammi- ja helmikuu). Marraskuun tiliote sen takia, koska edellisestä hakemuksesta (joulukuu) se unohtui.

Vierailija
51/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa hakemus 2 viikkoa etukäteen, niin tulee rahat kuun alussa.

Mä laitan aina edellisen kuun ekapäivä seuraavan kuun hakemuksen ja tietenkin kaikki tiliotteet myös mukaan. Silti onnistuvat aina välillä tekemään tahallaan vääriä päätöksiä mihin joudun pyytämään oikaisuja.

Mustakin tuntuu että ihan tarkoituksella kiusaavat ihmisiä. Enkä voi käsittää miksi jatkuvasti vääriä päätöksiä tekevä virkailija ei luultavasti saa mitään seuraamuksia toiminnastaan.

Vierailija
52/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kela pyytää tiliotteita, vaikka juuri sai oikeudet tarkastella tukia hakevien tilitietoja?

Tätä perusteltiin sillä, että se jouduttaisi hakemusten käsittelyä. Käytännössä tiliotetta ei enää tarvita, koska käsittelijä pääsee katsomaan tilitietoja reaaliaikaisesti koska tahansa.

Minulta vaadittiin helmikuun tiliotetta, joka on saatavilla vasta seuraavan kuun 1. päivänä, jolloin tukien maksu voi viivästyä jopa kaksi viikkoa: 1.3. oli perjantai, joten silloin toimitetut tiliotteet lasketaan kai toimitetuiksi maanantaina 4.3., jolloin hakemusta voidaan käsitellä 7 arkipäivän ajan eli pahimmassa tapauksessa rahat ovat tililläsi vasta 13.3. - ja vuokra reilusti, liki 2 vkoa, myöhässä.

Hakemus on kuitenkin tehty kuukausi aiemmin ja liitteet toimitettu heti kun se on ollut mahdollista. Kohtuutonta. Millä pääsen töihin, jos rahat ovat tililläni vasta 13.3.? Entä jos saan häädön? Käyn töissä, joten en voi hakea tukea useammaksi kuukaudeksi kerrallaan.

Vierailija
53/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kela pyytää tiliotteita, vaikka juuri sai oikeudet tarkastella tukia hakevien tilitietoja?

Tätä perusteltiin sillä, että se jouduttaisi hakemusten käsittelyä. Käytännössä tiliotetta ei enää tarvita, koska käsittelijä pääsee katsomaan tilitietoja reaaliaikaisesti koska tahansa.

Minulta vaadittiin helmikuun tiliotetta, joka on saatavilla vasta seuraavan kuun 1. päivänä, jolloin tukien maksu voi viivästyä jopa kaksi viikkoa: 1.3. oli perjantai, joten silloin toimitetut tiliotteet lasketaan kai toimitetuiksi maanantaina 4.3., jolloin hakemusta voidaan käsitellä 7 arkipäivän ajan eli pahimmassa tapauksessa rahat ovat tililläsi vasta 13.3. - ja vuokra reilusti, liki 2 vkoa, myöhässä.

Hakemus on kuitenkin tehty kuukausi aiemmin ja liitteet toimitettu heti kun se on ollut mahdollista. Kohtuutonta. Millä pääsen töihin, jos rahat ovat tililläni vasta 13.3.? Entä jos saan häädön? Käyn töissä, joten en voi hakea tukea useammaksi kuukaudeksi kerrallaan.

Kela ei todellakaan pääse kenenkään tilitietoihin. Rahoituslaitoskyselyn voi tehdä erittäin painavalla perusteella eli kun epäillään väärinkäytöstä. Kenenkään tileihin ei Kelassa pääse.

Vierailija
54/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yleensä saanut toimeentulotuki päätöksen samana tai seuraavana päivänä siitä, kun on liitteiden viimeinen toimituspäivä ja alkavat käsitellä hakemusta. 

Sen sijaan laskujen käsittelyssä menee AINA 9-20 arkipäivää. Usein joudunkin siirtämään laskujen eräpäivää, kun Kela jahkailee tai posti tuo laskun suurinpiirtein niin, että laskun eräpäivä on jo seuraavana päivänä siitä, kun saan sen.

Jatkuvasti saan myös kysellä laskujeni käsittelyn perään, koska kerran Kela unohti käsitellä laskuni. Eivät vaivautuneet asiasta edes vastaamaan minulle, kun asiaa tiedustelin, lähettivät vain kirjeen, että lasku käsitelty ja maksettiin laskuttajalle 10.09, kun eräpäivä oli 01.09.

Tuohon aikaan en kysellyt laskujen käsittelyn perään, mutta tuon jälkeen aloin ja kysyn jokaikisestä laskusta kerran-pari viikossa, jotta eivät voi syyttää minua, jos unohtavat laskun. Sain tietää tuon laskun unohtumisesta niin, että sain laskuttajalta maksumuistutuksen. Kela ei tietenkään sitä suostunut maksamaan.

Nyt posti oli hukannut erään laskuni, joten sain laskuttajalta maksumuistutuksen. Pelolla nyt odotan, suostuuko Kela sen maksamaan, vaikka posti tässä sähläsi ja laskuttaja poisti kaikki huomautusmaksut ja muut, koska en laskua ollut saanut. Minulla oli myös oikeus tuon laskun ajalta toimeentulotukeen, mutta silti hirvittää ja eräpäivä lähestyy lujaa vauhtia, enkä mitään ole kuullut asiasta.

Vierailija
55/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yleensä saanut toimeentulotuki päätöksen samana tai seuraavana päivänä siitä, kun on liitteiden viimeinen toimituspäivä ja alkavat käsitellä hakemusta. 

Sen sijaan laskujen käsittelyssä menee AINA 9-20 arkipäivää. Usein joudunkin siirtämään laskujen eräpäivää, kun Kela jahkailee tai posti tuo laskun suurinpiirtein niin, että laskun eräpäivä on jo seuraavana päivänä siitä, kun saan sen.

Jatkuvasti saan myös kysellä laskujeni käsittelyn perään, koska kerran Kela unohti käsitellä laskuni. Eivät vaivautuneet asiasta edes vastaamaan minulle, kun asiaa tiedustelin, lähettivät vain kirjeen, että lasku käsitelty ja maksettiin laskuttajalle 10.09, kun eräpäivä oli 01.09.

Tuohon aikaan en kysellyt laskujen käsittelyn perään, mutta tuon jälkeen aloin ja kysyn jokaikisestä laskusta kerran-pari viikossa, jotta eivät voi syyttää minua, jos unohtavat laskun. Sain tietää tuon laskun unohtumisesta niin, että sain laskuttajalta maksumuistutuksen. Kela ei tietenkään sitä suostunut maksamaan.

Nyt posti oli hukannut erään laskuni, joten sain laskuttajalta maksumuistutuksen. Pelolla nyt odotan, suostuuko Kela sen maksamaan, vaikka posti tässä sähläsi ja laskuttaja poisti kaikki huomautusmaksut ja muut, koska en laskua ollut saanut. Minulla oli myös oikeus tuon laskun ajalta toimeentulotukeen, mutta silti hirvittää ja eräpäivä lähestyy lujaa vauhtia, enkä mitään ole kuullut asiasta.

No luulisi että olisi paljon helpompaa itse hoitaa asiansa kuin tuollaista vekslausta.

Vierailija
56/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[...]Taipale perustelee Kelan ja ulosottoviraston oikeutta saada sähköisesti kansalaisten tilitietoja muun muassa tehokkuuden lisäämisellä.

Pankeille tulee suuria määriä kyselyjä ulosottovirastolta ja Kelalta – kyse on suurista massoista. Tavoitteena on tehostaa viranomaisten toimintaa. Kelan kohdalla tavoitteena on, että etuuskäsittely pystyttäisiin nopeuttamaan, Taipale perustelee.

[... ]Lakiehdotukseen on kirjattu, että Kelan pitää ilmoittaa henkilölle, jonka tilitietoja he ovat katsoneet.

Lainaus täältä:

https://www.aamulehti.fi/a/201258120

Minulle ainakin tuli jo viime syksynä tt-tuki päätöksen yhteydessä ilmoitus, että tilitietojani on käyty läpi, eikä kyse todellakaan ollut mistään tukivilpeistä, vaan kyse oli siitä, että tt-tuen käsittelyä pyrittiin nopeuttamaan. Nordeasta ei saa kuluvalta kuulta tiliotteita, joita kuitenkin aina ensissijaisesti vaaditaan, jos kaikki aiemmat tiliotteet on Kelaan toimitettu.

Vierailija
57/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että Kelan sivuilla käsittelyaika voi olla keskimäärin 5-6 päivää. Hakemus kun otetaan käsittelyyn vasta 8. päivänä lähetyksestä. Keiden hakemukset käsitellään etuajassa?

Vierailija
58/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, että Kelan sivuilla käsittelyaika voi olla keskimäärin 5-6 päivää. Hakemus kun otetaan käsittelyyn vasta 8. päivänä lähetyksestä. Keiden hakemukset käsitellään etuajassa?

Tenkiikkaa.... eivät laske odotusaikaa...

Vierailija
59/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelaan soittaessa on mahdollisuus painaa nappia, ja näin saat jätettyä soittopyynnön. Ei kulu oma saldo.

Siis miten?

Vierailija
60/64 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja koskaan sitä puhelua ei tule ollaan meinaan koettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä