Kuinka suuri riski on jäädä kiinni liian painavasta käsimatkatavarasta (Finnair)?
Minun pitäisi kuljettaa yksi painava esine, jota en rikkoutumisen vuoksi halua laittaa ruumaan. Mahtuu pieneen tilaan, mutta laukulle tulisi painoa noin 12 kg.
Kommentit (28)
Kiitos Finnairin matkustan nykyisin hervottomakokoisen käsilaukun kanssa. Opin tämän käytännön siinä vaiheessa,kun kolmannen kerran jouduin luopumaan lentolaukustani (se meni ruumaan),koska sille ei ollut enää tilaa matkustamossa. Joku toinen oli saanut ottaa enemmän käsimatkatavaroita kuin ohje kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Mua ketuttaa, kun toisilla on lentäessä kymmenen käsimatkatavaraa, ja niin vaan saavat kaikki koneeseen. Kun saa olla vain YKSI, ja sillekin on annettu rajalliset mitat ja painot.
Mutta jotkut vaan raahaa koneeseen kannettavan, sen laukun, ipadin, käsilaukun, repun, lentolaukun, paksun pitkän päälystakin, kännykän irrallaan, lentokentän ostoskassit, viinakset ja mitälie vielä. Meikäläinen tunkee käsilaukun repun sisään, että saa siten 2 kassia koneeseen. Ei saa sitä yhtäkään reppua ylös käsimatkatavaroihin, kun ei mahdu muiden kymmenien käsimatkatavaroiden takia. Istuu kädet polvien väliin piilotettuna kahden ison ihmisen välissä.
Vältän lentämistä. Kun ei ole varaa businekseen.
Sun täytyy mennä ajoissa koneeseen ennen muita.
Vierailija kirjoitti:
Finnair on ainoa lentoyhtiö joka on punninnut epäilyttävän näköisiä käsimatkatavaroita kanssamatkustajilta.
Meillä on aina se sallitut kilomäärät pienissä matkalaukuissa, sekä reput selässä. Joskus vielä käsilaukku erikseen. Ja näin on myös kaikilla muilla.
Air Baltic punnitsee kaikki käsimatkatavarat.
Sitä vaan mietin että miten se porukka joka vetää kohtuuttomat kilarit jo siitä että joku ei laita ostoskapulaa kassahihnalle oikealla tavalla kestää lentomatkustamista ja sitä kun ihmiset säätää ja taiteilee käsimatkatavaroittensa kanssa.
12 kg käsimatkatavara on 4 kg yli Finnairin rajan. Tuon kyllä jaksaa nostaa ihan itse sinne hyllylle. Eri asia jos laukussa olisi pakattuna 60kg käsipaino. Mielestäni näitä painorajoituksia tulisi noudattaa, mutta toisaalta 4 kg eli ole vielä mikään hurja ylitys. Etenkin jos ajattelee, että itse matkustava henkilö on kevyt ja vieressä istuu 150kg matkustaja tavaroineen...
Ja itse kysymykseen, ei ole Finnairilla ikinä punnittu käsimatkatavaraa. Mielestäni painon sijaan enempi vituttaa kaiken maailman nyssäkät, mitä porukka raahaa mukanaan, vaikka eivät painaisikaan paljoa, mutta vievät kaiken tilan. Etenkin kiinalaiset harrastavat tätä.
Lentokoneissa käytetään kuormauspainon laskemiseen keskiarvoja, joiden mukaan naismatkustaja painaa 70kg, mies 85kg ja lapsi 35 kg. Itse (nainen) painan 22 kg maksimi ruumalaukkuni kanssa juuri tuon 70kg. Eli jos matkustaisin täydellä kuormalla niin minulla saisi olla 2 x ruumalaukku ja 1x käsimatkatavara täysissä painoissaan mukana enkä edes ylittäisi vielä mitään rajoja. Eli jos nyt joku tässä vetoaa turvallisuuteen muutaman kilon ylityksen vuoksi niin ne on kyllä varmasti otettu huomioon jo näissä keskiarvolaskelmissa. Myös ylipainoiset saavat matkustaa ilman, että heidät heitetään ulos koneesta tai vaihtoehtoisesti heiltä kiellettäisiin kaikki matkatavarat. Ja niin kauan kun matkustajia ei punnita, laskelmat perustuvat näihin keskiarvoihin ja voisin väittää että täälläkin kirjoittelee aika moni 70kg + nainen.
Finskillä lentäessäni kukaan ei ole koskaan punnituttanut käsimatkatavaroita. Toisin kuin joillain halpisyhtiöillä on joskus punnitettu käsimatkatavarat portilla ja heti pitänyt maksaa lisää mikäli käsimatkatavara on yli lippuun merkityn maksimi painorajan. Mutta tämä onkin halpisyhtiöiden tapa lisätä kuluja lentolippuun! Kyllä ketutti kerran kun juduin maksamaan 50 Aus lisää jotta sain reppuni lennolle mukaan (oli 2-3kg ylipainoa vaikka hätäpäissäni kävin kaiken turhan dumppaamassa vessan roskikseen).
Tämä on niin totta! Ihmettelin aikanaan, miksi ihmiset jonottavat 30 min ennen lennon lähtöä portilla nyssyköineen. No siksi, että ensin koneeseen menevät saavat viedä miten paljon tahansa tavaraa mukanaan matkustamoon ja viimeisiltä otetaan pois jopa reppu,koska se ei enää mahdu mukaan. Kun menet paikallesi niin huomaat, että sinne jalkatilaan on laitettu jonkun toisen laukku! Etenkin Finnairilla toimitaan näin, joten se suositeltu "matkusta vain käsimatkatavaroiden kanssa, se nopeuttaa matkaasi" ei yksinkertaisesti toimi, kun koneeseen noustessa joudut päättämään,luovutko läppäristä vai yöpymisvälineistä. Ja sitten perillä ne kymmenien pussukoiden kanssa matkustavat pelmahtavat käytävälle seisomaan ja tönivät muita etsiessään omia lentolaukkujaan, joita yhdellä matkustajalla voi olla jopa 3 kpl jääkiekkokassin lisäksi.