opo usuttaa huonomenestyksistä poikaa lukioon
Onko peruskoulun opoilla mitään moraalista vastuuta siitä, miten heidän oppilaidensa peruskoulun jälkeen käy? Käytännöllistä vastuutahan ei ole, sen kyllä tiedän, mutta edes moraalista?
Meidän poikaa peruskoulun opo usuttaa lukioon jonkun sellaisen puheen peruteella, mitä poika on joskus edellisinä vuosina mutissut, että hän haluaisi lukioon. Tilanne on kuitenkin oikeasti se, että ei hänen numeroillaan sinne pääse ja jos pääsisikin, ei pärjäisi kuitenkaan. Kielet on huonoja, vitosta ja kutosta - ei niillä numeroilla lukioon mennä.
Mutta jos poika nyt panee sen lukion opon usuttamana ensimmäiseksi hakuvaihtoehdoksi, sen ensimmäisen valinnan lisäpisteet tuhraantuu siihen, eikä ehkä enää pääse edes sinne amislinjalle. Tai jos nyt sattuisi käymään niin, että saisi numeronsa nousemaan ja juuri pääsisi lukioon, niin ei siellä tuolla pohjalla pärjää kuitenkaan. Sit keskeyttää ja on pulassa ja syrjäytyy. Uuden paikan saaminen tulee tulevaisuudessa olemaan paljon hankalampaa.
Oon tätä yrittänyt pojalle puhua, mutta se ei usko, koska opo on muka väittänyt, että lukio on ihan mahdollinen ratkaisu vielä.
Mikä oikeasti on opojen vastuu? Saako nuoren elämän noin pilata, ennen kuin pääsee alkmaankaan?
Kommentit (32)
Jos vaan kielet on vitosta ja kutosta, niin eihän se haittaa. Muut aineet kai ovat parempia. Mulla oli pitkästä kielestä kutonen ja lukion kävin silti.
Ne kielet ovat ärsyttäviä. Jos niissä on todella surkea, niin vain ne onnistuvat pilaamaan koko keskiarvon. Onhan se niin, että jos haluaa jotain kasin keskiarvoa, niin vitosta kohti on oltava jostain aineesta 11, joka on mahdoton, joten yhtä kielen vitosta kohti on oltava jostain 10 ja vielä jostain 9 ennen kuin se kompensoituu.
Nykyään kai pärjää kahdella kielellä koulun läpi, joten ei sentään ole pakko ottaa kolmea kieltä tokaria pilaamaan.
Reilumpaa olisi valinnoissa vaikka systeemi, että yksi huonoin numero otetaan pois kokonaan keskiarvoa sotkemasta. Jos muissa on tasaisen hyvä ja yksi aine pilaa, niin aika epäreilua.
Ei ne kielen kutoset vielä lukioon menoa estä, jos muut aineet vahvempia. Jos keskiarvo on yli 7 niin on mahdollista mennä lukioon, jos alle 7.5 niin en ehkä suosittele. T. lukion ope
Mitä se poika itse haluaa? Lukio on sillä tavalla fiksumpi vaihtoehto, että saa kolme vuotta lisää miettimisaikaa ja meininki on kuitenkin sen verran erilaista kuin yläasteella, että voi olla että poikasi innostuukin opiskelusta. Miten muuten on, onko kielet vaan huonoja vaan muut lukuaineet myös? Koska kieliähän ei tarvitse enää edes kirjoittaa... Kyllä yo-tutkinnolla on oikeasti helpompi päästä amkiinkin jatko-opintoihin, ainakin useimmille aloille.
Amiksista ainoa ehkä hiukan järkevä vaihtoehto on merkonomi, jos ei siis ole ihan varma mitä isona haluaa tehdä. Jos poikanne menee amikseen vaikka autoalalle, niin siellähän on. Sillä tutkinnolla on vaikea hakea vaikka ensihoitajaksi, jos se sattuisi myöhemmin kiinnostamaan enemmän. En halua dissata amista, jos on joku tietty ammatti joka kiinnostaa niin silloin tietty amis, mutta muuten lukio on turvallisempi vaihtoehto.
Minä olisin ehdottomasti yhdistetyn kannalla, siis että menisi amikseen linjalle, jossa voi opiskella siinä sivussa myös lukion!
Näin olisi 3 vuoden päästä joku ammatti olemassa, mutta myös ne lukion paperit.
Siitä olisi paljon parempi jatkaa. Itse olin 8,5 oppilas yläasteella ja menin lukioon, jossa arvosanat laski tosi paljon, kun ei se pänttääminen vain ollut minun juttuni. Huonoilla lukiopapereilla ei sitten pääse mihinkään opiskelemaan!!! Itselläni lukion keskiarvo oli 7,6 enkä päässyt mihinkään AMK:n pääsykokeisiin edes... joten hukkaan meni sekin aika. Sitten vasta kun sain kerättyä paljon työkokemusta niin pääsin edes johonkin pääsykokeisiin.
Opot ovat itse maistereita ja heistä lukio ja yliopisto on aino kunnollinen koulutus.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 11:03"]
Ei ne kielen kutoset vielä lukioon menoa estä, jos muut aineet vahvempia. Jos keskiarvo on yli 7 niin on mahdollista mennä lukioon, jos alle 7.5 niin en ehkä suosittele. T. lukion ope
[/quote]
Eli lukiota ei kannata käydä edes yleissivistyksen takia, jollei ole parempi todistus?
Niin siis, ap:n lapsen keskiarvo on pyörinyt siinä seiskan nurkilla, yli ja ali, kevään osalta ei vielä tiedä. Pojan matemaattiset aineet ovat hyviä, mutta muissa tuntuu taustalla oleva lukivaikeus - esseevastaukset eivät ole pitkiä, vaikka asiasta tietäisi mitä. Ja ne kielet on molemmat tosi surkeita. Vaikka yo-kirjoituksista voi päästä läpi vain yhdellä vieraalla kielellä, pitäisi siitä kuitenkin päästä läpi ja sekä ruotsista enttä englannistä päästä läpi niistä lukiokursseista. En äitinä näe sellaisen ihmeen tapahtuvan.
Mihinkään kaksoistutkintoon poika ei taatusti pysty. Sitäpaitsi amiksen vanhempainillassa sanottiin, että jos aikoo suorittaa yo-kirjoitukset amiksessa, pitäisi kaikista lukioaineista olla vähintään seiska. Ja lukiossahan on kuitenki naina joku vieraskieli ja ruotsi suoritettava. Joten ei se ratkaisu todellakaan ole tätä miestä varten.
Huonollakin lukupäällä voi saada ammattikoulusta hyvän ammatin, jos vaan numerot riittää että pääsee sisään ja monelle kolutuslinjalle pääsee todella huonollakin peruskoulutodistuksella. Esimerkiksi putkimiehet ovat todella aliarvostettu koulutus, mutta työstä saakin todella hyvät ansiot, hakkaa maisterien palkat mennen tullen.
Huonolla lukiotoikkarilla ei pääse mihinkään opiskelemaan, vaan jää yo-grillimyyjäksi tms. ammattiin.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 11:21"]
la ei pääse mihinkään opiskelemaan, vaan jää yo-grillimyyjäksi tms. ammattiin.
[/quote]
Ja tämä perustui mihinkä tietolähteeseen?
Ei missään nimessä lukioon, jos kielet ei kulje!
Tietysti poika itse päättää, mutta lukioonhan nyt pääsee kuka vaan. Johonkin tiettyyn ammattikouluun taas ei. Eli ne ensimmäisen hakutoiveen pointsit kyllä kannattaa sinne ammattikouluun säästää!
Itse olen käynyt ammattilukion eli lukion ja ammattikoulun yhtä aikaa. Korkeakouluun hain amiksen papereilla, koska ne olivat niin paljon paremmat. Lukion papereilla en ole koskaan tehnyt mitään.
Esimerkiksi putkimiehet ovat todella aliarvostettu koulutus.
[/quote]
mistähän tämä harhakuva on peräisin, talotekniikkahan (lvi-ala) on vaikeimpia päästä sisään, mitä ammattikouluissa nykyään on! Ei ollenkaan aliarvostettu koulutus!
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 10:52"]Jos vaan kielet on vitosta ja kutosta, niin eihän se haittaa.[/quote] Tahtoo vaan olla että jos peruskoulussa on vaikeuksia kielien kanssa, niin lukiossa ei pääse kursseista läpi. Itse menin aikoinaan lukioon seiskan kielillä ja hylsyjä alkoi tulla englannista ja ruotsista. Vaihdoin ammattikouluun, sain hyvän todistuksen, jatkoin AMK:n ja olen nyt työskennellyt 15 vuotta insinöörinä ja kielitaitokin riittää hyvin ulkomaan komennuksiin.
Jos pojalla on kerran matemaattiset aineet hyvät niin ehdottomasti suosittelisin esim. sähköasentajan ammattikoulututkintoa!!
Siitä saisi hyvän ja hyväpalkkaisen ammatin, ja sen jälkeen olisi hyvin mahdollisuudet hakea esim. AMK:hon sähköinsinööripuolelle.
Näin teki eräs tuttavamme, vaikka olisi ollut ainesta lukioonkin. Mutta ihan turhaan siellä lukiossa olisi aikaansa kuluttanut. Näin siis itsekin sanoi. Kun 3 vuodessa sai hyvät perustiedot sähköalasta ja sen jälkeen pääsi heti sisään tuonne insinööripuolelle ja nyt on hyväpalkkaisessa ja arvostetussa työssä :)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 11:03"]Ei ne kielen kutoset vielä lukioon menoa estä, jos muut aineet vahvempia. Jos keskiarvo on yli 7 niin on mahdollista mennä lukioon, jos alle 7.5 niin en ehkä suosittele. T. lukion ope[/quote] Mitä järkeä on mennä lukioon jos lukeminen ei kiinnosta? Jos keskiarvo on vain vähän yli 7 niin kyllä se tarkoittaa sitä että lukeminen ei kiinnosta. Jos lukee ja saa vain seiskoja, niin sitten on vielä tyhmäkin.
Lukioon kannattaa mennä vain jos haaveilee yliopistokoulutuksesta ja ammatista jota ei voi hankkia ammattikoulutuksen kautta (lääkäri, juristi, ekonomi tms.). Jotta tuon haaveensa voi toteuttaa, niin kyllä keskiarvon täytyy olla ysin pinnassa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 11:19"]Eli lukiota ei kannata käydä edes yleissivistyksen takia, jollei ole parempi todistus?[/quote] Kyllä se on vähintään kolme vuotta elämästä hukkaan jos menee hakemaan huonon lukiotoikkarin, voi mennä enemmänkin hukaan kun sillä huonolla toikkarilla ei pääse mihinkään jatko-opiskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 11:19"]Eli lukiota ei kannata käydä edes yleissivistyksen takia, jollei ole parempi todistus?[/quote] Kyllä se on vähintään kolme vuotta elämästä hukkaan jos menee hakemaan huonon lukiotoikkarin, voi mennä enemmänkin hukaan kun sillä huonolla toikkarilla ei pääse mihinkään jatko-opiskelemaan.
[/quote]
Itse asiassa huono lukiotodistus ei haittaa juuri mitenkään jatko-opintoihin pääsemisessä, sillä sekä korkoeakouluihin että ammattikorkeakouluihin haetaan lähinnä pääsykokeilla. Ei se huono todistus sillän paina missään. Ongelma on siinä, että siitä lukiosta pitäisi kuitenkin päästä läpi - keskeyttäjällä on huonot mahdollisuudet jatkoon ja vielä huonommat nyt näiden typerien nuorisotakuupistelaskentojen myötä.
Onko muuten kaikkien varmennenumero ain 715?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 11:23"]
[/quote]
Ja tämä perustui mihinkä tietolähteeseen?[/quote]
No käyppä katsomassa yo-amislinjojen saati yliopistojen pääsyrajoja. Kuosen lukiotoikkarilla ei pääse mihinkään.
Tyttären karveri läpäisi lukion ja yo-kirjoitukseet rimaa hipoen ja työskentelee nyt kolmatta vuotta mäkkärillä, ei ole päässyt edes lähihoitajalinjalle, eikä mihinkään vaikka on oikeasti yrittänyt valikoida koulutusta jossa on matalat pääsyrajat.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 11:23"]
[/quote]
Ja tämä perustui mihinkä tietolähteeseen?[/quote]
No käyppä katsomassa yo-amislinjojen saati yliopistojen pääsyrajoja. Kuosen lukiotoikkarilla ei pääse mihinkään.
Tyttären karveri läpäisi lukion ja yo-kirjoitukseet rimaa hipoen ja työskentelee nyt kolmatta vuotta mäkkärillä, ei ole päässyt edes lähihoitajalinjalle, eikä mihinkään vaikka on oikeasti yrittänyt valikoida koulutusta jossa on matalat pääsyrajat.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 11:15"]Minä olisin ehdottomasti yhdistetyn kannalla, siis että menisi amikseen linjalle, jossa voi opiskella siinä sivussa myös lukion![/quote] Minusta tuo on ihan turhaa. Mitä sillä puolittaisella lukiotodistuksella tekee sen jälkeen kun on saanut ammatin?
Meillä opo haluaa 9.6 keskiarvolla pojan ammattikouluun, koska "siellä saa niin paljon laajemman pohjan kuin lukiossa ja ihan samat jatkomahdollisuudet on joka tapauksessa".
Opoilla ei ole mitään vastuuta, ja se on aika surullista, koska huono opo onnistuu taitavasti pilaamaan monen nuoren elämän.