Mitä ajattelet ihmisestä joka harrastaa metsästystä?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että esimerkiksi hirvikanta on säilytettävä maltillisena ja riistaliha on parempi vaihtoehto kuin kaupan vastaava, mutta kyllä mitenkään en ymmärrä kuka haluaa tämän homman tehdä, ts tappaa eläimiä ja vielä nauttia siitä.
En myöskään ymmärrä, mitä hienoa ja kunnioitettavaa on siinä, että saa kiven takaa piilosta isolla pyssyllä ampumalla lahdattua vaaraa aavistamattoman eläimen? Tyyliin ”kova jätkä” ja valokuvat ruhon vieressä pyssyn kanssa.
Kannatatko siis sitä että sitä eläintä jahdataan tuntikausia väsyksiin asti? Eikö ole parempi että se eläin saa loppunsa tressittömästi mitään pahaa aavistamatta?
Silmiä pyörittelen täällä joidenkin ihmisten asenteille. Olen kaupunkilaistollo ja pitkälti kasvissyöjä (ekologisista syistä pääasiassa) mutta kyllä minä metsästyksen hyväksyn.
Ei ne tuntemani metsästäjät mitään eläinten tappamisesta nautintoa saavia raakalaisia ole. Pitää ymmärtää, että ilo metsästyksestä tulee onnistumisesta, ei siitä että jotain kuolee/pääsee tappamaan. Ihan samaa kokee, oli sitten sienestäjä, pienoismallien rakentaja tai kielien harrastaja.
Luonnossa eläin saa elää lajityypillisen elämän ja ihmisen luotiin kuoleminen on varsin nopeaa. Luonnonmukainen kuolema pedon jahtaamana lienee samanlaista. Näiden vaihtoehtona on riutua nälkään ja tauteihin. Metsästetty liha on ehdottomasti eettisempää ja hiilijalanjäljeltään minimaalista verrattuna kasvatettuun lihaan.
Jos syö lihaa/maitoa/kananmunia (vaikka kuinka harvoin) tai käyttää nahkatuotteita tai liivatetta jne., silloin välillisesti osallistuu eläinten tappamiseen. Tällöin metsästyksen arvostelu on älyllistä epärehellisyyttä.
Vastenmielinen,en olisi tekemisissä. Joku väsynyt palstajonnepappa sellaista ähertää.
Ihan ok. Tykkään syödä riistaa. Eettisistä syistä en sitten syökään muuta lihaa tai lintua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsästyksen vastustajat eivät yleensä edes ymmärrä miten säädeltyä ja valvottua metsästys on Suomessa. Keskustelupalstoilla on huvittavaa lukea vastustajien "parannusvaatimuksia ja tiukennuksia" jotka ovat lievempiä kuin olemassa oleva vallitseva lainsäädäntö.
Metsästys on hienoa kanssakäymistä luonnon kanssa.
Ai että miten irvokas joku voi olla, kun kutsuu eläimen teurastusta hienoksi kanssakäymseksi luonnon kanssa.
Jos harrastaisit vaikka luontoaiheiden maalaamista, niin voitaisiin puhua hienosta kanssakäymisestä luonnon kanssa.
Hohhoijakkaa. Eläimen hengen menetys on vain erittäin pieni osa metsästyksestä. Jos ei tiedä, niin ei ymmärrä.
Sulle pieni, eläimelle tai esim sen poikaselle se on aika suuri asia.
Miten niin poikasille? Metsästys tapahtuu pesimäkauden ulkopuolella pesintää häiritsemättä. Kai nyt jokaista häiritsee oma kuolemansa, mutta kukaan meistä ei tule siltä välttymään.
Esim hirviä ammutaan niin että on emo ja nuori.
Hirvilehmää ei saa ampua jos sillä on alle vuoden vanha vasa.
Faith kirjoitti:
Ennakkoluuloina minulla on, että hän on ajatusmaailmaltaan vanhoillinen eikä häpeile sitä. Sellainen ylpeä "koti, uskonto ja isänmaa" -tyyppi.
Siis juurikin sellainen kuin minä. DI, esimies (nainen), projektipäällikkö, yrityksen johtoryhmän jäsen, reserviupseeri, äänestää kokoomusta tai kristillisdemokraatteja, arvostaa ja kunnioittaa perinteitä, asuu omakotitalossa Espoossa, kuuluu ylimpään tulodesiiliin, vieroksuu friikkejä, säälii seksuaali-identiteettinsä kanssa kamppailevia, jne.
Riista on ihan sairaan hyvää.
Ja on ystäväpiirissä metsästäjiä.
Ylöspeukkuja molemmilla käsillä.
Nää on ainakin fiksua porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että esimerkiksi hirvikanta on säilytettävä maltillisena ja riistaliha on parempi vaihtoehto kuin kaupan vastaava, mutta kyllä mitenkään en ymmärrä kuka haluaa tämän homman tehdä, ts tappaa eläimiä ja vielä nauttia siitä.
En myöskään ymmärrä, mitä hienoa ja kunnioitettavaa on siinä, että saa kiven takaa piilosta isolla pyssyllä ampumalla lahdattua vaaraa aavistamattoman eläimen? Tyyliin ”kova jätkä” ja valokuvat ruhon vieressä pyssyn kanssa.
Minusta on todella hienoa ja kunnioitettavaa ampua eläin niin, ettei se aavista vaaraa. Epäkunnioitettavaa on saattaa se ensin pelkotilaan. Tai kasvattaa muiden lajitovereiden kanssa ahtaissa paikoissa vain ruuaksi päätymistä varten.
Itse siis arvostan metsästäjiä, juuri näin haluan syömäni lihan saada elää. Ensin lajiomaista elämää vapaana luonnossa.
Nää metsästyskeskustelut eskaloituu aina ihan naurettaviksi täällä. En lukenut kuin pari ekaa sivua enkä lue ettei verenpaineet nouse😄
Tehotuotanto vai metsästys niin metsästys näistä parempi vaihtoehto. Ymmärrän pienen kannanhoidollisen metsästyksen mutta muuten en koskaan ottaisi metsästävää kumppania. En myöskään halua ystäväpiiriin metsästäviä ihmisiä. Pitää muistaa että metsästyksessä käytetään rautoja tappamiseen, samoin joku iso hirvieläin ammutaan jollain jousella. Sitten ammutaan karhuja talvipesiin ja jahdataan eläimiä henkihieveriin esim. moottorikelkoilla ja sitten ammutaan tai mitä nämä yhden teki? Ajeli moottorikelkoilla väsyneen eläimen ylitse. Sellainen ihminen ei ole terve enkä halua koskaan olla moisten kanssa tekemisissä. He ovat julmia ja sairaita sadisteja.
Jos eläin kuolee kertalaakista ilman että se jää kitumaan tai linnut esim. jää haavakoiksi, niin se kertalaakista ampuminen on pienessä kannanhoidollisessa metsästyksessä ok. Muuten ei riitä minulle mikään puolustelu enkä itse tapa kärpästäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tehotuotanto vai metsästys niin metsästys näistä parempi vaihtoehto. Ymmärrän pienen kannanhoidollisen metsästyksen mutta muuten en koskaan ottaisi metsästävää kumppania. En myöskään halua ystäväpiiriin metsästäviä ihmisiä. Pitää muistaa että metsästyksessä käytetään rautoja tappamiseen, samoin joku iso hirvieläin ammutaan jollain jousella. Sitten ammutaan karhuja talvipesiin ja jahdataan eläimiä henkihieveriin esim. moottorikelkoilla ja sitten ammutaan tai mitä nämä yhden teki? Ajeli moottorikelkoilla väsyneen eläimen ylitse. Sellainen ihminen ei ole terve enkä halua koskaan olla moisten kanssa tekemisissä. He ovat julmia ja sairaita sadisteja.
Jos eläin kuolee kertalaakista ilman että se jää kitumaan tai linnut esim. jää haavakoiksi, niin se kertalaakista ampuminen on pienessä kannanhoidollisessa metsästyksessä ok. Muuten ei riitä minulle mikään puolustelu enkä itse tapa kärpästäkään.
Siis epäluulosi ovat pelkkää mielikuvitusta. Luettelemasi "esimerkit" ovat räikeitä metsästysrikoksia ja yksittäistapauksia, ei metsästys ole oikeasti tuollaista, eikä 99,9% metsästäjistä tee koskaan metsästysrikoksia.
Ainahan kaikki on vaan "yksittäistapauksia". En minä, eikä "Martti", eikä "Ville". Silti näistä saa aina lukea ja tuollaista porukkaa siellä piireissä liikkuu joten no thank you!
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa että metsästyksessä käytetään rautoja tappamiseen, samoin joku iso hirvieläin ammutaan jollain jousella. Sitten ammutaan karhuja talvipesiin ja jahdataan eläimiä henkihieveriin esim. moottorikelkoilla ja sitten ammutaan tai mitä nämä yhden teki? Ajeli moottorikelkoilla väsyneen eläimen ylitse. Sellainen ihminen ei ole terve enkä halua koskaan olla moisten kanssa tekemisissä. He ovat julmia ja sairaita sadisteja..
Okei. Heti tappavia rautoja käytetään jossain määrin turkiseläinten pyydystämiseen, lähinnä minkin ja näädän pyynnissä. Kivuton tapa kuolla. Mitä pahaa tuossa muka on.
Karhuja ei ammuta talvipesiin, niiden metsästysaika alkaa 10.8. eli alkusyksystä ja on ohin muutamassa viikossa.
Moottorikelkan käyttäminen metsästyksessä on kiellettyä. Et saa kulettaa asetta edes autossa, jos poistut tieltä.
Mainitsemillasi asioilla ei ole mitään tekemistä metsästyksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan kaikki on vaan "yksittäistapauksia". En minä, eikä "Martti", eikä "Ville". Silti näistä saa aina lukea ja tuollaista porukkaa siellä piireissä liikkuu joten no thank you!
Keittiöveitsi on yleisin henkirikosväline. Syytättekö kokkeja ja perheenäitejä murhaajiksi, koska käyttävät yleistä surmavälinettä päivittäin?
Vierailija kirjoitti:
Olet naurettava. Syytätkö samalla tavalla autoilijoita, koska joka päivä jää kiinni rattijuoppoja ja yliajojakin tapahtuu viikottain? Autolijat ovat tuhat kertaa vaarallisempia kuin metsästäjät.
Arvostan etenkin pienpetoja metsästäviä. Tekevät tärkeää työtä esimerkiksi lintujen hyväksi.
No jos on lihansyöjä, niin ainakin itse kaataa saaliinsa (...eikä ulkoista tuota hommaa teurastamoille).
No myönnettäköön tosin ,että vaikka kalaa ainoana lihana kasvispainotteisessa ruokavaliossani syönkin, niin aika harvoin sitä tulee kuitenkaan itse kalastettua. Joskin tilaisuuden tullen kalastan kyllä ihan mielelläni.
Ne jotka taas riistalihaa syövät, metsästäkööt.
Sitä ei kuitenkaan kenenkään pitäisi nähdä eikä ajatella minään 'harrastuksena', sillä kyllä siinä sen elukan kannalta on aina niin tosi kyseessä,kuin olla voi- sen hengestä !
Tulee siis mieleen tuosta 'harrastuksena' harjoitetusta metsästyksestä termi 'blood-sport' ja se kuulostaa aika ilkeältä toiminnalta.
Herrojen hupimetsästykseltä.
Kuninkaallisethan sitä ovat perinteisesti harrastaneet ja Englannin aatelisto puolestaan sitä kiisteltyä ketunmetsätystään.
Se on kyllä ehkä sitä kaikkein järjettömintä metsästystä mitä tiedän. (...kenelle siitä koirien retuuttamasta ja lopuksi kuoliaaksi repimästä kettuparan nahastakaan muka olisi enää sitten metsästyksen jälkeen hyötyä ja kukapa heistä, upporikkaista aatelisista, sellaista 'hyötyä' muka edes tarvitsisi ! )
Lisäksi siitä on ympäristöhaittoja ja sosiaalisia haittoja (paikkakunnan asukkaiden kannalta ajatellen).
Se on aivan eri juttu kuin esim. se,että jossain Kainuussa tai Pohjois-Karjalassa joku liian lähelle asutusta tullut karhu (...joka on jo paikkakunnalla ehkä jo muutaman lehmän syönyt ja pari vahtikoiraa tappanut) on pakko jo lasten koulutien suojelemiseksi ja lenkkeilijöiden turvallisuuden takaamiseksi pakko saada pois päiviltä ja siihen tarkoitukseen myöntää paikallisille metsästysseuroille kaatolupa.
Suomessa metsästys on aika tarkkaan säädeltyä ja mm.riistanhoitoyhdistysten valvomaa toimintaa, mutta kyllä esim. koko sorsanmetsästyksen voisi nykyisellään jo vaikka lopettaa ihan kokonaan ja nuo sorsatkin jo viimein nekin, viimeisinä vesilinnuista rauhoittaa. (mitään muitahan niistä ei enää saa ampuakaan). Itse olen jo kauan aikaa sitten myynyt aseeni pois,enkä aio enää näin kala & kasvissyöjänä kun siihen ei ole mitään tarvettakaan, koskaan metsästää.
Vierailija kirjoitti:
Njaa olen kasvanut ympäristössä jossa "kaikki" miehet metsästää, joten en ajattele sitä mitenkään erikoisena. Tuntemani metsästäjät ovat sivistyneitä luontoihmisiä jotka pitävät huvikseen tappamista vastenmielisenä. Juuri tällaisia hämähäkinpelastajia, joille luonnonsuojelu ja eläinten hyvinvointi on tärkeää. Metsästäessä pyritään minimoimaan eläinten kärsimys, pitämään hirvikannat kurissa ja saamaan pakastimeen lihaa joka on elänyt elämänsä vapaana eikä tehonavetassa. Metsästysreissuilla saalista tärkeämpää on luonnossa liikkuminen ja ajanvietto kavereiden kanssa. Tiedän hyvin että muunlaisiakin metsästäjiä on, Afrikan metsästyssafareita ja salametsästystä saati aseiden kanssa liikkumista humalassa en ymmärrä alkuunkaan :(
Löytyi täältä sentään joku järjen ääni, kiitos. Kun näitä kommentteja lukee, niin ei voi kuin todeta kuinka pihalla monet ovat siitä mitä metsästys on käytännössä. Psykopaatit on erikseen, mutta noin yleisesti metsästäjät eivät halua tuottaa eläimelle kärsimystä. Metsästäjäpuolisoani todella suututtaa se, jos joku ottaa ampuessaan liian suuren riskin eikä osu kunnolla siten, että eläin kuolee nopeasti.
Olisiko parempi, että esim. peurakantojen sääntelyn sijaan kannan päästessä liian suureksi osa peuroista kuolee nälkään? Tai haitallinen vieraslaji supikoira lisääntyy entisestään. "En ottaisi metsästäjää ystäväpiiriini", hohhoijaa. Nämä koko ikänsä kaupungissa asuneet vegaanit vihervassarit ovat ehkä kaikkein vieraantuneimpia luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kun hirvi rojahtaa auton konepellille, moni toivoo että hirviä metsästettäisiin enemmän.
Nii, ja se on sen hirven vika? Eiköhän se ole ihminen joka vie eläimiltä elintilaa ja rakentaa teitään eläinten kulkuväylille sekä rakentelee tappavia koneita.
Hyvin sanottu 👍