Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?
Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.
Kommentit (1108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy oikealla liukuportaissa
Miksi? Oletko niitä vakavasti sairaita, jotka aina ryntäävät metroon rullaportaita juosten, ja joiden elämä voi loppua vaikka seuraavalla sekunnilla? Muuten en ymmärrä...niitä metroja kun menee jopa parin minuutin välein.
Miksi sitä pitäisi selitellä? Ehkä joku on menossa hammaslääkäriin tai bussille eikä tee mieli myöhästyä pariakaan minuuttia. Esimerkiksi jonnekin landelle saattaa mennä vain pari vuoroa päivässä. Edellinen yhteys on jo voinut olla myöhässä. Tai ihan mitä vain. Kukaan ei tarvitse koko liukuportaan leveyttä itselleen. Jos on leveä kuorma, pitää käyttää hissiä.
Jos on kroonisesti myöhässä, niin kannattaa opetella elämänhallintaitoja. Ei kenenkään elämä ole parista minuutista kiinni. Se vierestä ryntäily on inhottavaa, monet vanhat ihmiset pelkäävät sitä, ja itselläni esim. on niin leveät hartiat, että aina joku mukatärkeä soijapoju tai -tyttö arvioi väärin ja törmää.
Mielestäni sinä draamailet, kun puhut, että elämä olisi parista minuutista kiire. Itse juoksen rappuja niin ylös kuin alaskin ihan vain kuntoilumielessä. Jos vanhoja ihmisiä pelottaa, niin hissi on ihan kätevä. Kannattaa myös opetella pelonhallintakeinoja eikä luokitella muita ihmisiä sairaiksi tms.
Kannattaisi treenaata vaikka ihan tavallisessa portaikossa missä on enemmän tilaa etkä häiritse muita. Tai mennä salille. Kovin suurta kuntohyötyä et tuosta saa. Mutta ärsytät taatusti muita. Minä, minä, minä!
Sinällään mikään laki ei velvoita seisomaan toisessa reunassa, joten joku yhtä itsekäs kuin sinä voisi ajatella, että hänellä oikeus matkustaa rahassa keskellä liukuportaita.
Sinä olet nyt erehtynyt, sillä HSL ohjeistaa asiassa aivan selvästi. Lakikirjaan ei tällaisia järjestyssäännön kaltaisia ohjeita luonnollisestikaan laiteta, mutta niitä on silti noudatettava.
Seiso liukuportaissa oikealla ja jätä vasen puoli ohittajille. Ota lasta kädestä kiinni – pientä lasta ei saa päästää yksin liukuportaisiin.
Älä kuljeta liukuportaissa suuria kantamuksia, lastenvaunuja tai -rattaita, polkupyörää tai lemmikkieläimiä. Kaikilla metroasemilla on hissit.
https://www.hsl.fi/asiakaspalvelu/nain-kaytat-joukkoliikennetta/pysakil…
Kyseessä on silti vain ohjeistus. Eikä sen rikkomisesta ole mitään sanktiota. Joissain olosuhteissa sen noudattaminen ei välttämättä ole mahdollista. Se pitää ohittelijankin ottaa huomion. Esimerkiksi erään kerran metroaseman kaikki hissit olivat pois pelistä.
Heh. Sinä tietysti saat soveltaa ohjetta seisomalla, missä haluat, koska sinä sinä sinä tiedät paremmin kuin HSL. Muut vain ikävästi haittaavat sinua olemalla minä minä minä. Ja kyllä tuo kerran rikki ollut hissi tietysti kumoaa kaikki ohjeet :D
Tuo ohjeistus on vaan sen takia etteivät ne itsekkäät ryntääjät törmää muihin, kaadu ja aiheuta pahaa onnettomuutta. Minulle ei tuota vaikeutta seisoa oikeassa reunassa. Huvittaa vaan miten ryntääjille on jotenkin aivan mahdotonta ja kauhistuttava ajatus ettei pääsisikään ryntäämään liukuportaissa vaikka sellaisiakin tilanteita voi oikeasti olla. No se edelleen kertonee enemmän itsekkäistä ryntäilijöistä kuin muista liukuportaiden käyttäjistä. :D
Kyllä HSL ihan vilpittömästi taitaa ajatella myös kiireisiä ihmisiä, joita sinä syytät elämänhallinnan puutteesta ja joita kutsut sairaiksi. Sitä paitsi ihminen voi olla hyvinkin nopeajalkainen olematta itsekäs ja sairas ryntäilijä, joka kaatelee huvikseen tai kömpelöyttään vanhuksia edeltään ja sivuiltaan. Olen yhden kerran nähnyt iäkkään ihmisen kaatuvan liukuportaissa. Hän horjahti, kun lähellä ei ollut ketään. Kutsuin paikalle hoitajat ja odotin kaatuneen henkilön kanssa kuivattuani häneltä veret kasvoilta, kunnes sekä vartijat että hoitajat saapuivat. Juttelimme siinä odotellessamme, ja hän sanoi, että hänen tyttärensä oli jo pitkään suositellut hänelle hissin käyttämistä liukuportaiden sijasta. Mutta ehkäpä noita kaatumisia tapahtuu jatkuvasti siloin, kun en itse ole havainnoimassa.
Jos niin kiireinen, että muutaman minuutin säästön takia pitää aina juosta liukuportaissa niin saa ennemmin tai myöhemmin joko burnoutin, vatsahaavan tai molemmat. No nuorten "kiireisten" ihmisten on tuota tietysti vielä mahdotonta ymmärtää vähäisellä elämänkokemuksella. Vaikka en itsekään mikään eläkeläinen ole.
Ymmärrän kyllä jos joskus saattuu olemaan myöhässä, mutta niitä liukuportaissa ravaajia on sen verran paljon, että kyseessä on ennemminkin elämäntapa kuin oikea kiire. Ongelma poistuu kun lähtee ajoissa liikkelle. Tai sitten olen väärässä ja iso osa nuorista työssäkäyvistä on menossa kovaa vauhtia kohti burnoutia.
Tai sitten vaan ne ihmiset haluaa päästä nopeasti määränpäähänsä eikä seisoskella turhaan _missään_ paikassa. Esim. työpäivän jälkeen on kiva päästä kotiin nopeasti. Onko se tosiaan jotenkin näin ahdistavaa seisoa siellä liukuportaissa vasemmassa reunassaja päästää halukkaat ohi? En mitenkään ymmärrä tätä jankkaamista tästä aiheesta. Tänään itsekin kiirehdin kotiin kun naapurissa porataan aamusta iltaan jo kolmatta päivää ja arka kissa oireilee ja on ihan peloissaan. Halusin päästä nopeasti kissan luo. Kävelen liukuportaat ylös. Ei siinä paljon ajassa voittanut, mutta tuntui, että edes vähän nopeutan tätä matkaa.
Jos on terve ja elämä hallinnassa, hankkii tietysti kissalle hoitajan tai hoitopaikan tai ottaa virkavapaata tuollaisessa tilanteessa. Kaikkihan me toki haluaisimme olla koko ajan mieluummin kotona kuin liukuportaissa, mutta eihän siitä mitään tulisi, jos sen vuoksi kaikki juoksisivat työmatkansa. Me kaikki saisimme lopulta burnoutin, mistä seuraisi kansantalouden romahtaminen. Terve ihminen liikkuu reippaasti, mutta ei liian nopeasti. Jos hän haluaa nopeaa liikuntaa, hän liikkuu tasamaalla.
No voisitko sitten sinä ja muut jankkaajat vihdoinkin kertoa, mikä siinä on niin hohdokasta ja hienoa se liukuportaissa vasemmalla seisominen ja muiden kulkijoiden estäminen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Oletko niitä vakavasti sairaita, jotka aina ryntäävät metroon rullaportaita juosten, ja joiden elämä voi loppua vaikka seuraavalla sekunnilla? Muuten en ymmärrä...niitä metroja kun menee jopa parin minuutin välein.
Miksi sitä pitäisi selitellä? Ehkä joku on menossa hammaslääkäriin tai bussille eikä tee mieli myöhästyä pariakaan minuuttia. Esimerkiksi jonnekin landelle saattaa mennä vain pari vuoroa päivässä. Edellinen yhteys on jo voinut olla myöhässä. Tai ihan mitä vain. Kukaan ei tarvitse koko liukuportaan leveyttä itselleen. Jos on leveä kuorma, pitää käyttää hissiä.
Jos on kroonisesti myöhässä, niin kannattaa opetella elämänhallintaitoja. Ei kenenkään elämä ole parista minuutista kiinni. Se vierestä ryntäily on inhottavaa, monet vanhat ihmiset pelkäävät sitä, ja itselläni esim. on niin leveät hartiat, että aina joku mukatärkeä soijapoju tai -tyttö arvioi väärin ja törmää.
Mä ajelen rauhassa aamulla ratikan kyydissä metrolle ja kaikki hyvin, ehdin töihin. Mutta sitten on näitä aamuja kun joku valopää on parkkeerannut kiskoille ja ratikka jymähtää siihen. Silloin on pakko juosta ja myös ne liukuportaat ylös asti. Ei ole elämänhallinnasta kyse. Sä voit seistä myös sivuttain siellä liukuportaissa oikealla jos on niin leveät hartiat (voi hyvää päivää!)
Lähdet puoli tuntia tai tunnin aikaisemmin liikkeelle, niin ei tarvitse ravata ja saada burnoutia. Se on vain asennekysymys, mutta nuorena ihmisenä et tietenkään tätä tajua. Minä voin kyllä seistä sivuttain ja vetää vatsani sisään, mutta toisten asioihin sekaantuva nenäni on silloin tiellä :D
Olen 51v. En tietenkään lähde joka päivä puoli tuntia aikaisemmin. Joka aamu ei ole valopää-parkkeeraajia liikenteessä. Mä juoksen metrolle ja juoksen liukuportaat ylös. Aamuruuhkissa onneksi harvoin näkee näitä vasemmalla tönöttäjiä.
Kovin nuori olet vielä. Voisit kävellä työmatkasi. Palat muuten loppuun ja saat burnoutin. On muutenkin jo niin ruuhkaista metrossa, kun siellä elämänhallintansa menettänyt kansanosa ravailee. Usein tätä hämmästelen ja suren, vaikka leveillä hartioillani voinkin kantaa paljon maailman murheita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sinä draamailet, kun puhut, että elämä olisi parista minuutista kiire. Itse juoksen rappuja niin ylös kuin alaskin ihan vain kuntoilumielessä. Jos vanhoja ihmisiä pelottaa, niin hissi on ihan kätevä. Kannattaa myös opetella pelonhallintakeinoja eikä luokitella muita ihmisiä sairaiksi tms.
Kannattaisi treenaata vaikka ihan tavallisessa portaikossa missä on enemmän tilaa etkä häiritse muita. Tai mennä salille. Kovin suurta kuntohyötyä et tuosta saa. Mutta ärsytät taatusti muita. Minä, minä, minä!
Sinällään mikään laki ei velvoita seisomaan toisessa reunassa, joten joku yhtä itsekäs kuin sinä voisi ajatella, että hänellä oikeus matkustaa rahassa keskellä liukuportaita.
Sinä olet nyt erehtynyt, sillä HSL ohjeistaa asiassa aivan selvästi. Lakikirjaan ei tällaisia järjestyssäännön kaltaisia ohjeita luonnollisestikaan laiteta, mutta niitä on silti noudatettava.
Seiso liukuportaissa oikealla ja jätä vasen puoli ohittajille. Ota lasta kädestä kiinni – pientä lasta ei saa päästää yksin liukuportaisiin.
Älä kuljeta liukuportaissa suuria kantamuksia, lastenvaunuja tai -rattaita, polkupyörää tai lemmikkieläimiä. Kaikilla metroasemilla on hissit.
Kyseessä on silti vain ohjeistus. Eikä sen rikkomisesta ole mitään sanktiota. Joissain olosuhteissa sen noudattaminen ei välttämättä ole mahdollista. Se pitää ohittelijankin ottaa huomion. Esimerkiksi erään kerran metroaseman kaikki hissit olivat pois pelistä.
Heh. Sinä tietysti saat soveltaa ohjetta seisomalla, missä haluat, koska sinä sinä sinä tiedät paremmin kuin HSL. Muut vain ikävästi haittaavat sinua olemalla minä minä minä. Ja kyllä tuo kerran rikki ollut hissi tietysti kumoaa kaikki ohjeet :D
Tuo ohjeistus on vaan sen takia etteivät ne itsekkäät ryntääjät törmää muihin, kaadu ja aiheuta pahaa onnettomuutta. Minulle ei tuota vaikeutta seisoa oikeassa reunassa. Huvittaa vaan miten ryntääjille on jotenkin aivan mahdotonta ja kauhistuttava ajatus ettei pääsisikään ryntäämään liukuportaissa vaikka sellaisiakin tilanteita voi oikeasti olla. No se edelleen kertonee enemmän itsekkäistä ryntäilijöistä kuin muista liukuportaiden käyttäjistä. :D
Kyllä HSL ihan vilpittömästi taitaa ajatella myös kiireisiä ihmisiä, joita sinä syytät elämänhallinnan puutteesta ja joita kutsut sairaiksi. Sitä paitsi ihminen voi olla hyvinkin nopeajalkainen olematta itsekäs ja sairas ryntäilijä, joka kaatelee huvikseen tai kömpelöyttään vanhuksia edeltään ja sivuiltaan. Olen yhden kerran nähnyt iäkkään ihmisen kaatuvan liukuportaissa. Hän horjahti, kun lähellä ei ollut ketään. Kutsuin paikalle hoitajat ja odotin kaatuneen henkilön kanssa kuivattuani häneltä veret kasvoilta, kunnes sekä vartijat että hoitajat saapuivat. Juttelimme siinä odotellessamme, ja hän sanoi, että hänen tyttärensä oli jo pitkään suositellut hänelle hissin käyttämistä liukuportaiden sijasta. Mutta ehkäpä noita kaatumisia tapahtuu jatkuvasti siloin, kun en itse ole havainnoimassa.
Jos niin kiireinen, että muutaman minuutin säästön takia pitää aina juosta liukuportaissa niin saa ennemmin tai myöhemmin joko burnoutin, vatsahaavan tai molemmat. No nuorten "kiireisten" ihmisten on tuota tietysti vielä mahdotonta ymmärtää vähäisellä elämänkokemuksella. Vaikka en itsekään mikään eläkeläinen ole.
Ymmärrän kyllä jos joskus saattuu olemaan myöhässä, mutta niitä liukuportaissa ravaajia on sen verran paljon, että kyseessä on ennemminkin elämäntapa kuin oikea kiire. Ongelma poistuu kun lähtee ajoissa liikkelle. Tai sitten olen väärässä ja iso osa nuorista työssäkäyvistä on menossa kovaa vauhtia kohti burnoutia.
Tai sitten vaan ne ihmiset haluaa päästä nopeasti määränpäähänsä eikä seisoskella turhaan _missään_ paikassa. Esim. työpäivän jälkeen on kiva päästä kotiin nopeasti. Onko se tosiaan jotenkin näin ahdistavaa seisoa siellä liukuportaissa vasemmassa reunassaja päästää halukkaat ohi? En mitenkään ymmärrä tätä jankkaamista tästä aiheesta. Tänään itsekin kiirehdin kotiin kun naapurissa porataan aamusta iltaan jo kolmatta päivää ja arka kissa oireilee ja on ihan peloissaan. Halusin päästä nopeasti kissan luo. Kävelen liukuportaat ylös. Ei siinä paljon ajassa voittanut, mutta tuntui, että edes vähän nopeutan tätä matkaa.
Jos on terve ja elämä hallinnassa, hankkii tietysti kissalle hoitajan tai hoitopaikan tai ottaa virkavapaata tuollaisessa tilanteessa. Kaikkihan me toki haluaisimme olla koko ajan mieluummin kotona kuin liukuportaissa, mutta eihän siitä mitään tulisi, jos sen vuoksi kaikki juoksisivat työmatkansa. Me kaikki saisimme lopulta burnoutin, mistä seuraisi kansantalouden romahtaminen. Terve ihminen liikkuu reippaasti, mutta ei liian nopeasti. Jos hän haluaa nopeaa liikuntaa, hän liikkuu tasamaalla.
No voisitko sitten sinä ja muut jankkaajat vihdoinkin kertoa, mikä siinä on niin hohdokasta ja hienoa se liukuportaissa vasemmalla seisominen ja muiden kulkijoiden estäminen??
Kyllä se on ravaajien mentävä itseensä ja elämänhallintakurssille, koska eihän se elämä NYT KERTAKAIKKIAAN SAA OLLA PARISTA MINUUTISTA KIINNI! Herätkää vaikka kolmelta aamulla, kunhan ette ravaa siellä liukuportaissa meidän normaalien ja terveiden ihmisten joukossa kaatamassa ikäihmisiä! :D
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin pieneltä pikkupaikkakunnalta Helsinkiin 20 v sitten. Se muutto pelasti henkeni.
Sama täällä, kirjaimellisesti näin kävi. En mistään hinnasta lähtisi täältä pois.
Nainen 50v
Samaa mieltä, suurin osa helsinkiläisistä puhuu yleiskieltä, joten jos et ole kolmetoista, jättäisin sporat, Hesat ja stadit pois, ja puhuisin Helsingistä, metrosta ja ratikasta. Toki oma murrekin käy, en oikein ymmärrä, miksi tänne muuttaessa pitäisi alkaa puhua itselleen vieraalla tavalla. Mitä tulee liukuporrasvääntöön, oli säännöt mitä tahansa, on KOHTELIASTA jättää kiireisemmälle vapaa kaista. Tämä saattaa olla uutta pieneltä paikkakunnalta tulijalle, ihmisiä on yksinkertaisesti enemmän ja sujuvuuden vuoksi syntyy erilaisia tapoja, kuten liukuportaissa tai siirtymisessä "kiireisesti" (=ripeästi) joukkoliikennevälineisiin. Muutoin tervetuloa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivähän sen joutuu toteamaan, että joku seisoo kuin tatti vasemmalla puolella. Eli ei ole mikään mahdoton ajatus. Kierrän ohi oikealta tai sanon "Anteeksi" ja seisoskelija väistää. Vasemmalla seisojahan voi olla vaikka joku ensimmäistä kertaa elämässään metroileva ihminen, joka ei välttämättä ole kuullutkaan tällaisista säännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, suurin osa helsinkiläisistä puhuu yleiskieltä, joten jos et ole kolmetoista, jättäisin sporat, Hesat ja stadit pois, ja puhuisin Helsingistä, metrosta ja ratikasta. Toki oma murrekin käy, en oikein ymmärrä, miksi tänne muuttaessa pitäisi alkaa puhua itselleen vieraalla tavalla. Mitä tulee liukuporrasvääntöön, oli säännöt mitä tahansa, on KOHTELIASTA jättää kiireisemmälle vapaa kaista. Tämä saattaa olla uutta pieneltä paikkakunnalta tulijalle, ihmisiä on yksinkertaisesti enemmän ja sujuvuuden vuoksi syntyy erilaisia tapoja, kuten liukuportaissa tai siirtymisessä "kiireisesti" (=ripeästi) joukkoliikennevälineisiin. Muutoin tervetuloa!
Mutta eikö ole suorastaan velvollisuutemme estää ihmisiä kiirehtimästä ja saamasta buroutia? Pysäyttämällä ryntäilijän saatamme pelastaa hänet jopa äkkikuolemalta, puhumattakaan seniori-ikäisten kaatumisista! Vasemmalla seisojat pelastavat kansan :D
Älä parkkeeraa ostoskärryillä keskelle kaupan käytävää. Ylipäätään katso ettet ole ihmisten tiellä. Täällä pääkaupunkiseudulla kaikille on joko oikeasti tai leikisti hirveä kiire, joten kärsivällisyyttä on aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin kävellessä on oikeanpuoleinen liikenne. Siis jalkakäytävillä ja kaupoissa. Ja ohitusväistäminen oikealle. Liukuportaiden tai junan ovien eteen ei jäädä ihmettelemään.
Jos olet nuori, niin kävelen takki auki ulkona ja nilkat paljaana. Ulkoiluvaatteita ei mennä keskustaan, ellei asu siellä ja ole menossa lenkille tai salille.
Reklamaatioita pitää antaa herkästi. Palvelua vaatia. Jos kaupassa tai ravintolassa palvellaan vain englanniksi, niin pitää vain sujuvasti ihmettelemättä vaihtaa kieltä.Olen asunut täällä jo 20 vuotta ja ensimmäistä kertaa kuulen tuon että ohittaessa pitää väistää oikealle.
Hyvänen aika, lienet törmäillyt vastaantuleviin yhden jos toisenkin kerran, koska oikealle väistäminen on normikäyttäytymissääntö kaikkialla.
Nyt sitten vain alat molottamaan suu auki ja homosti suhistelet ässää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetat kävelyn ja pyöräilyn,sitä tekee vaan maalaiset.
sporalla yksikin pysäkin väli vaikka pitäisi odottaa 10min ja kävelyyn menisi 2min.
Kyllä minä ainakin kävelen, jos matka ei ole kovin pitkä tai jos ei ole kiire. Elämä olisi hirveää jos ei saisi yhtään liikuntaa, vaikka en liikunnallinen ihminen olekaan.
Pyöräilyä en niinkään suosittele, ainakin keskustassa aika hankalaa. On myös suuri todennäköisyys että pyörä varastetaan tai kumeista päästetään ilmat pihalle.
Keskustassa on 30 km/h nopeusrajoitukset, joten ei ole hankalaa pyöräillä. Paljon helpompaa se on kuin autoilu. Eikä se pyörävarkaus nyt niin kovin todennäköinen ole.
Muistat vaan, kun törmäät kusipäihin, että suurin osa täällä asuvista on kotoisin muualta.
Tuo slangihan on venäjälainaa näköjään enimmäkseen :) ja ruotsia seassa.
Kun olin 14 kysyin neuvoa Stadissa miten löydän työhaastatteluun. Kukaan kolmesta bussipysäkillä olleesta ihmisestä ei vastannut eikä edes noteerannut. Olen kyllä myöhemmin tavannut mukavampia ihmisiä siellä ja toivonkin, että pääkaupungin ihmiset ovat yleensä reilumpia ja avuliaampia :)
Autoillessa maalaisille tulee yllätyksenä, että Helsingissä toimii ns vetoketju-ilmiö. Vilkku päällä olevalle autoilijalle annetaan tilaa, ja kaistoilta voi vaihtaa toiselle. Muualla Suomessa tämä ei onnistu. Liikenteessä ei voi pitää täällä itsepintaisesti omista eduista kiinni, vaan kaikki kulkijat pitää huomioida.
Ja niissä liukuportaissa seistään oikealla puolen. Julkisia käymälöitä on vähän, joten se wc-hätä täytyy ennakoida, ennen kuin lähtee liikkeelle.
Julkisissa saa istua toisen viereen, jos vieruspenkki on tyhjä. Älä kuitenkaan yritä aloittaa keskustelua vieressä istujan kanssa, vaan anna hänen olla rauhassa.
Näillä pääsee alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin kävellessä on oikeanpuoleinen liikenne. Siis jalkakäytävillä ja kaupoissa. Ja ohitusväistäminen oikealle. Liukuportaiden tai junan ovien eteen ei jäädä ihmettelemään.
Jos olet nuori, niin kävelen takki auki ulkona ja nilkat paljaana. Ulkoiluvaatteita ei mennä keskustaan, ellei asu siellä ja ole menossa lenkille tai salille.
Reklamaatioita pitää antaa herkästi. Palvelua vaatia. Jos kaupassa tai ravintolassa palvellaan vain englanniksi, niin pitää vain sujuvasti ihmettelemättä vaihtaa kieltä.Olen asunut täällä jo 20 vuotta ja ensimmäistä kertaa kuulen tuon että ohittaessa pitää väistää oikealle.
Hyvänen aika, lienet törmäillyt vastaantuleviin yhden jos toisenkin kerran, koska oikealle väistäminen on normikäyttäytymissääntö kaikkialla.
Siis kertokaas miten niin oikealle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kuljet metrolla niin muista mainita aina kaikille, että kuljit nimenomaan metrolla.
Stadilaiselle se kertoo sen että asut itäisessä Helsingissä.
Nykyisin voi olla espoolainenkin. Tai vaikka Lauttasaaresta!
Laru ja Espoo ei kuulu tähän juttuun, maalaiset on ihan kujalla just tällasten näkemysten takia, kunnan rajat ei oo sama asia kuin alue.
Itse olet kujalla. Laru on Helsinkiä.
Laru on huvisaari stadin ulkopuolella, Kluuvi on keskellä Helsinkiä. Laru o yht böndel ku Westend. Tsemii hei.
Kunnon hesalainen
- ei tuijota ketään, paitsi jos joku käyttäytyy huonosti voi vähän mulkaista
- on suvaitsevainen ja jos ei ole ei ainakaan kuuluta sitä muille
- ottaa naapurit ja muut kanssaeläjät huomioon - täällä on asuttu aina lähekkäin
- julkisissa kulkuvälineissä pyritään siihen, ettei paiskota muita laukuilla, tönitä ohimennessä tai syljeskellä muiden päälle
- kahvilassa ei kaadeta kahvia lautaselle ja hörpitä sitä siitä
- uimarannalle eikä uima-altaisiin pissailla, vaikka niin onkin totuttu tekemään omassa rannassa
- helsinkiläiset eivät roskaa omia pihojaan, puistojaan ja katujaan
- helsinkiläinen juttelee naapureille tai sanoo vähintäänkin hei naapureita nähdessään
- helsinkiläinen voi hyvin vaihtaa metrossa sanan vastamatkustajan kanssa jos vaikka tulee joku viivytys ym.
- helsinkiläisillä ei ole kiire paitsi ruuhka-aikaan
- helsinkiläiset rakastavat omia kaupunginosiaan, mutta kyläjuhliin ovat tervetulleita kaikki.
- Helsingissä rikkaat eivät pääse pakenemaan valtaville tiluksilleen vaan ovat ihan kaikkien muiden kanssa samoissa geimeissä.
- Jos Helsingissä tapahtumasta kirjoitetaan lehdessä sinne tulee sitten miljoona ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo slangihan on venäjälainaa näköjään enimmäkseen :) ja ruotsia seassa.
Niin. Vuoretellenhan sitä oltiin Venäjän ja Ruotsin vallan alla satoja vuosia. Eipä ihme, että siitä on jotain tarttunut.
Olen 51v. En tietenkään lähde joka päivä puoli tuntia aikaisemmin. Joka aamu ei ole valopää-parkkeeraajia liikenteessä. Mä juoksen metrolle ja juoksen liukuportaat ylös. Aamuruuhkissa onneksi harvoin näkee näitä vasemmalla tönöttäjiä.