Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?
Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.
Kommentit (1108)
Vierailija kirjoitti:
Autoillessa maalaisille tulee yllätyksenä, että Helsingissä toimii ns vetoketju-ilmiö. Vilkku päällä olevalle autoilijalle annetaan tilaa, ja kaistoilta voi vaihtaa toiselle. Muualla Suomessa tämä ei onnistu. Liikenteessä ei voi pitää täällä itsepintaisesti omista eduista kiinni, vaan kaikki kulkijat pitää huomioida.
Ja niissä liukuportaissa seistään oikealla puolen. Julkisia käymälöitä on vähän, joten se wc-hätä täytyy ennakoida, ennen kuin lähtee liikkeelle.
Julkisissa saa istua toisen viereen, jos vieruspenkki on tyhjä. Älä kuitenkaan yritä aloittaa keskustelua vieressä istujan kanssa, vaan anna hänen olla rauhassa.
Näillä pääsee alkuun.
Uudet fiudet ja älykkäämpi liikenne ku muualla Helsingin osalta, Tuusulasta tullaan mersuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin kävellessä on oikeanpuoleinen liikenne. Siis jalkakäytävillä ja kaupoissa. Ja ohitusväistäminen oikealle. Liukuportaiden tai junan ovien eteen ei jäädä ihmettelemään.
Jos olet nuori, niin kävelen takki auki ulkona ja nilkat paljaana. Ulkoiluvaatteita ei mennä keskustaan, ellei asu siellä ja ole menossa lenkille tai salille.
Reklamaatioita pitää antaa herkästi. Palvelua vaatia. Jos kaupassa tai ravintolassa palvellaan vain englanniksi, niin pitää vain sujuvasti ihmettelemättä vaihtaa kieltä.Olen asunut täällä jo 20 vuotta ja ensimmäistä kertaa kuulen tuon että ohittaessa pitää väistää oikealle.
Hyvänen aika, lienet törmäillyt vastaantuleviin yhden jos toisenkin kerran, koska oikealle väistäminen on normikäyttäytymissääntö kaikkialla.
Siis kertokaas miten niin oikealle?
Kävelet kadulla/polulla, joku tulee vastaan. Jos on ahdasta, molemmat kävelevät vähän oikeammalta kuin olivat kävelemässä tai sitten toinen odottaa, että toinen menee ohi oikealta. Autolla ja pyörällä ohitetaan aina vasemmalta. Myös kävellessä ohitetaan vasemmalta, jos tullaan takaapäin, eikä luikita oikealta, koska muuten molemmat voivat joutua kadun/polun oikeaan laitaan, mikä on vähän hämmentävää.
Älä kehuskele metsärahoillakaan, Helsinki on nihkeä, koska mistään ei kannata kehua ja älä matki jos et tiedä mitä termit meinaa. Tällä pärjää.
Älä aja Alepa-fillarilla Hyvinkäälle.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on Suomen paras terveydenhuolto, mukavimmat ihmiset, parhaat työmahdollisuudet, loistava julkinen liikenne.
Huono puoli on asumisen kalleus.
Mukavimmat ihmiset on Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy oikealla liukuportaissa
Miksi? Oletko niitä vakavasti sairaita, jotka aina ryntäävät metroon rullaportaita juosten, ja joiden elämä voi loppua vaikka seuraavalla sekunnilla? Muuten en ymmärrä...niitä metroja kun menee jopa parin minuutin välein.
Miksi sitä pitäisi selitellä? Ehkä joku on menossa hammaslääkäriin tai bussille eikä tee mieli myöhästyä pariakaan minuuttia. Esimerkiksi jonnekin landelle saattaa mennä vain pari vuoroa päivässä. Edellinen yhteys on jo voinut olla myöhässä. Tai ihan mitä vain. Kukaan ei tarvitse koko liukuportaan leveyttä itselleen. Jos on leveä kuorma, pitää käyttää hissiä.
Jos on kroonisesti myöhässä, niin kannattaa opetella elämänhallintaitoja. Ei kenenkään elämä ole parista minuutista kiinni. Se vierestä ryntäily on inhottavaa, monet vanhat ihmiset pelkäävät sitä, ja itselläni esim. on niin leveät hartiat, että aina joku mukatärkeä soijapoju tai -tyttö arvioi väärin ja törmää.
Mä ajelen rauhassa aamulla ratikan kyydissä metrolle ja kaikki hyvin, ehdin töihin. Mutta sitten on näitä aamuja kun joku valopää on parkkeerannut kiskoille ja ratikka jymähtää siihen. Silloin on pakko juosta ja myös ne liukuportaat ylös asti. Ei ole elämänhallinnasta kyse. Sä voit seistä myös sivuttain siellä liukuportaissa oikealla jos on niin leveät hartiat (voi hyvää päivää!)
Lähdet puoli tuntia tai tunnin aikaisemmin liikkeelle, niin ei tarvitse ravata ja saada burnoutia. Se on vain asennekysymys, mutta nuorena ihmisenä et tietenkään tätä tajua. Minä voin kyllä seistä sivuttain ja vetää vatsani sisään, mutta toisten asioihin sekaantuva nenäni on silloin tiellä :D
Sorry vaan, mutta nämä mukahauskat letkautuksesi eivät saa ärsytystä pintaan vaan osoittavat miten lyhytnäköinen omaa etuasi ajatteleva olet. Taas se minä, minä, minä. Liukuportaat ovat yksinkertaisesti huonoin mahdollinen paikka yrittää kiirehtiä, mutta itsekäs ihmisluonto ei näköjään useimmilla anna periksi myöntää tätä. Edelleenkään minulla ei ole ongelmia seisoa oikeassa reunassa, huvittaa vaan nämä aivan turhaan tärkeilevät kiirehtijät.
Jos pari minuuttia myöhästyminen päättää elämäsi niin olisi kannattanut lähteä kotoa pari minuuttia aiemmin liikkeelle. Tietysti jos naamasi pakkelointiin menee 4 tuntia ja sinun pitää herätä klo 3, niin kannattaa harkita mielummin vaikka naamarin käyttöä. Mikäli taas tulee force majeure kuten tuolle sporamummolle, niin sillehän ei voi mitään. Ei sen takia kannata hermoilla, koska se on laillinen hyväksyttävä syy töistä myöhästymiselle. Ja toki työnantaja varmasti maksaa taksin jos on sellainen tilanne, että työntekijä halutaan mahdollisimman nopeasti paikalle.
Älä jää seisomaan ovien eteen, kun astut ulos hissistä, pääset liukuovista sisälle kauppaan, metroasemalle, kauppakeskukseen tai ylipäätään mihin hyvänsä. Jos on pakko pysähtyä just siihen ihmettelemään tai lähettämään tekstiviestiä, siirry ovien edestä sivuun siten, että muut pääsevät kulkemaan ovissa.
Vierailija kirjoitti:
Opettele vanhaa slangia, niin että ymmärrät, mutta älä käytä sitä paljon. Yletön slangin puhuminen antaa vaikutelman, että esittelet vasta oppimaasi taitoa.
Poikkeus: paikannimet! Puhu Skattasta, Munkasta, Hertsikasta, Ogelista, Suokista, Krunikasta, Larusta, Laajiksesta, Aleksista, Manskusta, Espasta, Kaivarista, Ruttopuistosta, Hietsusta...
Mikä on Skatta? Entä Suokki? Missä on Ruttopuisto?
Viittaanko Munkalla Munkkivuoreen, Munkkiniemeen vai mihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Oletko niitä vakavasti sairaita, jotka aina ryntäävät metroon rullaportaita juosten, ja joiden elämä voi loppua vaikka seuraavalla sekunnilla? Muuten en ymmärrä...niitä metroja kun menee jopa parin minuutin välein.
Miksi sitä pitäisi selitellä? Ehkä joku on menossa hammaslääkäriin tai bussille eikä tee mieli myöhästyä pariakaan minuuttia. Esimerkiksi jonnekin landelle saattaa mennä vain pari vuoroa päivässä. Edellinen yhteys on jo voinut olla myöhässä. Tai ihan mitä vain. Kukaan ei tarvitse koko liukuportaan leveyttä itselleen. Jos on leveä kuorma, pitää käyttää hissiä.
Jos on kroonisesti myöhässä, niin kannattaa opetella elämänhallintaitoja. Ei kenenkään elämä ole parista minuutista kiinni. Se vierestä ryntäily on inhottavaa, monet vanhat ihmiset pelkäävät sitä, ja itselläni esim. on niin leveät hartiat, että aina joku mukatärkeä soijapoju tai -tyttö arvioi väärin ja törmää.
Mä ajelen rauhassa aamulla ratikan kyydissä metrolle ja kaikki hyvin, ehdin töihin. Mutta sitten on näitä aamuja kun joku valopää on parkkeerannut kiskoille ja ratikka jymähtää siihen. Silloin on pakko juosta ja myös ne liukuportaat ylös asti. Ei ole elämänhallinnasta kyse. Sä voit seistä myös sivuttain siellä liukuportaissa oikealla jos on niin leveät hartiat (voi hyvää päivää!)
Lähdet puoli tuntia tai tunnin aikaisemmin liikkeelle, niin ei tarvitse ravata ja saada burnoutia. Se on vain asennekysymys, mutta nuorena ihmisenä et tietenkään tätä tajua. Minä voin kyllä seistä sivuttain ja vetää vatsani sisään, mutta toisten asioihin sekaantuva nenäni on silloin tiellä :D
Sorry vaan, mutta nämä mukahauskat letkautuksesi eivät saa ärsytystä pintaan vaan osoittavat miten lyhytnäköinen omaa etuasi ajatteleva olet. Taas se minä, minä, minä. Liukuportaat ovat yksinkertaisesti huonoin mahdollinen paikka yrittää kiirehtiä, mutta itsekäs ihmisluonto ei näköjään useimmilla anna periksi myöntää tätä. Edelleenkään minulla ei ole ongelmia seisoa oikeassa reunassa, huvittaa vaan nämä aivan turhaan tärkeilevät kiirehtijät.
Jos pari minuuttia myöhästyminen päättää elämäsi niin olisi kannattanut lähteä kotoa pari minuuttia aiemmin liikkeelle. Tietysti jos naamasi pakkelointiin menee 4 tuntia ja sinun pitää herätä klo 3, niin kannattaa harkita mielummin vaikka naamarin käyttöä. Mikäli taas tulee force majeure kuten tuolle sporamummolle, niin sillehän ei voi mitään. Ei sen takia kannata hermoilla, koska se on laillinen hyväksyttävä syy töistä myöhästymiselle. Ja toki työnantaja varmasti maksaa taksin jos on sellainen tilanne, että työntekijä halutaan mahdollisimman nopeasti paikalle.
Et selvästikään tiedä, mistä puhut, sillä taksi on usein paljon hitaampi kuin metro. Eikä laillinen syy töistä myöhästymiseen ole mikään peruste olla välttämättä myöhästymistä vaikkapa juoksemalla. Monilla ei edes ole vakituista työnantajaa. Sinulla on jotenkin kapea ja joustamaton käsitys asioiden hoitamisesta, jos ja kun tuijotat vain lain kirjainta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele vanhaa slangia, niin että ymmärrät, mutta älä käytä sitä paljon. Yletön slangin puhuminen antaa vaikutelman, että esittelet vasta oppimaasi taitoa.
Poikkeus: paikannimet! Puhu Skattasta, Munkasta, Hertsikasta, Ogelista, Suokista, Krunikasta, Larusta, Laajiksesta, Aleksista, Manskusta, Espasta, Kaivarista, Ruttopuistosta, Hietsusta...
Skatta, eli Skattudden, eli Katajanokka. Entinen vanha kalastajakylä kauppatorin vieressä. Tunnetaan jugendrakennuksistaan, merisotakoulusta ja vankilastaan.
Suokki, eli Suomenlinna. Sinne pääsee lautalla kauppatorilta..
Ruttopuisto, eli vanha kirkkopuisto Bulevardin varrella.
Munkka, eli Munkkiniemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selvästikään tiedä, mistä puhut, sillä taksi on usein paljon hitaampi kuin metro. Eikä laillinen syy töistä myöhästymiseen ole mikään peruste olla välttämättä myöhästymistä vaikkapa juoksemalla. Monilla ei edes ole vakituista työnantajaa. Sinulla on jotenkin kapea ja joustamaton käsitys asioiden hoitamisesta, jos ja kun tuijotat vain lain kirjainta.
No tuskin se spora sattuu ongelmatilanteissa aina juuri metroaseman eteen pysähtymään. Siinä saa juosta muita tönien ja pujotellen melkomoisen matkan jos meinaa taksin nopeudessa voittaa. Taksihan saa mm. ajaa bussikaistalla ja erikseen takseille merkityillä kaistoilla. Toki metro on usein nopeampi ruuhka-aikana linjan varrella, mutta mukaan pitää muistaa laskea siirtymät asemalle/asemalta ellei kohde ole ihan aseman vieressä.
Ja asian ydin on se, että turha hötköily ja kiirehtiminen ei kannata, koska aiheutuvat onnettomuudet ja vaaratilanteet työmatkaliikenteessä ovat suurempi haitta kuin mahdolllinen hyöty muutaman minuutin voittamisesta. Ei se sitä tarkoita, että pitäisi hidastella tai ehdottomasti välttää juoksemista. Mutta jos sinun pitää jokaikinen päivä juosta riskillä siirtymät työmatkallasi ehtiäksesi ajoissa, niin jotain on aikataulutuksessasi pielessä. Järki käteen ja pää pois pe*seestä.
Naapurisi voi olla Pölhyältä tai Mumbustaniasta, mutta silti oikein mukava ihminen.
Jätä ennakkoasenteesi kanssaeläjistä sinne kotikylääsi, niin tulet oikein hyvin toimeen täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skatta, eli Skattudden, eli Katajanokka. Entinen vanha kalastajakylä kauppatorin vieressä. Tunnetaan jugendrakennuksistaan, merisotakoulusta ja vankilastaan.
Munkka, eli Munkkiniemi.
Kiitos!!! :)
Onko Katajanokalla yhä vankila?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munkka, eli Munkkiniemi.Kiitos!!! :)
Onko Katajanokalla yhä vankila?
Hotelli nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuskin se spora sattuu ongelmatilanteissa aina juuri metroaseman eteen pysähtymään. Siinä saa juosta muita tönien ja pujotellen melkomoisen matkan jos meinaa taksin nopeudessa voittaa. Taksihan saa mm. ajaa bussikaistalla ja erikseen takseille merkityillä kaistoilla. Toki metro on usein nopeampi ruuhka-aikana linjan varrella, mutta mukaan pitää muistaa laskea siirtymät asemalle/asemalta ellei kohde ole ihan aseman vieressä.
Ja asian ydin on se, että turha hötköily ja kiirehtiminen ei kannata, koska aiheutuvat onnettomuudet ja vaaratilanteet työmatkaliikenteessä ovat suurempi haitta kuin mahdolllinen hyöty muutaman minuutin voittamisesta. Ei se sitä tarkoita, että pitäisi hidastella tai ehdottomasti välttää juoksemista. Mutta jos sinun pitää jokaikinen päivä juosta riskillä siirtymät työmatkallasi ehtiäksesi ajoissa, niin jotain on aikataulutuksessasi pielessä. Järki käteen ja pää pois pe*seestä.
Ja työnantaja toki maksaa sen taksinkin (haavemaailmassasi). Jos joku joutuu kiirehtimään, on kyse siis elämänhallinnan puutteesta ja sairaudesta, mutta kaikissa ongelmatilanteissa auttaa taksi. (Ap:lle kuitenkin tiedoksi, että esimerkiksi torstai-iltapäivisin voi Helsingissä olla vaikea saada taksia ja että taksiuudistuksen myötä on syntynyt firmoja, jotka eivät ainakaan toistaiseksi pysty lähettämään autoa ollenkaan, jos sellaisen tilaat lyhyellä varoitusajalla. Älä siis luota taksiin liian paljon, vaikka niitä näyttäisi olevan liikenteessä suuria määriä, sillä juuri julkisten oikutellessa ne ovat järjestään varattuja.)
Tulee vain mieleen... Kuinkahan monta sataa kertaa sinuakin vänkääjää on palveltu ajoissa, koska asiakaspalvelija on kiirehtinyt töihinsä? Toki olisit valmis odottamaan missä tahansa ja milloin tahansa muutaman minuutin myöhässä olevaa työntekijää. Eihän se elämä parista minuutista ole kiinni edes teho-osastolla...
Ketjuun on näköjään linnoittautunut itse aina oikeassa oleva elämäntapavinkuaani.
Vähempikin jankkaaminen noista liukuportaista olisi riittänyt. Ei ole edes kovin kiinnostava pointti muutenkaan.
Toivottavasti sulla on jotain annettavaa, etkä tule normitöihin, koska ei tämä mikään New York ole, pärjäilijöiden stadi.
Onpa pas,koja neuvoja. Ole oma itsesi. Muuta ei tarvita.
Jep. Alkusyksystä kaupunkilaisia neuvotaan olemaan varovaisia ja kärsivällisiä koululaisten kanssa, kun nämä tunkevat julkisiin reppujensa kanssa. Noin ylipäätään kun ei oikein suvaita, että repuilla ja muilla kantamuksilla huidotaan muita matkustajia. Jos vahingossa osuu, pitää näyttää häpeävältä tai pyytää anteeksi.
Kaupunginosarakkaus on tosiaan tyypillistä. Pahamaineisissa lähiöissä asuvat ihmettelevät mainetta ja kehuvat luonnonläheisyyttä. Maine perustuu aina johonkin kauan sitten tapahtuneeseen tai vääriin käsityksiin. Ne jotka ovat asuneet alueella "alusta" lähtien, ovat erityisen kunnioitettuja henkilöitä. Hyvämaineisten alueiden asukkaat painottavat olevansa ihan tavallisia ihmisiä, jotka asuvat ahtaasti vain saadakseen asua kyseisellä alueella (vaikka ehkä onkin kyseessä kallis perintökämppä).
Joka kaupunginosalla on myös yhdistyksensä, joissa on kaikkea mahdollista säpinää. Vaikka et ikinä osallistuisi niiden toimintaan, niiden aktiivit tietävät sinusta paljonkin. Olen tämän itse kokenut.