Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?
Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.
Kommentit (1108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "hesasta" puhuminen paljastaa sinut heti.
Joo ei Hesa vaan Hese
Hese=Hesburger
Slangista löytyy sanakirjojakin, jos se jotakuta kiinnostaa.
https://www.stadinslangi.fi/wp-content/uploads/2014/11/suomi_slangi1.pdf
Ja tuosta sanakirjasta:
Hesa - Helsinki (Ennen Hesa oli Hesa, ... Stadi tuli vast 40-, 50 -luvulla)
Hese - Hesburger
Paljasjalkaiset stadilaiset on jo kuolleet sukupuuttoon. Suurin osa on junan tuomia tai m a m u ja.
Älä edes yritä esittää syntyperäistä helsinkiläistä, vaan ole oma itsesi. Seiso silti liukuportaissa oikealla ja vaikkapa Itäväylällä autoillessa ohituskaista on ...ohittamista varten. Muilla voi olla kiire eikä maalaisserkkujenkaan perusoikeuksiin kuulu toisten liikkumisen jarruttaminen.
Jos käytät taksia, ÄLÄ mene istumaan apukuskin penkille, vaan taakse. Maalla isännät menee istumaan eteen, mutta kaupungissa istutaan takapenkille. Jos matkustat yksin, istu takana oikealla niin näet kuljettajan peilistä jos haluat jutella hänen kanssaan.
Älä kysy auton merkkiä, äläkä varsinkaan kehu että mulla on tallissa parempi auto kuin tämä,
maaseudun itsekehua ei tarvita.
Taksissa ei ole pakko jutella, kerro osoite, se riittää. Vasten oletusta kiertoreitti ei tuota taksille voittoa,
tärkeämpää on saada poka ulos ja uusi tilalle.
ÄLÄ kysy oletko renki vai isäntä, se halventaa renkiä.
Varaa maksukortti lähelle, älä yritäkään seteleillä ja kolikoilla.
Tippi on taksissa hyvä, muttei välttämätön, se on kohteliaisuutta duunaria kohtaan, kahvi+pullaraha riittää pidemmästä keikasta.
Selvitä hinta tai kunnossa oleva mittari lähtiessä, älä ala tinkaamaan perillä.
Muista molottoo suu auki ja suhisuttaa s kirjainta sillä pääsee jo pitkälle ja puhu tzadista niin menet täydestä
Vierailija kirjoitti:
Ja tuosta sanakirjasta:
Hese - Hesburger
Tuli se vähän aiemmin.
Stadi oli alunperin nimitys Helsingin kantakaupungille, jonka rajat ovat yhä tarkasti määritellyt ja löytyvät wikin kartasta.
Vierailija kirjoitti:
Muista molottoo suu auki ja suhisuttaa s kirjainta sillä pääsee jo pitkälle ja puhu tzadista niin menet täydestä
Onko joku nähnyt kuvansa näyteikkunoista käydessään Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuosta sanakirjasta:
Hese - Hesburger
Tuli se vähän aiemmin.
Stadi oli alunperin nimitys Helsingin kantakaupungille, jonka rajat ovat yhä tarkasti määritellyt ja löytyvät wikin kartasta.
Se on edelleen sitä. Itse lähden lähiöstä stadiin. Asun Helsingissä.
Lankkia naamaan ja itä-keskukseen niin sulaudut heti täysin.
Vierailija kirjoitti:
Lankkia naamaan ja itä-keskukseen niin sulaudut heti täysin.
Lähi-itäkeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos käytät taksia, ÄLÄ mene istumaan apukuskin penkille, vaan taakse. Maalla isännät menee istumaan eteen, mutta kaupungissa istutaan takapenkille. Jos matkustat yksin, istu takana oikealla niin näet kuljettajan peilistä jos haluat jutella hänen kanssaan.
Älä kysy auton merkkiä, äläkä varsinkaan kehu että mulla on tallissa parempi auto kuin tämä,
maaseudun itsekehua ei tarvita.
Taksissa ei ole pakko jutella, kerro osoite, se riittää. Vasten oletusta kiertoreitti ei tuota taksille voittoa,
tärkeämpää on saada poka ulos ja uusi tilalle.
ÄLÄ kysy oletko renki vai isäntä, se halventaa renkiä.
Varaa maksukortti lähelle, älä yritäkään seteleillä ja kolikoilla.
Tippi on taksissa hyvä, muttei välttämätön, se on kohteliaisuutta duunaria kohtaan, kahvi+pullaraha riittää pidemmästä keikasta.
Selvitä hinta tai kunnossa oleva mittari lähtiessä, älä ala tinkaamaan perillä.
Pyydä valkoihoinen kuski, vaikka joutuisit siten odottamaan aika kauan taksia?
Ei niin puhukaan. Olen syntyperäinen helsinkiläinen. Hesaa en ole koskaan käyttänyt, enkä pahemmin stadiakaan.
Minä menen keskustaan.
Ole oma itsesi. Se on parasta. Murteet ja erilaiset taustat, se on sitä kansakunnan rikkautta. Itselläni on ystäviä kaikkialta, yhteiset harrastukset ja opiskelu yhdistävät, ei syntymäseutu.
Stadissa syntynyt ope
(Aloitus kuitenkin vaikuttaa trollaukselta, sorry)
En jaksanut lukea 53 sivua, mutta toivottavasti on jo mainittu nenä pystyssä eläminen. Toki, voihan se olla Espoolainenkin tapa, mutta todellisuudessa moni "stadilainen" käy stadissa töissä näyttelemässä stadilaista ja nukkumassa Espoossa. Espoossa muuten nukkuu paremmin, kun ei tarvitse kuunnella sitä SPORAN kolinaa. Paitsi raide-Jokerin varella. Sen nimi on muuten "Skutsispora" paremmissa piireissä. Jos et tiedä mitä ne piirit ovat, mulla on huonoja uutisia; You ain't one!
En jaksanut lukea koko ketjua, josta suurin osa on taatusti pelkkää ennalta-arvattavaa helsinkiläisten bäsäämistä, mutta vaihteeksi ihan vilpittömiä neuvoja:
1) Älä sano Hesa. Se on joko Stadi tai Helsinki. Hesa kuulostaa juuri siltä että olet joku Jämsän takaa tullut tollo. Junantuomana ehkä vähän varoisin myös sanan stadi käyttöä, koska se kuulostaa siltä että yrität liikaa.
2) Ryhmittäydy oikein rullaportaissa. Tämä on tärkeää! Oikealla seisotaan, ohi mennään vasemmalta.
Siinä se. Nämä jo hanskaat niin oletkin jo pitkällä.
Hese on Hesburger ei stadi.