Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?

Vierailija
01.03.2019 |

Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.

Kommentit (1108)

Vierailija
1001/1108 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tuli kunnon oppitunti stadin slangista ja tavoista, ja ihan varmasti junan tuomalta.

Vierailija
1002/1108 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu hesasta tai hesestä vaan Helsingistä. Opettele kulkemaan ilman navigaattoria. Aloita jostain helposta reitistä, esim. rautatieasema-Kampin liikekeskus...

Älä seiso liukuportaissa vasemmassa reunassa, se on ohituskaistamuualta tulleille "kiireisille". Helsinkiläinen ei kiirehdi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1108 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta Hesasta puhuvat vain maalaiset.

Vierailija
1004/1108 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 15 v sitten Tampereelle Itä-Suomesta. Puhun vieläkin vahvaa kotiseutuni murretta. Minua ei ole koskaan tullut neuvomaan miten minun pitäisi puhua, miten minun pitäisi pukeutua. Jos olen kohtelias ja asiallinen, niin mitään ongelmaa ei ole. Täällä saa olla oma itsensä.

Jos täällä kuvatut asiat ovat oikeaa helsinkiläisyyttä, olen tyytyväinen että muutin Tampereelle enkä Helsinkiin.

Vierailija
1005/1108 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu Helsinkiä, miten sä oot tottunu, kulttuurista omintaa on lausua kaupunki vain pinnallisesti stadi vaikkei tiedä mitä se mejnaa !!!

Vierailija
1006/1108 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No haistakaa hesalaiset paska. Surkeeta porukkaa, varsinkin muualta tulleet.

Riippuu mistä postinumerosta kirjotat, nii voin haistaa

Vierailija
1007/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Kun helsinkiläinen kertoo olevansa 5. polven stadilainen, sinä voit kertoa esi-isäsi olevan yksi Pähkinäsaaren rauhan allekirjoittajista

- Kun stadilainen käy mielellään ravintoloissa, mutta halveksii suomalaisia maatiloja, koska "perunat kasvavat kesällä itsestään" ja "talvella ei voi viljellä maata lumen ja pakkasen takia" ja että "maaseudun eläjät nostavat vain tukiaisia", niin kerro heille, että netistä löytyy vinkkejä talkootyöstä, eikä tarvitse maksaa kuin 500,-/viikko

- Suuri salaisuus on se, että  aito helsinkiläinen ei koskaan muuta pois kantakaupungista. Jos joku heistä muuttaa lähiöön maalta tulleiden keskelle, niin se on tappio, jota nolosti koetetaan perustella sanomalla, että se on vain väliaikaista

- Muista aina , että et voi koskaan ikinä olla tasavertainen stadilaisen kanssa, et edes kuoltuasi. Hyvityksen saat vain palaamalla arkussa kotipaikkakunnallesi

Ootsä käyny Paloheinäs? Älä sebaa.

Vierailija
1008/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat hesalaiseksi, puhu puhekieltä, muuta lähiöön etkä Ullanlinnaan , Tölikään tai Lauttikseen.  Ole normaali äläkä yritä päteä kuinka "helsinkäläinen" nyt olet. Mutta ei hätää - teitä savolaisia asuu täällä n 50%.

Vierailija
1009/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata muuttaa statiin, ei siellä palkat juurikaan paremmat ole mutta yksiörtä saat maksaa tupla hintaa. Eikä muutenkaan ole häävi paikka, hitokseen mustia ulkomaalaisia. Autoa potkitaan kadun varressa ja muutenkaan ei ilmasia parkkipaikkoja ole. Kaupat on kalliita ja paljon ulkomaalaisia ryöstelemässä, vähintään pummimassa rahaa joka kadun kulmassa.

Muuta järvisuomeen, voit hyvällä lykyllä päästä asumaan järven rantaan, ja se onkin sitten jotain mitä helssinkissä ei saakkaan, ei sitten rahallakaan.

Vierailija
1010/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä sano hesa ! ja lopeta murteen puhuminen !!!!

Vierailija
1011/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskan marjat. tatissa kun paukuttaa leviää nii kyllä pillua on tarjoolla, tietävät hasan sutturat mihnää suunnalta ne parahaat mieheet tuloo.

Vierailija
1012/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskan marjat. tatissa kun paukuttaa leviää nii kyllä pillua on tarjoolla, tietävät hasan sutturat mihnää suunnalta ne parahaat mieheet tuloo.

Savosta?

Stadilaiset on jo aikoja muuttaneet kehyskuntiin, käy kattoo piritorilla, ketkä siellä nykyjään heiluu? Hassanin sutturat?

Vierailija
1013/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savosta?

Stadilaiset on jo aikoja muuttaneet kehyskuntiin, käy kattoo piritorilla, ketkä siellä nykyjään heiluu? Hassanin sutturat?

Eli gamlat stadilaiset budjaa skuttassa, käy tsekkaa piritorilta, keitä siellä nykyään hengaa...

Vierailija
1014/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesassa voit olla oma itsesi, ei tartte muuttua. Tai voit muuttua ihan miksi vaan. Liikkuessasi kaupungilla katso miten muut tekee joukkoliikenteessä jne, niin ei ole ongelmia. 

Itse olen paljasjalkainen stadilainen, joka on joutunut vuosia asumaan eri työ- ja muista syistä muualla Suomessa. Käyn kuitenkin useamman kerran vuodessa ihailemassa kotikaupunkiani. Se, ehkä erottaa stadilaiset muista. Me uskalletaan katsoa merta, jotain hienoa rakennusta tai vaikka jouluvaloja ihan yhtä innoissaan kuin turistit. Ei tarvitse teeskennellä olevansa cool.

Ne, jotka yrittää olla stadilaisia enemmän kuin me itse viuhtoo eteenpäin katse katuun päin ja luulee, että se on sitä kaupunkilaisuutta. Ehei, minä huomaan sen mummon ja sen pienen koiran, sen upean joulukuusen, Rautatieaseman estetiikan, valojen heijastukset katuun sateen jälkeen ja puistojen rosoiset ikivanhat puut.  Huh, kun tuli ikävä...

Vierailija
1015/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin 15 v sitten Tampereelle Itä-Suomesta. Puhun vieläkin vahvaa kotiseutuni murretta. Minua ei ole koskaan tullut neuvomaan miten minun pitäisi puhua, miten minun pitäisi pukeutua. Jos olen kohtelias ja asiallinen, niin mitään ongelmaa ei ole. Täällä saa olla oma itsensä.

Jos täällä kuvatut asiat ovat oikeaa helsinkiläisyyttä, olen tyytyväinen että muutin Tampereelle enkä Helsinkiin.

Hesalaiset ei hyväksy erilaisuutta, ovat juntti rasisteja.

Vierailija
1016/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo "hesasta" puhuminen paljastaa sinut heti.

Old school hesalaiset itseasiassa käyttää Hesaakin, koska ne tietää, et stadi on kantakaupunki. Meil on töissä 2 paljasjalkalaista 60v DI ukkoa ja sori toinen on alunperin Pohjois-Helsingistä ja toinen idästä molemmat käyttää Hesaa... Käyvät tosin joskus stadissa, kun ovat keskustaan menossa.

Vanhat gubbet sanoo stadilla, kuules

Itse käyn ytimessä tai lähden ytimeen, kun käyn keskustassa.

Ei tähän varmaan yhtä oikeaa sanontaa ole.

T: Syntyperäinen

Täällä toinen syntyperäinen Helsinkiläinen (nykyään asun onneksi jo muualla). Aina on puhuttu ja puhutaan, että mennään keskustaan. Ei täällä tarvitse miettiä, minkä kaupungin keskustaan jos ollaan vaikka 30 km päästä Helsingistä. Aina tiedetään, että tarkoitetaan Helsingin keskustaa.

Helsingissä elämä muuttuu sellaiseksi, että aina on kiire junaan tai metroon. Kiire perustellaan sillä, että vaihdetaan toiseen liikenneväliseen. Näin kuplan ulkopuolelta voi jo kyseenalaistaa tämän ja kysyä, että miksi ei lähdetä vaikka sen 10 minuuttia aiemmin liikkeelle, että ei tarvi kiirehtiä siihen metroon kun muutaman minuutin kuluttua tulee toinen. Olen todennut, että ei ole terveydelle hyväksi jatkuva kiire.

Keskustassa liikkuessa kaikilla on kiire ja tympeä ilme . Mennään kuin robotit ja ehkäpä tämä johtuu siitä kiireestä että keskustan lieveilmiöistä niin narkkareista kuin ahdistelijoista.

Täällä myös yksi Helsingistä pois muuttanut.

Olen huomannut, että maaseutumaisissa kehyskunnissa, joissa ei ole kunnollista omaa keskustaa, esimerkiksi Nurmijärvellä, Kirkkonummella ja Vihdissä, ja jopa Espoossa ja Vantaalla, sanotaan että mennään keskustaan kun tarkoitetaan että mennään Helsingin keskustaan. Mutta ei esimerkiksi Lohjalla, Järvenpäässä ta Porvoossa sanota niin, vaan niissä keskusta tarkoittaa oman kaupungin keskustaa. 

Helsingin lähiöissä asuvat sanovat, että mennään ytimeen. Olen kuitenkin huomannut, että moni sellainen, joka on viettänyt lapsuutensa Helsingin kantakaupungissa, ei välttämättä halua aikuisena muuttaa lähiöihin, vaan lähtee mieluummin kehyskuntiin. Suurin osa Helsingin lähiöistä on aika ankeita, ei kaikki tietenkään, poikkeukset vahvistavat säännön ja esimerkiksi Paloheinä, Jollas ja Marjaniemi on kivoja. Kehyskunnissa on kuitenkin useimpiin lähiöihin verrattuna viihtyisämpää ja lisäksi joissakin on näppärä oma keskusta, niin että kauppoihin ja harrastuksiin voi kävellä, ei tarvitse kiirehtiä julkisiin eikä etäisyyttä tarvitse mitata sen mukaan, että kuinka kauan kestää päästä Helsingin keskustaan. 

Vierailija
1017/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tolkun tervepäinen ei mene lähellekkää helssinkkiä hesaa sadia, tai  miksi sitä mokadissua kukakin haluaa kuhtua.

Vierailija
1018/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat hesalaiseksi, puhu puhekieltä, muuta lähiöön etkä Ullanlinnaan , Tölikään tai Lauttikseen.  Ole normaali äläkä yritä päteä kuinka "helsinkäläinen" nyt olet. Mutta ei hätää - teitä savolaisia asuu täällä n 50%.

Anteeksi mutta minkä takia pitää muuttaa lähiöön eikä Ullalinnaan, Tölikään tai Lauttikseen? - Vietin lapsuuteni ja nuoruuteni Kampissa, muutin Helsingistä ulkomaille. 

Vierailija
1019/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan tolkun tervepäinen ei mene lähellekkää helssinkkiä hesaa sadia, tai  miksi sitä mokadissua kukakin haluaa kuhtua.

Onneksi voi valita, missä asuu. Ei ole pakko mennä itäisiin lähiöihin eikä edes Helsinkiin ollenkaan, jos ei halua. Mutta jos joku haluaa niin ei siinä mitään. 

Vierailija
1020/1108 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta Hesasta puhuvat vain maalaiset.

Paljasjalkaisensa stadilaisena väitän, että tämä usein kuultu väite ei ole pelkkä myytti. Helsingissä syntyneet ja kasvaneet puhuvat Helsingistä/helsinkiläisyydestä, stadilaisuudesta tai kaupunginostastaan, mutta eivät juuri koskaan "Hesasta".

Kokonaan toinen juttu on sitten se, että miksi monet maalta kotoisin olevat haluavat esittää muuta kuin ovat? Minusta monet murteet ovat ihan mielenkiintoisia ja jopa viehättäviä. On selvää, että Helsingin kokoisessa paikassa suuri osa ihmisistä ei ole sieltä kotoisin. Heidän aksenttinsa viimeistään paljastaa asian.

Jos nyt silti jostain syystä haluaa tehdä vaikutuksen helsinkiläisiin taustallaan, niin ei ainakaan kannata  esittää stadilaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi