Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?

Vierailija
01.03.2019 |

Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.

Kommentit (1108)

Vierailija
681/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opetella sellaiseksi mitä ei alunperin oikeasti ole? Ole vaan rohkeasti oma itsesi niin kaikki sujuu ja apua voi pyytää. Itse maalta muuttanut isompaan kaupunkiin 32 vuotta sitten ja edelleen puheesta kuulee että olen muualta kotoisin.

Juurikin näin, ei tartte olla muuta kun on, itse olen muuttanut Hesasta sata vuotta sitten (heh)

Ja kyllä edelleen puheesta kuulee mistä olen kotoisin.

Vierailija
682/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläiset eivät käytä koskaan sanaa "hesalaiset" - elleivät ole junantuomia. Sen sanan käyttö paljastaa muualta tulleet.

Tämä on nuorisolaisten vähän noloa kukkoilua. Kuulemma varsinaiset nuoret taas puhuvat Hesasta, kuten iäkkäämmät helsinkiläiset ovat aina tehneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun mielestäni Hesalaiseksi /stadilaiseksi voi opiskella, että jos  ei ole syntynyt täällä. Ole siis vain täällä oma itsesi ja puhu sitä murretta minkä olet saanut synnyn lahjana. Kukaan ei voi tietää etukäteen, että kuka rakastaa sinua tai olet hyväksytty? Itse muutin Helsingistä maalle, ja olen syntynyt Helsingissä. Minua ei haittaa lainkaan joku ihmisen murre tai edes se, että joku on tullut maalta. Se kaikki on vain rikkautta tuoda kaikkea tähän Helsinkiin. Siis älä opettele mitään olemalla jotain muuta, mitä et itse ole. Jos rakastat itseäsi juuri sellaisena kuin olet, niin ei tarvitse opiskella mitään olemalla mitään muuta kuin on. Se koskee myös Helsingissä syntyneitä, ei meistä kukaan voi olla mitään muuta kuin on. On näitä ihmisiä kaikilla ihmisiä kaikkia koko Suomen valtiossa, että jotkut osaavat käytöstavat, ja jotkut eivät ja siltä väliltä. Näin se on kaikissa Suomen kunnissa. 

Vierailija
684/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Highlander kirjoitti:

ellieee kirjoitti:

1.Jonota oikein rullaportaissa. Vasen on ohituskaista, pidä se vapaana.

2.Älä selitä pitkästi myyjille. Kaupoilla kun sulta kysytään haluutko liitttyä jäseneksi ihan sama mihin putiikkiin, niin älä selitä usealla lausella, miksi et halua liittyä. Maalaiset aina kertoo kuinka lähimpään kyseisen ketjun X kauppaan on tietty määrä kilometrejä ja että harvoin tulee käytyä.  Eli jos et halua jotain kanta-asiakaskorttia niin sano "Emmä nyt kiitti!" :D

3.Päästä sporasta ihmiset ensin ulos, ja mene vasta sitten sisään. Sporalla kulkeminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaikeaa näyttää monille olevan. Täältä kotoisin olevat useammin osaa tän tempun.

4.Älä leveile maanomistuksillasi ja kerro yksityiskohtaisesti talojen, tonttien ja tiluksien tietoja. hehtaareja ja pinta-aloja. Silloin tällöin muualta tulleet kertovat tutustumisvaiheessa, miten paljon heillä on sitä ja tätä siellä jossain maalla. Leveily omistuksilla on ehdotottoman junttia.

5.Työmatkapyöräily tuulihousuissa ja villasukissa. Oulussa ja kuopiossa lienee ihan tavallista, mutta ei kukaan pk-seutulainen sellasta tee ilman itseironiaa. 

Siis mikä tämä rullaporras juttu on? olen stadilainen mutta en ole kuullukkaan että olisi jotenkin "uusi juttu" seisoa oikealla? ja niin että vasen on ohituskaista. Ihan normaalia ihan kaikkialla maailmassa? eikö?

Joo, ei ole mikään uusi juttu, mutta landelta tulevilla jostain syystä on.

Muistan kun Helsinkiin muutettuani (metro oli juuri avattu), stadilaiset parveilivat siellä kuin köyhän talon porsaat, vasemmalla ja oikealla. Minä olkikuukkeli, monet maailman metrot nähnyt, vähän naureskelin poloisille.

Vierailija
685/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti , otsikkohan on provo, miksi pitäis opetella jotain Helsinki-koodistoa ?

Olen syntynyt joskus kauan sitten täällä ja täällä majailen edelleen, mutta en mä osaisi otsikkoon vastata. Ihan sama mistä on kotoisin ja mitä murretta mutisee kunhan siitä saa selvää ja kyllä sinne ratikkaan, joo mulle se on ratikka kuten oli mutsillenikin, tungetaan ihan jengillä ennenkuin poistujat on päässeet ulos. Ei ne kaikki ole just Pönttövuoren tunnelin läpi tulleita.

Pitäskö mun kysyjän logiikalla opetella joku E-Savo koodisto kun meen mökille ?

Vierailija
686/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valuutanvaihtopisteessä vaihdat fyrkkaa, fyffeä tai hynää.

Vierailija
687/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä paljasjalkaisia helsinkiläisiä ei kiinnosta yhtään, kuka mistäkin on kotoisin, eikä meidän takia tarvitse esittää mitään tai muuttaa itseään. Sanoisin, että on ennemminkin kiva kuulla erilaisia murteita ym. Ainoat ihmiset, jotka katsovat kieroon ja joiden takia maalaiset usein esittävät muuta kuin ovat, ovat toiset Helsinkiin muuttaneet maalaiset.

Muualta muuttaneen tunnistaa myös siitä, että hän asuu ehdottomasti vain ydinkeskustassa tai kantakaupungissa, mutta ei missän nimessä missään muualla.

VIRHE: muualta muuttaineita asuu juurikin missä vain lähiössä, myös Vantaalla. Ydinkeskustassa / Eira jne asuu kaikki suomenruotsalaiset, ja kaikenlaiset wnb:t.

Tästä on kyllä ihan tilastotietoa. Eniten paljasjalkaisia asuu idän lähiöissä, esimerkiksi Jakomäessä, ja vähiten esimerkiksi Kallion suunnalla. Aikanaan 60-luvulla kun suuria vuokralähiöitä rakennettin, ei niihin edes päässyt ellei ollut syntyperäinen. Kukapa olisi halunnut asua kantakaupungin ahtaissa, pimeissä läävissä.

Vierailija
688/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitiovaunu ei sitten ole raitsikka.

Vierailija
689/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu kirjakieltä niin kukaan ei tiedä mistä tulet.

Vierailija
690/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele olemaan tyly äläkä vaan tervehdi ketään koskaan.

Sori, mutta nyt meni täysin väärin. Helsinkiläiset ovat ystävällisiä ja avoimia ihmisiä jotka tervehtii naapureita vaikka niitä ei tunnettaisi. Aina varmuuden vuoksi tervehditään jokaista joka liikkuu taloyhtiön pihalla tai omakotialueella. Tämä siksi ettei kaikkia välttämättä tunneta, mutta halutaan nimen omaan olla kohteliaita jos vastaan tuleva ihminen sattuisikin olemaan naapuri mutta et varmuudella muista kuka hän nyt onkaan. Muualta Suomesta muuttaneet ovat niitä tylyjä jotka eivät tervehdi. Osa jopa kulkee nokka pystyssä naapurin ohi vaikka asuttaisiin samassa pienessä yhtiössä. Täysin käsittämätöntä porukkaa. Mistä se kaikki ylimielisyys oikein kumpuaa?! Miksi tulet tänne ja sitten käyttäydyt ylimielisesti syntyperäisiä Helsinkiläisiä kohtaan? Meillä on täällä meidän sukujen juuret pitkältä ajalta ja joku tulee jostain muualta ja leikkii jotain maanomistajaa. Ja muuten: Täällä ei ole ollut tapana tuijottaa ihmisiä eikä kyräillä. Sitä miksi kaupunkia kutsutaan on yhdentekevä sivuseikka näihin verrattuna.

Tämän asian suhteen helsikiläisissä on kaksi täysin vastakkaista koulukuntaa:

1. Typerät maalaiset tervehtivät kaikkia, tosistadilaiset eivät ketään.

1. Typerät maalaiset eivät tervehdi ketään, tosistadilaiset tervehtivät kaikkia.

Vierailija
691/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jopa tervehtivät kuskia kun tulevat bussiin. Kuuluu hyviin tapoihin.

Vierailija
692/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. Stadi on vain pieni keskustan alue. Ei koko Helsinki. Sörkka ei sörkkä.

Vierailija
693/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PalstaTrolli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PalstaTrolli kirjoitti:

Tärkeitä asioita ovat liukuportaissa oikealla seisominen ja tekokiire.

Sitten kun nämä sujuvat, sinun pitää muistaa kertoa satunnaiselle neljännen sukupolven Hesalaiselle miten pitää puhua.

Mikä on neljännen polven Hesalainen? Hesalainen on aina junan tuoma, syntyperäinen on Helsinkiläinen tai Stadilainen.

Sinä olet ilmeisesti junantuomia, sillä tämä stadi-jankkaus on melko nuorta.

Kenties jostain 1980-luvulta.

joo en ole. Ihan olen Helsinkiläinen.

Stadi-jankkaus on tosiaan ikääntyvien nuorisolaisten juttu. Vanhat ja uudet helsinkiläiset puhuvat sujuvasti Hesasta, mikä talebanstadilaisia ärsyttää. Siinä on jo hyvä syy puhua Hesasta.

Vierailija
694/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Landepaukut vie paikallisilt duunit, eti joku toine mesta, stadi o yliarvostettu eikä tääl kaivata murteita.

Paikallisille ei oikein maistu ne duunit, niin jonkunhan ne on tehtävä. 

Vierailija
695/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PalstaTrolli kirjoitti:

Tärkeitä asioita ovat liukuportaissa oikealla seisominen ja tekokiire.

Sitten kun nämä sujuvat, sinun pitää muistaa kertoa satunnaiselle neljännen sukupolven Hesalaiselle miten pitää puhua.

Tätä kiirejuttua, "tekokiirettä" en tajua. Eikö maalla ole väliä esim. sillä että kerkeää töihin ajoissa, kaikki tulevat sitten kun jaksavat? Miten ette ymmärrä, että jos julkinen liikenne on massiivinen maalle verrattuna, sujuvaan ja muut huomioivaan kulkemiseen liittyy sääntöjä, liukuportaat esim,? Ja jos työmatka ajallisesti vie pitkään, eikö mieluummin juokse, jotta kerkeää metroon, eikä maleksi? Ja kaupan kassalle ei voi jäädä juttelemaan mukavia kun takana jonottaa kymmenen muuta.

Tunnen monta paljasjalkaista stadilaista. Itseasiassa menisivät niin ulkonäkönsä ja käyttäytymisensä puolesta täydestä minkä tahansa suomalaisen pikkukaupungin Esson baarilaisesta.

Vierailija
696/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raitiovaunu ei sitten ole raitsikka.

Raitiovaunu on raitiovaunu. Sitä voi kuitenkin kutsua myös skuruksi, sporaksi, spåraksi, ratikaks. Raitsikka on ihan validi myös.

Vierailija
697/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seutulaisten kesken puhuttaessa matkoista menee näin:

Oon tulos täältä [slanginimi kaupunginosalle] sinne [slanginimi keskustalle] joku tos tunnin sisään.

Eli, esimerkiksi:

"Oon tulos täältä Lepuskista sinne stadiin tos joku tunnin sisään"

tai

"Oon tulos täältä Maltsusta sinne ytimeen tos joku tunnin sisään"

Vierailija
698/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex stadinkundi. kirjoitti:

Opettele puhumaan stadin slangia.

Junan tuomat kyllä huomaa.

Joskus 80-luvulla törmäsi vielä junttimaiseen, suvaitsemattomaan stadilaisuuteen, mutta nykyään se on harvinaista. Jokainen saa puhua miten haluaa, kaikki kukat saavat kukkia. Slangia ei tarvitse opetella. Hyvä paikka asua. 

Vierailija
699/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvo kaikille junantuomille uushelsinkiläisille: Älkää ryhtykö feikkihipsteriksi, jonka on pakko asua Kalliossa tai Punavuoressa, väkisin puhuu pienpanimoista ja harrastaa vintage-vaatteita ym. Se on ihan supernoloa. Ei siinä, jos vuosien mittaan muokkautuu tai jos muuttaa jostain toisesta kaupungista, mutta jos tulet jostain peräkylältä tänne maatilalle sopivassa oloasussa, niin et pysty vakuuttavasti muuntautumaan stadilaiseksi hipsteriksi viikossa.

Ps. En muutenkaan tykkää hipstereistä, eli ei enempää niitä kiitos.

Hipsterit eivät matki helsinkiläisyyttä vaan brooklyniläisyyttä.

Vierailija
700/1108 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa, että pitää yrittää esittää jotain muuta kuin on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi