Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?
Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.
Kommentit (1108)
Huvittaa toi neuvo puhua stifloista. Joku 70-vuotias ehkä puhuu tota vanhaa stadin slangia. En oo ikinä kuullut et kukaan sanois stiflat, paitsi ehkä faija joskus sanonu ja se on koht 80.
Tietty jos muuttaja on ite 60+ ja haluu integroitua vanhojen stadilaisten gubbejen pariin ni oiva neuvo.
Oma neuvoni: Puhu niin kuin normaalistikin puhut. Helsingissä asuu paljon muualta muuttaneita.
Stadi on Hesan keskusta. Helpoin puhua Keskustasta ja Kaupungista.
Sörkkä on Sörnäisten vankila.
Sörkka on Sörnäinen. Eli jos sanot, että:
" Täytyy lähteä takaisin Sörkkään.", kaikki luulee, että oot vankilakundi.
Mansku on Mannerheimintie.
Steissi on Helsingin Päärautatieasema.
Metris on metroasema.
Kompassi on Kompassiaukio siin Steissin metrikseltä ku noustaan.
Stocka on Stockmann ja Stockan kellon alla jos tapaat jonku, ni se on siin pääovilla.
Jos joku sanoo sulle jotain mitä et hiffaa, pist se sana googleen.
Näil sä pärjäät.
Kulje ohi, jos joku makaa maassa
Stadilainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele vanhaa slangia, niin että ymmärrät, mutta älä käytä sitä paljon. Yletön slangin puhuminen antaa vaikutelman, että esittelet vasta oppimaasi taitoa.
Poikkeus: paikannimet! Puhu Skattasta, Munkasta, Hertsikasta, Ogelista, Suokista, Krunikasta, Larusta, Laajiksesta, Aleksista, Manskusta, Espasta, Kaivarista, Ruttopuistosta, Hietsusta...
Voi nolous... Ja mikä on Laajis? Espoon Laajalahti? Helsingin Laajasalo se ei paikallismurteellä ole.[/
En ole tuon aiemman kirjoittaja, mutta kyllä hän on ihan oikeassa. Noin niitä kaupunginosia stadissa kutsutaan.
Lisäksi Helsinkiläiset ei oikeasti koskaan puhu ” paikallismurteesta”. Sen ilmaisun olen kuullut vain muutamalta muualta Suomesta tänne muuttaneilta. Ilmeisesti heidän tarkoituksenaan oli korostaa sitä, että Stadin slangi tai puhetyyli, miksikä Helsinkiläistä nykykieltä sitten haluaakaan kutsua, olisi vain yksi Suomen monista murteista ja kaipa se sitä onkin. En tiedä, eikä kyllä kiinnostakaan.
Jokainen puhuu miten haluaa tai osaa ja se siitä. Aloitus on varmaan vitsillä laitettu. Ihan hauska kyllä. :-)
Se on Laajika ei Laajis.
Torniosta Heshan tulthin kevhäällä ja nyt jo juurthunu olhen.
Duunhin jälkhen met vain hypäthän döshän ja ajethan himhan
:-)[/quote]
Se on Laajika ei Laajis.[/quote]
Tämä on sitten muuttunut, mun isovanhemmat muutti 70-luvun alussa Laajasaloon ja kyllä mä menin niille kasikutosella tai -nelosella nimenomaan Laajikseen.
Pyörittele silmiä bussipysäkillä, jos seuraavan bussin tuloon on aikaa enemmän kuin viisi minuuttia, vilkaise teatraalisesti kännykän kelloa ja huokaise perään.
Kun vastaan kävelee (käsillä) mies bikinit päällä tammikuussa ja laulaa gospelia, ole kuin se olisi maailman luonnollisin asia.
Vierailija kirjoitti:
:-)
Se on Laajika ei Laajis.
Tämä on sitten muuttunut, mun isovanhemmat muutti 70-luvun alussa Laajasaloon ja kyllä mä menin niille kasikutosella tai -nelosella nimenomaan Laajikseen.
Jaa. Mun isovanhemmat muuttaneet samoihin aikoihin ja oikeastaan koko se puoli suvusta asuu siellä edelleen. Se on Laajika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:-)
Se on Laajika ei Laajis.
Jaa. Mun isovanhemmat muuttaneet samoihin aikoihin ja oikeastaan koko se puoli suvusta asuu siellä edelleen. Se on Laajika.
80-luvulla puhuttiin myös Laajekasta. Nykyään nuoriso taitaa sanoa Saari.
T. Laajikalainen vm. 68
Täällä on mekastettu liukuporrasetiketistä, mutta unohdettu sanoa että aina pitäisi jättää vain yhden portaan väli seuraavaan — jos vähemmän niin teet itsestäsi sairaan lähentelijän ja jos enemmän niin tuhlaat kaikkien aikaa ruuhkaliikenteessä.
Tästä voi poiketa tietenkin erikoistapauksissa, jos olet esim tutun kanssa liikkellä jolloin väli on turha.
Samoin, jos ei ole ruuhkaa tai jonoa portaisiin on aivan sama kuinka iso väli on. (Ja tietenkin, jos edessä olevalla on esim. iso reppu niin järjen käyttö on sallittua.)
Landet tunnistaa tasavarmasti siitä, että ne hortoilee miten sattuu jalkakäytävillä. Pysy OIKEALLA ja väistä muita oikeaa laitaa kulkevia. Äläkä pysähdy jumittamaan keskelle katua muiden tielle.
Vierailija kirjoitti:
Joku vuosi sitten kävin turistina (:D) Helsingissä ja päällimmäisenä vaikutelmana oli tavaton kohteliaisuus. Ei täällä sisä-savossa vaan, kukaan ei suutaan avaa vaan parhaat tunkevat ja työntyvät väkisin kyynärpäät ojossa.
Olen juuri nyt turistina Helsingissä ja havainnut ihan saman! Ihmisillä on tyylikkään ystävällinen käytös, joku saattaa vaihtaa pari sanaa hississä (mutta ei jää piinaamaan), kukaan ei etuile tai töni tai mulkoile kuten Oulussa.
Vierailija kirjoitti:
Aidon stadilaisen tunnistaa siitä, että se voi vaihtaa mielipidettä asiasta kuin asiasta. Meillä töissä keksitty henkilö Irmeli selitti, että ei kannata ostaa omistusasuntoa, eikä sitoa siihen pääomaa, vaan vuokralla asuminen on vapautta. Kun Irmeli sai perintöä, hän ensi töikseen osti kivan asunnon Aurinkolahden rannalta. Sen jälkeen alkoikin omistusasumisen ihannointi.
Esimerkki b. Töissä keksitty henkilö Anne oli sitä mieltä, että hän ei ruokavaliota muuta, hän syö tavallista kotiruokaa. Ensin hän vouhahti työpaikan salaattipöytään, sitten läheisen lounaspaikka keittolounaaseen, sitten toi mukanaan töihin ituja ja papuja, sitten kävi maistelemassa jotain käristettyjä sirkkoja, jotka on kuulemma yhtä hyviä kuin sipsit ja nyt on muodissa itse tehty raakasuklaa, chia-mössöt ja vihersmoothie. Anne on jopa tuonut työpaikan kahvihuoneeseen oman blenderin smoothien tekoa varten.
Vaikka nimet ovat keksittyjä, henkilöt ovat olemassa.
T. junan tuoma ihmettelijä
Eihän se mikään Helsingiläisten ominaisuus ole että ihmiset kasvaa, kypsyy ja kehittyy ja matkalla arvot ja elämäntyyli voi muuttua. Se kuuluu aikuisuuteen.
Ainakin pirkanmaalaiset änkevät taksissa etupenkille.
Helsingissä mennään aina takapenkille ?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pirkanmaalaiset änkevät taksissa etupenkille.
Helsingissä mennään aina takapenkille ?
Rullaportaissa Ruotsissa on keltainen viiva keskellä. Ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
juokse aina metroon/bussiin/ratikkaan vaikka seuraava tulisikin parin minuutin päästä.
Tämä on ehdottomasti tärkein ohje ja selkein ero muualta tuleviin, jotka eivät tunnu yhtään ymmärtävän, että se parinkin minuutin turha odottelu saattaa sotkea koko päivän aikataulun!
Metrolla matkustaminen Helsingissä.
1. Osta lippu.
2. Näytä lippu matkakortin lukijalle ennen laiturialueelle menoa. Matkakortin lukija on laite, joka sijaitsee ennen laiturialueelle vieviä liukuportaita.
3. Seiso liukuportaiden oikeassa reunassa. Näin jätät vasemman reunan vapaaksi niille, jotka haluavat kävellä raput nopeasti alas. Pääset laiturialueelle myös hissillä.
4. Laiturialueella sinun pitää tietää, kumpaan suuntaan olet menossa. Toinen suunta vie Itä-Helsinkiin ja toinen Espooseen.
5. Odota metroa keltaisen viivan takana. Opastetaulusta näet, mikä metro on seuraavaksi tulossa.
6. Kun metro tulee, odota, että poisjäävät tulevat ensin ulos ja mene sitten sisään.
! kirjoitti:
Landet tunnistaa tasavarmasti siitä, että ne hortoilee miten sattuu jalkakäytävillä. Pysy OIKEALLA ja väistä muita oikeaa laitaa kulkevia. Äläkä pysähdy jumittamaan keskelle katua muiden tielle.
Mistä tämä muuten johtuu?! Siis tää on ihan päivittäistä, että jalkakäytävällä kävellään ja poukkoillaan päin miten sattuu. Joskus tulee 4 rinnakkain väistämättä ja joudun mennä pyörätielle siinä pelossa, että pyöräilijä ajaa päälle. Aivan uskomatonta.. Menis paljon sutjakkaammin jos ihmiset kävelisivät sitä oikeaa reunaa, mutta tää on Helsingissä aivan päinvastaista.
Totta! Ainakin yli 10 v. sitten kun itse asuin paikkakunnalla, niin stadilaiset eivät suunnistaneet niinkään katujen nimien avulla vaan pikemmin tiettyjen maamerkkien. Muualta tullut työkaveri tiesi joka ikisen kadun nimen. Itse asuin 70-00 -luvuilla Stadissa ja meillä ei koskaan puhuttu Hesasta vaan se oli Stadi tai Helsinki. Tietty jos mentiin Keskustaan tai Steissille ei tarvittu kaupungin nimeä huudella.