Millä mielellä te akateemiset tutustutte pelkän amiksen käyneisiin?
Esim. siivoojiin, keittäjiin, roskakuskeihin, lähihoitajiin, kaupan kassoihin, putkimiehiin, varastotyöntekijöihin...?
Oletetaan että duunari on vaikkapa uusi naapurisi joka tekee tuttavuutta, lapsesi ystävän vanhempi, uuden puolisosi sisarus, vanhempasi uusi kumppani tms.
Haluan rehellisiä vastauksia, mitä ennakkoajatuksia tulee duunariudesta tutustumisen aluksi?
Kommentit (50)
Ihan normaaliin käytökseen kykenen kaikkien ihmisten kanssa. Työpaikat ja koulutustausta ei minua juurikaan kiinnosta. Tutustun ihmisiin harrastukseni kautta. Sitä voi harrastaa vaikka roskakuski Marsista.
Ei minulla ole tapana kysellä koulutustaustaa tai ammattia. Omasta suvustani löytyy molempia, joten ihan sama.
En ajattele mitään erityistä. Muiden koulutus ei minua erityisemmin kiinnosta.
Ex-poikaystäväni oli amis. Hyvin viisas ja älykäs mies. Vain yhden esimerkin mainitakseni.
Juuri juttelin puhelimessa pari tuntia yhden kanssa. Ja olen ollut vuosikausia rakastunut erääseen kauppakoulun käyneeseen, mutta hän ei minusta välitä. :(
Itse olen pelkän amiksen käynyt ja mulla on kyllä korkeasti koulutettujakin ystäviä. Että ainakaan heitä ei ole haitannut. Mulla ja miehelläni on molemmilla myös "sekakoulutetut" suvut joissa on niin yliopiston käyneitä tohtoreita kuin lähäreitäkin.
Mä en ooo akateemine. Olin ihaaan vilpittömästi tämän homman kanssa tosisssaaaa. Ei mitään alan kokemusta mutta itsessäään ala kiiinnosti. Nämä ihmiseet - näin monesti painajaisia näistäää ihmisistä, varsiinkin siiitä kuinka he kieroilivaaat ja haukkuiiivat suoraaaan. Se koko juttu oli ihan täysi painajainen. Mä en voiii uskoa tälllaisia näiin pahoja ihmisiä on tuonnne pesiytyynyt. Sen olen aiiina tiedostanut etttä niinkuin kari tapio laulaaa etttä....
Vierailija kirjoitti:
Mä en ooo akateemine. Olin ihaaan vilpittömästi tämän homman kanssa tosisssaaaa. Ei mitään alan kokemusta mutta itsessäään ala kiiinnosti. Nämä ihmiseet - näin monesti painajaisia näistäää ihmisistä, varsiinkin siiitä kuinka he kieroilivaaat ja haukkuiiivat suoraaaan. Se koko juttu oli ihan täysi painajainen. Mä en voiii uskoa tälllaisia näiin pahoja ihmisiä on tuonnne pesiytyynyt. Sen olen aiiina tiedostanut etttä niinkuin kari tapio laulaaa etttä....
Akateemisena osaisit ehkä kirjoittaa.
No ihan siinä, missä muihinkin ihmisiin. Riippuu henkilökemioista ym miten synkkaa, ei koulutustaustasta. esim. puolisoni on amistaustainen.
Ainakin meidän sairaalassa lääkärit eivät koskaan puhu mitään laitoshuoltaja/siivoojahenkilökunnalle.
Akateemiset ottaa enemmän ahteriin.
Akateemiset tytöt usein hakee baarista amiksia ja manuja panoiksi helpottaakseen agateemisuudesta johtuvia paineita ja pätemisen tarvetta
Avoimin mielin ja ketään määrittämättä vain ja ainoastaan muodollisen koulutuksen peruteella. Itse olen maisteri ja siivoja. (Työnantajalleni kyllä varmasti riski, koska hän tietää vähintään yhtä hyvin kuin minä itse, että vaihdan "heti" oman alani töihin, jos ja kun sellaisia -toivottavasti- vielä saan) Ystäväni viimeistelee väikkäriään ja on myös siivoajana, samalla työnantajalla. Toinen ystäväni on pian maisteri, mutta hetki sitten sanoin hänelle heipat, kun poistuin lähikaupasta, jossa hän on tössä. Jokunen vuosi sitten meitä oli iso joukko erialojen yliopisto-opiskelijoita varastolla töissä.....
Mitenkähän se "amiksuus" tulisi esiin? Vai onko aikuisille ihmisillä heti ensimmäinen asia tutustumisessa koulutuksen perään utelu, että millaiset koulut kävit?
Oikeasti?
Toki kukin tyylillään, mutta itselläni ei ole ihan heti ensimmäisiä kyselyitä koulutukset, eikä sen puoleen minultakaan koulutusta kukaan heti kysele.
Minua ei henk koht kiinnosta vähääkään, onko joku uusi tuttavuus käynyt nuorena kaksi, neljä vaiko kuusi vuotta koulua. Yhtä tärkeä asia uusissa tuttavuuksissa, kuin vaikka harrastiko hän teini-iässä partiota vai jalkapalloa... pidän sellaisia oikeastaan aika yksinkertaisina, joille tuo tieto on kovin tärkeä saamaan ihmisestä oikeanlaista syvää analyysia...
Keskustelkaa mieluummin ihmisten kanssa, voisitte hitaammatkin oppia jotain.
Mitenkähän AP ja kumppanit tässä ketjussa nyrpistävät vain nenäänsä esim. Bill Gatesille.
"Voi sanoa päivää ja vaihtaa normaalit asiointikeskustelut. Muuta ei."
Pysyt tietysti tässä, kun Bill Gates tulee juttusillesi. Etkö pysykin? Vai oletko tekopyhä?
Jos käyttäytyy fiksusti ja osaa keskustella, mitä väliä koulutuksella on? Ja kääntäen: jos on muinaiskirkkoslaavista väitellyt tohtoriksi mutta muuten taukki, ei kiinnosta.
No eipä ole tullut mieleenkään, että jotenkin erityisellä tavalla pitäisi suhtautua. Jos ihmiset on ystävällisesti käyttäytyviä, on ihan sama mikä heidän taustansa on. Kiinnostavia keskusteluita saa aikaan ties mistä asioista, ei siinä ole väliä onko toinen mitä ikäryhmää, kulttuuria tai sukupuolta toinen edustaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän sairaalassa lääkärit eivät koskaan puhu mitään laitoshuoltaja/siivoojahenkilökunnalle.
Tää on kyllä aika moukkamaista kun ottaa huomioon, että sairaala ei kovin kauaa pyörisi ilman laitoshuoltajien työpanosta.
Voi sanoa päivää ja vaihtaa normaalit asiointikeskustelut. Muuta ei.