Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisinkohan perustaa kotipalvelua kun ei ole lähihoitajakoulutusta?

Vierailija
20.02.2013 |

Päässäni olen pitkään pyöritellyt ajatusta, että miehen kanssa perustettaisiin yritys joka kodin pienten remontti-ja korjaustöiden sekä pihahommien (miehen heiniä) tarjoaisi etupäässä vanhuksille siivouspalvelua, ja apua muihinkin kotitöihin (ruuanlaittoa myöten) sekä asiointipalvelua.

Mutta voinkohan tarjota muuta kuin siivouspalvelua kun en ole lähihoitaja? Olen käynyt kaksivuotisen ammattikoulutuksen Koti-ja laitostalousoppilaitoksessa, eka vuosi oli yleisjakso jolloin opeteltiin samoja asioita kuin perinteisessä talouskoulussa, eli ruuanlaitto,leivonta, lastenhoito,pyykkihuolto, käsityöt ja siivous.Toisena vuotena kävin laitoshuoltajalinjan, joka antoi pätevyyden 7 eri ammattiin, en enää muista kaikkia nimikkeitä ja osa jo vanhentuneita, mutta silloisia nimikkeitä olivat laitosapulainen, sairaala-apulainen, hoitoapulainen ja kylvettäjä ainakin.

Olen työskennellyt muutaman vuoden vanhainkodissa hoitoapulaisena, jolloin en siivonnut, vaan tein muuten perushoitajan töitä, vaan en saanut jakaa lääkkeitä kuin dosetista asukkaalle. Lisäksi olen hoitanut lapsia pari vuotta, pari vuotta ollut myyntiedustajana, puhelinmyyjänä, ( lama-aikana kun muuta ei ollut, hehe) henkilökohtaisena avustajana ja nyt laitoshuoltajana sairaalassa 13 vuotta.

Olen luonteeltani ulospäinsuuntautunut, ja ystävällinen ja valoisa persoona, sovin asiakaspalveluun.

Mieheni on ollut yrittäjänä parikymmentä vuotta, nyt ei muutamaan vuoteen, mutta jos aloittaisimme yhdessä, hän hoitaisi kaikki "paperityöt" ja hallitsee ne. Markkinointipuoli on minulla vahvempi, minä hoitaisin sen.

Peruhoitajakoulutus aikanaan piti hankkia mutta asiat meni toisin, aloin leikkiä liian nuorena kotia opiskelun sijasta. Tietty voisin lähihoitajaksikin opiskella, mutta mitä olette mieltä, voisinkohan ihan työkokemukseni perusteella tehdä myös hoivatyötä kotisiivouksen lisäksi? Eihän henk.koht. avustajiltakaan vaadita mitään koulutusta. Ja hoitoapulaisenahan tein lähes samaa kuin silloiset perushoitajat, ja siihenhän minulla onkin pätevyys. Kotisairaanhoitajat ovat sitten erikseen.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 21:45"]

Kuinka paljon haluat ap palkkaa kuukaudessa?

[/quote]

No enemmän käteen kuin tällä hetkellä, 1500 e. :-)

Vierailija
2/43 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 21:37"]

Ehdottaisin vielä, ettet "erikoistu" vain vanhusten hoitoon ja avustamiseen vaan mies voisi olla ns. varamies yh-äideille (lamppujen vaihdot ja kiinnitykset, raskaiden esineiden kantaminen, huonekalujen kokoaminen) ja sinkuille, näitäkin on yhä enenemissä väärin ja tarvitsevat nimenomaan tällaista pientä arkea helpottavaa apua. Samalla voitte mainostaa siivousapua kiireisille yksinhuoltajille tai sinkuille.

Oma mummini arvosti eniten tällaista kerran viikossa tulevaa apulaista, joka teki siivouksen, vaihtoi verhot ja malttoi jäädä lopuksi kahville (usein keitti itse) ja jutella hetken. Mummi oli tällainen verhonvaihtaja, jonka piti saada vuodenaikojen mukaan eri verhot ikkunoihin eikä sitten enää vanhemmiten niitä uskaltanut vaihtaa. Samoin arvosti sitä, että kun me sukulaiset kauempaa tulimme kylään,niin hänellä oli itsellään ostettuna myös jotain (harmitti, kun toimme ruokakasseja ja valmiita leipomuksia) ja varsinkin jotain tuoretta, jota tämä apulainen oli käynyt hakemassa. Siis mummilleni apulainen oli todella arvokas ja tärkeä löytö!

[/quote]  Joo, juurikin olemme puhuneet että mies tekisi tuollaisia ne. "miesten hommia" niille jotka sitä tarvitsevat. Kaverillaan on ko. kaltainen firma, ja töitä riittää, palkkasi juuri työntekijän kun oli liikaa töitä yhdelle. Ja minä haluaisin olla nimenomaan tuollainen apulainen mitä kerroit. Haluaisin panostaa nimenomaan asiakaspalveluun, eli voisi juoda ne kahvitkin. Juuri tällainen firma siis on alunperin ollut ajatuksissamme, ei niinkään sellaista missä edes tarvitsisi antaa mitään lääkkeitä.

Asume kaupunginosassa jossa asuu tuhansia suht varakkaita vanhuksia, sekä sinkkuja ja yh-perheitä. Varakkaita/keskituloisia siksi, että alue on suomen 20 kalleimman asuinalueen joukossa. Uskon että ihan lähialueella olisi töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet vanhusten kotipalvelutyötä, niin jos sinulla ei ole lähihoitajan tai sairaanhoitajan koulutusta, et voi tehdä hoitotoimenpiteitä- vain siivousta ja ruuanlaittoa

Vierailija
4/43 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 19:29"]

Jos teet vanhusten kotipalvelutyötä, niin jos sinulla ei ole lähihoitajan tai sairaanhoitajan koulutusta, et voi tehdä hoitotoimenpiteitä- vain siivousta ja ruuanlaittoa

[/quote] Olen ymmärtänyt jo tämän, ja se kävisi minulle ihan hyvin. Ilmeisesti voisin olla myös mukana esim. kauppareissulla, ainakin tein sitä ollessani henkilökuntaisena avustajana.

Mutta siis, pitäisin tuostakin työstä, ja en haluaisikaan sellaista tehdä mihin ei ole pätevyyttä.

Vierailija
5/43 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan voisi se siivoukseen ja kodin yleistehtäviin ja pieniin korjailuihin painottaminen olla hyvä idea. Ja lisänä ehkä sellainen, että varsinkin ajokortittomat ihmiset usein kaipaavat apua saadakseen rikkoutuneita tavaroita kuskattua kaatopaikalle, ja ei ole hirveästi olemassa palveluita, joissa voisi viedä järkevällä kustannuksella pieniä jätteitä.

Mitä taas tuohon hoivapalveluihin tulee, niin niitä tosiaan säädellään melko tarkasti. Tietysti voit tarjota avustamista vaikkapa kaupassa käynnissä, ulkoilussa jne asioissa, joihin ei varmasti liity mitään, minkä voisi laskea sairauden hoidoksi.

Vierailija
6/43 |
24.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 20:23"]Tosiaan voisi se siivoukseen ja kodin yleistehtäviin ja pieniin korjailuihin painottaminen olla hyvä idea. Ja lisänä ehkä sellainen, että varsinkin ajokortittomat ihmiset usein kaipaavat apua saadakseen rikkoutuneita tavaroita kuskattua kaatopaikalle, ja ei ole hirveästi olemassa palveluita, joissa voisi viedä järkevällä kustannuksella pieniä jätteitä. Mitä taas tuohon hoivapalveluihin tulee, niin niitä tosiaan säädellään melko tarkasti. Tietysti voit tarjota avustamista vaikkapa kaupassa käynnissä, ulkoilussa jne asioissa, joihin ei varmasti liity mitään, minkä voisi laskea sairauden hoidoksi.[/quote] Joo, joku tuollainen voisi olla hyvä juttu. Eli olen tarkkana ettei ole mitään sairauden hoitoon liittyviä juttuja. Tosin olen työskennellyt henkilökohtaisena avustajana, eli samoja juttuja saisin tehdä, kodinhoidon lisäksi.

ap

Vierailija
7/43 |
24.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on hoiva-alan yritys, tarvitset toimiluvan aluehallintovirastolta. 

Vierailija
8/43 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut järkkäämään kotiapua ikäihmiselle. Hitto että on ikävä entisiä aikoja, kun kunta vastasi kodinhoidosta!! Nyt on vaikka mimmosta "Liisun kotiapua" ja "Mattia ja Maijaa" joista ei tiedä yhtään mitä ne on. Rahastus kyllä toimii ja nimet on siis kivoja ja kodikkaita. Luottamusta eivät vaan herätä. Ehkä ne on perustettu just samalla hepposella asenteella kun millä alottaja on liikkeellä. Näitä puljuja ei kai valvo kukaan ja niitä nousee kun sieniä sateella.

Jos nyt vielä satut olemaan palstoilla, niin tässä yhden "kotipalveluja" etsivän aatoksia. Kunnalliseen luotin, näihin pirtsakoihin toiminimiin en tippaakaan!!!

Vierailija
9/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ihan oman oikeusturvatakia en lähtisi tarjoamaan mitään hoidollisia palveluita, sillä jos joku menee mönkään niin käräjillä istut sinä.

Vanhainkodissakin esim se joka antaa lääkkeen on vastuussa vaikka ei olisi lääkkeitä dosetteihin edes jakanut.

Jos tarjoot hoidollisia palveluita niin vastuu todellakin on sinun ja esim muutokset asukkaan terveydellisessä tilanteessa olisi sinun vastuulla.

Pidättäytyisin itse siivous ym kodinhoidollisissa palveluissa.

Lh.

Vierailija
10/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivayrittäjyyttä säätelevät luvat, sisältäen koulutusvaatimukset

Voikohan lupia saada ilman koulutusta?

Vierailija
11/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit, jos et tee mitään sellaista mihin sinulla ei ole pätevyyttä. Asiointipalvelut, ruuanlaitto ja kotityöt ja lastenhoitokin eivät koulutusta välttämättä kaipaa. Tärkeämpää on työsi laatu. Jos olet hyvä, ei koulutuksilla ole niin väliä.

Vierailija
12/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjoat hoidollisia palveluita niin vastuu on myös sinun.

Vierailija
13/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva vanhus kaipaa mitään hoidollista vaan tarve on avustamisesta arjessa. Voisit varsin hyvin perustaa palvelun, joka ei tarjoa hoitoa (mitä sillä muuten tarkoitat lääkehoidon lisäksi?) vaan apua siivoukseen, ulkoilutukseen, kaupassa- ja lääkärissäkäyntiin jne. Tai ihan vain seuraksi.

Vierailija
14/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 17:22"]

[/quote]

Tästä en ole vielä kuullutkaan, täytyy ottaa selvää.

Mutta sitä en ymmärrä että jos minulla on tuon 2-vuotisen ammatillisen koulutuksen yötä pätevyys toimia kylvettäjänä ja hoitoapulaisena, niin miksei se riittäisi? Kyse ei minulla siis ole mistään muutaman kk:n kestävästä laitoshuoltajan kurssista vaan laajemmasta. Mutta, täytyy vähän googletella mihin tuo koulutukseni antaa pätevyyden, ja pysytellä niissä. Varmasti voisin tehdä samoja juttuja kuin henkilökohtainen avustajakin esim. , siivouksen ja muidne kotitöiden lisäksi.

Vierailija
15/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivulla 19 on lueteltu kaikki tehtävät joita laitoshuoltajan koulutuksen saanut voi tehdä.

http://www.elisanet.fi/jhl611/Laitoshuolto.pdf

Hoito-ja palvelutehtävät:

-lääkkeiden jako tarjottimelta

-Syöttäminen

-kylvetys

-vaipan vaihto

-ihon hoito

-lukeminen ja seurustelu

-nosto ruokailuasentoon

-pukeminen ja riisuminen

-hiusten laitto

Eli noita kaikkia teinkin vanhainkodissa hoitoapulaisena työskennellessäni.Ja noihin minulla on siis pätevyys. En siis ymmärrä miksi en voisi firmassani noita tehdä?

ap

Vierailija
16/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä lääkelaissa taitaa olla aika tarkat rajotukset että ketkä lääkkeitä saa antaa ja siihen ei kyllä kuulu laitoshuoltaja eikä hoitoapulainen.

Vierailija
17/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä valvirata: "Lääkehoidon koulutusta saaneet nimikesuojatut terveydenhuollon ammattihenkilöt (mm. apuhoitaja, perushoitaja, lähihoitaja, lastenhoitaja, lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja) voivat jakaa lääkkeitä potilaskohtaisiksi annoksiksi ja antaa suun kautta otettavia lääkkeitä. Lisäksi he voivat pistää lääkkeen lihakseen tai ihon alle sekä osallistua suun kautta annettavan PKV-lääkehoidon toteuttamiseen, kun heidän osaamisensa on varmistettu, heidät on perehdytetty toimintaan ja heille on annettu kirjallinen lupa."

Eli koulutuksesi ei riitä tuohon koska se ei ole terveydenhuollon ammattihenikön koulutus.

Vierailija
18/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä lääkelaissa taitaa olla aika tarkat rajotukset että ketkä lääkkeitä saa antaa ja siihen ei kyllä kuulu laitoshuoltaja eikä hoitoapulainen.

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 17:52"]

[/quote]

Lue tuolta laittamastani linkistä.Eli laitoshuoltaja/hoitoapulainen ei saa annostella lääkkeitä purkista dosettiin tai lääkekuppiin,mutta saa antaa potilaalle/asukkaalle sairaanhoitajan annostelemat lääkkeet. Kannattaa ottaa selvää asioista ennen kuin kirjoittaa.

Vierailija
19/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että vanhainkodissa iltavuorossa olin yksin 10 vanhuksen solussa töissä. Annoin vanhuksille ruokailun yhteydessä sairaanhoitajan dosetteihin annostelemat lääkkeet, ja niin tosiaan hoitoapulainen saa tehdä. Näin siis voisin tehdä myös firmassani.

ap

Vierailija
20/43 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan lääkehoitoon sun koulutus ei riitä. Ei edes purkista antamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi